Peugeotilla ja kiinalaisen yhteistyörityksen kaupan hyväksynnällä meni balttiarallaa vuosi ja Pang Da ei ole vielä edes laittanut hakemusta sisään, joten....core2 kirjoitti: Meneeköhän Nordea mukaan tohon?
Mutta asiaan nyt tuli tieto käräjiltä ettei tule mitään tietoa tänään
josko saabin hakemus hyväksytään, ja jos näin käy niin asian läpivienti
kestää vähintään sen 3-4 kuukautta, ja se tarkoittaisi myös sitä jotta
Kiinalaiset ehtisivät saamaan lupansa jos niitä nyt edes annetaan, tämä
virasto on kuulemma hitaanlainen: NDRC (National Development and Reform Commission)
(Tällä "outside attacks" Mulleri varmaan tarkoittaa kruununvoutia.)
Ikävä kyllä em. talousluvuilla en näe mitään järkiperäistä syytä hyväksyä saneeraushakemusta, etenkään siitä syystä että vastaava järjestely loppui vasta vajaa kaksi vuotta sitten. 760M€ velkaa noin 18 kuukaudessa on aika julma tulos, ja etenkin siitä syystä että se on syntynyt käytännössä kokonaan tappiollisella ydinalueen liiketoiminnalla. Ei sitä kyetä kääntämään voitolliseksi ilman merkittävää uudistusta mallistossa(ts. huomattavaa kysynnän kasvua), radikaalia kuluparannusta(mahdotonta; ei siellä voi olla niin paljoa ilmaa) tai puhdasta ihmettä muutaman vuoden kuluessa. Vaikka sisässä onkin nyt 11k tilausta, niin huomattava osa niistä on jo maksettu etukäteen, joka tarkoittaa kuivan kassan aikaudella sitä, että ne pitää valmistaa omalla rahoituksella. En osaa nyt sanoa mikä on keskitulo/valmistettu auto, mutta on todennäköistä nykyisillä tunnusluvuilla, että jokaisen jo maksetun auton valmistaminen vie vähintään 3-4 vielä maksua odottavan auton tuoton. Suomeksi se tarkoittaa sitä, että Saabin pitää valmistaa omalla kustannuksellaan nämä n. 3000 Kiinaan myydyt autot. Senpä takia ne ovat suoranainen rasite yhtiölle, vaikka ne koitetaan naamioida positiiviseksi seikaksi tilattujen autojen sarakkeessa.
Saabin onneksi järkisyiden lisäksi jäljellä on politiikka ja tunnesyyt hyväksyä hakemus. Poliittisesti, niin alue- kuin elinkeinopolitiikan kannalta hakemus on lähes pakko hyväksyä. Asia on kuuma peruna ja tuleva riippakivi vaaleissa, missä vaaleissa hyvänsä ja alueellisesti Trolli on todella syvällä ilman Saabia. Kolmanneksi on vielä tunnesyyt. Eihän niiden kohdalla todellakaan katsota järkisyitä, mutta tuntuisi ikävältä olla se, joka katkaisisi tehtaan elinlangan. Vaikka se onkin jo käytännössä niin ohut, että siitä paistaa päivä läpi.
En henkilökohtaisesti pidä liiemmin Mullerin "protection from outside attacks"-sanomasta. Se antaa asiasta aivan erilaisen kuvan ja vaikuttaa siltä, että hän vähättelee yhtiön ja omaa vastuutaan nykytilanteeseen. Kun nyt ollaan siellä petäjän kyljessä ja nenä on poskella, niin ei ensimmäiseksi kannata olla sormi ojossa "se oli ton syytä" ja osoitella ympäriinsä. Eikä liene vaikea arvata mistä viime viikkojen "kiinasta tulee pikarahoitusta", "deutsche bank vippaa millejä", "hawaijilta tulee satoja millejä" ja ties mitä muita huhuja liikkeelle laittanut lähde löytyy....