Saabin virtalukko?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Saabin virtalukko?

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Eilen tuli duunikaverin kanssa puheeksi miksi Saabissa on virtalukko siinä penkkien välissä. Ei aavistustakaan miksi joten, olisiko joku asiasta tietävä? Vai onko kyseessä pelkästään erikoisuuden tavoittelu..?

Zand
Saab 9-3 TiD '99
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Tietääkseni turvallisuutta tavoteltu kyseisellä ratkasulla. Ei mene polvilumpio halki avaimilla.
900 S -90
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

Nimenomaan näin , törmäystilanteessa liuttaessa eteenpäin ei polvi osu avaimeen.
95 2,3 vireessä
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ja onhan se muutenkin paljon kätevämpi käyttää, kuin etsiä avaimenreikää sieltä ratin juuresta... Meidän pojatkin sanovat, että muissa autoissa on virtalukko hassussa paikassa :D

Eski
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Eski kirjoitti:Meidän pojatkin sanovat, että muissa autoissa on virtalukko hassussa paikassa :D

Eski
Samaa sanoi edesmennyt vaarini. Hänellä kun ei koskaan ollut muita autoja kuin tuplaysejä ja satkuja.

OT: Miksi ihmisiä (ja TM:n toimittajia :)) häiritsee sähköikkunoiden nappien sijainti oikean käden luona keskikonsolissa?

Muutaman kerran uudella Golfilla ajaneena on ihmetyttänyt miksi siellä kuskin ovessa pitää olla sitä nappia niin julmetusti... Onhan se paljon helpompi ajaa parkkihalliinkin kun voi toisella kädellä operoida sähköikkunoita ja toisella lipukkeita.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

MikkoA kirjoitti: OT: Miksi ihmisiä (ja TM:n toimittajia :)) häiritsee sähköikkunoiden nappien sijainti oikean käden luona keskikonsolissa?

Muutaman kerran uudella Golfilla ajaneena on ihmetyttänyt miksi siellä kuskin ovessa pitää olla sitä nappia niin julmetusti... Onhan se paljon helpompi ajaa parkkihalliinkin kun voi toisella kädellä operoida sähköikkunoita ja toisella lipukkeita.
Eikä tuo parkkihallioperointi liene ainoa syy. Itselleni tulee mieleen, joskus vuosia sitten jostain mediasta nähtynä, että on jokseenkin vaikeaa tunkea päätä ikkunan väliin samalla sähköikkunaa ylöspäin napista ohjaten. Ihan selkeä turvallisuustekijä siis tuo.

Miettikääs nyt, vallattomat penskat kesällä autossa ja vanhemmat menee hakemaan esim. jäätelöä ja naperot sitten turvavöistä itsensä irti nappaavat ja menevät seisoskelemaan oven käsinojalle. Samalla ikkunan katkaisija sitten ottaa itsensä "ylös"-asentoon ja voila, ongelma on valmis. Tosin onhan jo monissa tuo itse katkaisimen toiminnalla estetty mutta on niitäkin vanhempia autoja joissa tuota katkaisimen toimintaa ei ole suunniteltu ihan loppuun asti...

Zand
Saab 9-3 TiD '99
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itse näen noilla katkaisijoiden paikan valinnalla sellaisen merkityksen, että kuljettajan oppiessa oman auton käytön hän voi pienillä käden liikkeillä ylettyä kurottamatta katkaisijaan ja silti ajaa ottamatta katsetta pois tiestä. Tulipa pitkä lause :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Virtalukko on mielestäni juuri hyvin sijoiteltu. Kaverit tosin ihmettelevät, että miksi ihmeessä sen täytyy olla siinä keskellä. Vievät muka hyvää säilytystilaa. Itse kuitenkin arvostan enemmän turvallisuutta kuin säilytystilaa, vaikka sitä ei ng-satkussa kovin kauheasti ole.
Kerran tuli tömäytettyä Ford Fiestan kanssa ojaan sillä seurauksella, että polvet osuivat ratin alle, mutta onneksi ei sattunut kovin suuria vahinkoja. Itselle kuhmu otsaan ja pieni haava polveen muovista, sekä autosta peltiä kasaan.

Sähköikkunoiden katkaisijoden sijoittelusta olen samaa mieltä. Ajoin pienen lenkin kaverini Accordilla ja tuntui olevan nuo kyseiset katkaisijat hankalassa paikassa siinä ovenkahvan edessä. Toki tämä on tottumiskysymys, mutta kun harvemmin tarvitaan vasenta kättä minkään laitteen operoimiseen, paitsi tarvittaessa peilien ja valojen säätöön, on oikea puoli parempi ratkaisu. Kuitenkin lähes kaikki laitteet ovat oikealla puolella ja oikea käsi tulee helpommin irroitettua ratista.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:Ja onhan se muutenkin paljon kätevämpi käyttää, kuin etsiä avaimenreikää sieltä ratin juuresta... Meidän pojatkin sanovat, että muissa autoissa on virtalukko hassussa paikassa :D

Eski
Totta. Ja pakko taas täydentää tähän, että muissa autoissa + Saab 9000:ssa on virtalukko hassussa paikassa :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-5T kirjoitti:Ongelma tulee vastaan kun tarttis vaihtaa vaihdetta vaikka puomilta lähdön jälkeen, automaattinosto pelastaisi tilanteen.
Automaattinosto on mahdollista, ainakin NG900:ssa. Täytyy vain valmistaa sellainen "raudankappale" (vai onko se messinkiä?) ikkunanavainkytkimeen, että automaattinosto onnistuu.

Ja mistäkö tiedän? No siitä, että NG900:n kuskin ikkunan avauskytkin kenkkuili jossain vaiheessa, kun liitospinnat tuon em. kappaleen ja piirilevyn väliltä olivat hapettuneet. Purin joko ikkunanavauskytkinpaketin, hioin liitospinnat ja kasasin uudestaan. Kävi vain sellainen fiba, että kuskin ikkunanavainkytkimen em. kappale tuli asennettua väärinpäin. Ikkuna sulkeutui kertalaakista, mutta painiketta piti painaa koko ajan, jos aikoi avata ikkunan. Tämän huomattuani purin ikkunanavauskytkinpaketin vielä kertaalleen ja pistin osan oikein päin. Ja taas toimi niin kuin pitikin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja sheebu »

yritimpä tuossa muutama päivä sitten käynnistää kaverin autoa mukitelineestä :D
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Juu kyllä sitä hakee avainta väärästä paikasta kun ajaa eri merkkisellä , lisäksi olen huomannut, että tulee laitettua pakki päälle myös , työ autoissa.
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Reetu kirjoitti:Juu kyllä sitä hakee avainta väärästä paikasta kun ajaa eri merkkisellä , lisäksi olen huomannut, että tulee laitettua pakki päälle myös , työ autoissa.
Tuo pakin laittaminen pätee kyllä julmetun hyvin täälläkin :oops: On tunnut eräänkin kerran sanomista...
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Mutta kuulkaapa tämä : Ei-autoileva kaverinikin nauroi mulle, kun koitin käynnistää og-satkua sieltä ratin vierestä. Totuin tonnariin vaikken paljoa kuukautta enempää moisella ajanut. :oops:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Kyseessä on myös ergonomia, eihän sen avaimen tarvi olla missään etupaneelin lähelläkään jos sitä tarvii vain autoa käynnistäessä ja sammuttaessa, jolloin käsi menee oikealle muutenkin käsijarrun/turvavyön merkeissä.

Niin ja ottaa pannuun aina jos ajan laina-avaimilla transportteria ja puoli kiloa avaimia hakkaa polveen...
Vastaa Viestiin