EU direktiivi päiväajovaloista 2011
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Sattuipa silmään uusi pykälä...
Päivä ajovalot tulevat uusissa autoissa pakolliseksi. Direktiivin mukaan päiväajovalojen palaessa auton takavalot EIVÄT saa kytkeytyä päälle samanaikaisesti.
TÄLLÄ PYRITÄÄN SÄÄSTÄMÄÄN POLTTOAINETTA kun valojen sähkönkulutus on pienempi !
Siinäpä laki taas..
Päivä ajovalot tulevat uusissa autoissa pakolliseksi. Direktiivin mukaan päiväajovalojen palaessa auton takavalot EIVÄT saa kytkeytyä päälle samanaikaisesti.
TÄLLÄ PYRITÄÄN SÄÄSTÄMÄÄN POLTTOAINETTA kun valojen sähkönkulutus on pienempi !
Siinäpä laki taas..
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Olikohan tämä 1.4. julkaistu uutinen?
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Ei, valitettavasti täyttä tottakarg kirjoitti:Olikohan tämä 1.4. julkaistu uutinen?
Parhaiten huomaa uusista Audeista, Ooppeleista ja E sarjan meseistä, niillä palaa ledit edessä ja usein takana täysin pimeetä.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Direktiivi ei ole yhtä kuin laki. Ja Suomessa laki määrää, että ajovaloja tai huomiovaloja on käytettävä ajon aikana aina joten tuo direktiivi ei muuta täällä mitään.
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Joo ei ole aprilli. Kuulin minäkin tästä direktiivistä jo monta viikkoa sitten.
Seuraavaksihan vois autoihin määrätä päiväkäyttöä varten sellaiset kirkkaan väriset viirit(kuten lasten pyörissä) joka nurkkaan.
Seuraavaksihan vois autoihin määrätä päiväkäyttöä varten sellaiset kirkkaan väriset viirit(kuten lasten pyörissä) joka nurkkaan.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Kandeis kieltää myös ylipaino, kauppatavarat, työkalut, yms. lisäpaino mitä nyt voikin auton kyydissä kuljettaa. Karvanopat ja aurinkolasit ovat myös pahoja bensakulutuksen lisääjiä.
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
En tiedä, mihin viittaat sillä, että direktiivi ei muuttaisi mitään, sillä esim. uusissa volkkareissa ei päiväajovalojen kanssa pala takavalot Suomessa. Täten ainakin minun nähdäkseni direktiivi on muuttanut jotain.rälläkkä kirjoitti:Direktiivi ei ole yhtä kuin laki. Ja Suomessa laki määrää, että ajovaloja tai huomiovaloja on käytettävä ajon aikana aina joten tuo direktiivi ei muuta täällä mitään.
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Hieno direktiivi. Siinähän voi tulla vuositasolla jopa desien bensasäästöt.
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Piti tuossa kauppareissulla oikein ruveta syynäämään noita VAGeja mutta ei sattunut uudempia kohdalle kuin pari audia joissa kyllä paloi päivävalojen lisäksi takavalot.pezku^ kirjoitti:En tiedä, mihin viittaat sillä, että direktiivi ei muuttaisi mitään, sillä esim. uusissa volkkareissa ei päiväajovalojen kanssa pala takavalot Suomessa. Täten ainakin minun nähdäkseni direktiivi on muuttanut jotain.rälläkkä kirjoitti:Direktiivi ei ole yhtä kuin laki. Ja Suomessa laki määrää, että ajovaloja tai huomiovaloja on käytettävä ajon aikana aina joten tuo direktiivi ei muuta täällä mitään.
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Sitäpä voi tosiaan miettiä paljonko polttoainetta säästyy kun takavalot eivät pala. Ledivalotkin ovat yleistymässä takana. Kyllä saa taas ihmetellä direktiivien säätäjien ajatuksen juoksua. Se on varmaan kiva ylläri kun pimeä perä tulee vastaan huonolla kelillä, kun on jääneet ne valot päiväasentoon.saabvector kirjoitti:Sattuipa silmään uusi pykälä...
Päivä ajovalot tulevat uusissa autoissa pakolliseksi. Direktiivin mukaan päiväajovalojen palaessa auton takavalot EIVÄT saa kytkeytyä päälle samanaikaisesti.
TÄLLÄ PYRITÄÄN SÄÄSTÄMÄÄN POLTTOAINETTA kun valojen sähkönkulutus on pienempi !
Siinäpä laki taas..
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Joo. Jos yhtään vertaa siihen, miten takasumaria muistetaan käyttää3J kirjoitti: Sitäpä voi tosiaan miettiä paljonko polttoainetta säästyy kun takavalot eivät pala. Ledivalotkin ovat yleistymässä takana. Kyllä saa taas ihmetellä direktiivien säätäjien ajatuksen juoksua. Se on varmaan kiva ylläri kun pimeä perä tulee vastaan huonolla kelillä, kun on jääneet ne valot päiväasentoon.
Pari pientä hehkua(vai ledejäkö ne sitten on) kytketään pois, mutta tyhjiä teitä valaistaan isoilla valoilla.
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
No asia vilpitön9-5T kirjoitti: Takasumuvaloa käytetään yleensä aina turhaan joten samalla turhalla poltolla takavaloja poltettanee reilusti liikaa.
Edit: Voihan se siellä ruuhkasuomessa tuntua turhalta. Täällä pyrytti tänäkin talvena lunta sen 120cm ja jos takasumari käsitettäisiin käyttää niin tietäisi missä kohtaa siinä edellä olevassa valkoisessa tyhjiössä on mahdollisesti auto. Eli en ole tasan kertaakaan nähnyt turhaa takasumarin käyttöä.
Mutta sumarit ei tähän ketjuun kuulukkaan.
Viimeksi muokannut Maca, Ti Huhti 06, 2010 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Samoin moottorijarrutukset ym. huomioiva latausjärjestelmä taitaa olla jo melko laajasti käytössä raskaassa kalustossa - ja yleistynee myös henkilöautoissa lähivuosina.3J kirjoitti: Sitäpä voi tosiaan miettiä paljonko polttoainetta säästyy kun takavalot eivät pala. Ledivalotkin ovat yleistymässä takana.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Niin lainasitkin, mutta siinäkin oli pääpointti ihmisten muisti eikä sumarit. (sisälukutaito hox hox?)9-5T kirjoitti: Muistaakseni juuri sinun jutusta lainasin sumareita. Eiköst se lumi jää siellä auton perään ja peitä kaikki valot?
Edit: Vai onkos täällä vain syöty liikaa käynyttä mämmiä
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Joo lumi peittää takavalot, mutta hehkulampulla varustetut takavalot sulattavat lumet aika äkkiä.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470