Suihkumoottorihybridi

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Ddeccard
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki

Suihkumoottorihybridi

Viesti Kirjoittaja Ddeccard »

Sain tässä älynväläyksen miten rakentaa innovatiivinen hybridiauto:

Pieni suihkumoottori, joka pyörittää generaattoria, joka taasen syöttää virtaa sähkömoottoreille (2 tai 4 kpl).

Eikös tuollaisen suihkumoottorin saa käymään aika monenkirjavalla löpöllä (lue: Jack Danielssista rypsiöljyyn)? Ja hyötysuhdekin taitaa olla parempi kuin perinteisellä nelitahtisella.

Mitä ongelmia tälläisesta kokoonpanosta tulisi. Huoltovälit? Melusaaste?

Kysyy hän seisten puhtaasti teoreettisella pohjalla.
--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Suihkumoottorihybridi

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ddeccard kirjoitti:Pieni suihkumoottori, joka pyörittää generaattoria, joka taasen syöttää virtaa sähkömoottoreille (2 tai 4 kpl).
Vesillähän kulkee tuollaisia... esim Finnjet oli ainakin alkuunsa sellainen.
Ddeccard kirjoitti:Eikös tuollaisen suihkumoottorin saa käymään aika monenkirjavalla löpöllä (lue: Jack Danielssista rypsiöljyyn)? Ja hyötysuhdekin taitaa olla parempi kuin perinteisellä nelitahtisella.
Polttoaineet voisulasta bensaan kelpaa, mutta hyötysuhde ei ole häävi. Esim voimalaitoskäytössä kaasuturbiinin hyötysuhde petrataan hyvälle tasolle ns. kombikäytöllä (hukkalämpö talteen ja höyryksi -> höyryturbiineille ja loput hukkalämmöstä kaukolämmöksi yms).

Panssarivaunuissa yms liikkuvassa kalustossa turbiinia käytetään tehotiheyden, monipolttoainekäytön yms vuoksi.
Ddeccard kirjoitti:Mitä ongelmia tälläisesta kokoonpanosta tulisi. Huoltovälit? Melusaaste?
Huoltoväli samaa luokkaa perinteisellä polttomoottorilla, huolto kalliimpaa ja vaativampaa vaikka itse voimakone onkin yksinkertainen kuin mikä.

Melusaaste omaa luokkaansa... 10 000 - 20 000 rpm pyörivä turbiini ja alennusvaihde sen perässä pitää melkoisen vinkunan.

Chrysler teki joskus 60-luvulla turbine car proton, jota kait jossain määrin kokeiltiin ihan tienpäälläkin. 70-luvun alussa kikkailtiin kaasuturbiini rekan nuppien kanssa (GMC ja Mack?). Samoihin aikoihin kaasuturbiinia tungettiin myös panssarivaunuihin (M1 Abrams, T-80, S-tank jne). Energiakriisi teki siviilitouhuista lopun ja tankeissakin vain jenkit luottavat enää kaasuturbiiniin.

Kuiteskin... jos löytyisi mielekäs tapa ottaa talteen ja hyödyntää pakokaasujen lämpöenergia niin kaasuturbiinin tehotiheys ja yksinkertaisuus kompensoisivat hyvin hybridikäytön monimutkaisuutta ja painoa...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Volvo kokeili tuollaista joskus 90-luvulla. Olivat kehittäneet suurnopeusgeneraattorin, joka oli kytketty suoraan kaasuturbiiniin.
Volvo ECC:n muodot periytyivät sitten S80:een.
http://media.ford.com/article_display.c ... e_id=20382
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Noita suurnopeusgeneraattoreita löytyy lentokoneista. Hävittäjissä generaattorien pyörimisnopeudet on tyypillisesti luokkaa 15...25 000 rpm ja tehokin luokkaa 30...90 kVA, joten sieltä löytyisi valmis generaattori lykättäväksi pienen turbaanin perään.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Suihkumoottorihybridi

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Jussi kirjoitti: Chrysler teki joskus 60-luvulla turbine car proton, jota kait jossain määrin kokeiltiin ihan tienpäälläkin.
piti googlessa käydä verestämässä muistoja autosta josta minulla oli lapsena pienoismalli, on se vaan nätti muotoilultaan

http://www.tocmp.com/brochures/Chrysler ... /index.htm

toisilta sivuilta laintattua:

50 of these experimental Gas Turbine cars were built to test the feasibility of this new power source. During a three year period, 200 Chrysler customers were given the car for three months each for a real-world test. The car sounded like a jet plane when it drove by and the sound effect was duplicated by many science fiction shows as the sound that cars of the future would make.

...

The biggest complaint about the car was poor acceleration. 0-60 miles per hour was achieved at a slow 12 seconds. However, if the car was "brake torqued" by holding the brakes and revving the turbine up to 50,000 rpm the 0-60 time was cut to 5 seconds.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Re: Suihkumoottorihybridi

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

lucaf kirjoitti:
The biggest complaint about the car was poor acceleration. 0-60 miles per hour was achieved at a slow 12 seconds.
:roll:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jussi kirjoitti:Noita suurnopeusgeneraattoreita löytyy lentokoneista. Hävittäjissä generaattorien pyörimisnopeudet on tyypillisesti luokkaa 15...25 000 rpm
Volvo taisi pyörittää tuota generaattoria suoraan turbiinin perässä ilman alennusvaihdetta. Siis yli 100 000 rpm nopeuksilla.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2839
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jos tuo chryslerin turbiiniauto on niin hyvä, kuin artikkelin perusteella voisi päätellä, miksi noita ei näy tänäpäivänä liikenteessä!?.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Turbiinin hyötysuhde putoaa rajusti, kun kokoa piennennetään.
60-luvulla polttoaineenkulutuksella ei ollut mitään merkitystä eikä 60-luvun 200 hv (SAE) jenkki-V8 sekään ollut mikään talousihme nykypäivän mittapuulla.

Nykyään 200 DIN hevosta revitään jopa 2-litraisesta vaparistakin ja alle puolella 60 -luvun bensankulutuksesta.

Turbiini puolustaa paikkaansa juuri lentokoneissa ja sotilaskäytössä keveytensä takia ja hyötysuhde alkaa pärjätä mäntämoottorille vasta junien ja laivojen kokoluokassa. Toisaalta Finnjet:iinkin asennettiin dieselit juuri polttoainetalouden takia.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin