Veneilyihmettelyä...

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Veneilyihmettelyä...

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hirvee venekuume... 8O Äiteen luona tuli taas poikettua, niillä on joku puoli-ilmasiks saatu sysipaska "pulpettivene" antiikkisella 20 heppasella 2t Yamaha Autolubella (kaukohallintalaittein, manuaalitrimmi ja narukäynnistys), jota ei käytännössä juurikaan kukaan käytä. Tuossa veneessä on "perälauta" läpimätä (aika hyvä saavutus lasikuituveneessä?), järjettömän kiikkeräkin se on ja johtuen tuosta "joustavasta" perä"lankusta", vene on ihan karmee ajettava. Vissiin joku "uppoamaton" tuplarunko, joka on imeny itteensä kosteutta / vettä, tolkuttoman painava ainakin on ja koko ajan epätasapainossa...

Eniveis, kaikesta tästä huolimatta oli kyllä mukava ajella tuolla Inkoon saaristossa auringon paisteessa peilityynellä eilen... Pystyn jo kuvittelemaan jonkun hivenen parempikuntoisen veneen kunnon istumapaikoilla alle ja talven aikana koittais keksiä, että miksi tuo Yamaha välillä rykii ku normaali Saappi konsanaan :roll: Eli siis lähtee ihan OK käyntiin ja nostaa plaaniin, mutta saattaa ihan yhtäkkiä alkaa pätkimään ajokaasuilla, ensi alkuun pätkii muutaman sekunnin kymenyksen ajaksi 5-10sek välein, sitten hetken päästä saattaa alkaa ryykeltämään niin että vene tippuu plaanista ja kone jopa sammuu jos rykimisestä huolimatta koittaa antaa lisää kaasua, tai sitten alkaa toimimaan hetken aikaa lievästi pätkittyään. Silloinkin kun sattuu sammumaan ajosta käynnistyy ja käy tyhjää ihan OK ja vapaalla ottaa rundejakin hienosti, mutta ei siis kestä kuormaa? Ajosta sammuttuaankin lähtee tosiaan heti ensi nykäisyllä käyntiin. Sitten saattaa minuutin pari ryittyään ja "pintakaasulla" ajelun jälkeen alkaa toimia ihan OK ja laulaa ku singeri reilun puoli tuntiakin putkeen (pidempää siirtymää ei ole tullut kokeiltua).

Tai sitten jos hommais jonkun varmatoimiseksi tiedetyn mutta turhaksi jääneen venepaketin teholuokassa 20-40heppaa? Saa ja melkeen pitääkin olla wanha ja rupinen puatti, kunhan ois vaan soiva peli, sähköstartti ja sähkötrimmi ois tietty aika suffelia :D
Summa summarum: tuon koneen nikottelun kanssa kyllä pärjäisi (varauksella), mutta tasapainoisempi/jämympi/mukavampi vene pitäis kyllä olla (siis ratista jos päästää irti, niin tuo kampeaa välittömästi itsensä täyteen kaarrokseen, koko ajan saa vastaohjata, trimmiä pitää vaihdella aika-ajoin kun koneen kulma muuttuu itsekseen jne)...Sitten vois opastaa mutsillekin sen koneen käytön jotta pääsisivät ukonrahjuksensa kanssa vielä vesille, tuolla veneellä en kyllä wanhaa äitee rukkaa yksikseen uskalla merille laskea :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Veneilyihmettelyä...

Viesti Kirjoittaja wesku »

Oletko yrittänyt pumpata bensaa käsin silloin kun alkaa tippua plaanista ? Entä miten tankin ja autoluben toiminta yleensä ? Voitko kokeilla tankilla ilman autolubea ?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Veneilyihmettelyä...

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

wesku kirjoitti:Oletko yrittänyt pumpata bensaa käsin silloin kun alkaa tippua plaanista ? Entä miten tankin ja autoluben toiminta yleensä ? Voitko kokeilla tankilla ilman autolubea ?
Enpä ole. Ilmalukkoa itsekin epäilin jossain välissä...Miten autoluben saa disabloitua? Öljyt pois koneen öljynsyöttötankista ja jotkut 100:1... 50:1 mixtuurat polttoainetankkiin? Kahdella eri tankilla tuota kyllä kokeiltu (samaa vaivaa oli kun viimeksi venettä käytettiin, eli toukokuussa minun toimesta... :D ) P.S: Tankin ilmakorkki ON ajossa auki :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Re: Veneilyihmettelyä...

Viesti Kirjoittaja Ansis »

http://www.moottorivene.info/keskustelu/index.php kannattaa kysellä, saa hyviä neuvoja halvalla :wink:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Veneilyihmettelyä...

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ansis kirjoitti:http://www.moottorivene.info/keskustelu/index.php kannattaa kysellä, saa hyviä neuvoja halvalla :wink:
Tattis 8) Onneksi on kausi niin lopuillaan että kuume kerkiää varmaan laantumaan ennen kuin se pahenee ihan pohdinnoista tekoihin :lol: Eikun joo, lähinnä se on tuo vene kun ahdistaa, kyllähän nyt koneet aina saa tottelemaan ( :lol: ), mutta ei viitsisi alkaa millään käytännössä jo puoliksi uponneella kiululla leikkimään edes saaristossa 8O Eli halvalla joku mahd.tilava ja mukava vene 20hv mosalle...njoo, katsellaan ja ihmetellään. :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
nipponkippo
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Su Joulu 04, 2011 20:00
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Veneilyihmettelyä...

Viesti Kirjoittaja nipponkippo »

Hei. Kannattaa kokeilla pumpata käsipumpulla bensaa siinä vaiheessa ku alkaa hyytymään. Tulppia ainaki toi oma jammu syö jos paljon ajelee hiljaa, siis uistelee. Autolubea ei kannata poistaa jos se toimii. Se ei aiheuta pätkimistä. Puolia kannattaa kokeilla vaihtaa ja kaasarit ultraääni pestä ja synkronoida. Oma pätki tosi paljon ostaessa. Nyt ei pätki ku max nopeudella, tiedä sitte ottaako rajoitin jo vastaan.
Jäsen 5478
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Veneilyihmettelyä...

Viesti Kirjoittaja torque »

Tuossa veneessä on "perälauta" läpimätä (aika hyvä saavutus lasikuituveneessä?), järjettömän kiikkeräkin se on ja johtuen tuosta "joustavasta" perä"lankusta", vene on ihan karmee ajettava.
Melko tavallista vanhemmissa veneissä. Perälaudan sisällä on laminoitu vanerilevy tai muu hajoava aines.
Ajan myötä perälaudan ylä ja alareuna rikotaan useissa maihinnostoissa, sekä
porataan useita reikiä siihen kaiken maailman telineita, kahvoja ja hilavitkuttimia varten.

Vesi imeytyy tuohon sisällä olevaan levyyn ja tuho käy.
Summa summarum: tuon koneen nikottelun kanssa kyllä pärjäisi (varauksella), mutta tasapainoisempi/jämympi/mukavampi vene pitäis kyllä olla (siis ratista jos päästää irti, niin tuo kampeaa välittömästi itsensä täyteen kaarrokseen, koko ajan saa vastaohjata, trimmiä pitää vaihdella aika-ajoin kun koneen kulma muuttuu itsekseen jne)...
Koneen rikin trimmilevyn alla olevaa evää voi yrittää säätää hieman eri kulmaan kompensoimaan sivuvetoa.
Ohjauksen jäykkyyttä voi säätää moottorin rikinivelessa ja näin vähentää taipumusta ohjailla omin päin.

Tietääkseni 2T Yamaha 20HP autolubet on varmoja pelejä. Kyllä tuon varmaan saa pelaamaan kun ratkaisee polttoaineen saannin täyskaasulla (letku, tiiviste, kalvo, suutin ?)

btw, venekuumeeseen, tänä viikonloppuna 1-2.9 venetori Lauttasaaressa :-)

http://www.venetori.fi/
Viimeksi muokannut torque, La Syys 01, 2012 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Veneilyihmettelyä...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kah, kohtalotoveri naapurista! Ite ollaan just Saimaalla vastaavalla kiululla. Eli 405 Terhi, jossa kiikku 25 heppanen vanha Suiza. Toi kone teki samaa, että vedosta putos tehot. Kaasari irti ja ultraäänipesuun, niin loppui oireilu. Tuoreet bensat ja uudet tulpat ja kovaa ajoa!

Toi Terhikin on ottanut vettä itseensä, mutta vielä sillä pienissä paikoissa pärjää...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Veneilyihmettelyä...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Toi, että paatti kampeaa voi johtua myös väärästä rikikulmasta. Koita nostaa kulmaa pykälä ylemmäksi ja kokeile helpottaako. Sähkötrimmillä tietty aika paljon helpompaa, kun voi lähdössä pudottaa koneen alas ja plaanissa sitten vähän nostaa. Kulkee herkemmin ja ei kampea oikeastaan lainkaan. Ainakaan mun vanha tuulilasivene ei kammennut, kun nosti rikikulman kohdilleen.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Veneilyihmettelyä...

Viesti Kirjoittaja ippe »

Tuollainen 20hp Autolube Yamaha on aika arvokas kone käytettyjen markkinoilla, varmatoimisina ja puhdikkaina noita yleensä pidetään, vielä kun poraat pakoputken isommaksi, niin sitten se on samanlainen kuin 25:nen...

Pätkimisen suhteen ongelma on yleensä polttoainepuolella, vaihtoehtoja on kaasarit, pumppu, filtteri ja sitten imuvuoto polttainelinjassa, omassa tippui tänä kesänä imuputki tankin sisälle, oli jostain syystä pilli kasvanut liian isoksi.

Trimmiliset Yamahan kaksitahtiset ovat käytettyjen markkinoilla arvokkaita, eikä myyjien puheisiin vuosimalleista yms. kannata suhtautua totuutena, tyyppikilpeen lyöty kirjain kertoo vuosimallin, mallimerkintä taas kaiken muun olennaisen, 40:nen on muistaakseni pienin mitä on saanut trimmillä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Veneilyihmettelyä...

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ippe kirjoitti:Tuollainen 20hp Autolube Yamaha on aika arvokas kone käytettyjen markkinoilla, varmatoimisina ja puhdikkaina noita yleensä pidetään, vielä kun poraat pakoputken isommaksi, niin sitten se on samanlainen kuin 25:nen...
Hoo, tuuninkia! Kuulostaa kokeilemisen arvoiselta :) Tiedossa toki on että tuo Jammu on ihan kelpo kone, pätkiminen on oikeasti sen verta pientä, että eipä siinä mitään isompaa varmasti olekaan. Tuo kone oli viime talvena jossain ammattikoululla kuulemma ollut "perusteellisessa huollossa". Siistiksi oli ainakin sisukalut putsattu, tulpat ainakin uusittu jne. Siitä ei ole mitään tietoa mitä esim. kaasarille on tehty. Kopan irroittamista suurempiin purkuoperaatioihin en viitsinyt ruveta...
Vene se tosiaan on se isompi "ongelma". Eli joku hyvärunkoinen passelin kokoinen halpa (hintaluokka max 1000€) paatti tekisi tuosta vesilläliikkumisesta hitosti mukavampaa, saattaisi jopa rouvakin viihtyä kyydissä hiukan paremmin, toistaiseksi ei oikein vielä ole lämmennyt veneilyhommiin... :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Veneilyihmettelyä...

Viesti Kirjoittaja CDTA »

No mitäs tuossa. Nostat paatin kuiville talveksi, leikkaat hapanneen perälaudan veks, laitat uuden vaikkapa muovista tai alumiinista ja kuidutat sen perän uudestaan.
Porailet muutaman reiän koteloihin ja kaadat paatin nurin valumaan. Ja naatit enskesänä veneen uusista ulottuvuuksista :D
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Veneilyihmettelyä...

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

CDTA kirjoitti:No mitäs tuossa. Nostat paatin kuiville talveksi, leikkaat hapanneen perälaudan veks, laitat uuden vaikkapa muovista tai alumiinista ja kuidutat sen perän uudestaan.
Porailet muutaman reiän koteloihin ja kaadat paatin nurin valumaan. Ja naatit enskesänä veneen uusista ulottuvuuksista :D
Pask...empä taida viitsiä. Tuossa botskissa on muoto ja istumajärjestelytkin ihan pielessä, jos siellä on jotain saakelin "vaahtoa" siellä koteloissa, niin ei kuivu ikinä jne. Eli kyllä tuo vene joutaa menemään, ellei siellä susirajalla tietysti ole tarvetta tuommoiselle huippukiiturille joka tulee pikku-pikku puuhastelulla kuntoon? Hintaahan tuommosella klassikolla tietysti tuppaa olemaan, mutta kukapa ei harrastamisesta haluaisi maksaa? :D Oikeasti tommosen lasikuituveneen kunnostaminen talven aikana vaatii jo semmoset tilat, että niitä ei meikäläiseltä löydy. Perämosan purulle ja kasaamiselle piisaa kylmä tallikin talveksi. Hartsien sun muiden kanssa pulaaminen, puhumattakaan rungon kuivattamisesta, ei taida olla oikeen mukavaa hommaa alle nollassa Celsiuksessa :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Veneilyihmettelyä...

Viesti Kirjoittaja CDTA »

No niin minä vähän ajattelinkin :lol:
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Veneilyihmettelyä...

Viesti Kirjoittaja torque »

Eli kyllä tuo vene joutaa menemään, ellei siellä susirajalla tietysti ole tarvetta tuommoiselle huippukiiturille joka tulee pikku-pikku puuhastelulla kuntoon? Hintaahan tuommosella klassikolla tietysti tuppaa olemaan, mutta kukapa ei harrastamisesta haluaisi maksaa? :D Oikeasti tommosen lasikuituveneen kunnostaminen talven aikana vaatii jo semmoset tilat, että niitä ei meikäläiseltä löydy. Perämosan purulle ja kasaamiselle piisaa kylmä tallikin talveksi. Hartsien sun muiden kanssa pulaaminen, puhumattakaan rungon kuivattamisesta, ei taida olla oikeen mukavaa hommaa alle nollassa Celsiuksessa :)
En tunne k.o venettä, mutta kokenut samaa "traumaa" ;-) , mutta kyllä se siitä ku jäät lähtee..
Viimeksi muokannut torque, La Syys 01, 2012 23:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin