Saabin virtalukko?
Saabin virtalukko?
Eilen tuli duunikaverin kanssa puheeksi miksi Saabissa on virtalukko siinä penkkien välissä. Ei aavistustakaan miksi joten, olisiko joku asiasta tietävä? Vai onko kyseessä pelkästään erikoisuuden tavoittelu..?
Zand
Zand
Saab 9-3 TiD '99
Samaa sanoi edesmennyt vaarini. Hänellä kun ei koskaan ollut muita autoja kuin tuplaysejä ja satkuja.Eski kirjoitti:Meidän pojatkin sanovat, että muissa autoissa on virtalukko hassussa paikassa![]()
Eski
OT: Miksi ihmisiä (ja TM:n toimittajia

Muutaman kerran uudella Golfilla ajaneena on ihmetyttänyt miksi siellä kuskin ovessa pitää olla sitä nappia niin julmetusti... Onhan se paljon helpompi ajaa parkkihalliinkin kun voi toisella kädellä operoida sähköikkunoita ja toisella lipukkeita.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Eikä tuo parkkihallioperointi liene ainoa syy. Itselleni tulee mieleen, joskus vuosia sitten jostain mediasta nähtynä, että on jokseenkin vaikeaa tunkea päätä ikkunan väliin samalla sähköikkunaa ylöspäin napista ohjaten. Ihan selkeä turvallisuustekijä siis tuo.MikkoA kirjoitti: OT: Miksi ihmisiä (ja TM:n toimittajia) häiritsee sähköikkunoiden nappien sijainti oikean käden luona keskikonsolissa?
Muutaman kerran uudella Golfilla ajaneena on ihmetyttänyt miksi siellä kuskin ovessa pitää olla sitä nappia niin julmetusti... Onhan se paljon helpompi ajaa parkkihalliinkin kun voi toisella kädellä operoida sähköikkunoita ja toisella lipukkeita.
Miettikääs nyt, vallattomat penskat kesällä autossa ja vanhemmat menee hakemaan esim. jäätelöä ja naperot sitten turvavöistä itsensä irti nappaavat ja menevät seisoskelemaan oven käsinojalle. Samalla ikkunan katkaisija sitten ottaa itsensä "ylös"-asentoon ja voila, ongelma on valmis. Tosin onhan jo monissa tuo itse katkaisimen toiminnalla estetty mutta on niitäkin vanhempia autoja joissa tuota katkaisimen toimintaa ei ole suunniteltu ihan loppuun asti...
Zand
Saab 9-3 TiD '99
Itse näen noilla katkaisijoiden paikan valinnalla sellaisen merkityksen, että kuljettajan oppiessa oman auton käytön hän voi pienillä käden liikkeillä ylettyä kurottamatta katkaisijaan ja silti ajaa ottamatta katsetta pois tiestä. Tulipa pitkä lause 

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Virtalukko on mielestäni juuri hyvin sijoiteltu. Kaverit tosin ihmettelevät, että miksi ihmeessä sen täytyy olla siinä keskellä. Vievät muka hyvää säilytystilaa. Itse kuitenkin arvostan enemmän turvallisuutta kuin säilytystilaa, vaikka sitä ei ng-satkussa kovin kauheasti ole.
Kerran tuli tömäytettyä Ford Fiestan kanssa ojaan sillä seurauksella, että polvet osuivat ratin alle, mutta onneksi ei sattunut kovin suuria vahinkoja. Itselle kuhmu otsaan ja pieni haava polveen muovista, sekä autosta peltiä kasaan.
Sähköikkunoiden katkaisijoden sijoittelusta olen samaa mieltä. Ajoin pienen lenkin kaverini Accordilla ja tuntui olevan nuo kyseiset katkaisijat hankalassa paikassa siinä ovenkahvan edessä. Toki tämä on tottumiskysymys, mutta kun harvemmin tarvitaan vasenta kättä minkään laitteen operoimiseen, paitsi tarvittaessa peilien ja valojen säätöön, on oikea puoli parempi ratkaisu. Kuitenkin lähes kaikki laitteet ovat oikealla puolella ja oikea käsi tulee helpommin irroitettua ratista.
Kerran tuli tömäytettyä Ford Fiestan kanssa ojaan sillä seurauksella, että polvet osuivat ratin alle, mutta onneksi ei sattunut kovin suuria vahinkoja. Itselle kuhmu otsaan ja pieni haava polveen muovista, sekä autosta peltiä kasaan.
Sähköikkunoiden katkaisijoden sijoittelusta olen samaa mieltä. Ajoin pienen lenkin kaverini Accordilla ja tuntui olevan nuo kyseiset katkaisijat hankalassa paikassa siinä ovenkahvan edessä. Toki tämä on tottumiskysymys, mutta kun harvemmin tarvitaan vasenta kättä minkään laitteen operoimiseen, paitsi tarvittaessa peilien ja valojen säätöön, on oikea puoli parempi ratkaisu. Kuitenkin lähes kaikki laitteet ovat oikealla puolella ja oikea käsi tulee helpommin irroitettua ratista.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Totta. Ja pakko taas täydentää tähän, että muissa autoissa + Saab 9000:ssa on virtalukko hassussa paikassaEski kirjoitti:Ja onhan se muutenkin paljon kätevämpi käyttää, kuin etsiä avaimenreikää sieltä ratin juuresta... Meidän pojatkin sanovat, että muissa autoissa on virtalukko hassussa paikassa![]()
Eski

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Automaattinosto on mahdollista, ainakin NG900:ssa. Täytyy vain valmistaa sellainen "raudankappale" (vai onko se messinkiä?) ikkunanavainkytkimeen, että automaattinosto onnistuu.9-5T kirjoitti:Ongelma tulee vastaan kun tarttis vaihtaa vaihdetta vaikka puomilta lähdön jälkeen, automaattinosto pelastaisi tilanteen.
Ja mistäkö tiedän? No siitä, että NG900:n kuskin ikkunan avauskytkin kenkkuili jossain vaiheessa, kun liitospinnat tuon em. kappaleen ja piirilevyn väliltä olivat hapettuneet. Purin joko ikkunanavauskytkinpaketin, hioin liitospinnat ja kasasin uudestaan. Kävi vain sellainen fiba, että kuskin ikkunanavainkytkimen em. kappale tuli asennettua väärinpäin. Ikkuna sulkeutui kertalaakista, mutta painiketta piti painaa koko ajan, jos aikoi avata ikkunan. Tämän huomattuani purin ikkunanavauskytkinpaketin vielä kertaalleen ja pistin osan oikein päin. Ja taas toimi niin kuin pitikin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hirsch"
- Viestit: 951
- Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
- Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio
Tuo pakin laittaminen pätee kyllä julmetun hyvin täälläkinReetu kirjoitti:Juu kyllä sitä hakee avainta väärästä paikasta kun ajaa eri merkkisellä , lisäksi olen huomannut, että tulee laitettua pakki päälle myös , työ autoissa.

"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Kyseessä on myös ergonomia, eihän sen avaimen tarvi olla missään etupaneelin lähelläkään jos sitä tarvii vain autoa käynnistäessä ja sammuttaessa, jolloin käsi menee oikealle muutenkin käsijarrun/turvavyön merkeissä.
Niin ja ottaa pannuun aina jos ajan laina-avaimilla transportteria ja puoli kiloa avaimia hakkaa polveen...
Niin ja ottaa pannuun aina jos ajan laina-avaimilla transportteria ja puoli kiloa avaimia hakkaa polveen...