Akun tehokkain lataus ajon aikana
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Akun tehokkain lataus ajon aikana
Satkun moottoritilassa on viikko sitten ostettu akku ja auto on nyt seissyt perjantaista asti. Ajattelin huomenna tehdä ylimääräisen lenkin viikko akun lataamiseksi, mutta kysymys kuuluu: millaisessa ajossa akku latautuu tehokkaimmin? Normaalia korkeampia kierroksia? Moottoritie/maantie/sivutie? Auttaako tyhjäkäynti virtaa vievät laitteet poiskytkettynä vai onko tulos +-0?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Akun tehokkain lataus ajon aikana
Eikös tuossa käy järkeensä ihan et mitä vähemmän akun kapasiteettia käytetään ja mitä enemmän sitä ladataan (rajansa kaikella) niin sitä paremmin myös latautuu.
Lataus jännitte ei hirveästi tainnut nousta kierrosten mukana...oliko nyt ihan desimaalien nousu vain jostain tyhjäkäynnistä tyyliin pariin tuhtanteen rpm asti, niin eikö selvin olis heittää auto pihalle käymään vaikka pariks-kolmeks-neljäks tunniks nostaa kierrokset jollain kikkakolmosella vaikka puoleentoista tuhanteen (jos se nyt vaikutti lataus jännitteeseen) ja kytkeä kaikki mahdollinen virtaa vievä pois päältä. Tuolloin sais valotkin olla pois päältä kun ei ajaa tarttis.
Lataus jännitte ei hirveästi tainnut nousta kierrosten mukana...oliko nyt ihan desimaalien nousu vain jostain tyhjäkäynnistä tyyliin pariin tuhtanteen rpm asti, niin eikö selvin olis heittää auto pihalle käymään vaikka pariks-kolmeks-neljäks tunniks nostaa kierrokset jollain kikkakolmosella vaikka puoleentoista tuhanteen (jos se nyt vaikutti lataus jännitteeseen) ja kytkeä kaikki mahdollinen virtaa vievä pois päältä. Tuolloin sais valotkin olla pois päältä kun ei ajaa tarttis.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Akun tehokkain lataus ajon aikana
Akku lämpimään yöksi ja laturilla lataus. Tarjoustalosta yms. saa parilla kympillä ihan tarpeeksi toimivan laturin, johan tommosessa parin tunnin "hupiajossa" palaa enemmän rahaa bensaan mitä tuommonen laturi maksaa
Ongelma pakkasilla on nimenomaan se, että umpikohemessa oleva akku ei ota virtaskaa vastaan läheskään samaan malliin mitä hiukan lämmennyt patteri.

Ongelma pakkasilla on nimenomaan se, että umpikohemessa oleva akku ei ota virtaskaa vastaan läheskään samaan malliin mitä hiukan lämmennyt patteri.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Akun tehokkain lataus ajon aikana
Joo repäisisin itekin oogeen tapauksessa akun irti ja lataukseen lämpimään.
Jos ei jaksa ottaa irti niin toinen vaihtoehto on se että tyhmä akkulaturi roikalla sinne akun viereen konepellin alle ja lataa normaalisti hauenleuat akun navoissa kiinni.
En näe järkeväksi tieten tahtoen lähteä pensaa polttamaan tyhjäkäyttämällä autoa autoa vain akun lataamiseksi. Ja maailma pelastuu.
Jos ei jaksa ottaa irti niin toinen vaihtoehto on se että tyhmä akkulaturi roikalla sinne akun viereen konepellin alle ja lataa normaalisti hauenleuat akun navoissa kiinni.
En näe järkeväksi tieten tahtoen lähteä pensaa polttamaan tyhjäkäyttämällä autoa autoa vain akun lataamiseksi. Ja maailma pelastuu.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Akun tehokkain lataus ajon aikana
Kiitoksia ehdotuksista, toteutukseen laitetaan yhdistelmä vastauksista. Akku olikin paremmassa latauksessa kuin odotin, nyt ilman lämmettyä parillakymmenellä asteella startti pyöritti suorastaan epäsaabimaisen nopeasti. Ylimääräistä lenkkiä en tee, sen sijaan tähän iltapäivän ohjelmaan tuli reissu Nikkilään, siinä samallahan se akkukin latautuu vielä lisää. Sitten mahdollisesti jossain vaiheessa haen tallilta viime talvena ostetun älylaturin ja katson toimiiko se nyt kun akku on uusi...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Akun tehokkain lataus ajon aikana
Moro, joo, ilman muuta paras vaihtoehto on akku lämpimään ja laturiin. Mulla oli -75 99:ssä ampeerimittari ainakaan kiinni ja tulokset olivat että jos kierroksia on vähänkään yli tyhjäkäynnin, akku latautuu sen minkä ottaa vastaan riippumatta muista sähkölaitteista. Eli summasummarum, ajaessa ei mitään väliä miten ajaa tai käyttää valoja tms.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Akun tehokkain lataus ajon aikana
Meillä on noita articheatin lämmittimiä hyllyssä, ja hintaan nähdenn on aika onneton kapistus. Tämä siis mun henk koht. mielipide. Katselin itse että sama olisi jos käärisi akun tarvikemarkkinoilla oleviin irtonaisiin, lämmitettäviin penkinpäälisiin. Idea hyvä, toteutus ei ehkä ole paras mahdollinen. Powerline merkillä oli myös akkuja missä oli integroitu moinen toiminto. Vetivät ne takaisin myynnistä, kun eivät toimineet, tarkkaa syytä eivät ilmoittaneet. Eivät vaan kestäneet. Tämä voi tietenkin johtua akun muista mahdollisista heikkouksistaRafu kirjoitti:Miten olis tuollainen lämmitin akulle..?
http://arcticheat.fi/arcticbatteryheater.htm
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Akun tehokkain lataus ajon aikana
tuo moottorin kierrosluku ei oikeestaan vaikuta mitään latausjännitteeseen nykyisillä vaihtovirtalatureilla, sen sijaan vanhat tasavirtalaturit "reagoi" moottorin kierroksiin 

saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Akun tehokkain lataus ajon aikana
Ja kumpikos on vuoden -89 satkussamasas kirjoitti:tuo moottorin kierrosluku ei oikeestaan vaikuta mitään latausjännitteeseen nykyisillä vaihtovirtalatureilla, sen sijaan vanhat tasavirtalaturit "reagoi" moottorin kierroksiin


#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Akun tehokkain lataus ajon aikana
VaihtovirtaRattivaihde kirjoitti:Ja kumpikos on vuoden -89 satkussamasas kirjoitti:tuo moottorin kierrosluku ei oikeestaan vaikuta mitään latausjännitteeseen nykyisillä vaihtovirtalatureilla, sen sijaan vanhat tasavirtalaturit "reagoi" moottorin kierroksiin![]()
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Akun tehokkain lataus ajon aikana
Autovalmistajat taisivat siirtyä vaihtovirtalatureihin viimeistään 70-luvun puoleenväliin mennessä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Akun tehokkain lataus ajon aikana
Kerran pakkasilla(kolome talavvee sitte) annoin diisseli volovolle apuvirtaa 900:lla, niin alle 5000rpm kierroksilla ei volvo saanu saabista tarpeeksi virtaa käynnistyäkseen.
Ensin oli 2000, sitte 4000 ja seuraavaks rajotinta vaste kierrätin nii oli selvä ero.
ps. oli vähä aiheen sivusta, mutta tuli vaa mielee.
Ensin oli 2000, sitte 4000 ja seuraavaks rajotinta vaste kierrätin nii oli selvä ero.
ps. oli vähä aiheen sivusta, mutta tuli vaa mielee.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24639
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Akun tehokkain lataus ajon aikana
ja kaapeleiden paksuus oli ????
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Akun tehokkain lataus ajon aikana
Olisi ne toki paksummatkin voineet olla...oli ne vanhan liiton missä kunnolliset leuvvat, mutta ei muita ollut käytettävissä sillä hetkellä. Pitäisikin tehä paksusta kaapelista uudet.nalleolut kirjoitti:ja kaapeleiden paksuus oli ????
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07