Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2455
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Tuli opeteltua eilen uusia temppuja ja pistin eka kertaa eläessäni renkaanvaihdon yhteydessä pultit momenttiin. Kiristys pulttipyssyllä ja 110Nm momenttivarrella, jonka jälkeen tarkistus momenttiavaimella. Kaksi pulttia pyörähti vielä himpun verran kireämmälle. Momenttiavain on auton perällä odottamassa jälkikiristystä. Jään jännityksellä odottamaan, että naksahtaako heti vai pyörähtääkö jokin pultti kireämmälle.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
Laiska mutta varma -Saab 9000 2,0i cc vm.1993 ja nuorempi velipoika 9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998

vfr
"Hölösuu"
Viestit: 1757
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?

Viesti Kirjoittaja vfr »

Lensin lentokonetta ekaa kertaa eläissäni itse. Aika vekkulia touhua.
Saab OG9-5 AERO -01,Saab NG9-5 MY11, Lada 2107 MY85 isolohko.

viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2269
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?

Viesti Kirjoittaja viggen »

Katkoin puita akku käyttöisellä ¨moottorisahalla¨, toimi paremmin mitä luulin. Itse puun kaato kuitenkin tavallisella bensa käyttöisellä sahalla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1745
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Ja oksat pokasahalla?
9-5 Aero - 00

viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2269
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?

Viesti Kirjoittaja viggen »

No, pokasahaa olen käyttänyt viimeksi, Suomen armeijan sissi keikalla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9683
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vaihdoin moottoriin venttiilinvarren kumit. Vähän kuin olisi kahteen nelosmoottoriin vaihtanut, kun sylinterejä kahdeksan ja venttiilikoppia kaksi. Aika kauan siinä rauhassa tehden kesti, tosin aikaa tuhrautui paljon ensin sen ihmettelemiseen, miten saan korjaamolta lainatulla venttiilijousipuristimella jouset irrotettua. Totesin että en millään, joten aloin väkertämään omatekoista työkalua tuohon tarpeeseen, missä kesti taas tovi.

Sitten kun pääsi etenemään ahtaampaan päähän kantta, piti työkalua vähän tuunata. Lopulta varmaan tunti vierähti etsiessä yhtä venttiilijousen lautasen kiinnikettä, jonka onnistuin pudottamaan jonnekin konehuoneen uumeniin. Se löytyi lopulta lattialta kun olin ensin puhallellut paineilmalla konehuoneen kolot läpi.

ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1536
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

^ Kun en tunne jenkkikoneita/niiden tekniikkaa, niin miten sait pidettyä venttiilit ylhäällä, siis ettei laskeutunut sylinterin puolelle? Paineella, männällä, vai millä? Olen vaihtanut venttiilin varren kumit aikoinaan MB 300D koneeseen, mutta silloin oli kansi pöydällä.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9683
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Paineilmalla tulpanreijästä pidin venttiilit ylhäällä. Kertaalleen pääsi käymään aivopieru ja painoin jousetonta venttiiliä sen verran, että paine karkasi imukanavaan ja venttiili painui sylinteriin. Se tokeni kuitenkin pyöräyttämällä kampuraa sen verran että mäntä työnsi venttiilinvarren takaisin näkyville.

Moottoripyörässä olisi edessä sama operaatio, mutta vaatinee koneen irrottamisen, jotta pääsee työskentelemään kakkos- ja kolmospyttyjen venttiilien kanssa. Samalla vaivalla voisi ottaa kannenkin irti ja tarkistaa sen muun kunnon. Kilsoja kuitenkin takana vajaa 80 000 ja irrottamisen vaiva myöhemmin uudelleen olisi jonkinmoinen, kun se kone pitää aina käyttää irti pyörästä.

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1248
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?

Viesti Kirjoittaja anv »

ZeiPii kirjoitti:
Pe Huhti 19, 2019 21:46
^ Kun en tunne jenkkikoneita/niiden tekniikkaa, niin miten sait pidettyä venttiilit ylhäällä, siis ettei laskeutunut sylinterin puolelle? Paineella, männällä, vai millä? Olen vaihtanut venttiilin varren kumit aikoinaan MB 300D koneeseen, mutta silloin oli kansi pöydällä.
Minä jouduin vaihtamaan opiskelija-asuntolan parkkipaikalla parinkymmenen asteen pakkasella yhden venttiilijousen B-koneiseen 99 saappiin. Nokan ketjupyörä telineeseen kiinni ja nokka pois. Ko. pytyn mäntä alas, pytty täyteen narua ja autoa liikuttelemalla pykälä päällä mäntä ylös. Muuten onnistu hienosti, mutta näpit meinas jäätyä.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1536
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

^ ja ^^ Kiitokset informaatiosta. Kuulostaa hyvin luovilta menetelmiltä :D
Viimeksi muokannut ZeiPii, La Touko 11, 2019 19:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08

ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2455
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Tapahtui jo eilen, mutta kävin ensi kertaa Vaasan kaupunginteatterissa missä näin ensi kertaa Wigwamin livenä. Kannattaa kyllä käydä katsomassa mikäli tuntee hiukankin kiinnostusta yhtyettä kohtaan, on seuraavaksi Jyväskylässä keikalla.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
Laiska mutta varma -Saab 9000 2,0i cc vm.1993 ja nuorempi velipoika 9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998

SuoTimo
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Jaa'a menee jo historian puolelle - mutta, siirryin viime maanantaina tonnarin käyttäjästä ysifemman käyttäjän puolelle...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86

ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2455
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Otin vastaan antibioottia kanyylin kautta ja vieläpä kotosalla.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
Laiska mutta varma -Saab 9000 2,0i cc vm.1993 ja nuorempi velipoika 9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 726
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ostin (omilla rahoilla ekaa kertaa) veneen, vm. 2003 Terhi Sea Funin. Pientä laittoa kaipaa, mutta oli halpa ja Tuusulanjärvelle omaan käyttöön juuri passeli. Tohon todennäköisesti hankin uutena Tohatsun 3,5hp koneen. Hintaero käytettyihin on niin pieni, että 5 vuoden takuu kiihottaa. Järvellä 10kmh nopeusrajoitus, eli plaanissa ei paljon ajella, ja 10-15hp hinnat moninkertaiset.

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9683
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ootko sähkömoottoria harkinnut? Soveltuu just hitaaseen ajeluun ja paljon miellyttävämpi käyttää.

Vastaa Viestiin