Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Mikäs siinä, kun ei Saabin tulevaisuudesta kuulu mitään, niin pidetään ketju lämpimänä vaikka härnäämällä toisiamme
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Tälläistä kertoo kotimainen "julkaisu". Tiedä sitten kuinka pahasti on taloussanomilla faktat hukassa, mutta kesään mennessä pitäisi tuotannon käynnistyä ja vuonna 2017 saada sähkövatkaimia saabin logolla ruotsissakin.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/ ... 516425/304
http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/ ... 516425/304
Saab 9-5 Aero
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1.45 ... inan-2017-
http://www.di.se/artiklar/2015/12/10/ne ... a-elbilar/
http://www.di.se/artiklar/2015/12/10/ne ... a-elbilar/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
KÖH KÖH - olisivat voineet varoitella uutisista !
Oli mennä keksi väärään kurkkuun kahvitauolla, kun selasin Ilta-Sanomien sivuja
Sama täällä: http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/ ... 516425/304
Oli mennä keksi väärään kurkkuun kahvitauolla, kun selasin Ilta-Sanomien sivuja
Sama täällä: http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/ ... 516425/304
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Minulla keksi meni erittäin nätisti oikeaan kurkkuun, kun tämän uutisen kuulin ja nyt näin. Tämähän oli arvattavaa, koska palkkasivat ja palkkaavat edelleen työmiehiä riviinsä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Joo aika mielenkiintoisia uutisia pitkän hiljaiselon jälkeen Nevsiltä. Ensinnäkin jotain konkreettista aikataulua, ja toiseksi vinkki siitä, että auton keulassa voisi komeilla nimi Saab.
Hienointa mielestäni on, että sama strategia on edelleen elossa, eli ehkä sittenkin päästään näkemään toimiiko tämä ajatus sähköautoista ja Kiinan markkinoista. Isolla riskillä mennään, mutta se on parempi kuin paikoillaan polkeminen ja pois näivettyminen.
Hienointa mielestäni on, että sama strategia on edelleen elossa, eli ehkä sittenkin päästään näkemään toimiiko tämä ajatus sähköautoista ja Kiinan markkinoista. Isolla riskillä mennään, mutta se on parempi kuin paikoillaan polkeminen ja pois näivettyminen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Olen jäänyt jälkeen ja enkä muista: ketkä ovat NEVSin rahoittajat?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Muistatko sinä?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Ihan hauskaa arvuuttelua, mutta velkojia ei taida olla, poislukien normaalit käyttöpääomavelkojat, eli tavarantoimittajat. Enkä ihmettelisi jos Saab Automobilen ja Nevsin historian tuntevat tavarantoimittajat myisivät vain ennakkomaksulla, jolloin ei juuri synny ostovelkojakaan.
Nevsin rahoittajista on viime vuosina julkaistu niin monta lehdistötiedotetta, että tuskin Kaitsukaan muistaa ulkoa kenen rahoilla tässä leikitään. Kaikki eivät ymmärtääkseni ole enää mukana, joten yhteenvedon tekeminen olisi varmaan aika arvuuttelua.
Nevsin rahoittajista on viime vuosina julkaistu niin monta lehdistötiedotetta, että tuskin Kaitsukaan muistaa ulkoa kenen rahoilla tässä leikitään. Kaikki eivät ymmärtääkseni ole enää mukana, joten yhteenvedon tekeminen olisi varmaan aika arvuuttelua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Olen ainakin yksi nano osarahoittaja, kun ostin Nevsin tekemän Saabin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
^on se hienoa, että edes joku saabisteista toimii, eikä vain puhu
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Tuolta ruotsiksi lisäinfoa näistä suunnitelmista sekä Nevsin rahoittajatahoista:
http://www.automotorsport.se/bloggar/al ... -nya-bilar
Rahoittajia ja yhteistyökumppaneita ovat jutun mukaan mm. seuraavat tahot:
Kaj-Johan Jiang (yhtiöineen): sijoitus 4 mrd kr
Kaksi kiinalaista pankkia: sijoitukset yht. 13 mrd kr
Dongfeng: osakas, mutta sijoituksen suuruutta ei mainittu
Teamsun: ohjelmistotalo, joka osakas ainakin Nevsin tytäryhtiössä Kiinassa, sijoituksen suuruutta ei mainittu
SRIT: kiinalainen valtio-omisteinen ohjelmistotalo, joka osakas Nevsissä, sijoituksen suuruutta ei mainittu
Tianjinin kaupunki: yhteistyökumppani, omistuksesta ei mainittu. 200 000 auton tuotantolaitos on rakenteilla Tianjiniin
SRIT ja Tianjin olivat aikaisemmin syksyllä sijoittaneet yhteensä 1,16 mrd. kr, eli vähintään tuon verran on heidän osuutensa rahoituksesta.
Aikaisemmin osakkaana ja rahoittajana oli Qingdaon kaupunki, joka teki Nevsille oharit, jonka johdosta yhtiö ajautui saneeraukseen. Tuskin ovat enää mukana kuvioissa, ellei sitten osakeomistusta ole jäänyt taskuun.
Turkkilaisten kanssa on sopimus autonkehityksestä, mutta eivät taida olla omistajina/rahoittajina mukana sen enempää.
Tammi-elokuun 2015 osavuosikatsauksessa mainitaan yhtiön omavaraisuusasteen olevan 99 %, eli käytännössä velkaa ei ole yhtään. Tuollainen yhden prosentin velka syntyy jo pelkistä lomapalkkajaksotuksista.
Rahoituksesta autoihin:
Noissa linkatuissa jutuissa on hieman vaihtelua sisällössä siitä, mitä ja koska tullaan valmistamaan. Sellainen kuva noista syntyy, että kesällä 2017 tuotantoon tulisi NG9-3:een perustuva "merkittävästi muokattu" sähköauto, jossa mm. akut on sijoitettu lattian alle. Tämä siis lienee lähisukua viime vuonna ajokuntoon saatetulle sähkökolkille, joka ei koskaan ehtinyt myyntiin. Tämän jälkeen olisi tarkoitus tulla neljä täysin uutta sähköautomallia, joiden pohjana ilmeisesti Phoenix-pohjalevy. Jonkinnäköiset luonnokset näistä malleista löytyy mm. tuosta yllä linkatusta jutusta, mutta muotoilu on tässä vaiheessa varmaan enemmän taiteilijan näkemys kuin mitään mitä tullaan näkemään.
Akkuteknologia kehittyy, ja ajatuksissa on että viiden vuoden päästä akkuteknologia sallisi jo 900 km:n ajosäteen, jos käytetään tämän päivän akkumäärää eli 400 kg:n pakettia. Akkuja voisi siinä kehitysvaiheessa siis myös pienentää ja keventää.
Kapasiteetti Kiinassa tulisi olemaan 200 000 autoa, Trollhättanissa kapasiteettia olisi 180 000 autolle, mutta tavoite on valmistaa 120 000 autoa, jonka lisäksi 60 000 autoa voitaisiin tehdä jollekin muulle autovalmistajalle sopimusvalmistuksena.
Nevsin visio on edelleen sama: maailma ei pärjää polttomoottorilla, autoilun on sähköistyttävä. Nevs ei kilpaile Teslan kanssa, vaan tähtää halvempaan "500 tkr hintaluokkaan", eli jonnekin 50-60 t€:n välimaastoon.
Olen kyllä iloinen lukiessani näitä suunnitelmia, eli edelleen on tavoitteena tehdä omia tuotteita, jotka perustuvat omaan teknologiaan ja vieläpä persoonallisesti ja muista autonvalmistajista poiketen. Jos noihin vielä saadaan Saabin logot keulille, niin ehkäpä sitä jonain päivänä voisi ostaa kaupasta uuden Saabin. Kaukana siitä vielä ollaan ja epävarmuuksia on enemmän kuin varmuuksia, mutta jos on näin pitkälle jaksanut optimistisesti odottaa, jaksaa vielä pari vuotta.
http://www.automotorsport.se/bloggar/al ... -nya-bilar
Rahoittajia ja yhteistyökumppaneita ovat jutun mukaan mm. seuraavat tahot:
Kaj-Johan Jiang (yhtiöineen): sijoitus 4 mrd kr
Kaksi kiinalaista pankkia: sijoitukset yht. 13 mrd kr
Dongfeng: osakas, mutta sijoituksen suuruutta ei mainittu
Teamsun: ohjelmistotalo, joka osakas ainakin Nevsin tytäryhtiössä Kiinassa, sijoituksen suuruutta ei mainittu
SRIT: kiinalainen valtio-omisteinen ohjelmistotalo, joka osakas Nevsissä, sijoituksen suuruutta ei mainittu
Tianjinin kaupunki: yhteistyökumppani, omistuksesta ei mainittu. 200 000 auton tuotantolaitos on rakenteilla Tianjiniin
SRIT ja Tianjin olivat aikaisemmin syksyllä sijoittaneet yhteensä 1,16 mrd. kr, eli vähintään tuon verran on heidän osuutensa rahoituksesta.
Aikaisemmin osakkaana ja rahoittajana oli Qingdaon kaupunki, joka teki Nevsille oharit, jonka johdosta yhtiö ajautui saneeraukseen. Tuskin ovat enää mukana kuvioissa, ellei sitten osakeomistusta ole jäänyt taskuun.
Turkkilaisten kanssa on sopimus autonkehityksestä, mutta eivät taida olla omistajina/rahoittajina mukana sen enempää.
Tammi-elokuun 2015 osavuosikatsauksessa mainitaan yhtiön omavaraisuusasteen olevan 99 %, eli käytännössä velkaa ei ole yhtään. Tuollainen yhden prosentin velka syntyy jo pelkistä lomapalkkajaksotuksista.
Rahoituksesta autoihin:
Noissa linkatuissa jutuissa on hieman vaihtelua sisällössä siitä, mitä ja koska tullaan valmistamaan. Sellainen kuva noista syntyy, että kesällä 2017 tuotantoon tulisi NG9-3:een perustuva "merkittävästi muokattu" sähköauto, jossa mm. akut on sijoitettu lattian alle. Tämä siis lienee lähisukua viime vuonna ajokuntoon saatetulle sähkökolkille, joka ei koskaan ehtinyt myyntiin. Tämän jälkeen olisi tarkoitus tulla neljä täysin uutta sähköautomallia, joiden pohjana ilmeisesti Phoenix-pohjalevy. Jonkinnäköiset luonnokset näistä malleista löytyy mm. tuosta yllä linkatusta jutusta, mutta muotoilu on tässä vaiheessa varmaan enemmän taiteilijan näkemys kuin mitään mitä tullaan näkemään.
Akkuteknologia kehittyy, ja ajatuksissa on että viiden vuoden päästä akkuteknologia sallisi jo 900 km:n ajosäteen, jos käytetään tämän päivän akkumäärää eli 400 kg:n pakettia. Akkuja voisi siinä kehitysvaiheessa siis myös pienentää ja keventää.
Kapasiteetti Kiinassa tulisi olemaan 200 000 autoa, Trollhättanissa kapasiteettia olisi 180 000 autolle, mutta tavoite on valmistaa 120 000 autoa, jonka lisäksi 60 000 autoa voitaisiin tehdä jollekin muulle autovalmistajalle sopimusvalmistuksena.
Nevsin visio on edelleen sama: maailma ei pärjää polttomoottorilla, autoilun on sähköistyttävä. Nevs ei kilpaile Teslan kanssa, vaan tähtää halvempaan "500 tkr hintaluokkaan", eli jonnekin 50-60 t€:n välimaastoon.
Olen kyllä iloinen lukiessani näitä suunnitelmia, eli edelleen on tavoitteena tehdä omia tuotteita, jotka perustuvat omaan teknologiaan ja vieläpä persoonallisesti ja muista autonvalmistajista poiketen. Jos noihin vielä saadaan Saabin logot keulille, niin ehkäpä sitä jonain päivänä voisi ostaa kaupasta uuden Saabin. Kaukana siitä vielä ollaan ja epävarmuuksia on enemmän kuin varmuuksia, mutta jos on näin pitkälle jaksanut optimistisesti odottaa, jaksaa vielä pari vuotta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Melkonen feeniks (heh) on kyllä Saab, jos vielä comebackin tekee!
Toivottavasti näin on
Toivottavasti näin on
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00