Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Poy »

Toivottavasti NEVS hoksaa, että kysyntää on myös NG9-5:lle ja sekin saataisiin pian tuotantoon.
Aluksi kuulosti siltä ettei GM myy osia, mutta onhan tossa 9-3:ssakin niitä.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

kimmoa kirjoitti:Sanoisin että oli. Ainakin, kun käytiin -92 exculla Uudenkaupungin autotehtaalla oli Kalannissa vielä penkkitehtaan rakennus ja ellen ihan väärin muista, penkkejä silloin vielä tehtiinkin. Tehtaan oli kuitenkin ostanut jo muistaakseni pahamaineinen lear taikka joku muu kansainvälisen juutaloisen firma ja sittemmin tehdas suljettiin.

Tuota ajankohtaa aiemmin penkkejä kyllä tehtiin, mutta tuo excu muistaakseni ajoittui suunnilleen siihen kulminaatiopisteeseen. Tapahtuneesta on jo sen verran aikaa etten muista oliko sulkeminen vähän ennen vai vähän jälkeen excun. OG900-mallia kuitenkin tuolloin vielä tehtiin, jopa kovakattoisena Suomen myyntiin.
Silloinen Saab-Valmet rakensi Kalantiin istuintehtaansa vuonna 1986 ja toiminta jatkui vuoteen 1993, jolloin vuonna 1991 tehtaan ostanut Lear lopetti tuotannon Kalannissa.

Nykyään samassa tehdasrakennuksessa toimii Khimaira Oy, joka perustettiin vuonna 1994 edellisen tehtaan raunioille. Tuotanto on painottunut lähinnä linja-autoteollisuuden alihankintaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Poy kirjoitti:Toivottavasti NEVS hoksaa, että kysyntää on myös NG9-5:lle ja sekin saataisiin pian tuotantoon.
Aluksi kuulosti siltä ettei GM myy osia, mutta onhan tossa 9-3:ssakin niitä.
Hienoahan se olisi, mutta taitaa olla niin, että tuo malli on lopullisesti kuollut ja kuopattu. Eikä noinkin iso auto välttämättä sopisi NEVSin sähköautostrategiaan. Hybridinähän NG9-5:lle olisi ehdottomasti markkinaa ja sellainen olisi pitänyt ehdottomasti tehdä jo heti aluksi.

Tähän astihan NEVSin omistusaika on toteutunut juurikin niin kuin yhtiö on alun perin julkisesti kertonut. Ja heti ensimmäisessä lehdistötilaisuudessa tehtaan ostamisen jälkeen NEVS ilmoitti että heillä ei ole kiinnostusta NG9-5:een eikä sen immateriaalioikeuksia ollut edes mahdollista ostaa konkurssipesästä.

Jos vaikka GM haluaisikin myydä NG9-5:n oikeudet ja NEVS haluaisi ne ostaa, olisi ikävä tosiasia se, että kun malli viimein saataisiin NEVSin toimesta tuotantoon ja myyntiin (1-2 vuoden päästä?), olisi malli kilpailijoihinsa nähden jo jossain määrin vanhentunut. Täytyy muistaa, että mallin tuotannon aloituksesta on jo pian neljä vuotta, ja mallia oli suunniteltu kuitenkin ennen tuotannon aloitusta melko pitkään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Voitta unohtaa kaikki GM tuotteet, niin mallit, osat ja muutkin GM omistuksessa olevat olipa se mitä tahansa piste. Tästä poikkeuksena 9-3 jota valmistetaan nyt.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minä olen Viggenin kanssa ihan samaa mieltä! Samalla saa kyllä unohtaa sen Saabin, minkä me Saabiksi olemme tunteneet.

Nämä uudet NEWS Saabit ja tulevat mallit ovat kyllä ihan muita vehkeitä, vaikka keulassa Saab lukeekin. Niihin sitä vaan nyt pitää tutustua ja oppia tuntemaan ja luottamaan, tai sitten ei?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja karitammi »

^ Onko joku menestynyt euroauto säilynyt erityisen samanlaisena yli vuosien? Ajattelepa Audia, BMWtä, Skodaa, Volvoa, esimerkiksi. Saab on säilynyt ja tulos tiedetään. Samoin ranskalaiset jossain määrin. MB yritti pitkään varmistaa asemiaan ja on vain hävinnyt niitä. Japsien kanssa on ehkä hieman toisin, mutta on sielläkin profiloiduttu eko-, turva- ja laatuasioissa.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mahtaakohan tässä uutukaisessa vielä olla DRL-valoja? Eikös ne ala olla jo tätä nykyä pakolliset uusissa autoissa?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo.o, on se vaan :saab: vaikuttava ja hieno automerkki!! 8)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Onko joku menestynyt euroauto säilynyt erityisen samanlaisena yli vuosien?
Ei tosin ole euroauto, mutta myynti jatkuu,ja melkolailla samanlaisena kuin
ensimmäiset mallit oli.
http://www.hmambassador.com/showroom.asp
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

karitammi kirjoitti:^ Onko joku menestynyt euroauto säilynyt erityisen samanlaisena yli vuosien?
Volkswagen Typ 1 1938-2003.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Huomenta, tänään alkaa Saabien myynti Ruotsissa !

Tisdagen den 10 december kl 14.00 börjar försäljningen av Saab-bilar på den svenska marknaden direkt från Nevs hemsida.

Kummankohan valitsisi manuaalina vai automaatilla?
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
-JP-
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 07:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja -JP- »

9-3 AERO automaatilla , tehoa 220PS , hinta nettikaupassa 32k€ , ei paha ?

Paljonkohan Suomenvaltio rokottaa päälle autoveroa ?
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

-JP- kirjoitti:9-3 AERO automaatilla , tehoa 220PS , hinta nettikaupassa 32k€ , ei paha ?

Paljonkohan Suomenvaltio rokottaa päälle autoveroa ?
Eikös se päästöiltään ole aika kohtuullinen parilitraiseksi?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mutta saakos tuota kilpiin Suomessa ollenkaan? Eikös juuri ollut jotain puhetta ettei se täytä kaikkia 2014 turvallisuus määräyksiä? eihän uutta 9-5 farkkuakaan saa vissiin kilpiin täällä....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja ristos »

Siinäpä hyvä kysymys? Mikä lienee oikea vastaus, sitä tuossa pohdiskelin? Varmaan joku vastaus löytyy aikanaan.

Millonhan Saabin tuontanto ja kysyntä lisääntyy sen verran, että maahantuonti alkaa jotakin kiinnostaa?

Tässäpä kysymys?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin