Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Eikö malta ostaa uutta terää? :D
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Miksi ostaa uusi terä, jos vanhassa on vielä terotusvaraa ja se tulee sillä kuntoon?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 9119
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

...etenkään, jos ei vielä ole varma että vika on terässä?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

aero kirjoitti:...etenkään, jos ei vielä ole varma että vika on terässä?
AZP kirjoitti:Miksi ostaa uusi terä, jos vanhassa on vielä terotusvaraa ja se tulee sillä kuntoon?
AZP kirjoitti: ketjua on viilattu käsivaralta nyt niinmonta kertaa, että kulmat voi olla ihan mitä sattuu.
^ihan ton perusteella vaan aattelin että vois ehkä olla helpompi... Ehkä. :D
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oishan tuo tavallaan helpompaa, mutta oma periaate on yleensä huoltaa kalut kuntoon niin kauan kuin se on vielä järkevästi mahdollista. Kokeilin ketjun heiluntaa laipan urassa, ja kyllähän se aika paljon tuntui heiluvan kun sormella sivuun työnsi. Ehkä pitää käydä jossain huoltoliikkeessä näyttämässä, kun oma kokemus ei riitä kunnon arvioimiseen. Sahalla ei tosiaan ole montaa tuntia puuhailtu, joten siihennähden laipan kuluminen kuulostaisi oudolta. Eka ketjukin siinä taitaa olla vielä menossa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 9119
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, ei uusi terä sinällään välttämättä huono idea ole, mutta vaihdetaan-osia-kunnes-vika-löytyy ei välttämättä ole se toivotuin lähestyminen. Okei, tässä tapauksessa niitä potentiaalisia osia on peräti 3, eikä hinta yhteensäkään päätä huimaa, mutta oletettavasti se vähän takaraivoa vihlasee jos/kun (AZP:n kokeilujen perusteella kun) se uusi ketju ei tilannetta autakaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja jus »

Ketjuhan on kulutusosa, joskus sen uuden ketjun joutuu joka tapauksessa ostamaan ja parikin ketjua samanaikaisesti kierrossa ei ole välttämättä huono ajatus - varsinkin, jos laippa on ehjä ja ketjut samalla tavalla kuluneet. Toimiiko terän voitelu sopivasti? Ilman voitelua laippa ja ketju kuluvat nopeasti.

Laipan kuluneisuuden arviointiin ohjetta mm. sivu 57
http://www.chainsawchains.eu/Maintenance-Manual.pdf

Ketjun teroittamiseen olen tuollaisen Stihlin ohjaimen havainnut ihan kelvolliseksi, kulmat pysyvät oikeina ja purupiikki madaltuu pikku hiljaa muun viilaamisen ohessa:
Kuva
https://www.youtube.com/watch?v=p57zA9OOjs0
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Sitten on vielä laipan ura, joko 1.5 tai 1,3 mm, jos laippa on 1.5 ja ketju 1.3 niin väljä on uutena.

Kuluneessa laipassa on kierrettä sivussa, mikäli sitä ei ole viilattu pois ja saattaa olla lohkeamia, sekä monttu kärkipyörän takana, jos paljon sahattu kärkiosalla ja kuluu siitä maalikin ajankanssa. Oregonin ketjun saa alta kympillä, esim. Motonetista, laippa ja kaksi ketjua alta kolmekymppiä.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Voiko nuo päästöt pitää paikkaansa?! 8O http://www.nettiauto.com/saab/9-5/6608172
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja karg »

Ilmastointihuolto X paikassa Y oli laskuttanut kaverilta 50€ "ilmastoinnin täytöstä". Kaveri ihmetteli, kun ilmastointi ei siitä huolimatta toiminut. Todellisuudessa systeemissä oli kuitenkin niin paha vuoto, ettei edes alipaineistus onnistunut, kun äsken koitettiin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Himo_kaappoo kirjoitti:Voiko nuo päästöt pitää paikkaansa?! 8O http://www.nettiauto.com/saab/9-5/6608172
Ei pidä. Oikea luku olisi 218 g j kulutuslukemat 12,8/7,0/9,2 litraa satosella kaup/maant/yhd.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Eikö femman kojelaudan suunnittelijoilla ole ollut ollenkaan kännyköitä, vai minkä ihmeen takia ainoa edes etäisesti kätevä paikka puhelimelle on ovitasku? Voiko tuhkakupin korvata jonkinmoisella avonaisella lokerolla? Tonnariin ja satkuun tottuneelle on vähän köyhäntuntuista, kolkissakin on sentään se alimittainen hyllynpuolikas vaihdekepin edessä tuhkakupin alla...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu lokeron saa tuhkiksen paikalle. itse pidän silti kännykkää käsijarrun alla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Rattivaihde kirjoitti:Eikö femman kojelaudan suunnittelijoilla ole ollut ollenkaan kännyköitä, vai minkä ihmeen takia ainoa edes etäisesti kätevä paikka puhelimelle on ovitasku? Voiko tuhkakupin korvata jonkinmoisella avonaisella lokerolla? Tonnariin ja satkuun tottuneelle on vähän köyhäntuntuista, kolkissakin on sentään se alimittainen hyllynpuolikas vaihdekepin edessä tuhkakupin alla...
Hommasin ite tommosen, on helppo/nopea/pieni/kätevä joskin hieman hintava..
http://www.mobilefun.co.uk/kenu-airfram ... p40103.htm
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Risto »

Rattivaihde kirjoitti:Eikö femman kojelaudan suunnittelijoilla ole ollut ollenkaan kännyköitä, vai minkä ihmeen takia ainoa edes etäisesti kätevä paikka puhelimelle on ovitasku?
Istuinten ja B-pilareiden suunnittelijat ovat ilmeisesti olleet kännykkämiehiä.

Kuva Kuva
Vastaa Viestiin