Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mikäs siinä, kun ei Saabin tulevaisuudesta kuulu mitään, niin pidetään ketju lämpimänä vaikka härnäämällä toisiamme :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Tälläistä kertoo kotimainen "julkaisu". Tiedä sitten kuinka pahasti on taloussanomilla faktat hukassa, mutta kesään mennessä pitäisi tuotannon käynnistyä ja vuonna 2017 saada sähkövatkaimia saabin logolla ruotsissakin.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/ ... 516425/304
Saab 9-5 Aero
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

KÖH KÖH - olisivat voineet varoitella uutisista !

Oli mennä keksi väärään kurkkuun kahvitauolla, kun selasin Ilta-Sanomien sivuja

Sama täällä: http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/ ... 516425/304
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Minulla keksi meni erittäin nätisti oikeaan kurkkuun, kun tämän uutisen kuulin ja nyt näin. Tämähän oli arvattavaa, koska palkkasivat ja palkkaavat edelleen työmiehiä riviinsä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo aika mielenkiintoisia uutisia pitkän hiljaiselon jälkeen Nevsiltä. Ensinnäkin jotain konkreettista aikataulua, ja toiseksi vinkki siitä, että auton keulassa voisi komeilla nimi Saab.

Hienointa mielestäni on, että sama strategia on edelleen elossa, eli ehkä sittenkin päästään näkemään toimiiko tämä ajatus sähköautoista ja Kiinan markkinoista. Isolla riskillä mennään, mutta se on parempi kuin paikoillaan polkeminen ja pois näivettyminen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Olen jäänyt jälkeen ja enkä muista: ketkä ovat NEVSin rahoittajat?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Julle »

Muistatko velkojia?
9-5 Aero - 00
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Muistatko sinä?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ihan hauskaa arvuuttelua, mutta velkojia ei taida olla, poislukien normaalit käyttöpääomavelkojat, eli tavarantoimittajat. Enkä ihmettelisi jos Saab Automobilen ja Nevsin historian tuntevat tavarantoimittajat myisivät vain ennakkomaksulla, jolloin ei juuri synny ostovelkojakaan.

Nevsin rahoittajista on viime vuosina julkaistu niin monta lehdistötiedotetta, että tuskin Kaitsukaan muistaa ulkoa kenen rahoilla tässä leikitään. Kaikki eivät ymmärtääkseni ole enää mukana, joten yhteenvedon tekeminen olisi varmaan aika arvuuttelua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Olen ainakin yksi nano osarahoittaja, kun ostin Nevsin tekemän Saabin. :wink:
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

^on se hienoa, että edes joku saabisteista toimii, eikä vain puhu :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Julle »

Varsinkin, kun puhuu Suomeksi :cry:
9-5 Aero - 00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolta ruotsiksi lisäinfoa näistä suunnitelmista sekä Nevsin rahoittajatahoista:
http://www.automotorsport.se/bloggar/al ... -nya-bilar

Rahoittajia ja yhteistyökumppaneita ovat jutun mukaan mm. seuraavat tahot:
Kaj-Johan Jiang (yhtiöineen): sijoitus 4 mrd kr
Kaksi kiinalaista pankkia: sijoitukset yht. 13 mrd kr
Dongfeng: osakas, mutta sijoituksen suuruutta ei mainittu
Teamsun: ohjelmistotalo, joka osakas ainakin Nevsin tytäryhtiössä Kiinassa, sijoituksen suuruutta ei mainittu
SRIT: kiinalainen valtio-omisteinen ohjelmistotalo, joka osakas Nevsissä, sijoituksen suuruutta ei mainittu
Tianjinin kaupunki: yhteistyökumppani, omistuksesta ei mainittu. 200 000 auton tuotantolaitos on rakenteilla Tianjiniin

SRIT ja Tianjin olivat aikaisemmin syksyllä sijoittaneet yhteensä 1,16 mrd. kr, eli vähintään tuon verran on heidän osuutensa rahoituksesta.

Aikaisemmin osakkaana ja rahoittajana oli Qingdaon kaupunki, joka teki Nevsille oharit, jonka johdosta yhtiö ajautui saneeraukseen. Tuskin ovat enää mukana kuvioissa, ellei sitten osakeomistusta ole jäänyt taskuun.

Turkkilaisten kanssa on sopimus autonkehityksestä, mutta eivät taida olla omistajina/rahoittajina mukana sen enempää.

Tammi-elokuun 2015 osavuosikatsauksessa mainitaan yhtiön omavaraisuusasteen olevan 99 %, eli käytännössä velkaa ei ole yhtään. Tuollainen yhden prosentin velka syntyy jo pelkistä lomapalkkajaksotuksista.

Rahoituksesta autoihin:

Noissa linkatuissa jutuissa on hieman vaihtelua sisällössä siitä, mitä ja koska tullaan valmistamaan. Sellainen kuva noista syntyy, että kesällä 2017 tuotantoon tulisi NG9-3:een perustuva "merkittävästi muokattu" sähköauto, jossa mm. akut on sijoitettu lattian alle. Tämä siis lienee lähisukua viime vuonna ajokuntoon saatetulle sähkökolkille, joka ei koskaan ehtinyt myyntiin. Tämän jälkeen olisi tarkoitus tulla neljä täysin uutta sähköautomallia, joiden pohjana ilmeisesti Phoenix-pohjalevy. Jonkinnäköiset luonnokset näistä malleista löytyy mm. tuosta yllä linkatusta jutusta, mutta muotoilu on tässä vaiheessa varmaan enemmän taiteilijan näkemys kuin mitään mitä tullaan näkemään.

Akkuteknologia kehittyy, ja ajatuksissa on että viiden vuoden päästä akkuteknologia sallisi jo 900 km:n ajosäteen, jos käytetään tämän päivän akkumäärää eli 400 kg:n pakettia. Akkuja voisi siinä kehitysvaiheessa siis myös pienentää ja keventää.

Kapasiteetti Kiinassa tulisi olemaan 200 000 autoa, Trollhättanissa kapasiteettia olisi 180 000 autolle, mutta tavoite on valmistaa 120 000 autoa, jonka lisäksi 60 000 autoa voitaisiin tehdä jollekin muulle autovalmistajalle sopimusvalmistuksena.

Nevsin visio on edelleen sama: maailma ei pärjää polttomoottorilla, autoilun on sähköistyttävä. Nevs ei kilpaile Teslan kanssa, vaan tähtää halvempaan "500 tkr hintaluokkaan", eli jonnekin 50-60 t€:n välimaastoon.

Olen kyllä iloinen lukiessani näitä suunnitelmia, eli edelleen on tavoitteena tehdä omia tuotteita, jotka perustuvat omaan teknologiaan ja vieläpä persoonallisesti ja muista autonvalmistajista poiketen. Jos noihin vielä saadaan Saabin logot keulille, niin ehkäpä sitä jonain päivänä voisi ostaa kaupasta uuden Saabin. Kaukana siitä vielä ollaan ja epävarmuuksia on enemmän kuin varmuuksia, mutta jos on näin pitkälle jaksanut optimistisesti odottaa, jaksaa vielä pari vuotta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Melkonen feeniks (heh) on kyllä Saab, jos vielä comebackin tekee!

Toivottavasti näin on 8)
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Vastaa Viestiin