Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Ihan perus virhevastuu täällä suomessa, ja onhan se vähän kieroa että autoliikkeet joutuu vastaamaan valmistajien mokista ja huonosta laadusta. Yhden DSG laatikon korjauksen olen virhevastuun piikkiin saanut omat kulut puolitettua autoliikkeen kanssa. Ja Rintajouppikin on mukisematta yhden pyörien suuntauksen heidän piikkiin ottanut. Eli sanoisin tapauskohtaista.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ihmettelyketju
Nuo kuluttajariitalautakunnan päätökset on välillä ihan päättömiä. Suomessa noin yleisesti on ollut vuosia vallalla mentaliteetti jossa myyjä on pitkään vastuussa asioista, joista hänkään ei oikein voi tietää tai ole asiaan vaikuttanut, ja ostajalla on todella kattava ja pitkä suoja tällaisia ongelmia vastaan. Paha vaan että siitä ostajasta tulee usein jossain kohtaa myyjä, eli siinä vaiheessa kun tavara seuraavan kerran vaihtaa omistajaa. Tämä tulee esille erityisesti kiinteistökaupoissa, jossa myyjän vastuu virheistä on todella pitkä ja raskas. Ostajan näkökulmasta tietenkin hienoa, että talon uskaltaa ostaa, mutta kysymys alkaakin kuulua että uskaltaako taloa enää myydä?
Toki toinen vallitseva käytäntö on myös se että elinkeinonharjoittaja on riidassa heikommassa asemassa kuin yksityishenkilö. Ja tämä johtaa sitten tilanteeseen jossa myyjänä toimiva elinkeinonharjoittaja on usein todella heikoilla kun vastassa on ostajana toimiva yksityishenkilö. Tässä vain usein tuntuu unohtuvan se, että se elinkeinonharjoittajakin voi olla käytännössä vain pieni kuluttajapahanen, jonka elinkeino nyt sattuu olemaan vaikka autokauppa.
En yhtään puolustele sitä että autokaupat tuuttaa myyntiin kaikenlaista meikattua kuraa priimakuntoisena, mutta kuten tuossa yllä linkatussa tapauksessa, on aiheellista esittää kysymys että eikö ole oletettavissa että vika on syntynyt neljän vuoden ja 50 tkm:n käytön aikana? Tai vastaavasti (valmistus- tai suunnittelu-) vika on autossa ollut ehkä jo tehtaalla, niin miksi jossain vaiheessa auton elinkaarta välikätenä toiminut käytettyjen autojen kauppias saa maksaa tästä ongelmasta?
Ei tarvitse ihmetellä miksi käytetyt autot on Suomessa kalliita, kun liikkeet joutuu huomioimaan katteissaan riskit jopa neljän vuoden päähän. Viime kädessä siis kaikki tämä koituu kuitenkin kuluttajien maksettavaksi.
Vastaavasti ihan kauheasti ei pidetä meteliä siitä, että kyllä osa kansalaisista tuuppaa vian hoksatessaan auton vaihtoon ja jättää kertomatta ongelmista autossa, tietenkin maksimoidakseen oman etunsa, eli siirtääkseen vastuun autokaupalle. Autokauppiaat ei todellakaan ole ainoa joukko josta löytyy epärehellisyyteen taipuvaisia henkilöitä.
Toki toinen vallitseva käytäntö on myös se että elinkeinonharjoittaja on riidassa heikommassa asemassa kuin yksityishenkilö. Ja tämä johtaa sitten tilanteeseen jossa myyjänä toimiva elinkeinonharjoittaja on usein todella heikoilla kun vastassa on ostajana toimiva yksityishenkilö. Tässä vain usein tuntuu unohtuvan se, että se elinkeinonharjoittajakin voi olla käytännössä vain pieni kuluttajapahanen, jonka elinkeino nyt sattuu olemaan vaikka autokauppa.
En yhtään puolustele sitä että autokaupat tuuttaa myyntiin kaikenlaista meikattua kuraa priimakuntoisena, mutta kuten tuossa yllä linkatussa tapauksessa, on aiheellista esittää kysymys että eikö ole oletettavissa että vika on syntynyt neljän vuoden ja 50 tkm:n käytön aikana? Tai vastaavasti (valmistus- tai suunnittelu-) vika on autossa ollut ehkä jo tehtaalla, niin miksi jossain vaiheessa auton elinkaarta välikätenä toiminut käytettyjen autojen kauppias saa maksaa tästä ongelmasta?
Ei tarvitse ihmetellä miksi käytetyt autot on Suomessa kalliita, kun liikkeet joutuu huomioimaan katteissaan riskit jopa neljän vuoden päähän. Viime kädessä siis kaikki tämä koituu kuitenkin kuluttajien maksettavaksi.
Vastaavasti ihan kauheasti ei pidetä meteliä siitä, että kyllä osa kansalaisista tuuppaa vian hoksatessaan auton vaihtoon ja jättää kertomatta ongelmista autossa, tietenkin maksimoidakseen oman etunsa, eli siirtääkseen vastuun autokaupalle. Autokauppiaat ei todellakaan ole ainoa joukko josta löytyy epärehellisyyteen taipuvaisia henkilöitä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Nythän on sentään uutisoitukin joitain tapauksia, joissa on lähdetty hakemaan vähintään osittaista maksajaa siitä rikkinäisen autonsa vaihtoon dumpanneesta kuluttajasta ja vissiin mennyt tapauksia läpikin
Mutta tää mua hämmästyttää vielä enemmän. IS teki juttua jengin innostuksesta purkaa sähkärikauppoja arvonlaskun mitigoimiseksi:
https://www.is.fi/autot/art-2000011555776.html
Ymmärrän (en hyväksy) tuon innon ja ajatuksen mitigoida tappiot kaupanpurulla, ymmärrän (ja hyväksyn) automyyjien pelon aiheesta. Mutta tämä:
Mutta tää mua hämmästyttää vielä enemmän. IS teki juttua jengin innostuksesta purkaa sähkärikauppoja arvonlaskun mitigoimiseksi:
https://www.is.fi/autot/art-2000011555776.html
Ymmärrän (en hyväksy) tuon innon ja ajatuksen mitigoida tappiot kaupanpurulla, ymmärrän (ja hyväksyn) automyyjien pelon aiheesta. Mutta tämä:
Mmmmitä? Miten aktivoituu vuoden palautusoikeus etämyyntiehtojen läpikäymättömyydestä? "Ei kerrottu että palautusaikaa on vain vakio 14 päivää, joten minä nyt palautan tämän tuotteen 360 päivän päästä"? Mistä ihmeestä tuo vuosi tulee, tietääkö kukaan?Ilta-Sanomat kirjoitti: Veikkolan mukaan on erittäin tärkeää, että etämyyntiehdot käydään asiakkaan kanssa huolellisesti läpi.
– Jos ohjeita ei käydä läpi, niin asiakas voi palauttaa koska tahansa auton vuoden sisällä. Sitä on jälkikäteen todella vaikea selvittää, onko kauppa ollut etäkauppa. Erkkikään ei ota niistä myöhemmin selvää, Veikkola sanoo.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Kuluttajansuojalaki 6 luku 14 § 2 momentti:
Jos elinkeinonharjoittaja on laiminlyönyt antaa kuluttajalle 9 §:n 1 momentin 10 kohdassa tarkoitetut tiedot, peruuttamisaika päättyy 12 kuukauden kuluttua tämän pykälän 1 momentissa tarkoitetun määräajan päättymisestä taikka, jos elinkeinonharjoittaja korjaa puutteen tänä aikana, 14 päivän kuluttua päivästä, jona kuluttaja sai nämä tiedot.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Jehna. Tuo on kyllä melkonen buustaus palautusaikaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Toi on kyllä aikamoinen jurismin unelma. Hierot kauppaa ja huolehdit että allekirjoitat vain, jos myyjä ei huomaa _todistettavasti_ kertoa etäkaupan ehtoja. Eli kauppa viedään maaliin vain jos myyjä mokaa tuon asian. Sitten ajat vuoden ja käyt palauttamassa auton täydellä hyvityksellä. Ja siitä sitten kohti seuraavaa mokailevaa automyyjää etsimään uutta ajokkia vuodeksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Toinen stoori: https://www.is.fi/autot/art-2000010501095.html
Myyjä kirjoittelee BTCF-sivuille https://forum.btcf.fi/forum/muu-keskust ... nssa-vol-2 (vaatii tunnarin)
Myyjä kirjoittelee BTCF-sivuille https://forum.btcf.fi/forum/muu-keskust ... nssa-vol-2 (vaatii tunnarin)
"Mitä on raati mieltä tästä aiheesta...
Myin omaa sähkögolfia ja se oli myynnissä minun omistaman firman (osakeyhtiö) sivulla nettiautossa. Ostajalle kerroin kauppaa tehdessä, että auto on minun oma eikä firman, kauppa sovittiin puhelimessa ja ostaja tuli hakemaan auton ja maksoi sen minun omalle tilille. Ostaja kyseli auton latauksesta, niin näytin kontissa olevat johdot millä ladataan AC pikalatausjohto ja verkkolaturi.
Ostaja meni tampereella lataamaan autoa ja soitti että pikalataus ei toimi. Pyysin jäämään hotelliin yöksi ja lupasin maksaa hotellin että auto voi olla sen aikaa yön yli latauksessa, niin selvitetään myöhemmin mikä on vikana. Ostaja vei kuitenkin auton merkkiliikkeeseen jossa se oli muutaman viikon ihmeteltävänä ja löysivät syyn, saksassa merkkiliikkeessä ovat asentaneet väärän latauspistokkeen jossa on myös DC pikalatauspistoke, mutta johdot ei ole kytketty, eikä ole muita DC lataus hiluja sisällä. Ilmoituksessa ei ollut mainintaa että autossa olisi DC pikalataus, eikä semmosesta ole kaupanteossa puhuttu mitään, enkä tiennyt edes mistään DC latauksista mitään. Autossa ei siis ole ollut tehtaalta lähtiessäkään DC pikalatausta, vaan se on ollut lisävaruste. Ostaja väitti että oli pihassa katsonut että löytyy DC pistoke, mutta siitä ei kyllä ollut puhuttu mitään.
Tämä oli siis 2019 helmikuussa. Hommaa selviteltiin 5/2019 asti ja lupasin 1000€ hyvityksen ostajalle, vaikka en nähnyt tehneeni kaupassa mitään väärää. Ostaja vaati 1500€ mihin en suostunut ja homma jäi siihen. 12/2019 ostaja alkoi valittaa kuluttaja-asiamiehelle ja veivät asian kuluttajariitalautakuntaan ja sanovat että vastuu on yrityksellä kun ilmoitus oli yrityksen sivulla.
10/2020 tuli päätös riitalautakunnasta että kauppa kauppa peruttava lähes 2 vuotta kaupan jälkeen, vaikka ostaja on ajanut ongelmitta autolla lähes 2 vuotta ja ajoja tullut noin 30 tonnia. Autolla on katsastus edessä ja renkaat ja jarrut ajettu loppuun, niin riitalautakunta suosittaa 10cent/km korvausta käytöstä, (siis mitä helvettiä )
Ostaja maksoi autosta 26 tonnia ja nyt arvo ehkä 17-18 tonnia, koska 2019 syksyllä VW laski uusien E golfien hintoja reilusti. Minun pitäisi siis palauttaa ostajalle 23 tonnia ja tällä hetkellä saksasta saa uusia E golfeja samaan hintaan. Vähän haiskahtaa että ostaja tajusi, että kohta tippuu auton arvo ja lähti valittamaan yli puolen vuoden käytön jälkeen, vaikka ajanut autolla ongelmitta päivittäiset ajonsa... Nyt pitäisi ottaa 7 vuotta vanha auto takas ja hyvittää ostajalle summa, jolla saa ostettua uuden auton tilalle.
Tähän päivitystä sen verran että tänään tupsahti haaste käräjille postilaatikkoon.
Joulukuussa toin saman verran ajetun virheettömän auton tilalle, lähes vastaavilla varusteilla, jossa on myös DC pikalatataus, ei kelvannut.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ihmettelyketju
Toi kirjoitus paljastaa jo sen että myyjä ei ole paljoa sähköauton lataustermeistå tiennyt. Kirjoituksen mukaan autossa oli mukana "AC pikalatausjohto". Sellaists ei ole olemassakaan, pikalataus tarkoittaa sähköautossa aina DC-latausta ja johto on kiinteästi laturissa, ei auton mukana.anv kirjoitti: ↑Ke Loka 22, 2025 18:44Toinen stoori: https://www.is.fi/autot/art-2000010501095.html
Tiedä sitten onko ostajakaan ollut ihan kartalla asioista, mutta toki on loogista olettaa autossa olevan DC-lataus jos siinä on DC-latauspinnit luukun alla.
Toinen virhe mitä on tehty on se jos auton myynti-ilmoitus on ollut firman nimissä, mutta kauppa on ollut kuluttajien välinen kauppa. Joskus se ratkaisee miltä asiat näyttää, vaikka olisi ihan vilpittömästi ajateltu toimittavan oikein.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Noh, tuo kirjoitus on vuodelta 2021. En minäkään tällöin tiennyt noita lataustermejä saati sitten tunnistanut latausliittimiä.AZP kirjoitti: ↑Ke Loka 22, 2025 20:51Toi kirjoitus paljastaa jo sen että myyjä ei ole paljoa sähköauton lataustermeistå tiennyt. Kirjoituksen mukaan autossa oli mukana "AC pikalatausjohto". Sellaists ei ole olemassakaan, pikalataus tarkoittaa sähköautossa aina DC-latausta ja johto on kiinteästi laturissa, ei auton mukana.anv kirjoitti: ↑Ke Loka 22, 2025 18:44Toinen stoori: https://www.is.fi/autot/art-2000010501095.html
Tiedä sitten onko ostajakaan ollut ihan kartalla asioista, mutta toki on loogista olettaa autossa olevan DC-lataus jos siinä on DC-latauspinnit luukun alla.
Toinen virhe mitä on tehty on se jos auton myynti-ilmoitus on ollut firman nimissä, mutta kauppa on ollut kuluttajien välinen kauppa. Joskus se ratkaisee miltä asiat näyttää, vaikka olisi ihan vilpittömästi ajateltu toimittavan oikein.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
