Tietoa/mielipidettä 80/90-luvun S-sarjasta

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Tietoa/mielipidettä 80/90-luvun S-sarjasta

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

On alkanut kesäauton ominaisuudessa houkuttamaan W126-sarjan iso mersu. Menneiden aikojen ökyjärkäle :wink:

Ja vielä kun tommoista kattelee, niin ei pidä vähään tyytyä, vaan mielessä härnää ajatus pidennetystä SEL-mallista ja mieluusti vielä 420 tai 500 kasikoneinen malli.

Saksassa noita näyttää saavan alkaen pari euroa, sieltähän tuommoinen pitääkin kiikuttaa, koska Suomessa ovat edelleen harvinaisia eivätkä niinkään tuojien listoilla muutenkaan.
Mitä oon katsellut niin järkivarustein Saksassa (ABS, ilmastointi, nahat yms.) ja kohtuu kilometreillä saa alkaen 3000€- Verot toinen samaverta.

Muilla kokemuksia ja mielipiteitä yleensä? :lol:

Kuva
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Pe Kesä 09, 2006 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tuohan on AUTO, siitä ei pääse mihinkään.

Muutamia juttuja kannattaa kuitenkin pitää mielessä:

S:t on suht harvinaisia Suomessa, joten harakireissä ei varaosia ole paljon tarjolla. Veholta saa osia siinä missä muihinkin malleihin ja pelkästään mersun osiin erikoistuneita tarvikeliikkeitäkin on muutama.

Legandat siitä että mersun osat on kalliita ovat aika pitkälle puppua.

Käsitöitä noissa on varmasti tarjolla riittämiin, varsinkin sähköwidgettimissä. Tee-se-itse-mies pärjää tuollaisen kanssa, mutta jos aina pitää kiikuttaa huoltoon niin konkurssi häämöttää.

Mersuun on aika hyvin tarjolla tukea harrastajapiireistä... sama juttu kuin Saabin ja Citikan kohdalla... vanhan auton omistajalle/harrastajalle mittaamaton etu.
Viimeksi muokannut Jussi, To Joulu 29, 2005 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8099
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Joko Nettiauton "koeajon" 420SEL:llä olet kerinnyt lukemaan?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Baas900
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jussi kirjoitti:Tuohan on AUTO, siitä ei pääse mihinkään.

Muutamia juttuja kannattaa kuitenkin pitää mielessä:

S:t on suht harvinaisia Suomessa, joten harakireissä ei varaosia ole paljon tarjolla. Veholta saa osia siinä missä muihinkin malleihin ja pelkästään mersun osiin erikoistuneita tarvikeliikkeitäkin on muutama.

Legandat siitä että mersun osat on kalliita ovat aika pitkälle puppua.

Käsitöitä noissa on varmasti tarjolla riittämiin, varsinkin sähköwidgettimissä. Tee-se-itse-mies pärjää tuollaisen kanssa, mutta jos aina pitää kiikuttaa huoltoon niin konkurssi häämöttää.

Mersuun on aika hyvin tarjolla tukea harrastajapiireistä... sama juttu kuin Saabin ja Citikan kohdalla... vanhan auton omistajalle/harrastajalle mittaamaton etu.
Kiitoksia :idea:

Tuon tonnarin kanssa on tottunut tekemään yhtä sun toista itse, joten varmaan sama pätisi tuommoisen s:n kanssa. Mitään kovin eksoottista (ei itse pysty laittamaan) tuonikäisessä tuskin kauheasti on.. oma kokemus kun tätänykyä kattaa automaattilaatikon täydellisen rempan :wink: Lähinnä mieleen tulee ilmajousitus, jos sitä on paljonkin käytetty s:ssä? Takseissahan nuo taisivat olla suosittuja.

Sitä olen jostain kuullut, että veholla olisi ainakin joskus ollut ylpeydenaihe pitää nopeasti saatavilla osia vanhoihinkin malleihin ja että tehdaskin olisi erityisen kunnnostautunut aiheessa. Tiedä sitten tuon pitämistä paikkaansa käytännössä...

Harrastelijapiirin tuki on ollut korvaamaton apu saabin laitossa, joten hyvä tiedostaa mahdollisen mersun tapauksessa tukipiiri.

Ja kannustimia moisen harkintaan olen pohtinut:
-mielestäni suhteessa kaikkien aikojen parhaat autot tehtiin 80- ja 90-luvulla, ikoneja pitää ottaa talteen, vielä kun niitä saa
-isoa kasikonetta mitataan fiiliksellä
-saabilla ei ole ainakaan tunnepohjalta ajateltuna tarjota kilpailijaa
-mikään muu mersun malli ei herätä samanlaisia tuntemuksia
-oon katsellut liikaa Raidia... :roll: (vaikka eivät samanikäistä hekumoineetkaan)
Viimeksi muokannut Henkka #2283, To Joulu 29, 2005 12:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

V.J.S kirjoitti:Joko Nettiauton "koeajon" 420SEL:llä olet kerinnyt lukemaan?
Kiitoksia vinkistä :lol:

Eipä ainakaan kuumetta laskenut....
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Baas900 kirjoitti:http://www.nettiauto.com/497071

Tuosta helmi. 8O
Jumalavita :lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Henkka #2283 kirjoitti:Tuon tonnarin kanssa on tottunut tekemään yhtä sun toista itse, joten varmaan sama pätisi tuommoisen s:n kanssa. Mitään kovin eksoottista (ei itse pysty laittamaan) tuonikäisessä tuskin kauheasti on.. oma kokemus kun tätänykyä kattaa automaattilaatikon täydellisen rempan :wink: Lähinnä mieleen tulee ilmajousitus, jos sitä on paljonkin käytetty s:ssä? Takseissahan nuo taisivat olla suosittuja.
Jos vanhan varustellun Tonnarin kanssa selviää niin selviää S-mersunkin kanssa. Molempien vehkeiden sähkökomponenttien juuretkin juontavat samalle sylttytehtaalle (Bosch).

Mersussa on joitain erikoisia juttuja verrattuna näihin ruotsalaisiin. Esim alipainejärjestelmä... keskuslukko yms on toteutettu alipaineella ja cruisekin luonnollisesti, mutta niin se on tuon ikäluokan Tonnarissakin. Aika usein autoissa on erillinen alipainepumppu bensakoneenkin yhteydessä. Kaiken kanssa selviää kun ottaa jutun harrastuksen ja oppimisen kannalta.

Ilmajousitusta tuskin kannattaa pelätä, onhan se omanlaisensa, mutta ei siihen mitään mystiikkaa liity. Hieman sama juttu kuin esim Citikan jousitus... ei mitään ihmeellistä kunhan asiaan viitsii perehtyä eikä hosu ja huido mutu-pohjalta.
Henkka #2283 kirjoitti:Sitä olen jostain kuullut, että veholla olisi ainakin joskus ollut ylpeydenaihe pitää nopeasti saatavilla osia vanhoihinkin malleihin ja että tehdaskin olisi erityisen kunnnostautunut aiheessa. Tiedä sitten tuon pitämistä paikkaansa käytännössä...
Varsin luotettavalta taholta olen kuullut että pitää paikkansa. Tehdas edellytti ainakin ennen että kaikkiin maahantuotuihin autoihin on tietty määrä perusvaraosia saatavana suoraan maahantuojan hyllystä. Mitä sitten nuo perusvaraosat on... varmaankin jarrupaloja, suodattimia jne kulutusosia, mutta lohduttaa sekin jo hieman.
Henkka #2283 kirjoitti: -mikään muu mersun malli ei herätä samanlaisia tuntemuksia
Meikäläisellä valinta konhdistuisi 60-70 luvun taitteen S-coupeen... mutta on hinnat karanneet toistaiseksi ulottumattomiin. Isoisällä oli 70-luvun alussa S-coupe ja se jätti aika lähtemättömän vaikutuksen silloin pieneen mieheen... 2.8 litranen suora kutonen, kaksivärimaalaus, nahkapenkit, kattoluukku ja ilmastointi oli 70-luvun alkupuolella niin amerikkaa ettei niitä amerikan autoistakaan löytynyt suomessa :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

On tuo W126 kyllä uskomattoman kaunis auto. Omaa kokemusta on lähinnä W123- ja W124-malleista sekä 190:stä mutta tuskinpa tuo ässäläinen yhtään huonompi on :) Eihän ne halpoja ole mutta kyllä siinä saa rahalleen vastinettakin...

Kannattaa varmaan selailla mersufoorumia (http://www.mersuforum.net) jos parempaa tietoa / kokemuksia ko. mallista haluaa.

Pistetääs vielä tuommoinen linkki:

http://www.mersumies.fi/w126.htm
Viimeksi muokannut kristian, To Joulu 29, 2005 14:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jussi kirjoitti:
Jos vanhan varustellun Tonnarin kanssa selviää niin selviää S-mersunkin kanssa. Molempien vehkeiden sähkökomponenttien juuretkin juontavat samalle sylttytehtaalle (Bosch).

Mersussa on joitain erikoisia juttuja verrattuna näihin ruotsalaisiin. Esim alipainejärjestelmä... keskuslukko yms on toteutettu alipaineella ja cruisekin luonnollisesti, mutta niin se on tuon ikäluokan Tonnarissakin. Aika usein autoissa on erillinen alipainepumppu bensakoneenkin yhteydessä. Kaiken kanssa selviää kun ottaa jutun harrastuksen ja oppimisen kannalta.

Ilmajousitusta tuskin kannattaa pelätä, onhan se omanlaisensa, mutta ei siihen mitään mystiikkaa liity. Hieman sama juttu kuin esim Citikan jousitus... ei mitään ihmeellistä kunhan asiaan viitsii perehtyä eikä hosu ja huido mutu-pohjalta.

Varsin luotettavalta taholta olen kuullut että pitää paikkansa. Tehdas edellytti ainakin ennen että kaikkiin maahantuotuihin autoihin on tietty määrä perusvaraosia saatavana suoraan maahantuojan hyllystä. Mitä sitten nuo perusvaraosat on... varmaankin jarrupaloja, suodattimia jne kulutusosia, mutta lohduttaa sekin jo hieman.

Meikäläisellä valinta konhdistuisi 60-70 luvun taitteen S-coupeen... mutta on hinnat karanneet toistaiseksi ulottumattomiin. Isoisällä oli 70-luvun alussa S-coupe ja se jätti aika lähtemättömän vaikutuksen silloin pieneen mieheen... 2.8 litranen suora kutonen, kaksivärimaalaus, nahkapenkit, kattoluukku ja ilmastointi oli 70-luvun alkupuolella niin amerikkaa ettei niitä amerikan autoistakaan löytynyt suomessa :)
Hienoa kuulla kuumetta nostavaa juttua :lol:

Kaasaria ei näyttänyt olevan kuin yhdessä konemallissa, ruiskuna ovat käyttäneet Boschin K-Jetronicia ja -85 jälkeen täysin sähköistä KE-Jetronicia. Samanlainen tosiaan taitaa järjestelmä pitkälti olla kuin Saabissakin.

Alipainehomma on tosiaan vähän eroa tonnariin, jossa cruise on toiminut moitteetta tähänkin asti. Ainoastaan sähkötoiminen keskuslukko ei pelitä yhden oven osalta :idea: No eipä sovi yleistää :wink: Mutta ei varmastikaan suurempia ongelmia tee tuo Mersun painesysteemi...

Ja tuohon ilmajousitukseen pätee varmasti juuri kuten sanoitkin. Ja harrasteen pohjalta tässä onkin pitkälti liikkeellä.

Hyvä kuulla vahvistusta tuohon käsitykseen maahantuojan osatarjonnasta. Motonetistäkin näyttää löytyvän palikkaa hyvinkin, hinnatkin kohtuullisen oloisia. "Keulatähtikin" lähtisi suoraan hyllystä :lol:

Mahtava peli ois myös s-coupe :!: Ei ihmekään, että mielikuvat kantavat vieläkin, taisi olla tämänoloinen peli:
Kuva
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Henkka #2283 kirjoitti:Kaasaria ei näyttänyt olevan kuin yhdessä konemallissa, ruiskuna ovat käyttäneet Boschin K-Jetronicia ja -85 jälkeen täysin sähköistä KE-Jetronicia. Samanlainen tosiaan taitaa järjestelmä pitkälti olla kuin Saabissakin.
Tuo KE-jetronic on lambdalla ja osittaisella sähköohjauksella terästetty K-Jetronic, melkoisen mystinen laitos. Multa löytyy Boschin oma manuaali KE-Jetroniciin, jos satut tarvitsemaan.

S-coupe oli juuri sama auto kuin kuvassa paitsi viininpunainen valkoisella katolla.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

kristian kirjoitti:On tuo W126 kyllä uskomattoman kaunis auto. Omaa kokemusta on lähinnä W123- ja W124-malleista sekä 190:stä mutta tuskinpa tuo ässäläinen yhtään huonompi on :) Eihän ne halpoja ole mutta kyllä siinä saa rahalleen vastinettakin...

Kannattaa varmaan selailla mersufoorumia (http://www.mersuforum.net) jos parempaa tietoa / kokemuksia ko. mallista haluaa.

Pistetääs vielä tuommoinen linkki:

http://www.mersumies.fi/w126.htm
Näyttää hyvin löytyvän "mersumiehestä" jos jonkimoista osaa, ja vielä Malmilla :!: Kiitti kiitti :idea:

Tuosta kauneudesta... siinä missä tonnari näyttää siltä, kuin se eläisi pikkulasten sieluilla niin vanha ässä lepää kuin huumattu tiikeri :wink:

Pitääpä koittaa uskaltautua tuonne mersufoorumillekin....
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Juu vanhoissa mersuissahan toimii jotakuinkin kaikki alipaineella paitsi mankka. :wink:

Mersufoorumille vaan ja kerro pera8x:lle terveisiä. :)
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jussi kirjoitti:
Tuo KE-jetronic on lambdalla ja osittaisella sähköohjauksella terästetty K-Jetronic, melkoisen mystinen laitos. Multa löytyy Boschin oma manuaali KE-Jetroniciin, jos satut tarvitsemaan.

S-coupe oli juuri sama auto kuin kuvassa paitsi viininpunainen valkoisella katolla.
Ahaa, aivan. Jotenkin kuvittelin, että se ois vastaava kuin tonnarin LH-jetronic. Mitä kuvista sain selvää, niin KE:ssä ei olekaan erillistä bensatukkia, johon suuttimet kiinnittyvät, vaan rakenne on K:n kaltainen, eli osa-jonka-nimeä-en-muista, josta lähtevät suoraan polttoaineletkut imusarjan juureen.

Tuommoinen manuaali tulisi varmasti enemmän kuin tarpeeseen :!: Ainakin noin toiminnan ymmärtämisen kannalta...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

puu kirjoitti:Juu vanhoissa mersuissahan toimii jotakuinkin kaikki alipaineella paitsi mankka. :wink:

Mersufoorumille vaan ja kerro pera8x:lle terveisiä. :)
:wink:
Eiköhän kajarikalvotkin saisi ilmalla pumppaamaan :idea:

Kerron terveisiä heti kun sinne asti pääsen 8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin