
Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Ihmettelen miksi kolkin ohjeissa neuvotaan tarkistamaan moottoriöljyt lämpimänä 2-5 minuuttia sammuttamisen jälkeen 

Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Mikäs siinä ihmetyttää, noin neuvotaan MY92 satkunkin ohjekirjassa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihmettelyketju
Nesteiden lämpötilakertoimia:
öljy, bensiini 0,0009
vesi 0,00018
glyseroli 0,00005
Deltta Vee = +90 asteesta (eiks ne jäähdytetä jäähdytysnesteen lämpötilaan?) -> -30 asteeseen (normitalvi) neljän litran tilavuudella -0,432 litraa. Ja tietysti muutaman minuutin seisonta, jotta öljyt laskee öljypohjaan.
Isoin mutta on tuo lämpötilakerroin. http://www.angelfire.com/planet/ajs41/Osa3.html tuolta otin ja niin paljon itteeki alko mietityttämään, että etsin nyt ihan valmistajan sivuilta, jos löydän...
öljy, bensiini 0,0009
vesi 0,00018
glyseroli 0,00005
Deltta Vee = +90 asteesta (eiks ne jäähdytetä jäähdytysnesteen lämpötilaan?) -> -30 asteeseen (normitalvi) neljän litran tilavuudella -0,432 litraa. Ja tietysti muutaman minuutin seisonta, jotta öljyt laskee öljypohjaan.
Isoin mutta on tuo lämpötilakerroin. http://www.angelfire.com/planet/ajs41/Osa3.html tuolta otin ja niin paljon itteeki alko mietityttämään, että etsin nyt ihan valmistajan sivuilta, jos löydän...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
No kyllä minä oon tähän asti tottunu kylmästä koneesta kattelemaan ennen ajoon lähtöä jotta voin olla varma että öljyt on laskeutuneet öljypohjaan.Rattivaihde kirjoitti:Mikäs siinä ihmetyttää, noin neuvotaan MY92 satkunkin ohjekirjassa.
Edit: Satkun ohjekirjassa mainitaan 2-5 minuuttia sammuttamisen jälkeen muttei puhuta lämpimästä koneesta. Niinpä olenkin aiemmin käsittänyt että tuo 2-5 minuuttia on vähimmäisaika sammutuksesta jossa on haitaria jota voi soveltaa sitten ilman ja koneen lämpötilan mukaan sammutushetkellä
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Ihmettelyketju
Kyllähän sitä kylmästäkin koneesta näkee, että onko siellä tavaraa, mutta lämpimistä öljyistä saa vasta sen oikean ja todellisen öljymäärän selville. Lämpölaajeneminen ja silleen. Se onko sillä oikeasti merkitystä onkin jo toinen juttu 

NG9-3 Aero MY05
Re: Ihmettelyketju
Fazerin merkkarit.
Miksi mustiin on pitäny tehdä tukehtumista ehkäisevä kolo mutta semmosta ei tarvita oranssisissa, punaisissa eikä keltaisissa...
Kaikkien merkkareiden koko ja muoto on kuitenkin sama.
Miksi mustiin on pitäny tehdä tukehtumista ehkäisevä kolo mutta semmosta ei tarvita oranssisissa, punaisissa eikä keltaisissa...
Kaikkien merkkareiden koko ja muoto on kuitenkin sama.
Re: Ihmettelyketju
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Ihmettelyketju
Nam, tuosta erottelusta en ollukaan kuullu, vain tuosta tukehtumisvaarasta...
Pitääkin fazulta kysyä että miten keltaisiin, punaisiin ja kolaan ei voi tukehtuu mut mustiin voi
Pitääkin fazulta kysyä että miten keltaisiin, punaisiin ja kolaan ei voi tukehtuu mut mustiin voi

Re: Ihmettelyketju
Saatanan pakkosyöttöä tunkea samaan pussiin hedelmä-, kola- ja salmiakkimerkkareita. Jos on salmiakin ystävä, joutuu maksamaan muusta roskasta kovan hinnan. Ja loppujen lopuksi, jos sattuu noista ns. namiseinistä löytämään salmiakkimerkkareita, niin ne ei häpeä yhtään näille fazerin vastaaville.
Re: Ihmettelyketju
Eli ongelma ratkaistu: ostat jotain muuta irtona ja olet tyytyväinen.
Re: Ihmettelyketju
Azanovix kirjoitti:Eli ongelma ratkaistu: ostat jotain muuta irtona ja olet tyytyväinen.
Nimenomaan näin. Pitäköön tunkkinsa.....

Re: Ihmettelyketju
Hienot ovenkahvat tuossa ministeri-Audissa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... nts-anchor
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... nts-anchor
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Ihmettelyketju

Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Ihmettelyketju
Jaa, tämän asian kehitys ei sitten ollut ollenkaan arvattavissa ?
http://www.iltalehti.fi/autot/2013030816761973_au.shtml
Oikeassa ovat, kyllä sietää rähistä. (Elä sinä minulle opeta...)
http://www.iltalehti.fi/autot/2013030816761973_au.shtml
Oikeassa ovat, kyllä sietää rähistä. (Elä sinä minulle opeta...)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Jos tosiaan tekevät Volvosta oikein kunnolla kiinalaisen maun mukaisen, henkilökohtaisesti vahingonilon määrä on mittaamaton. 

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22