Advanced FORD technic :lol:

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Advanced FORD technic :lol:

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ei helvetti.. Jaksaa huvittaa tuo oma -90 ruisku fiesta. Kylla rupeaa arvostaa ihan perus karlakki 90 saappia. Luulisi että isolla vanhalla autovalmistajalla oli ollut vähän enemmän rahkeita autotekniikkaan. Vai onko Fiesta vain joku halpa kansanauto, jossa tingitään sitten muussa.

Ihmeellistä... mutta totta.

Kyllähän tuo tosiaan kuulostaa hyvältä: -90vm ja ruisku.

Karu todellisuus...

ns. ruisku, on "sähkökaasari" yhdellä suuttimella. 90 luvun konetekniikka käsittää 1100cm lohkon alapuolisella nokka-aksellia ja työntötangoilla :D

Kone perkele aivan loppu!

Kuulostaa diisseliltä, nakuttaa aivan perkeleesti, ei tosin kilkata... vielä :). ÖP valo jää palamaan muutamaksi sekunnksi kun on startannu, kylmänä kun antaa vapaalla kenkää ja kone palaa tyhjäkäynnille, vilkauttaa ÖP valoa.


Miten voi näin vanhanaikaista tekniikkaa olla näin "uudessa" tötterössä.


Tähän vois piruuttaan kokeilla jtn wonderöljynparannuslitkua... :D.

Taitaa olla PaaliTM seuraava kohde.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Laita paksumpaa öljyä, ei noi vanhat Kenttiläiset kovin helposti hajoa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Keväällä viimeks vaihoin öljyt ja filsun, samalla tarkastin venttiilinvälyksät jotka oli timmissään.

Tosin muutama keinuvipu liikkuu pituussuunnassa vapaasti keinuakselin päällä, eli muutama tanko pääsee heiluu sivusuunnassa vapaasti.

Koko venttiilikoineisto on paksun öljykarstan peitossa, ja kannen öljyreijät oli täynnä paksua öljy nuljua. Voinee aiheuttaa jtn aiheeseen liittyvää metelöintiä.

Ajattelin kokeilla tosin carlaken koneen huuhteluainetta ja sitten laittaa paksumpaa mineraaliöljyy, ja vaihtaa filsun, jospa tokenis.


HAH!!
Nytsen kekkasin... Mokomassa kakkakikkareessa on sama perus tekniikka ku meijän 3.5hp Brigs&Stratton leikkurissa. :D
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Ti Syys 04, 2007 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en menis mitään puhdistusaineita sinne sotkemaan.

viime kesänä siis vuosi sitten vaihdoin emännän silloiseen kulkupeliin nissan sunny vm91 ja ajettu n.390tkm,venakopan tiivisteen.
katselin venttiilinnostimia ja huh huh missä kunnossa. jos siitä joku paakku olisi irronnut ja kiilautunut johonkin väliin olisi kilinä kolina valmis. laitoin kopan kii ja uudet öljyt emäntä ajoi vielä kevääseen asti sillä jolloin saatiin se myytyä....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ensimmäisissä kattivehkeissä oli mahdollisimman halvalla tehtyjä 1-pisteruiskuja pitkälle 90-luvulle asti. Pikkuautoissa oli tehtaalle sen verran ohkoiset katteet ettei mitään ekstraa ollut varaa laittaa. Tosin Fiestaakin sai CVH-koneella ja sittemmin jopa Zetecilläkin kun vain laittoi taaloja tiskiin. Tuo Kent/Valencia/HCS/Endura-E jäi lopullisesti eläkkeelle vissiin vasta pari-kolme vuotta sitten Ka:n keulilta, samoin Skoda heivasi takamoottoriajoilta peräisin olevan tikkukoneen ihan vasta äskettäin.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Hessu kirjoitti:Ensimmäisissä kattivehkeissä oli mahdollisimman halvalla tehtyjä 1-pisteruiskuja pitkälle 90-luvulle asti. Pikkuautoissa oli tehtaalle sen verran ohkoiset katteet ettei mitään ekstraa ollut varaa laittaa. Tosin Fiestaakin sai CVH-koneella ja sittemmin jopa Zetecilläkin kun vain laittoi taaloja tiskiin. Tuo Kent/Valencia/HCS/Endura-E jäi lopullisesti eläkkeelle vissiin vasta pari-kolme vuotta sitten Ka:n keulilta, samoin Skoda heivasi takamoottoriajoilta peräisin olevan tikkukoneen ihan vasta äskettäin.
Fiat Cinquecentossa oli samoin 600:sta periytyvä moottori vielä ihan äskettäin. Mikäs siinä, luja perusmoottori, jossa päästöt ja kulutus saatiin kohtuullisiksi uudella säätötekniikalla. Moottorin suunnittelu ja työkalukustannukset oli varmasti katettu jo kauan sitten. Eihän nuo Saabinkaan moottorit ihan tuoreita olleet. Alfa-Romeon Twincam periytyi kuulemma 40-luvulta...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Svc kirjoitti:
Hessu kirjoitti:Ensimmäisissä kattivehkeissä oli mahdollisimman halvalla tehtyjä 1-pisteruiskuja pitkälle 90-luvulle asti. Pikkuautoissa oli tehtaalle sen verran ohkoiset katteet ettei mitään ekstraa ollut varaa laittaa. Tosin Fiestaakin sai CVH-koneella ja sittemmin jopa Zetecilläkin kun vain laittoi taaloja tiskiin. Tuo Kent/Valencia/HCS/Endura-E jäi lopullisesti eläkkeelle vissiin vasta pari-kolme vuotta sitten Ka:n keulilta, samoin Skoda heivasi takamoottoriajoilta peräisin olevan tikkukoneen ihan vasta äskettäin.
Fiat Cinquecentossa oli samoin 600:sta periytyvä moottori vielä ihan äskettäin. Mikäs siinä, luja perusmoottori, jossa päästöt ja kulutus saatiin kohtuullisiksi uudella säätötekniikalla. Moottorin suunnittelu ja työkalukustannukset oli varmasti katettu jo kauan sitten. Eihän nuo Saabinkaan moottorit ihan tuoreita olleet. Alfa-Romeon Twincam periytyi kuulemma 40-luvulta...

Eikös saabin nykyinen 2.0 ja 2.3 ole triumphin ajoilta, tai ainakin og900 ajoilta? Onkohan näissä vielä miten paljon yhteistä osaa(og900 verrattuna), osaako joku valaista?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

öljynsuodatin sopii ainakin 96,99,900,9000,9-3,9-5....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

94-> lyhytlohko 2.0 ja 2.3 on aika vähän enää yhteistä vanhempien kanssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2925
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Saabinsti kirjoitti: Eikös saabin nykyinen 2.0 ja 2.3 ole triumphin ajoilta, tai ainakin og900 ajoilta? Onkohan näissä vielä miten paljon yhteistä osaa(og900 verrattuna), osaako joku valaista?
Vaikka 9-5:n 2,0- koneessa on vielä samat sylinterimitat kuin ensimmäisestä 2-litraisessa vuodelta 1972 ja 2,3:ssakin on sama sylinterin halkaisija, niin kone on pistetty aika täydellisesti (lohkoa myöten) uusiksi 1972, 1981, 1988, 1993. Vähäisempiä, mutta ei suinkaan olemattomia uudistuksia on tehty ainakin 1983 ja 1997.
Viimeksi muokannut Juha96, Ti Syys 04, 2007 19:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2925
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

1972 2-litrainen moottori, käytännössä täysin uusi moottori vaikka Triumph-kone onkin toimivilta osiltaan kelvannut malliksi

1981 H-moottori, jossa uutta mm. kansi, lohko, jakopää + kaikkea pienempää, 1983 16-venttiilinen kansi edellämainittuun

1988 2,3-moottori, jossa uutta mm. kampiakseli, tasapainoakselit, lohko joka ei enää sovi OG-vaihteiston päälle ym.

1993 'lyhytlohkomoottori', jossa oli paitsi täysin uusi, 38 mm lyhyempi lohko, myös mm. uudelleen muotoillut palotilat. 1997 paikkeilla esitellyssä versiossa kitkaa oli vähennetty mm. kaventamalla laakerikauloja ja mataloittamalla mäntiä.

Vuosiluvut noin-vuosilukuja. Vuosiluvuista voi olla perustellusti eri näkemyksiä sen mukaan, onko puhe esittely- vai tuotantoontulovuodesta / kalenteri- vai mallivuodesta.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Eli siis nykyinen konstruktio on siitä lyhytlohkosta peräisin.
Tietysti joka ikistä osaa on varmaan tämänkin jälkeen varmasti muutettu, mutta peruskone on samaa perua...
Ja taas sitä ollaan astetta tietäväisempi :lol:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Saabinsti kirjoitti: Tietysti joka ikistä osaa on varmaan tämänkin jälkeen varmasti muutettu, mutta peruskone on samaa perua...
Kyllä...edelleen on käytössä nelisylinterinen polttomoottori...jos tätä tässä haettiin? :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Josta mainittakoon vanhin komponentti jota ei ole käytänmössä' ollenkaan kehitetty edelleen siten kun Otto suunnitteli sen ensimmäisen kerran.

Nimittäin: Kampiakseli.

EDIT: siis Otto ei todellakaan piirtänyt "ensimmäistä" kampiakselia*. Vaan kampiakselin otto moottoriin.

*Wattin höyrykone v.1769

Kuva
Kuva wikistä


Toko kampiakseli on saanut vastapainot, ja muuta kevyttä kehitystä. Mutta perusajatuksena, kyseinen mutkaputki on pysyny hyvinkin "originaalina".
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Hessu kirjoitti:Tuo Kent/Valencia/HCS/Endura-E jäi lopullisesti eläkkeelle vissiin vasta pari-kolme vuotta sitten Ka:n keulilta
Se jäi eläkkeelle vain autokäytöstä:
http://www.powertechengines.com/20_30.html
Myllyä saa edelleen teollisuusmoottorina nimellä VSG 413
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin