Alkuvuodesta uskoin vielä vahvasti että saadaan uusia Saab autoja, mutta nyt on uskottava ettei enää saada uusia Saabeja ja on vaihdettava "leiriä". Montaa merkiä olen jo katsellut ja kokeillut mutta vielä ei ole sopivaa löytynyt.Kun vertailee varusteita ja ominaisuuksia mitä Saabissa on niin on vaikea löytää yhtä käteen sopivaa vaihtoehtoa.Nyt joku kirjoittaa että katson vahvojen Saab-lasien läpi mutta jokaisella on oma mielipide asiasta.Vaimo ajaa työkseen meidän Saabilla ja hän on ollut mukana etsimässä uutta merkkiä mutta ei hänkään ole vielä ollut tyytyväinen vaihtoehtoihin joita katseltu.Sanoo vaan että pidetään nykyinen Saab niin pitkään kuin osia saadaan jos tarvetta tulee.
Jotenkin tuntuu että myynti NEVSille ei ollut paras vaihtoehto, enemmän uskoin Yongmaniin.Tuo sähköautoilu tulee ehkä kysymykseen vasta monien vuosien jälkeen jos silloinkaan.
Kuulostaa katkeralta tekstiltä ja pakko myöntää että olen katkera kun en enää saa uutta SAABIa.Nyt menossa 13:sta SAAB ja harmikseni se on viimeinen SAABini.
Joo, tottahan ovat nämä Kiinan päästöhommaongelmat. Sitä vasten NEVS voi onnistua. Kuten sanoin aikaisemmin, että polttomoottorit jyräävät tällä hetkellä ja 10 vuoden päästä jotain muuta (mahdollisesti sähkömoottorit). Mutta joo, jospa se Mahindran kanssa yhteistyö tulisi todellisuuteen.
ristoj kirjoitti:Jotenkin tuntuu että myynti NEVSille ei ollut paras vaihtoehto
Jos maksoivat parhaan hinnan, silloin olivat pesän velkojien kannalta paras vaihtoehto. Ja sehän konkurssimenettelyn tarkoitus on, saada velkojille palautettua edes pieni osa heidän kärsimistään luottotappioista.
ristoj kirjoitti:Kuulostaa katkeralta tekstiltä ja pakko myöntää että olen katkera kun en enää saa uutta SAABIa.Nyt menossa 13:sta SAAB ja harmikseni se on viimeinen SAABini.
99 GL kirjoitti:Vielähän taitaisi olla uusia ajamattomia seka esittelykäytössä olleita Saabeja tarjolla, eikö sellainen voisi olla vaihtoehto?
Viitaten edeltävällä sivulla linkitettyyn huutokauppauutiseen, ei liene ihan mahdoton ajatus etteikö esim. Metro-Auto (Suomen ja Ruotsin toiminnot yhteenlaskien maailman suurimmaksi Saab-vähittäismyyjäksi mainittu) harkitsisi huutavansa ja tuovansa jotain pientä erää tuolta, jos kysyntää on.
Valikoima toki tuollakin on rajallinen moottori-, kori- ja varustevaihtoehtojen suhteen. Esimerkiksi ei dieseleitä, ei 1,6-konetta yms. Mutta voi olla, että pohjoismaisilla markkinoilla noista saisi paremman (eli vähemmän huonon) hinnan kuin jenkeissä, jossa varaosa- ja takuumurheet sekä ylisuuret myyntivarastot ovat iskeneet hintatasoon ihan eri rajuudella kuin täällä meillä.
Eli kannattaa varmaan liikkeisiinkin olla yhteydessä jos uuden hankinta voisi olla ajankohtaista.
Tuon Cantonin rajoituksista kertova uutinen muistutti mieleen toisenkin autoilupulman samalta suunnalta vuosien takaa. Taisi olla Singapore, jossa auton ostolupaa pääsi anomaan kun ostajaehdokas ensin oli onnistunut hankkimaan todistettavasti pysäköintipaikan autolleen.
Näppärä sähköcityauto tarjoaa tässä suhteessa perinteisiä koslia edullisemman vaihtoehdon. Ja Fisker on tietenkin erikseen.
Uudet valmistajat kaavailevat uudenlaisia autoja tulevaisuuden tarpeisiin.
Perinnekerhot sitten harrastavat niitä museoautoja.
Vai on kiistaa nyt alustasta .Tästä voi tulla vielä mielenkiintoinen juttu jos alustasta aloitetaan riitely.Mutta vaikka tulisi kunnon riita niin
tuskin saamme enää Saab autoja, ei sähköllä eikä muullakaan aineella kulkevia.
”Mitään näin tyhmää en ole kuullut aikoihin”, Lars Holmqvist sanoo.
Autonosavalmistajien eurooppalaisen yhdistyksen Clepan entinen johtaja Lars Holmqvist ei ymmärrä alkuunkaan suunnitelmia rakentaa Saabista sähköautomalli. Hankkeen takana on kiinalais-ruotsalainen sähköautovalmistaja Nevs, joka samalla herättelee Saabin henkiin.
Autoalan konsulttina nykyään toimiva Holmqvist haukkuu Dagens Industrin haastattelussa hankkeen pystyyn. Hän muistuttaa, että maailmassa on tälläkin hetkellä käynnissä ainakin 50 enemmän ja vähemmän keskeneräistä sähköautoprojektia. Lähin on Volvolla, joka suunnittele sekä hybridiä että puhdasta sähköautoa.
Holmqvist sanoo luottavansa paljon enemmän Volvoon kuin Saabiin.
”Massatuotantoon valmiita autoja ei ylipäätään ole”, hän huomauttaa.
Holmqvist sanoo kuullensa huhuja, joiden mukaan yhtiö yrittää houkutella Ruotsin valtiota mukaan hankkeeseen, jossa kehitetään ”ympäristöälykästä” tulevaisuuden kuljetusjärjestelmää.
Ruotsissa valmistetaan jo sähköautoja, mistä syystä Holmqvist pitää jopa moraalisesti epäilyttävänä sitä, että valtio tukisi toista, kilpailevaa alan toimijaa. Vielä epäilyttävämmäksi asetelman tekee se, että yhtiön omistavat osin ulkomaalaiset.
”Olen työskennellyt monta vuotta eurooppalaisten sähköautovalmistajien, sähköalan, autoalan, akkuvalmistajien ja EU-komission kanssa. Niinpä luulen tietäväni tarkkaan, mikä toimii. Se ei ole tämä yhteenliittymä.”
Liikennealan taloutta opettava Mikael Wickelgren laskee kuitenkin, että Nevsille tulisi edulliseksi valmistaa sähköautoja Saabin vanhassa tehtaassa. Hän myös ymmärtää, miksi hanke kiinnostaa Saabiakin.
”Saab on pohjimmiltaan etuvetoinen auto. Sellaiseen olisi helppo rakentaa sähkömoottori takapyörille.”
Kokonaan alusta lähtevät projektit Wickelmankin tuomitsee epäonnistumaan.
Ongelmaksi hänen mukaansa voi muodostua myös Saabin automalliston suuri koko. Sähköautot ovat yleensä pieniä.
Liikennealan taloutta opettava Mikael Wickelgren laskee kuitenkin, että Nevsille tulisi edulliseksi valmistaa sähköautoja Saabin vanhassa tehtaassa. Hän myös ymmärtää, miksi hanke kiinnostaa Saabiakin.
Ai siis mitä Saabia hanke kiinnostaa? Ymmärtääkseni Saabia ei enää ole, Nevs omistaa Saabin tehtaat ja osin mallioikeudetkin. Ei ole olemassa autoalan toimijaa (oikeussubjektia) nimeltä Saab joka voisi esim. kiinnostua jostain projektista.
Vaikka Saab-nimen käyttö tekstissä oli löperöä, Wickelgrenin epäilyt projektin realistisuudesta ovat aiheellisia. Jos kaupallisesti menestyvän sähköauton saattaminen markkinoille olisi helppoa ja nopeasti kannattavaa eikä vaatisi valtavia taloudellisia rahkeita, kai aika monikin valmistaja olisi jo tuonut sellaisen markkinoille.
Juha96 kirjoitti:Jos kaupallisesti menestyvän sähköauton saattaminen markkinoille olisi helppoa ja nopeasti kannattavaa eikä vaatisi valtavia taloudellisia rahkeita, kai aika monikin valmistaja olisi jo tuonut sellaisen markkinoille.
Terminä oli "kaupallisesti menestyvä" ja näistä ei mikään täytä sitä kriteeriä. Tesla ja Fisker elävät erilaisilla tukirahastoilla ja pääomasijoittajilla. Nissan ottaa tappiota omasta hankkeestaan, mutta koska se on markkinoinnin kannalta edullinen, sitä kannattaa jatkaa.
Peugeot ja Citikka ovat sama auto, eli Mitsubishiltä ostettu I MieV. Projektin kaupallisesta menestyksestä voi vetää oman johtopäätöksensä, kun huomioidaan että viimeisen kolmen vuoden aikana kaikkia kolmea merkkiä on myyty yhteensä 20000 kappaletta.
Hyundai haluaa päästä polttokennolla toimivien autojen markkinajohtajaksi. Tämä voi tarkoittaa, että Blue2:n tuotantoversio on jo hyvinkin valmis. Konseptimalli jatkaa Hyundain ”jatkuvan virran” muotoilua, joka on hyvin elävän ja dynaamisen näköinen. Katon piirteistä löytää paljon yhtäläisyyttä Saab 9-5:een. Tekniikassa on hauskoja piirteitä, kuten tervetulojärjestelmä, joka avaa kuljettajalle automaattisesti oven.