Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Alkuvuodesta uskoin vielä vahvasti että saadaan uusia Saab autoja, mutta nyt on uskottava ettei enää saada uusia Saabeja ja on vaihdettava "leiriä". Montaa merkiä olen jo katsellut ja kokeillut mutta vielä ei ole sopivaa löytynyt.Kun vertailee varusteita ja ominaisuuksia mitä Saabissa on niin on vaikea löytää yhtä käteen sopivaa vaihtoehtoa.Nyt joku kirjoittaa että katson vahvojen Saab-lasien läpi mutta jokaisella on oma mielipide asiasta.Vaimo ajaa työkseen meidän Saabilla ja hän on ollut mukana etsimässä uutta merkkiä mutta ei hänkään ole vielä ollut tyytyväinen vaihtoehtoihin joita katseltu.Sanoo vaan että pidetään nykyinen Saab niin pitkään kuin osia saadaan jos tarvetta tulee.
Jotenkin tuntuu että myynti NEVSille ei ollut paras vaihtoehto, enemmän uskoin Yongmaniin.Tuo sähköautoilu tulee ehkä kysymykseen vasta monien vuosien jälkeen jos silloinkaan.
Kuulostaa katkeralta tekstiltä ja pakko myöntää että olen katkera kun en enää saa uutta SAABIa.Nyt menossa 13:sta SAAB ja harmikseni se on viimeinen :( SAABini.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Vielähän taitaisi olla uusia ajamattomia seka esittelykäytössä olleita Saabeja tarjolla, eikö sellainen voisi olla vaihtoehto?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Naxu »

http://www.iltasanomat.fi/a/1288481297756
Tätä uutista vasten nevs voi hyvinkin onnistua.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Naxu kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/a/1288481297756
Tätä uutista vasten nevs voi hyvinkin onnistua.
Joo, tottahan ovat nämä Kiinan päästöhommaongelmat. Sitä vasten NEVS voi onnistua. Kuten sanoin aikaisemmin, että polttomoottorit jyräävät tällä hetkellä ja 10 vuoden päästä jotain muuta (mahdollisesti sähkömoottorit). Mutta joo, jospa se Mahindran kanssa yhteistyö tulisi todellisuuteen.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

ristoj kirjoitti:Jotenkin tuntuu että myynti NEVSille ei ollut paras vaihtoehto
Jos maksoivat parhaan hinnan, silloin olivat pesän velkojien kannalta paras vaihtoehto. Ja sehän konkurssimenettelyn tarkoitus on, saada velkojille palautettua edes pieni osa heidän kärsimistään luottotappioista.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

ristoj kirjoitti:Kuulostaa katkeralta tekstiltä ja pakko myöntää että olen katkera kun en enää saa uutta SAABIa.Nyt menossa 13:sta SAAB ja harmikseni se on viimeinen :( SAABini.
99 GL kirjoitti:Vielähän taitaisi olla uusia ajamattomia seka esittelykäytössä olleita Saabeja tarjolla, eikö sellainen voisi olla vaihtoehto?
Viitaten edeltävällä sivulla linkitettyyn huutokauppauutiseen, ei liene ihan mahdoton ajatus etteikö esim. Metro-Auto (Suomen ja Ruotsin toiminnot yhteenlaskien maailman suurimmaksi Saab-vähittäismyyjäksi mainittu) harkitsisi huutavansa ja tuovansa jotain pientä erää tuolta, jos kysyntää on.
Valikoima toki tuollakin on rajallinen moottori-, kori- ja varustevaihtoehtojen suhteen. Esimerkiksi ei dieseleitä, ei 1,6-konetta yms. Mutta voi olla, että pohjoismaisilla markkinoilla noista saisi paremman (eli vähemmän huonon) hinnan kuin jenkeissä, jossa varaosa- ja takuumurheet sekä ylisuuret myyntivarastot ovat iskeneet hintatasoon ihan eri rajuudella kuin täällä meillä.
Eli kannattaa varmaan liikkeisiinkin olla yhteydessä jos uuden hankinta voisi olla ajankohtaista.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Vanhana pessimistinä voisin tuohon todeta : not gonna happen. :!:
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tuon Cantonin rajoituksista kertova uutinen muistutti mieleen toisenkin autoilupulman samalta suunnalta vuosien takaa. Taisi olla Singapore, jossa auton ostolupaa pääsi anomaan kun ostajaehdokas ensin oli onnistunut hankkimaan todistettavasti pysäköintipaikan autolleen.
Näppärä sähköcityauto tarjoaa tässä suhteessa perinteisiä koslia edullisemman vaihtoehdon. Ja Fisker on tietenkin erikseen.
Uudet valmistajat kaavailevat uudenlaisia autoja tulevaisuuden tarpeisiin.
Perinnekerhot sitten harrastavat niitä museoautoja.
jarkar
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Nyt tapellaan kuka omistaa Phoenix pohjalevyn Nevs vai Youngman
http://www.bytbil.com/nyheter/bvk4skyg
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Vai on kiistaa nyt alustasta :lol: .Tästä voi tulla vielä mielenkiintoinen juttu jos alustasta aloitetaan riitely.Mutta vaikka tulisi kunnon riita niin
tuskin saamme enää Saab autoja, ei sähköllä eikä muullakaan aineella kulkevia.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja HMK »

Yksi ennuste:

KAUPPALEHTI

Asiantuntija sähkö-Saabista: Älytöntä

Maanantai 09.07.2012 klo 06:15


”Mitään näin tyhmää en ole kuullut aikoihin”, Lars Holmqvist sanoo.

Autonosavalmistajien eurooppalaisen yhdistyksen Clepan entinen johtaja Lars Holmqvist ei ymmärrä alkuunkaan suunnitelmia rakentaa Saabista sähköautomalli. Hankkeen takana on kiinalais-ruotsalainen sähköautovalmistaja Nevs, joka samalla herättelee Saabin henkiin.

Autoalan konsulttina nykyään toimiva Holmqvist haukkuu Dagens Industrin haastattelussa hankkeen pystyyn. Hän muistuttaa, että maailmassa on tälläkin hetkellä käynnissä ainakin 50 enemmän ja vähemmän keskeneräistä sähköautoprojektia. Lähin on Volvolla, joka suunnittele sekä hybridiä että puhdasta sähköautoa.

Holmqvist sanoo luottavansa paljon enemmän Volvoon kuin Saabiin.

”Massatuotantoon valmiita autoja ei ylipäätään ole”, hän huomauttaa.

Holmqvist sanoo kuullensa huhuja, joiden mukaan yhtiö yrittää houkutella Ruotsin valtiota mukaan hankkeeseen, jossa kehitetään ”ympäristöälykästä” tulevaisuuden kuljetusjärjestelmää.

Ruotsissa valmistetaan jo sähköautoja, mistä syystä Holmqvist pitää jopa moraalisesti epäilyttävänä sitä, että valtio tukisi toista, kilpailevaa alan toimijaa. Vielä epäilyttävämmäksi asetelman tekee se, että yhtiön omistavat osin ulkomaalaiset.

”Olen työskennellyt monta vuotta eurooppalaisten sähköautovalmistajien, sähköalan, autoalan, akkuvalmistajien ja EU-komission kanssa. Niinpä luulen tietäväni tarkkaan, mikä toimii. Se ei ole tämä yhteenliittymä.”

Liikennealan taloutta opettava Mikael Wickelgren laskee kuitenkin, että Nevsille tulisi edulliseksi valmistaa sähköautoja Saabin vanhassa tehtaassa. Hän myös ymmärtää, miksi hanke kiinnostaa Saabiakin.

”Saab on pohjimmiltaan etuvetoinen auto. Sellaiseen olisi helppo rakentaa sähkömoottori takapyörille.”

Kokonaan alusta lähtevät projektit Wickelmankin tuomitsee epäonnistumaan.

Ongelmaksi hänen mukaansa voi muodostua myös Saabin automalliston suuri koko. Sähköautot ovat yleensä pieniä.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Liikennealan taloutta opettava Mikael Wickelgren laskee kuitenkin, että Nevsille tulisi edulliseksi valmistaa sähköautoja Saabin vanhassa tehtaassa. Hän myös ymmärtää, miksi hanke kiinnostaa Saabiakin.
Ai siis mitä Saabia hanke kiinnostaa? Ymmärtääkseni Saabia ei enää ole, Nevs omistaa Saabin tehtaat ja osin mallioikeudetkin. Ei ole olemassa autoalan toimijaa (oikeussubjektia) nimeltä Saab joka voisi esim. kiinnostua jostain projektista.

Vaikka Saab-nimen käyttö tekstissä oli löperöä, Wickelgrenin epäilyt projektin realistisuudesta ovat aiheellisia. Jos kaupallisesti menestyvän sähköauton saattaminen markkinoille olisi helppoa ja nopeasti kannattavaa eikä vaatisi valtavia taloudellisia rahkeita, kai aika monikin valmistaja olisi jo tuonut sellaisen markkinoille.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Juha96 kirjoitti:Jos kaupallisesti menestyvän sähköauton saattaminen markkinoille olisi helppoa ja nopeasti kannattavaa eikä vaatisi valtavia taloudellisia rahkeita, kai aika monikin valmistaja olisi jo tuonut sellaisen markkinoille.
http://www.teslamotors.com/
http://www.fiskerautomotive.com/en-us
http://www.nissan.fi/#vehicles/electric ... -leaf/leaf
http://www.peugeot.fi/ion
http://www.veho.fi/fi/uudetautot/citroe ... -zero.aspx

Volkswagenilla on eup tulossa jne..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Terminä oli "kaupallisesti menestyvä" ja näistä ei mikään täytä sitä kriteeriä. Tesla ja Fisker elävät erilaisilla tukirahastoilla ja pääomasijoittajilla. Nissan ottaa tappiota omasta hankkeestaan, mutta koska se on markkinoinnin kannalta edullinen, sitä kannattaa jatkaa.

Peugeot ja Citikka ovat sama auto, eli Mitsubishiltä ostettu I MieV. Projektin kaupallisesta menestyksestä voi vetää oman johtopäätöksensä, kun huomioidaan että viimeisen kolmen vuoden aikana kaikkia kolmea merkkiä on myyty yhteensä 20000 kappaletta.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kuva
Hyundai haluaa päästä polttokennolla toimivien autojen markkinajohtajaksi. Tämä voi tarkoittaa, että Blue2:n tuotantoversio on jo hyvinkin valmis. Konseptimalli jatkaa Hyundain ”jatkuvan virran” muotoilua, joka on hyvin elävän ja dynaamisen näköinen. Katon piirteistä löytää paljon yhtäläisyyttä Saab 9-5:een. Tekniikassa on hauskoja piirteitä, kuten tervetulojärjestelmä, joka avaa kuljettajalle automaattisesti oven.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Lukittu