Onneksi eivät kuitenkaan ole.AZP kirjoitti:Mutta jos sekä tuotemerkin omistaja Saab AB että Nevsin pääomistaja ovat ilmoittaneet, että autoja ei Saab-nimellä enää tulla valmistamaan
Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Aivan.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
on yhtiön VIRALLINEN NIMI ja logo ja Nevs sen omistaja. Nimeä käytetään kaikkialla, paitsi ei uusissa tulevissa autoissa.AZP kirjoitti:Ei siihen mitään ehtoja tarvita, että yhtiö voi koputella kepillä jäätä ja härskisti käyttää luvatta toisen firman nimeä nettisivuilla, tehtaan katolla ja työpaikkailmoituksissaan. Varsinkin kun se valomainos on siellä historiallisista syista paikoillaan ja nettidomainin varaamiseen ja ylläpitämiseen ei tarvita nimen omistajan lupaa. Niin kauan kuin nimen omistaja ei jaksa laittaa juristeja perään, voi touhu jatkua, oli sovittu tai oltu sopimatta mitä tahansa.
Tämän vuoksi on myös turha vetää johtopäätöksiä nimen käyttöoikeudesta yllä mainittujen seikkojen perusteella.
Katso nykyiset yhtiötiedot. https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Wikipedia ei tosin ole kelvollinen lähde tässä(kään) asiassa. Artikkelissa ovat mielestäni puurot ja vellit aikalailla sekaisin.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
ööö.. nyt en oikein ymmärrä. Saab AB on erään yhtiön virallinen nimi, ja tämä yhtiö ei valmista autoja. Saab Automobile AB oli Saab AB:stä erillinen yhtiö, joka on mennyt konkurssiin ja sen liiketoiminta kalustoineen myytiin yhtiölle nimeltä National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS). NEVS taasen valmistaa autoja, ja tälläkään yhtiöllä ei ole omistus- tai liiketoiminnallista yhteyttä Saab AB:hen. Ainoa yhteys oli National Electric Vehicle Sweden AB:n in oikeus käyttää autoissaan (mutta ei yrityksen nimessä) tuotemerkkiä Saab, jonka omistaa siis Saab AB. Ja tämä oikeus on päättynyt jo pari vuotta sitten kun NEVS ajautui yrityssaneeraukseen.viggen kirjoitti: on yhtiön VIRALLINEN NIMI ja logo ja Nevs sen omistaja. Nimeä käytetään kaikkialla, paitsi ei uusissa tulevissa autoissa.
Katso nykyiset yhtiötiedot. https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab
Vai olenko kaikkien näiden vuosien aikana ymmärtänyt asiat aivan väärin päin? Onko autojen valmistaja sittenkin Saab AB?
Eräiden mediatietojen mukaan ovat. Siitä voi sitten kinastella loputtomiin miten paljon mediatietoihin voi luottaapjv kirjoitti:Onneksi eivät kuitenkaan ole.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Tyyppikilvessä luulisi käytettävän virallista nimeä:
Saab:
NEVS:
Saab:
NEVS:
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Riippuu toki vähän siitä, minkä ikäisistä autoista puhutaan. Vuoteen 2000 asti voitaneen ajatella näin olleen, vaikka varsinaisesti autoja valmistavan yhtiön nimi taisi olla Saab AB vain muutaman vuoden 60-luvulla. (Mutta olet tietysti oikeassa.)AZP kirjoitti:Vai olenko kaikkien näiden vuosien aikana ymmärtänyt asiat aivan väärin päin? Onko autojen valmistaja sittenkin Saab AB?
Yhtään en ajatellut kinastella. Toteanpa vaan, että luotan ainoastaan jomman kumman yhtiön julkaisemaan tiedotteeseen, jossa lukee että ei koskaan ikinä enää.AZP kirjoitti:Eräiden mediatietojen mukaan ovat. Siitä voi sitten kinastella loputtomiin miten paljon mediatietoihin voi luottaapjv kirjoitti:Onneksi eivät kuitenkaan ole.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
<kaivaa Saab-lasit piironginlaatikosta>
Minä en luottaisi siihenkään. On sitä sen verran monta bändiä palannut lavoille sanottuaan "ei koskaan enää"
<laittaa Saab-lasit takaisin piironginlaatikkoon>
Minä en luottaisi siihenkään. On sitä sen verran monta bändiä palannut lavoille sanottuaan "ei koskaan enää"
<laittaa Saab-lasit takaisin piironginlaatikkoon>
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Nyt tulee mutua: olen siinä käsityksessä, että uuden brändin kehitys on päällä nimenomaan Kiinan markkinoita varten.AZP kirjoitti:ja omistaja on lisäksi kertonut, että työ uuden brändin kehittämiseksi on päällä
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
^ Kyllä tämänkin tyyppisiä tulkintoja asiasta on esitetty. Tässä suora lainaus tuosta Kaj-Johan Jiangin haastattelusta, joka ymmärtääkseni on ainoa kerta kun Nevsin puolelta on suoraan brändiasian nykytilaa kommentoitu:
Saab-lasit päässä tuota tulkitsee mielellään siten, että puhutaan vain kiinan markkinoille kehitettävästä uudesta brändistä, ja muualla autot voisivat vielä olla Saabeja. Mutta sitten voi miettiä, että jos tuotemerkki muualla maailmassa olisi Saab, miksi Kiinaan pitäisi kehittää jokin muu nimi?
Lihavoidussa kohdassa sanotaan siis, että pyrkimyksenä on valita nimi ja tuotemerkki, joka sopii Kiinan markkinoille. Tässähän ei siis sanota suoraan, että ollaan valitsemassa nimeä vain kiinan markkinoille, eikä toisaalta että valittaisiin firman tuotteille yksi ja ainoa (kiinan markkinoille sopiva) nimi globaalisti, joten tulkintoja voi olla monia. Nevs on kuitenkin alusta asti ilmoittanut sen päämarkkina-alueen olevan Kiina.Det kommer bestämmas i styrelsen tillsammans med ägarna. Under de senaste sex månaderna har vi anlitat Interbrand för att hjälpa oss att göra en marknadsundersökning av vilket namn och varumärke som passar kinesiska marknaden och det pågår. Inom kort kommer vi presentera för marknanden vad våra produkter kommer att heta, säger Jiang
Saab-lasit päässä tuota tulkitsee mielellään siten, että puhutaan vain kiinan markkinoille kehitettävästä uudesta brändistä, ja muualla autot voisivat vielä olla Saabeja. Mutta sitten voi miettiä, että jos tuotemerkki muualla maailmassa olisi Saab, miksi Kiinaan pitäisi kehittää jokin muu nimi?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Nevs keskustelee edelleen Saab AB:n kanssa. Tämä artikkeli on viisi päivää vanha. Ei mitään uutta tietoa, mutta ilmeisesti Saab-nimi ei ole vieläkään pois suljettu:
"I Trollhättan talas det fortfarande om den berömda Saabandan och hur den lever kvar, men frågan är om de bilar Nevs levererar får bära detta namn. Nevs fick rätten att använda namnet Saab, dock inte gripenemblemet, när man köpte konkursboet. Men när Nevs förra året hamnade på obestånd och gick in i rekonstruktion drog försvarskoncernen Saab AB tillbaka den rätten. Nu för parterna en dialog, men Mattias Bergman vill inte avslöja hur nära man står varandra.
– Det här är ett av Sveriges största pågående industriella projekt. Det innebär att för oss är det väldigt viktigt att ha en långsiktighet i varumärket. Ett varumärke är väldigt mycket mer än bokstäverna. Varumärket representerar det som bolaget står för. Hur vi kommer att använda det, det kommer vi att redogöra för i god tid innan vi lanserar våra produkter, säger han."
http://www.dn.se/ekonomi/fabriken-i-tro ... gang-igen/
"I Trollhättan talas det fortfarande om den berömda Saabandan och hur den lever kvar, men frågan är om de bilar Nevs levererar får bära detta namn. Nevs fick rätten att använda namnet Saab, dock inte gripenemblemet, när man köpte konkursboet. Men när Nevs förra året hamnade på obestånd och gick in i rekonstruktion drog försvarskoncernen Saab AB tillbaka den rätten. Nu för parterna en dialog, men Mattias Bergman vill inte avslöja hur nära man står varandra.
– Det här är ett av Sveriges största pågående industriella projekt. Det innebär att för oss är det väldigt viktigt att ha en långsiktighet i varumärket. Ett varumärke är väldigt mycket mer än bokstäverna. Varumärket representerar det som bolaget står för. Hur vi kommer att använda det, det kommer vi att redogöra för i god tid innan vi lanserar våra produkter, säger han."
http://www.dn.se/ekonomi/fabriken-i-tro ... gang-igen/
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
^ihan mielenkiintoista. Nevsin tiedotuslinja pysyy siis edelleenkin kiinalaisen mystisenä. Paljon ei sanota, ja kun sanotaan niin jonkin ajan päästä voidaan sanoa taas jotain muuta.
Muuten asiaan liittyen, Volvo seuraa Nevsin jalanjälkiä:
Muuten asiaan liittyen, Volvo seuraa Nevsin jalanjälkiä:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/volvo ... n/MSWaFTjrKauppalehti.fi kirjoitti: Volvo aikoo myydä yhteensä miljoona sähkökäyttöistä autoa vuoteen 2025 mennessä.
Ruotsalaisyhtiö tähtää tavoitteeseen tarjoamalla vähintään kaksi hybridiversiota jokaisesta mallistaan ja julkaisemalla ensimmäisen täyssähköautonsa vuonna 2019.
”Tämä on tarkoituksellisesti kunnianhimoinen tavoite. Haaste on suuri, mutta Volvo haluaa olla sähköistämisen eturintamassa”, kertoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.
Volvo on valmistautunut sähköistämiseen viiden viime vuoden ajan. Se on kehittänyt kaksi täysin uutta alustarakennetta, skaalattavan alustan (SPA) ja kompaktin modulaarisen alustan (CMA), jotka voivat käyttää joko hybridi- tai täyssähköautotekniikkaa.
Suuremmat 90- ja 60-sarjan autot rakennetaan SPA-alustalle. Yhtiö esittelee pian kansainvälisen malliston pienempiä 40-sarjan autoja, jotka perustuvat CMA-alustalle.
Kaikista autoista tulee myös sähkökäyttöiset versiot. Miljoonan sähköauton myyntitavoite käsittää kaikki mallit yhdessä.
Uusi sähkökäyttöisten autojen tavoite on osa Volvon tänään julkistamaa laajaa strategista kestävän kehityksen ohjelmaa.
Yhtiö on muun muassa sitoutunut soveltamaan ilmastoneutraalia toimintaa vuoteen 2015 mennessä, nostamaan naisten osuuden johtotehtävissä 35 prosenttiin 2020 mennessä ja etenemään kohti visiotaan, jonka mukaan 2020 kukaan ei menehtyisi tai loukkaantuisi vakavasti uudessa Volvo -autossa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Nevsin uusia investointeja, osakkaana Kiinalaisessa New Long Ma nimisessä yrityksessä, joka valmista sähkökäyttöisiä kullkuneuvoja, ¨mini van¨.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6370270
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6370270
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Tuossa olen pohtinut NEVSin jatkoa. Kyllähän sen pitäisi olla selvää pohjautuen kaikkiin NEVSin toimiin, että selvää autonvalmistusta on luvassa. Kuulemma 2017 tulee uusi EV ja 4 uutta mallia vielä siihen päälle vuonna 2018 ja siitä eteenpäin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Ostinpa tuossa viikonloppuna kiinalaisen puhelimen. Myyntipakkauksen "Designed in China" ja "Made in China" tekstejä lukiessa mieleen hiipi ajatus Suomalaisen insinöörityön "kuolemasta" Väistämättä seuraava ajatus oli, että muutaman vuoden päästä sitä varmaan ajellaan sähköautoilla, jotka on suunniteltu Kiinassa, valmistettu Kiinassa tai Ruotsissa tai missä vain. Muutama vuosi(kymmen) vielä ja lastenlapsille kerrotaan miten joskus ihmiset ajoi autoilla.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16