Onko täällä...?
Kylä on. Tulin tänne myymään alunperin joitakin Saab 900 releitä. Sellaiset jäivät käteen yhdestä romuautosta. Releet meni kaupaksi mutta meikäläinen jäi tänne tarinoimaan ja ihmettelemään Saappitietoutta, välillä yritän myydä jotain vanhaa roinaa.
Pakko myöntää että Saabissa on pirun hyvät penkit olleet aina. Sellaiset pitäis olla joka autossa. Itse asentaisin Saabbi penkit mieluusti mutta sisäinen mobilisti pakottaa pysymään orkkiksessa

Tee-itse miehenä ja orkkiksen vaalijana olen fiksaillut omasta autosta kuskin penkkiä ja vasta kolmannella yrittämällä on W123 penkki alkannu muotoutumaan mieleiseksi. Olisipa tehdas lisännyt samat, nyt Etolasta ostetut vällyt jo -84 sinne. Noh, onneksi ne on helppo purkaa.
Vapari dieseleitä (jopa 200D!!!) saa piristettyä kummasti kun kääntelee syöttöpumpusta ruuveja (syöttö, maks.kierrokset...). Tehtaan säädöissä moottori/pumppu täyttää (tai täytti) tiukimmatkin saastenormit ja kone on muutenkin aliviritteinen. Taidolla ja tunteella säädetty moottori/pumppu ei savuta yli sallittujen normien, ei ole kestokyvyn rajoilla ja kuluttaa vähemmän kun kiihdyttekyyn käytetty aika pienenee. Jostain patalaiskasta W123 200D:stä saa näillä avuilla säädettyä tämän (0-100km/h 40s, 60hp, 100Nm) tähän (0-100km/h 30s, 70hp, 120Nm). En nyt muista tarkalleen 200D:n lukemia mutta em. kaltainen parannus on mahdollinen (laillisesti) pelkästään pumpun ruuveja kääntämällä. Kertoo jotain tehtaan jäljiltä jääneestä aliviritteisyydestä.
Vauhtiveikkojen pelejä nämä ei kuitenkaan ole, paitsi ehkä 123-sarjasta joku piristetty 300DT.
lefa42 kirjoitti:Eikös W115 Romaanilla ole aika harvinainen, tuon 123:n pitäisi olla "mannemalli".

Eipä niillä mannetkaan viitsi enään ajella täällä etelä-suomessa. Manneautot on tyypillisesti täällä MB W201, MB W124, Nissan Sunnyja, Honda Accordeja ja 80-90l vaihteen Volvoja.
Itse en kyllä sovi mitenkään näihin perinteisiin yleistyksiin, onneksi