Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5920
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ihan perus virhevastuu täällä suomessa, ja onhan se vähän kieroa että autoliikkeet joutuu vastaamaan valmistajien mokista ja huonosta laadusta. Yhden DSG laatikon korjauksen olen virhevastuun piikkiin saanut omat kulut puolitettua autoliikkeen kanssa. Ja Rintajouppikin on mukisematta yhden pyörien suuntauksen heidän piikkiin ottanut. Eli sanoisin tapauskohtaista.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13532
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nuo kuluttajariitalautakunnan päätökset on välillä ihan päättömiä. Suomessa noin yleisesti on ollut vuosia vallalla mentaliteetti jossa myyjä on pitkään vastuussa asioista, joista hänkään ei oikein voi tietää tai ole asiaan vaikuttanut, ja ostajalla on todella kattava ja pitkä suoja tällaisia ongelmia vastaan. Paha vaan että siitä ostajasta tulee usein jossain kohtaa myyjä, eli siinä vaiheessa kun tavara seuraavan kerran vaihtaa omistajaa. Tämä tulee esille erityisesti kiinteistökaupoissa, jossa myyjän vastuu virheistä on todella pitkä ja raskas. Ostajan näkökulmasta tietenkin hienoa, että talon uskaltaa ostaa, mutta kysymys alkaakin kuulua että uskaltaako taloa enää myydä?

Toki toinen vallitseva käytäntö on myös se että elinkeinonharjoittaja on riidassa heikommassa asemassa kuin yksityishenkilö. Ja tämä johtaa sitten tilanteeseen jossa myyjänä toimiva elinkeinonharjoittaja on usein todella heikoilla kun vastassa on ostajana toimiva yksityishenkilö. Tässä vain usein tuntuu unohtuvan se, että se elinkeinonharjoittajakin voi olla käytännössä vain pieni kuluttajapahanen, jonka elinkeino nyt sattuu olemaan vaikka autokauppa.

En yhtään puolustele sitä että autokaupat tuuttaa myyntiin kaikenlaista meikattua kuraa priimakuntoisena, mutta kuten tuossa yllä linkatussa tapauksessa, on aiheellista esittää kysymys että eikö ole oletettavissa että vika on syntynyt neljän vuoden ja 50 tkm:n käytön aikana? Tai vastaavasti (valmistus- tai suunnittelu-) vika on autossa ollut ehkä jo tehtaalla, niin miksi jossain vaiheessa auton elinkaarta välikätenä toiminut käytettyjen autojen kauppias saa maksaa tästä ongelmasta?

Ei tarvitse ihmetellä miksi käytetyt autot on Suomessa kalliita, kun liikkeet joutuu huomioimaan katteissaan riskit jopa neljän vuoden päähän. Viime kädessä siis kaikki tämä koituu kuitenkin kuluttajien maksettavaksi.

Vastaavasti ihan kauheasti ei pidetä meteliä siitä, että kyllä osa kansalaisista tuuppaa vian hoksatessaan auton vaihtoon ja jättää kertomatta ongelmista autossa, tietenkin maksimoidakseen oman etunsa, eli siirtääkseen vastuun autokaupalle. Autokauppiaat ei todellakaan ole ainoa joukko josta löytyy epärehellisyyteen taipuvaisia henkilöitä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 9232
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Nythän on sentään uutisoitukin joitain tapauksia, joissa on lähdetty hakemaan vähintään osittaista maksajaa siitä rikkinäisen autonsa vaihtoon dumpanneesta kuluttajasta ja vissiin mennyt tapauksia läpikin

Mutta tää mua hämmästyttää vielä enemmän. IS teki juttua jengin innostuksesta purkaa sähkärikauppoja arvonlaskun mitigoimiseksi:
https://www.is.fi/autot/art-2000011555776.html

Ymmärrän (en hyväksy) tuon innon ja ajatuksen mitigoida tappiot kaupanpurulla, ymmärrän (ja hyväksyn) automyyjien pelon aiheesta. Mutta tämä:
Ilta-Sanomat kirjoitti: Veikkolan mukaan on erittäin tärkeää, että etämyyntiehdot käydään asiakkaan kanssa huolellisesti läpi.

– Jos ohjeita ei käydä läpi, niin asiakas voi palauttaa koska tahansa auton vuoden sisällä. Sitä on jälkikäteen todella vaikea selvittää, onko kauppa ollut etäkauppa. Erkkikään ei ota niistä myöhemmin selvää, Veikkola sanoo.
Mmmmitä? Miten aktivoituu vuoden palautusoikeus etämyyntiehtojen läpikäymättömyydestä? "Ei kerrottu että palautusaikaa on vain vakio 14 päivää, joten minä nyt palautan tämän tuotteen 360 päivän päästä"? Mistä ihmeestä tuo vuosi tulee, tietääkö kukaan?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin