Autotallin vanhan kippioven jousien säätö
Autotallin vanhan kippioven jousien säätö
Täällä kun voi kysellä kaikenlaista ja asiantuntijaa löytyy joka lähtöön, niin olisi tällainen pulma minkä kanssa olen tänään pähkäillyt.
Tuli vanhaa 70-80 -lukujen mallista autotallin kippiovea vähän ehosteltua. Uutta paneelia ulkopuolelle ja levytystä sisäpuolelle. Painoa kippioveen tuli aika paljon alkuperäiskuntoon verrattuna ja jousien nostovoima ei tahdo riittää.
Käsipelissä tuon jaksaa työntää juuri ja juuri ylös asti, mutta jousien säätöhommasta olen nyt täysin ulalla. Olisiko jousia mahdollista kiristää jotenkin että ovi nousee niiden voimalla paremmin ylös ? Nyt tilanne on se että kippiovi nousee jousien voimalla vain kuvan nr. 2 asentoon ja siitä eteenpäin voimalla punnerrettava se vaakatasoon.
Onko kukaan näiden kanssa vekslannut jousien säätöjä ? Vinkkejä otettaisiin kiitollisena vastaan.
Kuva 1 - kippimekanismi ja jousien asento
Kuva 2 - jousien voimalla saavutettu oven asento
Tuli vanhaa 70-80 -lukujen mallista autotallin kippiovea vähän ehosteltua. Uutta paneelia ulkopuolelle ja levytystä sisäpuolelle. Painoa kippioveen tuli aika paljon alkuperäiskuntoon verrattuna ja jousien nostovoima ei tahdo riittää.
Käsipelissä tuon jaksaa työntää juuri ja juuri ylös asti, mutta jousien säätöhommasta olen nyt täysin ulalla. Olisiko jousia mahdollista kiristää jotenkin että ovi nousee niiden voimalla paremmin ylös ? Nyt tilanne on se että kippiovi nousee jousien voimalla vain kuvan nr. 2 asentoon ja siitä eteenpäin voimalla punnerrettava se vaakatasoon.
Onko kukaan näiden kanssa vekslannut jousien säätöjä ? Vinkkejä otettaisiin kiitollisena vastaan.
Kuva 1 - kippimekanismi ja jousien asento
Kuva 2 - jousien voimalla saavutettu oven asento
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö
Tuo jousihan on ns. vetävä, eli painuu kasaan oven avatessa, eikö vain? Silloin ihan jousen lyhennys voisi auttaa - koeta alkuun vetää osa jousesta kasaan vaikka klemmareilla tai vahvoilla nippusiteillä, jousen voiman varsinaiseen tehtäväänsä pitäisi kasvaa, kun saman työn tekee pienempi osa jousesta.
Tää ihan vaan kuvista pähkäiltynä näin lauantaifiiliksellä, joten saa korjata jos jotain meni aatoksissa väärin.
Tää ihan vaan kuvista pähkäiltynä näin lauantaifiiliksellä, joten saa korjata jos jotain meni aatoksissa väärin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö
Vivussa on seitsemän reikää, jousikiinnittimen pultti on nyt lähinnä vivun päätä olevaa reikää. Minusta näyttää siltä, että noin jousi on säädettynä löysimpään mahdolliseen asentoon. Irrottamalla pultin ja kääntämällä kiinnittimen niin, että pultin saa muutaman reiän verran kauemmas vivun päästä, jousi kiristyy.
Kannattaa ehkä asennon vaihto tehdä oven ollessa tuettuna sellaiseen asentoon, jossa jousen jännitys on vähäisin.
En tosin ole koskaan tuollaiseen koskenut.
EDIT: en siis tarkoittanut jousen sisällä olevan monireikäisen tangon säädön muuttamista, se näyttäisi olevan jo kireimmässä mahdollisessa asennossa. Liekö tämä jousen sisällä oleva jousivoiman hienosäätö ja tuosta toisesta valitaan karkeammalla jaolla säätö oikealle hehtaarille. Edelleenkään en tuollaiseen ole koskenut, arvailen vaan kuvan perusteella.
Kannattaa ehkä asennon vaihto tehdä oven ollessa tuettuna sellaiseen asentoon, jossa jousen jännitys on vähäisin.
En tosin ole koskaan tuollaiseen koskenut.
EDIT: en siis tarkoittanut jousen sisällä olevan monireikäisen tangon säädön muuttamista, se näyttäisi olevan jo kireimmässä mahdollisessa asennossa. Liekö tämä jousen sisällä oleva jousivoiman hienosäätö ja tuosta toisesta valitaan karkeammalla jaolla säätö oikealle hehtaarille. Edelleenkään en tuollaiseen ole koskenut, arvailen vaan kuvan perusteella.
Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö
Juuri päinvastoin veliseni, kiristysvara lopussa tuossa seitsemänreikäisessä...jus kirjoitti:Vivussa on seitsemän reikää, jousikiinnittimen pultti on nyt lähinnä vivun päätä olevaa reikää. Minusta näyttää siltä, että noin jousi on säädettynä löysimpään mahdolliseen asentoon. Irrottamalla pultin ja kääntämällä kiinnittimen niin, että pultin saa muutaman reiän verran kauemmas vivun päästä, jousi kiristyy.
Kannattaa ehkä asennon vaihto tehdä oven ollessa tuettuna sellaiseen asentoon, jossa jousen jännitys on vähäisin.
En tosin ole koskaan tuollaiseen koskenut.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö
Ehkä jus tarkoitti tätä:
Eli kun tuossa jousen yläpäässä on tuo kaarihahlolevy, niin siitä tuo keskimmäinen pultti löysälle ja kääntää esim. isolla jakoavaimella hahlolevyä myötäpäivään ja jousi kiristyy ja vipuvarsi pitenee (voimaa lisäten).
Pultti takaisin kiinni siten että nojaa tuohon pystylattarautaan. Voihan siihen laittaa vaikka viereen toisen pultin+mutterin jos epäilyttää että pääsee luistamaan.
Vähän samanlainen systeemi kuin laturinhihnan kiristys
Eli kun tuossa jousen yläpäässä on tuo kaarihahlolevy, niin siitä tuo keskimmäinen pultti löysälle ja kääntää esim. isolla jakoavaimella hahlolevyä myötäpäivään ja jousi kiristyy ja vipuvarsi pitenee (voimaa lisäten).
Pultti takaisin kiinni siten että nojaa tuohon pystylattarautaan. Voihan siihen laittaa vaikka viereen toisen pultin+mutterin jos epäilyttää että pääsee luistamaan.
Vähän samanlainen systeemi kuin laturinhihnan kiristys
Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö
jep, arvelin noissa vivuissa olevan tämäntapaista säätömahdollisuutta:
Täältä käsin joutuu vaan arvailemaan tuon yhden kuvan perusteella...
Täältä käsin joutuu vaan arvailemaan tuon yhden kuvan perusteella...
Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö
Ainut suositus täällä on ollut tuolle systeemille, jotka ovat 15-20 vuotta vanhoja on vaihtaa kokonaan uuteen, koska niiden kanssa on sattunut ikäviä onnettemuuksia niin käytössä kuin niitä purkaissa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö
No ruotsissa ollaan aina hieman varovaisempia kun pitää tehdä isoja päätöksiä.
Ei muutakuin purat paketin kun ovi on ylhäällä ja samalla vaihdat uudet pultit
liikkeelle alttiina oleviin liitoksiin.
Kannattaa laittaa joku pölli pitämään ovi ylhäällä kun jouset poissa.
Ei muutakuin purat paketin kun ovi on ylhäällä ja samalla vaihdat uudet pultit
liikkeelle alttiina oleviin liitoksiin.
Kannattaa laittaa joku pölli pitämään ovi ylhäällä kun jouset poissa.
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö
Se varovaisuus ja vaihdontarve ois ollut hyvä neuvo etukäteen heille, jotka ikävä kyllä menettivät henkensä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Autotallin vanhan kippioven jousien säätö
Tällaisia suojia ovat laittaneet noihin kippiovien jousiin.
http://cl.ly/image/1c2T3D3S2h3c
http://cl.ly/image/1c2T3D3S2h3c
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.