EU direktiivi päiväajovaloista 2011

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

EU direktiivi päiväajovaloista 2011

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Sattuipa silmään uusi pykälä...

Päivä ajovalot tulevat uusissa autoissa pakolliseksi. Direktiivin mukaan päiväajovalojen palaessa auton takavalot EIVÄT saa kytkeytyä päälle samanaikaisesti.
TÄLLÄ PYRITÄÄN SÄÄSTÄMÄÄN POLTTOAINETTA kun valojen sähkönkulutus on pienempi !

Siinäpä laki taas..
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011

Viesti Kirjoittaja karg »

Olikohan tämä 1.4. julkaistu uutinen? ;)
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011

Viesti Kirjoittaja saabvector »

karg kirjoitti:Olikohan tämä 1.4. julkaistu uutinen? ;)
Ei, valitettavasti täyttä totta
Parhaiten huomaa uusista Audeista, Ooppeleista ja E sarjan meseistä, niillä palaa ledit edessä ja usein takana täysin pimeetä.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Direktiivi ei ole yhtä kuin laki. Ja Suomessa laki määrää, että ajovaloja tai huomiovaloja on käytettävä ajon aikana aina joten tuo direktiivi ei muuta täällä mitään.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Joo ei ole aprilli. Kuulin minäkin tästä direktiivistä jo monta viikkoa sitten.

Seuraavaksihan vois autoihin määrätä päiväkäyttöä varten sellaiset kirkkaan väriset viirit(kuten lasten pyörissä) joka nurkkaan. :wink:
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011

Viesti Kirjoittaja karg »

Kandeis kieltää myös ylipaino, kauppatavarat, työkalut, yms. lisäpaino mitä nyt voikin auton kyydissä kuljettaa. Karvanopat ja aurinkolasit ovat myös pahoja bensakulutuksen lisääjiä.
pezku^
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 19:56

Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011

Viesti Kirjoittaja pezku^ »

rälläkkä kirjoitti:Direktiivi ei ole yhtä kuin laki. Ja Suomessa laki määrää, että ajovaloja tai huomiovaloja on käytettävä ajon aikana aina joten tuo direktiivi ei muuta täällä mitään.
En tiedä, mihin viittaat sillä, että direktiivi ei muuttaisi mitään, sillä esim. uusissa volkkareissa ei päiväajovalojen kanssa pala takavalot Suomessa. Täten ainakin minun nähdäkseni direktiivi on muuttanut jotain.
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011

Viesti Kirjoittaja Maca »

Hieno direktiivi. Siinähän voi tulla vuositasolla jopa desien bensasäästöt.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

pezku^ kirjoitti:
rälläkkä kirjoitti:Direktiivi ei ole yhtä kuin laki. Ja Suomessa laki määrää, että ajovaloja tai huomiovaloja on käytettävä ajon aikana aina joten tuo direktiivi ei muuta täällä mitään.
En tiedä, mihin viittaat sillä, että direktiivi ei muuttaisi mitään, sillä esim. uusissa volkkareissa ei päiväajovalojen kanssa pala takavalot Suomessa. Täten ainakin minun nähdäkseni direktiivi on muuttanut jotain.
Piti tuossa kauppareissulla oikein ruveta syynäämään noita VAGeja mutta ei sattunut uudempia kohdalle kuin pari audia joissa kyllä paloi päivävalojen lisäksi takavalot.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011

Viesti Kirjoittaja 3J »

saabvector kirjoitti:Sattuipa silmään uusi pykälä...

Päivä ajovalot tulevat uusissa autoissa pakolliseksi. Direktiivin mukaan päiväajovalojen palaessa auton takavalot EIVÄT saa kytkeytyä päälle samanaikaisesti.
TÄLLÄ PYRITÄÄN SÄÄSTÄMÄÄN POLTTOAINETTA kun valojen sähkönkulutus on pienempi !

Siinäpä laki taas..
Sitäpä voi tosiaan miettiä paljonko polttoainetta säästyy kun takavalot eivät pala. Ledivalotkin ovat yleistymässä takana. Kyllä saa taas ihmetellä direktiivien säätäjien ajatuksen juoksua. Se on varmaan kiva ylläri kun pimeä perä tulee vastaan huonolla kelillä, kun on jääneet ne valot päiväasentoon.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011

Viesti Kirjoittaja Maca »

3J kirjoitti: Sitäpä voi tosiaan miettiä paljonko polttoainetta säästyy kun takavalot eivät pala. Ledivalotkin ovat yleistymässä takana. Kyllä saa taas ihmetellä direktiivien säätäjien ajatuksen juoksua. Se on varmaan kiva ylläri kun pimeä perä tulee vastaan huonolla kelillä, kun on jääneet ne valot päiväasentoon.
Joo. Jos yhtään vertaa siihen, miten takasumaria muistetaan käyttää :)

Pari pientä hehkua(vai ledejäkö ne sitten on) kytketään pois, mutta tyhjiä teitä valaistaan isoilla valoilla.
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011

Viesti Kirjoittaja Maca »

9-5T kirjoitti: Takasumuvaloa käytetään yleensä aina turhaan joten samalla turhalla poltolla takavaloja poltettanee reilusti liikaa.
No asia vilpitön :D

Edit: Voihan se siellä ruuhkasuomessa tuntua turhalta. Täällä pyrytti tänäkin talvena lunta sen 120cm ja jos takasumari käsitettäisiin käyttää niin tietäisi missä kohtaa siinä edellä olevassa valkoisessa tyhjiössä on mahdollisesti auto. Eli en ole tasan kertaakaan nähnyt turhaa takasumarin käyttöä.

Mutta sumarit ei tähän ketjuun kuulukkaan.
Viimeksi muokannut Maca, Ti Huhti 06, 2010 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

3J kirjoitti: Sitäpä voi tosiaan miettiä paljonko polttoainetta säästyy kun takavalot eivät pala. Ledivalotkin ovat yleistymässä takana.
Samoin moottorijarrutukset ym. huomioiva latausjärjestelmä taitaa olla jo melko laajasti käytössä raskaassa kalustossa - ja yleistynee myös henkilöautoissa lähivuosina.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011

Viesti Kirjoittaja Maca »

9-5T kirjoitti: Muistaakseni juuri sinun jutusta lainasin sumareita. Eiköst se lumi jää siellä auton perään ja peitä kaikki valot?
Niin lainasitkin, mutta siinäkin oli pääpointti ihmisten muisti eikä sumarit. (sisälukutaito hox hox?)

Edit: Vai onkos täällä vain syöty liikaa käynyttä mämmiä :D
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011

Viesti Kirjoittaja puu »

Joo lumi peittää takavalot, mutta hehkulampulla varustetut takavalot sulattavat lumet aika äkkiä.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Vastaa Viestiin