iskarien vaihto peugeot 309?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

iskarien vaihto peugeot 309?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

iskarien vaihto, onko isotöinen homma, millainen työkaluarsenaali tarvitaan? auto on peugeot 309 1.3 vm 90
Viimeksi muokannut lucaf, Ma Touko 14, 2007 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

tointaako ees vaihtaa? :wink:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Tottakai kannattaa vaihtaa. Työkaluina tarvitaan tunkki, jousipuristimet ja avain, jolla höllätään iskarin yläpään pultti. Ehkä jotain vääntövartta, jos jousi-iskaripakettia joutuu pyörittelemään poisotossa ja takaisinlaitossa.
Citroen C5, OG900t16
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Takaiskari on muistaakseni ihan silmukka-silmukka tyyppinen ratkaisu eli sangen helppo vaihtaa.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Etupäässä McPherson iskarin vaihto:(löysää kokeeksi vähän iskarin ylämutteria, kierros pari). Ylämutteri taitaa löystyä näin helpoimmalla. Iskarin vaihto varmaan helpoin, kun ottaa iskarin ja jousen yhtenä pakettina pois lokasuojan sisältä. Eli irroittaa ne yläpään pikku mutterit ja alapään kiinnityspultin. Sitten laittaa vaikka paketin kiinni ruuvipenkkiin ja puristaa jousen kasaan(jousipuristimilla) ja löysää iskarin ylämutterin. Yläjousilautanen lähtee irti ja voit nostaa puristetun jousen sivuun. Sitten vaan laitat tuon puristetun jousen kiinni uuteen iskariin ja kirit yläpään mutterin. Sitten löysäät jousipuristimet ja nostat jousi/iskari paketin takasin ja kiinnität sen paikalleen. Aika helppoa siis, kun vaan muistaa kasata rikat yms oikeassa järjestyksessä. Takapäässä iskarit siis on vaan ihan normaalit putki iskarit ja lähtee ylä ja alamutterit irroittamalla. Uusi vaan samalle paikalle ja homma selvä.
900S(T5.5) M1991(KR)
jarrikka
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 14:27
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja jarrikka »

Sukellusvene kirjoitti: Eli irroittaa ne yläpään pikku mutterit ja alapään kiinnityspultin.
Eipä muistaakseni pösössä ole alapäässä pulttia vaan hahlo joustinjalassa ja kiila olka-akselissa. Hahloa pitää hiukan levittää ja olka-akseli irtoaa joustinjalasta...muistaakseni näin se meni... :roll:
-J-
9000 CS 2.3 kovassa ajossa
Suzuki RF 900 R "boys needs toys"
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

jarrikka kirjoitti:
Sukellusvene kirjoitti: Eli irroittaa ne yläpään pikku mutterit ja alapään kiinnityspultin.
Eipä muistaakseni pösössä ole alapäässä pulttia vaan hahlo joustinjalassa ja kiila olka-akselissa. Hahloa pitää hiukan levittää ja olka-akseli irtoaa joustinjalasta...muistaakseni näin se meni... :roll:
Jep tuota tarkoitin, mutta en osannut sitä oikein ilmaista. Siinä iskarin joustinjalassa on peltihahlo,,,. Ainakin senlainen on tuossa 405 isoveljessä. Mutta on siinä alapäässä silti pultti, mikä ensin pitää avata.
Mutta aika hyvin se näkemällä selviää, mistä purkautuu :) . Ja sitten voi olla koiranluu(kallistuksenvakaimen päätytanko vielä kiinni tuossa jousijalassa. Mutta jos on kuten tuossa isoveljessä, tuo tanko on kiinni tukivarressa.
900S(T5.5) M1991(KR)
Vastaa Viestiin