Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti: :lol: :lol: Meneeköhän Nordea mukaan tohon?

Mutta asiaan nyt tuli tieto käräjiltä ettei tule mitään tietoa tänään
josko saabin hakemus hyväksytään, ja jos näin käy niin asian läpivienti
kestää vähintään sen 3-4 kuukautta, ja se tarkoittaisi myös sitä jotta
Kiinalaiset ehtisivät saamaan lupansa jos niitä nyt edes annetaan, tämä
virasto on kuulemma hitaanlainen: NDRC (National Development and Reform Commission)

(Tällä "outside attacks" Mulleri varmaan tarkoittaa kruununvoutia.)
Peugeotilla ja kiinalaisen yhteistyörityksen kaupan hyväksynnällä meni balttiarallaa vuosi ja Pang Da ei ole vielä edes laittanut hakemusta sisään, joten....

Ikävä kyllä em. talousluvuilla en näe mitään järkiperäistä syytä hyväksyä saneeraushakemusta, etenkään siitä syystä että vastaava järjestely loppui vasta vajaa kaksi vuotta sitten. 760M€ velkaa noin 18 kuukaudessa on aika julma tulos, ja etenkin siitä syystä että se on syntynyt käytännössä kokonaan tappiollisella ydinalueen liiketoiminnalla. Ei sitä kyetä kääntämään voitolliseksi ilman merkittävää uudistusta mallistossa(ts. huomattavaa kysynnän kasvua), radikaalia kuluparannusta(mahdotonta; ei siellä voi olla niin paljoa ilmaa) tai puhdasta ihmettä muutaman vuoden kuluessa. Vaikka sisässä onkin nyt 11k tilausta, niin huomattava osa niistä on jo maksettu etukäteen, joka tarkoittaa kuivan kassan aikaudella sitä, että ne pitää valmistaa omalla rahoituksella. En osaa nyt sanoa mikä on keskitulo/valmistettu auto, mutta on todennäköistä nykyisillä tunnusluvuilla, että jokaisen jo maksetun auton valmistaminen vie vähintään 3-4 vielä maksua odottavan auton tuoton. Suomeksi se tarkoittaa sitä, että Saabin pitää valmistaa omalla kustannuksellaan nämä n. 3000 Kiinaan myydyt autot. Senpä takia ne ovat suoranainen rasite yhtiölle, vaikka ne koitetaan naamioida positiiviseksi seikaksi tilattujen autojen sarakkeessa.

Saabin onneksi järkisyiden lisäksi jäljellä on politiikka ja tunnesyyt hyväksyä hakemus. Poliittisesti, niin alue- kuin elinkeinopolitiikan kannalta hakemus on lähes pakko hyväksyä. Asia on kuuma peruna ja tuleva riippakivi vaaleissa, missä vaaleissa hyvänsä ja alueellisesti Trolli on todella syvällä ilman Saabia. Kolmanneksi on vielä tunnesyyt. Eihän niiden kohdalla todellakaan katsota järkisyitä, mutta tuntuisi ikävältä olla se, joka katkaisisi tehtaan elinlangan. Vaikka se onkin jo käytännössä niin ohut, että siitä paistaa päivä läpi.

En henkilökohtaisesti pidä liiemmin Mullerin "protection from outside attacks"-sanomasta. Se antaa asiasta aivan erilaisen kuvan ja vaikuttaa siltä, että hän vähättelee yhtiön ja omaa vastuutaan nykytilanteeseen. Kun nyt ollaan siellä petäjän kyljessä ja nenä on poskella, niin ei ensimmäiseksi kannata olla sormi ojossa "se oli ton syytä" ja osoitella ympäriinsä. Eikä liene vaikea arvata mistä viime viikkojen "kiinasta tulee pikarahoitusta", "deutsche bank vippaa millejä", "hawaijilta tulee satoja millejä" ja ties mitä muita huhuja liikkeelle laittanut lähde löytyy....
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja essal »

No on se hyvä kun joku tietää, miten asiat on.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

No, huomenna iltapäivällä olemme viisaampia. Olisi hauska tietää, mitä siinä velkasaneeraushakemuksessa oikein on. Jos se rakentuu pelkästään kiinasta tulevan, vielä epävarman rahoituksen ympärille, niin läpimeno voi olla vaikeaa. Mutta päätös on toki poliittinen, joten siinä voi käydä miten tahansa.

Muller hehkutti myös sitä, että nyt valmistaudutaan kiinan markkinoiden valtaamiseen ja mm. 9-4X myy siellä kuulemma hyvin. Samalla hän valotti hieman 9-4X:n alihankintasopimusta: GM:n tehdas tekee tilauksesta X autoa ja X:stä autosta maksetaan, eli valmistus on täysin ulkoistettu. Tämä toki tarkoittaa pienempien riskien lisäksi sitä, että myydyn auton kate on myös maltillisempi kuin itse valmistetussa. Lisäksi valmistushinta on kiinteä, tai siihen ei ainakaan Saab voi suoraan vaikuttaa.

Saabin vahvuutena (liiketoiminnan myyntitilanteessa) hän sanoi, että Saab on viimeinen Premium-merkki (Mulleriä lainaan tässä ;) ), joka on tällä tavalla kaupan. Kiinnostuneita on kuulemma ihan riesaksi asti ja hän mainitsi maista ainakin Kiinan, Brasilian, Venäjän... olisko sitten ollut vielä USA ja pari muuta maata. Suomea ei tainnut mainita. En tiä sitten.

Edittiä: hakemukset on luettavissa täällä (ruotsiksi): http://di.se/Artiklar/2011/9/7/244490/L ... 2704&rlt=0

Koko lailla hakemus perustuu siihen, että kiinasta saadaan 245 mEUR ja aiemmin kesällä perustettuun yhteisyritykseen Youngmanin kanssa. Jälkimmäisestä on kai vain aiesopimus. Ja sitten saappeja myydään kauhiasti Kiinaan, Brasiliaan ja Venäjälle...

Voin olla ihan pielessäkin, mutta rivien välistä pääsin siihen käsitykseen, että 245 mEUR on sivujuoni ja päätarkoitus on myydä Saab kiinalaisille, jotka ottavat sitten vastuun operatiivisesta ja taloudellisesta johtamisesta & tuloksesta. Mulleri poistunee siinä kohtaa ns. takavasemmalle, eikä varmaan ihan tyhjin taskuin.

Muu on sitten pitkälti lopinää "Green Technologystä", uusista malleista ja siitä kuinka suuri merkitys Saabilla on ruotsalaiselle yhteiskunnalle. Henkilöstökuluja luvataan vähentää. Kaikkihan me tiedämme miten se tapahtuu.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Ei pojilta ruotsissa yritystä puutu ja hyvä se.harva työn antaja on noin sitkeä yrityksensä puolesta.
itse olin 16 vuotta takaperi yrityksessä missä tehtiin tarkotuksella 27 miljoonan velat.
omista poistui ulkomaille ja jätti valtiolle velkojen hoidon jonka käytänössä me maksettiin.
kaverin nykyinen amatti ulkomailla viinin viljeliä.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Jep, pelimiehet ne viiniä viljelevät. Saa nähdä, pääseekö Muller viljelemään, ja mitä.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

En tunne Ruotsin saneerauslakeja ja -käytäntöjä, mutta Suomessa edellytyksenä saneeraukseen pääsylle on se, että liiketoiminta itsessään on tervettä ja sellaisella pohjalla, että se pystyy itse itsensä rahoittamaan, jos vanhat riipat (lue: velat) saadaan katoamaan. Saabilla tätä jo kerran kokeiltiin, ja ei onnistunut. Onko maailma parissa vuodessa muuttunut niin paljon, että yhtäkkiä pystyisivät valmistamaan ja myymään autoja riittävästi ja voitolla?

Normaalissa liiketoiminnassa tulisi siis olla asiakkaita, tavarantoimittajia, tuotantoa (työntekijöitä ja koneita) ja jälleenmyyjiä. Näistä käytännössä kaikki ovat hylänneet Saabin, työntekijöitä tosin on jäljellä, mutta eiköhän se ole pakon sanelema asia Trollhättanin duunareille.

Jos olisin itse saabin tavarantoimittaja, ja menettänyt jo tukun rahaa ekan saneerauksen velkojen leikkauksessa, ja menettäisin jo toisen kerran ison summan yhtiön päästessä saneeraukseen, en enää myisi yhtiölle mutteriakaan. Vaikka miten olisin Saabisti, niin en lähtisi vapaaehtoistyöhön Trollhättaniin autoja kokoamaan ilman palkkaa. Jos olisin autokauppias, olisin tässä vaiheessa hakenut jo muutaman muun merkin myyntiin ja laittanut panostukset Saabin myyntiin minimiin, koska muut merkit myyvät paremmin. Jos olisin laittamassa 50 k€ uuteen autoon, Saab olisi toki kiinnostava merkki, mutta harmillisesti en kyllä uskaltaisi tässä tilanteessa tuollaista tukkua rahaa uuteen Saabiin laittaa, on yhtiöllä velkojien suojaa tai ei.

Kaikki nämä tahot toimivat järkevästi oman edun mukaan, kellään ei ole niin paljon rakkautta Saabiin, että ottaisivat tietoisesti turpiin yhtiön vuoksi.

Ainoa valopilkku voisi olla se, että jostain tulisi järjetön tukku rahaa joltain taholta, joka haluaa ostaa valmiin premiumvalmistajan. Mutta miksi ostaa vanhoja murheita, kuten pakon pitää tuotanto maailman kalleimmassa maassa? Helpompi on odottaa firman menevän kokonaan nurin ja ostaa konkurssipesästä pelkän brändin ja aloittaa valmistuksen esim. Kiinassa. Ja brändikin on aika tahrainen näiden sotkujen jälkeen, joten ehkä sen uudelleen herättämisessä pitäisi odottaa vaikka 20 vuotta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Brandin ostoa haittaa se, että itse merkki ( :saab: ja Griffin) eivät ole kaupan konkurssissa.

OT:
Hahhaa, pääsinpäs käyttämään tuota Saab-logoa kerran elämässä. Se, mikä tästä foorumista vielä puuttuu on Griffin-logo :griffin:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Henkilökohtaisesti en ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että velkasaneeraushakemus menee enään tällä kertaa läpi. Haiskahtaa konkurssilta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

veini siekkinen kirjoitti:Ei pojilta ruotsissa yritystä puutu ja hyvä se.harva työn antaja on noin sitkeä yrityksensä puolesta.
Veikkaan, että jos saab kippaa, niin Mullerin käyntikortissa lukee ex-miljonääri. Jos saadaan myytyä kinuskeille, niin sitten lukee nyk. multimiljonääri. Että se sitkeydestä ja yrityksestä. Sen verran on tullut maailmaa tässä nähtyä, että harvassa on ne ihmiset jotka tekevät asioita hyvää hyvyyttään. Yleensä liike-elämässä kaikkeen liittyy raha. Sen mitä miljonäärejä olen oppinut tuntemaan, niin heillä kaikilla on se piirre, että eivät halua luopua hankkimistaan rahoista vaan päinvastoin haluavat sitä lisää. Me tavan tallaajat olemme niitä, ketkä kuluttavat kaikki rahansa tilipäivänä tai viimeistään seuraavana.
Optimus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Syys 03, 2011 16:30

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Optimus »

veini siekkinen kirjoitti:Ei pojilta ruotsissa yritystä puutu ja hyvä se.harva työn antaja on noin sitkeä yrityksensä puolesta.
itse olin 16 vuotta takaperi yrityksessä missä tehtiin tarkotuksella 27 miljoonan velat.
omista poistui ulkomaille ja jätti valtiolle velkojen hoidon jonka käytänössä me maksettiin.
kaverin nykyinen amatti ulkomailla viinin viljeliä.
ainoastaan että see yrittäminen olisi pitänny olla jo aikoja sitten näin kova kun nyt...aina herätään viimehetkellä...valitettavasti.
toivottavasti se viimehetken ponnistus nyt tuottaa tulosta tavalla tai toisella...peukut pystyyn!
Saab is a lifestyle!
Saab 9-5 Estate 2002
225kw 306hV Hirsch Performance
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Voi ei

Nej till Saab-rekonstruktion

Vänersborgs tingsrätt säger nej till
en rekonstruktion av Saab Automobile.

Beslutet slår dock inte igen porten
för företaget direkt. Saab kan
överklaga till hovrätten.

Kirjoitti SVT, juuri äsken

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

No, muuta vaihetoehtoa ei oikein ollut. Muuta kuin sitten poliittisin perustein. Kun ei noissa hakemuksissa ollut muuta kuin että odotellaan rahaa kiinalaisilta. Useampikin asiantuntija totesi, että velkasaneerausta ei ole tarkoitettu rahoituksen odottamiseen vaan elinkelpoisen yrityksen elvyttämiseen.

No, välttämättä paksu leidi ei ole vielä laulanut ihan sitä viimeisintä laulua.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

No johan Kauppalehtikin kerkesi kirjoittamaan

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110991299

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja UC »

Hylsy tuli odotetusti.
Vaimo kysyi: "Oliko SAAB autonvalmistaja?" :mrgreen:
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Paskempi homma. Tarkoitus oli jossain vaiheessa elämää ostaa ainakin yksi uusi auto, toivottavasti asiat etenevät jotain reittiä niin että näin pystyn tekemään.

Näille kohta taas kertautuville "Saab on vain auto ja onhan niitä muita hyviä merkk-" kommenteille:
Ei ole.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Lukittu