Onkos täällä mersumiehiä?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Eipä ole kokemuksia noista 'uudemmista' messereistä, mutta 80-l ja 90-l puolivälin vehkeistä on jonniverran välillisesti kokemusta.

Ainaki kotopuolessa pohjosessa niitä arvostetaan etenkin luotettavuutensa ja kestävyytensä puolesta. Ahtamatonta dieseliäpä tietysti. :lol:

Autoa voisi kyllä kuvailla sanoilla hidas mutta kankea! Ei tienny, notta itkeäkkö vaiko nauraako ohitustilanteessa. Ja kyllä, niihinkin piti itsensä tukkia, ennenku tajusi ettei siitä mitään tule! :D

Tosiaan, 500tkm tuntu olevan vasta siisäänajo koneelle.. Tiijä sitten näistä nykyisistä. Top Gearissa jossain jaksossa samaa meinasivat, että nykyisin alkanu laatutaso laskemaan, vaikka ovatkin ilmeisesti ihan viimeaikoina korjausliikettä koettaneetkin parempaan taas tehdä.

Noista vanhoista vehkeistä tosin ohjaustuntuma ja alusta olivat mielestäni kammottavia. Tunnoton ja löysä - mutta mukavahan noissa oli matkustaa. :lol:
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Tällä hetkellä meikäläisellä on kesäautona '83 vuoden 500 SEL. Hieno peli. Kyllä noi mersut ainakin toimvat kai suht' hyvin,
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Kipsu
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 19:51

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

voi poistaa, tuplapostasin vahingossa.
Viimeksi muokannut Kipsu, Ti Touko 23, 2006 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kipsu
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 19:51

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Onko täällä...?
Kylä on. Tulin tänne myymään alunperin joitakin Saab 900 releitä. Sellaiset jäivät käteen yhdestä romuautosta. Releet meni kaupaksi mutta meikäläinen jäi tänne tarinoimaan ja ihmettelemään Saappitietoutta, välillä yritän myydä jotain vanhaa roinaa.

Pakko myöntää että Saabissa on pirun hyvät penkit olleet aina. Sellaiset pitäis olla joka autossa. Itse asentaisin Saabbi penkit mieluusti mutta sisäinen mobilisti pakottaa pysymään orkkiksessa :lol: Tee-itse miehenä ja orkkiksen vaalijana olen fiksaillut omasta autosta kuskin penkkiä ja vasta kolmannella yrittämällä on W123 penkki alkannu muotoutumaan mieleiseksi. Olisipa tehdas lisännyt samat, nyt Etolasta ostetut vällyt jo -84 sinne. Noh, onneksi ne on helppo purkaa.

Vapari dieseleitä (jopa 200D!!!) saa piristettyä kummasti kun kääntelee syöttöpumpusta ruuveja (syöttö, maks.kierrokset...). Tehtaan säädöissä moottori/pumppu täyttää (tai täytti) tiukimmatkin saastenormit ja kone on muutenkin aliviritteinen. Taidolla ja tunteella säädetty moottori/pumppu ei savuta yli sallittujen normien, ei ole kestokyvyn rajoilla ja kuluttaa vähemmän kun kiihdyttekyyn käytetty aika pienenee. Jostain patalaiskasta W123 200D:stä saa näillä avuilla säädettyä tämän (0-100km/h 40s, 60hp, 100Nm) tähän (0-100km/h 30s, 70hp, 120Nm). En nyt muista tarkalleen 200D:n lukemia mutta em. kaltainen parannus on mahdollinen (laillisesti) pelkästään pumpun ruuveja kääntämällä. Kertoo jotain tehtaan jäljiltä jääneestä aliviritteisyydestä.

Vauhtiveikkojen pelejä nämä ei kuitenkaan ole, paitsi ehkä 123-sarjasta joku piristetty 300DT.
lefa42 kirjoitti:Eikös W115 Romaanilla ole aika harvinainen, tuon 123:n pitäisi olla "mannemalli". :roll:
Eipä niillä mannetkaan viitsi enään ajella täällä etelä-suomessa. Manneautot on tyypillisesti täällä MB W201, MB W124, Nissan Sunnyja, Honda Accordeja ja 80-90l vaihteen Volvoja.

Itse en kyllä sovi mitenkään näihin perinteisiin yleistyksiin, onneksi :lol:
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

:oops: :oops: Mersullahan tässä on tullut reilu vuosi ajeltua... Tonnarin tarvaratila ei riittänyt enää vanhan ok-talon remonttitarpeiden kuljettamiseen niin piti sitten hankkia MB, made in Vitoria, Spain.... :twisted: :lol:

JOtta auton ostoon/vaihtoon säilyisi objektiivinen näkökulma, niin kannattaa käydä lueskelemassa mitä mersufoorumilla kirjoitellaan.

Mitä tulee noihin sisätiloihin niin ei c-sarjan ja ng900/9-3:n tiloilla paljonkaan eroa ole; surkean pieniä ovat... ainakin tonnariin verrattuna.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Kotopuolessa mannet ajaa "Väyryisellä", kuten ne itse sanoo, tai c-malleilla ja v70 volvoilla. Sitten kun välillä ei ole pisnekset sujunut niin vanhoilla japskeilla. Ja vaihtuvuus on hurja.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Piti tuossa eilen käydä koeajolla MB C220 CDI:llä, kun diesel-auto varmaankin pitäisi vaihtaa ja eri vaihtoehtoja pitää katsella...

Oli muuten samanlaisella rengastuksella pettymys tuo MB - aivan älyttömän paljon kovaäänisempi verrattuna SS:ään. Eilinen oli täällä pk-seudulla tuulinen päivä ja aikamoista hapuilua oli ajaminen verrattuna Saabiin vaikka tuo MB oli vielä hieman raskaampikin.

Kai se on sitten niin, että tuo C-sarja ei ehkä ole sopiva vertailukohta SS:ään...
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Hervannan manskujen keskuudessa kovin suosittuja ovat Bluebirdit, rouvat tuppaavat ainakin ajella..eivät isännät päästä merssun rattiin :lol:
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Edellinen autoni oli C220D -vm 97 jolla tuli huristeltua 3:n vuoden aikana n. 150 tkm.
Pääsääntöisesti autosta jäi hyvät kokemukset vaikka olikin karvalakki Classic -malli ts. ei ilmastointia eikä mitään ylimääräistä hilpettä koska oli ihan oikea "Suomi-auto" :wink:
Ajettavuuden sai suht kohilleen -40 mm Eibach -jousilla + Bilstein Sprint iskari -setillä, sivutuuliherkkyyteen tuokaan ei tosin tuonut toivottua parannusta.
Paljon parjattu Lucas naftapumppukaan ei osoittanut irtisanoutumisen merkkejä. Katalysaattori pamahti n. 180 tkm:ssä.
Siinäpä tärkeimmät.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Helkutin laiska 407D -77 matkailumersu 2,4 koneella löytyy. Siihen piti jo ajat sitten laittaa 3,0 turbomoottori, mutta onpahan vielä jäänyt tekemättä.

Saattaisi sitä nykyistäkin saada vähän piristettyä, sillä suuttimet on joskus vaihdettu pienempiin polttoainetaloudellisista syistä :evil:
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Vastaa Viestiin