Suihkumoottorihybridi
Suihkumoottorihybridi
Sain tässä älynväläyksen miten rakentaa innovatiivinen hybridiauto:
Pieni suihkumoottori, joka pyörittää generaattoria, joka taasen syöttää virtaa sähkömoottoreille (2 tai 4 kpl).
Eikös tuollaisen suihkumoottorin saa käymään aika monenkirjavalla löpöllä (lue: Jack Danielssista rypsiöljyyn)? Ja hyötysuhdekin taitaa olla parempi kuin perinteisellä nelitahtisella.
Mitä ongelmia tälläisesta kokoonpanosta tulisi. Huoltovälit? Melusaaste?
Kysyy hän seisten puhtaasti teoreettisella pohjalla.
Pieni suihkumoottori, joka pyörittää generaattoria, joka taasen syöttää virtaa sähkömoottoreille (2 tai 4 kpl).
Eikös tuollaisen suihkumoottorin saa käymään aika monenkirjavalla löpöllä (lue: Jack Danielssista rypsiöljyyn)? Ja hyötysuhdekin taitaa olla parempi kuin perinteisellä nelitahtisella.
Mitä ongelmia tälläisesta kokoonpanosta tulisi. Huoltovälit? Melusaaste?
Kysyy hän seisten puhtaasti teoreettisella pohjalla.
--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
Re: Suihkumoottorihybridi
Vesillähän kulkee tuollaisia... esim Finnjet oli ainakin alkuunsa sellainen.Ddeccard kirjoitti:Pieni suihkumoottori, joka pyörittää generaattoria, joka taasen syöttää virtaa sähkömoottoreille (2 tai 4 kpl).
Polttoaineet voisulasta bensaan kelpaa, mutta hyötysuhde ei ole häävi. Esim voimalaitoskäytössä kaasuturbiinin hyötysuhde petrataan hyvälle tasolle ns. kombikäytöllä (hukkalämpö talteen ja höyryksi -> höyryturbiineille ja loput hukkalämmöstä kaukolämmöksi yms).Ddeccard kirjoitti:Eikös tuollaisen suihkumoottorin saa käymään aika monenkirjavalla löpöllä (lue: Jack Danielssista rypsiöljyyn)? Ja hyötysuhdekin taitaa olla parempi kuin perinteisellä nelitahtisella.
Panssarivaunuissa yms liikkuvassa kalustossa turbiinia käytetään tehotiheyden, monipolttoainekäytön yms vuoksi.
Huoltoväli samaa luokkaa perinteisellä polttomoottorilla, huolto kalliimpaa ja vaativampaa vaikka itse voimakone onkin yksinkertainen kuin mikä.Ddeccard kirjoitti:Mitä ongelmia tälläisesta kokoonpanosta tulisi. Huoltovälit? Melusaaste?
Melusaaste omaa luokkaansa... 10 000 - 20 000 rpm pyörivä turbiini ja alennusvaihde sen perässä pitää melkoisen vinkunan.
Chrysler teki joskus 60-luvulla turbine car proton, jota kait jossain määrin kokeiltiin ihan tienpäälläkin. 70-luvun alussa kikkailtiin kaasuturbiini rekan nuppien kanssa (GMC ja Mack?). Samoihin aikoihin kaasuturbiinia tungettiin myös panssarivaunuihin (M1 Abrams, T-80, S-tank jne). Energiakriisi teki siviilitouhuista lopun ja tankeissakin vain jenkit luottavat enää kaasuturbiiniin.
Kuiteskin... jos löytyisi mielekäs tapa ottaa talteen ja hyödyntää pakokaasujen lämpöenergia niin kaasuturbiinin tehotiheys ja yksinkertaisuus kompensoisivat hyvin hybridikäytön monimutkaisuutta ja painoa...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Volvo kokeili tuollaista joskus 90-luvulla. Olivat kehittäneet suurnopeusgeneraattorin, joka oli kytketty suoraan kaasuturbiiniin.
Volvo ECC:n muodot periytyivät sitten S80:een.
http://media.ford.com/article_display.c ... e_id=20382
Volvo ECC:n muodot periytyivät sitten S80:een.
http://media.ford.com/article_display.c ... e_id=20382
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Noita suurnopeusgeneraattoreita löytyy lentokoneista. Hävittäjissä generaattorien pyörimisnopeudet on tyypillisesti luokkaa 15...25 000 rpm ja tehokin luokkaa 30...90 kVA, joten sieltä löytyisi valmis generaattori lykättäväksi pienen turbaanin perään.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Suihkumoottorihybridi
piti googlessa käydä verestämässä muistoja autosta josta minulla oli lapsena pienoismalli, on se vaan nätti muotoilultaanJussi kirjoitti: Chrysler teki joskus 60-luvulla turbine car proton, jota kait jossain määrin kokeiltiin ihan tienpäälläkin.
http://www.tocmp.com/brochures/Chrysler ... /index.htm
toisilta sivuilta laintattua:
50 of these experimental Gas Turbine cars were built to test the feasibility of this new power source. During a three year period, 200 Chrysler customers were given the car for three months each for a real-world test. The car sounded like a jet plane when it drove by and the sound effect was duplicated by many science fiction shows as the sound that cars of the future would make.
...
The biggest complaint about the car was poor acceleration. 0-60 miles per hour was achieved at a slow 12 seconds. However, if the car was "brake torqued" by holding the brakes and revving the turbine up to 50,000 rpm the 0-60 time was cut to 5 seconds.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 951
- Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
- Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio
Re: Suihkumoottorihybridi
lucaf kirjoitti:
The biggest complaint about the car was poor acceleration. 0-60 miles per hour was achieved at a slow 12 seconds.

"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Volvo taisi pyörittää tuota generaattoria suoraan turbiinin perässä ilman alennusvaihdetta. Siis yli 100 000 rpm nopeuksilla.Jussi kirjoitti:Noita suurnopeusgeneraattoreita löytyy lentokoneista. Hävittäjissä generaattorien pyörimisnopeudet on tyypillisesti luokkaa 15...25 000 rpm
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Turbiinin hyötysuhde putoaa rajusti, kun kokoa piennennetään.
60-luvulla polttoaineenkulutuksella ei ollut mitään merkitystä eikä 60-luvun 200 hv (SAE) jenkki-V8 sekään ollut mikään talousihme nykypäivän mittapuulla.
Nykyään 200 DIN hevosta revitään jopa 2-litraisesta vaparistakin ja alle puolella 60 -luvun bensankulutuksesta.
Turbiini puolustaa paikkaansa juuri lentokoneissa ja sotilaskäytössä keveytensä takia ja hyötysuhde alkaa pärjätä mäntämoottorille vasta junien ja laivojen kokoluokassa. Toisaalta Finnjet:iinkin asennettiin dieselit juuri polttoainetalouden takia.
60-luvulla polttoaineenkulutuksella ei ollut mitään merkitystä eikä 60-luvun 200 hv (SAE) jenkki-V8 sekään ollut mikään talousihme nykypäivän mittapuulla.
Nykyään 200 DIN hevosta revitään jopa 2-litraisesta vaparistakin ja alle puolella 60 -luvun bensankulutuksesta.
Turbiini puolustaa paikkaansa juuri lentokoneissa ja sotilaskäytössä keveytensä takia ja hyötysuhde alkaa pärjätä mäntämoottorille vasta junien ja laivojen kokoluokassa. Toisaalta Finnjet:iinkin asennettiin dieselit juuri polttoainetalouden takia.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21