Miksi autossa on tausta- ja sivupeilit?
Miksi autossa on tausta- ja sivupeilit?
Tämä kysymys tuli mieleen tänään ajaessani kiireellistä siirtoa ambulanssilla kohti Pohjanmaata. Tottahan se on ettei ambulanssin sireeni kuulu kunnolla autoon sisälle (paitsi pillikyytiä ajavan kuskin korviin), mutta miten joku ei voi huomata että metrin päässä takapuskuristaon lanssi vilkut, pillit ja vielä torvi soiden. Tämä ko. tila-autoa ajanut rouva seurasi kyllä kiitettävästi edellä menevää liikennettä, kaksi rouvan edessä ajanutta autoa huomasi että lanssi tulee keskiviivan päällä ajaen vauhdilla takaa. Rouvan ratkaisu oli se että hän luuli saavansa tietä, päästäkseen ohittamaan molemmat edellä menevät, joista toinen oli vielä rekka. Siinä sitten mentiin rekkaa ohitse peräkanaa, rouva hitaasti kiihdyttäen, minä puskurissa ääni- ja valoefektein varustettuna. Onneksi tämä tilanne meni ohitse ilman mitään muuta ylimääräistä häly-ajoneuvojen tarvetta. Eikä tuo tapaus ollut ainoa samankaltainen tilanne tänään. Mikä siinä on niin vaikeaa kääntää päätään ja katsoa sivupeiliin tai taustapeiliin kun huomaa että edellä menevä jono on siirtynyt aivan tien oikeaan laitaan, kyseessä kun välttämättä ei ole se että muut antavat tietä, jotta pääsisit ohittamaan letkan.
Tämä vuodatus ei koske aivan kaikkia kanssa-autoilijoita, suurin osa seuraa takanakin tulevaa liikennettä, mutta aina joku jättää sen huomioimatta, ja silloin saa vilkkukyytiä ajavan vihat niskoilleen. Ja mitä hyötyä on väistää tien laitaan vasta siinä kohtaa, kun hälyajoneuvo on mennyt jo ohitse.
Kerrankin vastaan tullut mp-poliisi oli kohtelias ja vain morjesti kun mittari oli reilun 60km/h yli sallitun. Ja vain yksi linnunpönttö välähti...
Leppoista kesälomaa sitä viettäville
Ja turvallista matkaa...
Tämä vuodatus ei koske aivan kaikkia kanssa-autoilijoita, suurin osa seuraa takanakin tulevaa liikennettä, mutta aina joku jättää sen huomioimatta, ja silloin saa vilkkukyytiä ajavan vihat niskoilleen. Ja mitä hyötyä on väistää tien laitaan vasta siinä kohtaa, kun hälyajoneuvo on mennyt jo ohitse.
Kerrankin vastaan tullut mp-poliisi oli kohtelias ja vain morjesti kun mittari oli reilun 60km/h yli sallitun. Ja vain yksi linnunpönttö välähti...
Leppoista kesälomaa sitä viettäville
Ja turvallista matkaa...
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Minäkin muistan joskus vuosi sitten, että kävi noin, että aloin ihmettelemään, mikä näille kanssa-autoilijoille tuli, kun katosivat pientareelle. Sitten vilkaisu taustapeiliin ja ambulanssa oli jo tosi lähellä. Kyllähän säikähdin.
Mutta asiaan. En laske itseäni parhaiden kuskien joukkoon, vaikka suuremmilta ongelmilta olenkin välttynyt. Ihan keskiverto sellainen olen (vaikkakin keskivertomies luulee olevan muita parempi kuski, eikö sitä niin sanota). Joka tapauksessa tien päällä tulee oltua niin paljon, että väistämättä on hetkiä, jolloin tällaiset asiat, kuten takana tulevien seuranta, jää vähemmälle huomiolle. Syitä voi olla monia, ihan kännykkään puhumisesta ja kasetin/levyjen etsimisestä aina työ- tai kotihuoliin tai vain väsymykseen. Myös edessä olevan liikenteen tarkkailu voi vaatia toisinaan hieman enemmän huomiota, varsinkin, jos ne alkaa yllättäin pysähtelemään pientareelle. Ja jos tämä tapahtuu yhtä aikaa jonkun muun häiriötekijän kanssa.
Joka tapauksessa, minulla on sellainen tuntuma, että se vilkkuvalo näkyy ennen kuin hälytysääni kuuluu ja etenkin jos on kirkas päivä ei sitä valoa huomaa ja tuskin ääntä lainkaan, jos oikein kunnolla luukuttaa stereoita.
Summa summarum uskon, että tällaiset tilanteet ovat inhimillisiä, joskin ikäviä. Ja etenkin hälytysauton kuljettajan paikalta varmasti yleisiä, vaikkakin se sattuisi yhdelle ohitettavalle sadasta. Toivon, että jatkossa työ sujuu siellä päin vähemmillä harmeilla
Mutta asiaan. En laske itseäni parhaiden kuskien joukkoon, vaikka suuremmilta ongelmilta olenkin välttynyt. Ihan keskiverto sellainen olen (vaikkakin keskivertomies luulee olevan muita parempi kuski, eikö sitä niin sanota). Joka tapauksessa tien päällä tulee oltua niin paljon, että väistämättä on hetkiä, jolloin tällaiset asiat, kuten takana tulevien seuranta, jää vähemmälle huomiolle. Syitä voi olla monia, ihan kännykkään puhumisesta ja kasetin/levyjen etsimisestä aina työ- tai kotihuoliin tai vain väsymykseen. Myös edessä olevan liikenteen tarkkailu voi vaatia toisinaan hieman enemmän huomiota, varsinkin, jos ne alkaa yllättäin pysähtelemään pientareelle. Ja jos tämä tapahtuu yhtä aikaa jonkun muun häiriötekijän kanssa.
Joka tapauksessa, minulla on sellainen tuntuma, että se vilkkuvalo näkyy ennen kuin hälytysääni kuuluu ja etenkin jos on kirkas päivä ei sitä valoa huomaa ja tuskin ääntä lainkaan, jos oikein kunnolla luukuttaa stereoita.
Summa summarum uskon, että tällaiset tilanteet ovat inhimillisiä, joskin ikäviä. Ja etenkin hälytysauton kuljettajan paikalta varmasti yleisiä, vaikkakin se sattuisi yhdelle ohitettavalle sadasta. Toivon, että jatkossa työ sujuu siellä päin vähemmillä harmeilla
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Juu kyllä näitä puusilmiä mahtuu tienpäälle. Ajettiin höökillä kerran uudenvuodenyönä keikalle. Keskustan isossa risteyksessä oli valot pimeänä eikä liikennettä yhtään. Ajoimme risteyksestä suoraa läpi pääkatua, kun yhtäkkiä joku kökötti riisikupillaan keskellä risteystä...vähän kuin peura ihmetellen. Esimiehen paikalla ollut kaveri roikkui alppitorven hihnassa siihen malliin, että se irtosi toisesta päästään
Mutta tosiaan nykyautoissa on varsin hyvä äänieristys ja vielä jos sattuu iskelmä soimaan täysillä, niin eihän sitä kuule mitään. Osa taas menee täysin lukkoon, eikä tajua kiihdyttää jos ei pysty väistämään. Pitkien vilkuttelu varsinkin päivällä on aika toimiva juttu. Itse joskus huomasin lanssin jo kaukaa, kun vilkkuvat lisäpitkät pisti silmään peilistä. Monissa lansseissahan lisäpitkät on kytketty vilkkumaan hälytyslaitteiden kanssa. Laitonhan se kytkentä on, mutta pirun hyvä
Mutta tosiaan nykyautoissa on varsin hyvä äänieristys ja vielä jos sattuu iskelmä soimaan täysillä, niin eihän sitä kuule mitään. Osa taas menee täysin lukkoon, eikä tajua kiihdyttää jos ei pysty väistämään. Pitkien vilkuttelu varsinkin päivällä on aika toimiva juttu. Itse joskus huomasin lanssin jo kaukaa, kun vilkkuvat lisäpitkät pisti silmään peilistä. Monissa lansseissahan lisäpitkät on kytketty vilkkumaan hälytyslaitteiden kanssa. Laitonhan se kytkentä on, mutta pirun hyvä
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
peileistä puheenollen niin itellä on tämän uuden käyttiksen kanssa todella paha nähdä mitään taakse, sivupeilit on lähes "sylissä" kun ovat tuuletusikkunoiden takapuolella vanhaan malliin ja peilit on niin pienet ettei niistä mitään näe vaikka ne miten säätäis...taustapeilistä sentään näkee jotenkuten tummennoksien läpi jos vaan ei oo takakontissa tavaraa, mutta kun yleensä on niin ettei takapeilistä mitään näe.
ääntä tuskin kuulee stereoiden takia kyllä yhtään.
mutta kaikesta tästä huolimatta, päästää edelläolevat autot minut ohitse, tai menen itse "väkipakoin" ohi, niin kyllä aina varmistan että takaata ei tule ketään..ihan sama onko hälytysajoneuvo vai joku tavis auto.
joten siksi en ymmärrä tuota ekan viestin tilannetta, eikö kuski kattonut ohittamaan lähtiessäkään peileihin...ei zissus
ääntä tuskin kuulee stereoiden takia kyllä yhtään.
mutta kaikesta tästä huolimatta, päästää edelläolevat autot minut ohitse, tai menen itse "väkipakoin" ohi, niin kyllä aina varmistan että takaata ei tule ketään..ihan sama onko hälytysajoneuvo vai joku tavis auto.
joten siksi en ymmärrä tuota ekan viestin tilannetta, eikö kuski kattonut ohittamaan lähtiessäkään peileihin...ei zissus
BMW 525iA Touring Executive
Jotkut vaan eivät osaa ajaa vaikka ajokortti taskussa onkin. Viime viikolla hinattiin isukin kanssa mun entistä tonnaria tallille purettavaksi niin joku muija Corsansa kanssa ei uskaltanut lähteä ohi vaikka ajettiin about viittäkymppiä täysin suoralla pikatiellä. Sitten kun se viimein lähti, meinasi tulla siihen autojen väliin vaikka siinä oli se pahuksen köysi! Vähän aikaa ihmetteli että mitäs nyt, ajeli siinä rinnalla ja mietti seuraavaa siirtoa. Vastaantulijoitakin oli ja tää järjen jättiläinen joka oli jo siinä mun (eli hinaavan auton) rinnalla ja olisi päässyt pienellä kaasun painalluksella ohi ja omalle kaistalle, päättikin painaa jarrua ja palata takaisin sinne mistä lähtikin. Ei jumalisteMäksä kirjoitti:joten siksi en ymmärrä tuota ekan viestin tilannetta, eikö kuski kattonut ohittamaan lähtiessäkään peileihin...ei zissus
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Mawericin juttu vähän
Juuh, täällä siis puhuu akka ratissa Ennen tuli ajeltua jokseenkin reippaasti, nyt sitten lasten myötä rauhallisemmin, mutta kaiken maailman kuhnarit ja törtöt saa sapen edelleenkin kiehumaan Tänään viimeksi olin huoltamon pihalla, mikä oli ihan täynnä ja ajoin sopivaan paikkaan, ja eikös siitä vierestä edestä lähe (itänaapurin rekkareilla varustettu iso maasturi) peruuttamaan kohti. Hieman säikäytti, ja etenkin kun meillä on vielä tuo allekirjoituksessa oleva auto liikkeessä (laittava siihen vetokoukkua jne) ja aattelin jo, että jepulis tää vaihtoon menevä kärry tais mennä tässä. No mie sain jotenkin survastua eteenpäin ja sitten se kuski tajusi iski jarrun pohjaan. Juu, ei niistä peileistä kannata katsoa kun peruuttaa...
Tuossa alkuperäisessä jutussa kyllä todella outoa tuo, että tyyppi lähtee ohittamaan, eikä siinäkään vaiheessa katso peileihin! No, jos ei ole tajunnut miksi kaikki muut vetää pientareella, niin ei kait sitten voi liikoja odottaa ohitustilanteessakaan.
Mites, onko hälytysajoneuvoissa mimmoset äänitorvet? Ne tuntuu kuitenkin kuuluvan eri tavalla? Toisaalta, taitaa niissä pilleissä olla jo desbelejä sen verran, ettei torvi sieltä yli tule?
Juuh, täällä siis puhuu akka ratissa Ennen tuli ajeltua jokseenkin reippaasti, nyt sitten lasten myötä rauhallisemmin, mutta kaiken maailman kuhnarit ja törtöt saa sapen edelleenkin kiehumaan Tänään viimeksi olin huoltamon pihalla, mikä oli ihan täynnä ja ajoin sopivaan paikkaan, ja eikös siitä vierestä edestä lähe (itänaapurin rekkareilla varustettu iso maasturi) peruuttamaan kohti. Hieman säikäytti, ja etenkin kun meillä on vielä tuo allekirjoituksessa oleva auto liikkeessä (laittava siihen vetokoukkua jne) ja aattelin jo, että jepulis tää vaihtoon menevä kärry tais mennä tässä. No mie sain jotenkin survastua eteenpäin ja sitten se kuski tajusi iski jarrun pohjaan. Juu, ei niistä peileistä kannata katsoa kun peruuttaa...
Tuossa alkuperäisessä jutussa kyllä todella outoa tuo, että tyyppi lähtee ohittamaan, eikä siinäkään vaiheessa katso peileihin! No, jos ei ole tajunnut miksi kaikki muut vetää pientareella, niin ei kait sitten voi liikoja odottaa ohitustilanteessakaan.
Mites, onko hälytysajoneuvoissa mimmoset äänitorvet? Ne tuntuu kuitenkin kuuluvan eri tavalla? Toisaalta, taitaa niissä pilleissä olla jo desbelejä sen verran, ettei torvi sieltä yli tule?
9-5 3.0 V6 griffin
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Kyllähän sitä useimmiten näkee, mutta pari kertaa kyllä päässyt jo aika lähelle ennen kuin on ehtinyt huomaamaan, vaikka omasta mielestäni aika usein kattelenkin taustapeiliin.
Tarviitte tollasia torvia lansseihin
http://www.hornblasters.com/video.php?pic=42
Tarviitte tollasia torvia lansseihin
http://www.hornblasters.com/video.php?pic=42
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Itse olen kyllä todella huono katsomaan taustapeileihin juuri ohittamaan lähtiessä. Ehkä sitä on satoja metrejä ennen ohitusta vilkuillut, mutta joku kerta sieltä tulee se mp ylinopeutta niskaan ohituksen alkaessa. Nyt vasta olen alkanut tarkoituksella opettelemaan, että kaistanvaihdon yhteydessä käännän päätä ettei kuolleeseenkulmaan ole kukaan jäänyt. Paras opetella näihin se rutiini ennen kuin kolisee.
Tänään viimeksi punaisen Saabin töötti lauloi Kehä I:llä, kun Veli Venäläinen oli tyhdistelmällä tulossa päälle.
JOS nyt ruvetaan yleistämään, niin mun mielestä huonoimpia peileihin tuijottajia on ehdottomasti vanhukset. Monta kertaa tullut läheltä piti-tilanteita , kun pappa on kauppakassillaan tulossa kovaa vauhtia päälle.
Sivupeileihin tuijottelu on jäänyt (luojan kiitos) tavaksi, kun ensimmäiset tuhat kilsaa tuli ajeltua umpitransporterilla, jossa todellakin täytyy pälyillä, ennenkuin näkee mitään.
JOS nyt ruvetaan yleistämään, niin mun mielestä huonoimpia peileihin tuijottajia on ehdottomasti vanhukset. Monta kertaa tullut läheltä piti-tilanteita , kun pappa on kauppakassillaan tulossa kovaa vauhtia päälle.
Sivupeileihin tuijottelu on jäänyt (luojan kiitos) tavaksi, kun ensimmäiset tuhat kilsaa tuli ajeltua umpitransporterilla, jossa todellakin täytyy pälyillä, ennenkuin näkee mitään.
Juu tuo on pakettiautoilla pirullista. Jos ei satu olemaan sivuovessa ikkunaa apparin puolella, niin varsinkin valoista oikealle kääntyessä saa kuikuilla ja jännätä milloin sieltä läjähtää "kippurasarvihelsinkipyöräilijä" kylkeenAerochick kirjoitti:Sivupeileihin tuijottelu on jäänyt (luojan kiitos) tavaksi, kun ensimmäiset tuhat kilsaa tuli ajeltua umpitransporterilla, jossa todellakin täytyy pälyillä, ennenkuin näkee mitään.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Re: Miksi autossa on tausta- ja sivupeilit?
Peilit isännän asetuksilla ja musiikki raikasi autossa...-bandit- kirjoitti:... mutta miten joku ei voi huomata että metrin päässä takapuskuristaon lanssi vilkut, pillit ja vielä torvi soiden. Tämä ko. tila-autoa ajanut rouva seurasi kyllä kiitettävästi edellä menevää liikennettä, kaksi rouvan edessä ajanutta autoa huomasi että lanssi tulee keskiviivan päällä ajaen vauhdilla takaa....
Toisaalta on niitä kuskeja jotka eivät vaan tajua esimerkiksi itse ohittamaan lähtiessä, että peilihin pitää kurkkia onko joku muu jo lähtenyt ohittamaan. Todettu ja koettu.
#2274
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: Miksi autossa on tausta- ja sivupeilit?
Tästähän lain versio on, siis virallisesti, että pitäisi noudattaa ns ohitusjärjestystä, jolloin ensimmäisenä oleva (siis ohittajista) ohittaa ensikisi.HM kirjoitti:Toisaalta on niitä kuskeja jotka eivät vaan tajua esimerkiksi itse ohittamaan lähtiessä, että peilihin pitää kurkkia onko joku muu jo lähtenyt ohittamaan. Todettu ja koettu.
MUTTA: tuolla näkyy niitä stanan puskurissakinnaajia/pelkoperseitä jotka eivät ohita, tai eivät osaa käyttää sitä oikeaa ohituspaikkaa hyödyksi, ja silti kinnaavat perseessä siinä noin ohitusetäisyydellä.
Eli voidaan unohtaa tuo virallinen Itse kyllä lähden ohitse jos vain vähääkään näyttää siltä että edellä oleva ei (jos kytiksellä, niin sit saa ohittaa ensiks).
Mutta toisaalta pidän myös mielessä kun vilkun lyön ja ohi lähden, että minä en ole järjestyksessä ensimmäisenä, ja tehoa löytyy. Eli hyvin tarkkana mitä edellä ajava tekee. Onhn sieltä jokusen kerran joku sitten lähtenytkin, mutta läheltäpiti-tilannetta ei ole tuosta koskaan aiheutunut kun vaan tietoinen "riskistä"...ollaan sit himmattu ja katottu tuleeko se vai ei (ja näissä ollut itsellä vilkku jo paaaaljon aiemmin päällä kun toinen on ees "kurkannut")
...Keskustelua sivuten pieni off topic
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Miksi autossa on tausta- ja sivupeilit?
On ihan omakohtaista kokemusta myös täällä yo aiheesta...Venetraileria hinaava paku oli kerännyt jonoa taaksensa viiden auton verran, ja trailerin perässä ajoi joku ohittamaan kykenemätön olmi. Siispä tilaisuuden tullen liipasin ex-T8A satkun kickdownille ja koko letkaa ohittamaan. Saman idean oli tosin saanut jonossa kolmantena ajava lippisteini voortillansa, joka ilman vilkkua koukkasi melkein kylkeen. Tiukka väistöliike rivakan jarrutuksen kanssa pientareelle ja väliä jäi vielä Hesarin kuukausiliitteen verran. No, ohi päästiin kumpainenkin jonosta, mutta teiniä hävetti vissiin sen verran, että yritti ottaa hajurakoa. Sen verran hermostutti, että piti ottaa se urpo kiinni ja laittaa rekkari muistiin. AKE:sta omistaja selville ja tuli laitettua vähän "korjaavaa palautetta" kaverin ajotaidoista tekstiviestillä. Oli kovin pahoillaan olevinaan ja pyyteli anteeksi, kun "ei ollut muistanut katsoa peiliin". No, varmasti muisti ainakin pari seuraavaa kertaaMoney For Nothing kirjoitti:Tästähän lain versio on, siis virallisesti, että pitäisi noudattaa ns ohitusjärjestystä, jolloin ensimmäisenä oleva (siis ohittajista) ohittaa ensikisi.HM kirjoitti:Toisaalta on niitä kuskeja jotka eivät vaan tajua esimerkiksi itse ohittamaan lähtiessä, että peilihin pitää kurkkia onko joku muu jo lähtenyt ohittamaan. Todettu ja koettu.
MUTTA: tuolla näkyy niitä stanan puskurissakinnaajia/pelkoperseitä jotka eivät ohita, tai eivät osaa käyttää sitä oikeaa ohituspaikkaa hyödyksi, ja silti kinnaavat perseessä siinä noin ohitusetäisyydellä.
Eli voidaan unohtaa tuo virallinen Itse kyllä lähden ohitse jos vain vähääkään näyttää siltä että edellä oleva ei (jos kytiksellä, niin sit saa ohittaa ensiks).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84