Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2622
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?
Tuli opeteltua eilen uusia temppuja ja pistin eka kertaa eläessäni renkaanvaihdon yhteydessä pultit momenttiin. Kiristys pulttipyssyllä ja 110Nm momenttivarrella, jonka jälkeen tarkistus momenttiavaimella. Kaksi pulttia pyörähti vielä himpun verran kireämmälle. Momenttiavain on auton perällä odottamassa jälkikiristystä. Jään jännityksellä odottamaan, että naksahtaako heti vai pyörähtääkö jokin pultti kireämmälle.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?
Lensin lentokonetta ekaa kertaa eläissäni itse. Aika vekkulia touhua.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?
Katkoin puita akku käyttöisellä ¨moottorisahalla¨, toimi paremmin mitä luulin. Itse puun kaato kuitenkin tavallisella bensa käyttöisellä sahalla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?
No, pokasahaa olen käyttänyt viimeksi, Suomen armeijan sissi keikalla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?
Vaihdoin moottoriin venttiilinvarren kumit. Vähän kuin olisi kahteen nelosmoottoriin vaihtanut, kun sylinterejä kahdeksan ja venttiilikoppia kaksi. Aika kauan siinä rauhassa tehden kesti, tosin aikaa tuhrautui paljon ensin sen ihmettelemiseen, miten saan korjaamolta lainatulla venttiilijousipuristimella jouset irrotettua. Totesin että en millään, joten aloin väkertämään omatekoista työkalua tuohon tarpeeseen, missä kesti taas tovi.
Sitten kun pääsi etenemään ahtaampaan päähän kantta, piti työkalua vähän tuunata. Lopulta varmaan tunti vierähti etsiessä yhtä venttiilijousen lautasen kiinnikettä, jonka onnistuin pudottamaan jonnekin konehuoneen uumeniin. Se löytyi lopulta lattialta kun olin ensin puhallellut paineilmalla konehuoneen kolot läpi.
Sitten kun pääsi etenemään ahtaampaan päähän kantta, piti työkalua vähän tuunata. Lopulta varmaan tunti vierähti etsiessä yhtä venttiilijousen lautasen kiinnikettä, jonka onnistuin pudottamaan jonnekin konehuoneen uumeniin. Se löytyi lopulta lattialta kun olin ensin puhallellut paineilmalla konehuoneen kolot läpi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?
^ Kun en tunne jenkkikoneita/niiden tekniikkaa, niin miten sait pidettyä venttiilit ylhäällä, siis ettei laskeutunut sylinterin puolelle? Paineella, männällä, vai millä? Olen vaihtanut venttiilin varren kumit aikoinaan MB 300D koneeseen, mutta silloin oli kansi pöydällä.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?
Paineilmalla tulpanreijästä pidin venttiilit ylhäällä. Kertaalleen pääsi käymään aivopieru ja painoin jousetonta venttiiliä sen verran, että paine karkasi imukanavaan ja venttiili painui sylinteriin. Se tokeni kuitenkin pyöräyttämällä kampuraa sen verran että mäntä työnsi venttiilinvarren takaisin näkyville.
Moottoripyörässä olisi edessä sama operaatio, mutta vaatinee koneen irrottamisen, jotta pääsee työskentelemään kakkos- ja kolmospyttyjen venttiilien kanssa. Samalla vaivalla voisi ottaa kannenkin irti ja tarkistaa sen muun kunnon. Kilsoja kuitenkin takana vajaa 80 000 ja irrottamisen vaiva myöhemmin uudelleen olisi jonkinmoinen, kun se kone pitää aina käyttää irti pyörästä.
Moottoripyörässä olisi edessä sama operaatio, mutta vaatinee koneen irrottamisen, jotta pääsee työskentelemään kakkos- ja kolmospyttyjen venttiilien kanssa. Samalla vaivalla voisi ottaa kannenkin irti ja tarkistaa sen muun kunnon. Kilsoja kuitenkin takana vajaa 80 000 ja irrottamisen vaiva myöhemmin uudelleen olisi jonkinmoinen, kun se kone pitää aina käyttää irti pyörästä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?
Minä jouduin vaihtamaan opiskelija-asuntolan parkkipaikalla parinkymmenen asteen pakkasella yhden venttiilijousen B-koneiseen 99 saappiin. Nokan ketjupyörä telineeseen kiinni ja nokka pois. Ko. pytyn mäntä alas, pytty täyteen narua ja autoa liikuttelemalla pykälä päällä mäntä ylös. Muuten onnistu hienosti, mutta näpit meinas jäätyä.ZeiPii kirjoitti: ↑Pe Huhti 19, 2019 21:46^ Kun en tunne jenkkikoneita/niiden tekniikkaa, niin miten sait pidettyä venttiilit ylhäällä, siis ettei laskeutunut sylinterin puolelle? Paineella, männällä, vai millä? Olen vaihtanut venttiilin varren kumit aikoinaan MB 300D koneeseen, mutta silloin oli kansi pöydällä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?
^ ja ^^ Kiitokset informaatiosta. Kuulostaa hyvin luovilta menetelmiltä
Viimeksi muokannut ZeiPii, La Touko 11, 2019 19:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2622
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?
Tapahtui jo eilen, mutta kävin ensi kertaa Vaasan kaupunginteatterissa missä näin ensi kertaa Wigwamin livenä. Kannattaa kyllä käydä katsomassa mikäli tuntee hiukankin kiinnostusta yhtyettä kohtaan, on seuraavaksi Jyväskylässä keikalla.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?
Jaa'a menee jo historian puolelle - mutta, siirryin viime maanantaina tonnarin käyttäjästä ysifemman käyttäjän puolelle...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2622
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?
Otin vastaan antibioottia kanyylin kautta ja vieläpä kotosalla.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?
Ostin (omilla rahoilla ekaa kertaa) veneen, vm. 2003 Terhi Sea Funin. Pientä laittoa kaipaa, mutta oli halpa ja Tuusulanjärvelle omaan käyttöön juuri passeli. Tohon todennäköisesti hankin uutena Tohatsun 3,5hp koneen. Hintaero käytettyihin on niin pieni, että 5 vuoden takuu kiihottaa. Järvellä 10kmh nopeusrajoitus, eli plaanissa ei paljon ajella, ja 10-15hp hinnat moninkertaiset.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Mitä teit tänään, mitä et ole ENNEN tehnyt?
Ootko sähkömoottoria harkinnut? Soveltuu just hitaaseen ajeluun ja paljon miellyttävämpi käyttää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K