Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Tämän ketjun lisäksi myös saabin tulevaisuus I.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

axp102 kirjoitti:Voisiko joku ystävällinen tehdä jonkun sortin referaatin siitä, mitä tämän vuoden puolella on kokonaisuudessaan tapahtunut, missä nyt ollaan ja mitkä on tulevaisuuden vaihtoehdot?

Tämä siksi, ettei tarvitsisi kahlata koko ketjua tällä tökkivällä yhteydellä :)

Kiits toteuttajalle etukäteen.
Persiilleen meni koko lafka.
Paremmasta ei tietoo.
Toivo elää.

T:tuhannet viestit pikaisesti lukenut. :lol:
Saab jo 50 vuotta!
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Jos rupeavat tekemään pieniä eriä 9-3:sta niin päätarkoitus tuskin on voiton tekeminen vaan avata väylää myöhemmille päätuotteille, ettei niiden kanssa lähdetä aivan nollasta liikkeelle. Tuotantolinjan poppoota saisi myös aikaisemmin kasaan, onhan niissäkin vanhoissa työntekijöissä aika etsiminen ja vaikenee koko ajan.
Soppa79
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Elo 29, 2012 11:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Soppa79 »

f1dtmgp2 kirjoitti:
Persiilleen meni koko lafka.
Paremmasta ei tietoo.
Toivo elää.

T:tuhannet viestit pikaisesti lukenut. :lol:
:lol: :lol: :lol:
9-5 -04 2,3T Aut STW
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja axp102 »

f1dtmgp2 kirjoitti:
axp102 kirjoitti:Voisiko joku ystävällinen tehdä jonkun sortin referaatin siitä, mitä tämän vuoden puolella on kokonaisuudessaan tapahtunut, missä nyt ollaan ja mitkä on tulevaisuuden vaihtoehdot?

Tämä siksi, ettei tarvitsisi kahlata koko ketjua tällä tökkivällä yhteydellä :)

Kiits toteuttajalle etukäteen.
Persiilleen meni koko lafka.
Paremmasta ei tietoo.
Toivo elää.

T:tuhannet viestit pikaisesti lukenut. :lol:
No siinä oli melko napakka tietopaketti :D
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

TuuSaR kirjoitti:Jos rupeavat tekemään pieniä eriä 9-3:sta niin päätarkoitus tuskin on voiton tekeminen vaan avata väylää myöhemmille päätuotteille, ettei niiden kanssa lähdetä aivan nollasta liikkeelle. Tuotantolinjan poppoota saisi myös aikaisemmin kasaan, onhan niissäkin vanhoissa työntekijöissä aika etsiminen ja vaikenee koko ajan.
Positiivinen merkki kyllä tuo, että edes tutkitaan polttomoottorimallien tuotannon käynnistämistä. Nimenomaan siinä mielessä olisi tärkeää saada autoja tehtyä ja myytyä - vaikka sitten pienellä tappiolla - että markkinoilla pysyy edes jonkulainen tieto siitä että merkki on olemassa ja uusiakin autoja saa ostettua.

Samalla pystyttäisiin ylläpitämään, hankkimaan ja luomaan jälleenmyynti- ja huolto-organisaatiota uusia NEVS Saabeja varten.

Malli alkaa olla jo kohtuu vanha mutta jos hinta on kohillaan niin kauppakin voi käydä. Melkein yhtä vanha se on nykyinen Octaviakin ja hyvin käy kaupaksi vaikka onkin minusta kallis...

Pitäisi vain saada tuotantoon pienempi moottorivaihtoehto eli käytännössä se 1,6 litranen.

Mutta tämän vuoden aikana varmaan saadaan jo tietoa siitä käynnistyykö Griffinien tuotanto vai ei.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

mike kirjoitti:
TuuSaR kirjoitti:Jos rupeavat tekemään pieniä eriä 9-3:sta niin päätarkoitus tuskin on voiton tekeminen vaan avata väylää myöhemmille päätuotteille, ettei niiden kanssa lähdetä aivan nollasta liikkeelle. Tuotantolinjan poppoota saisi myös aikaisemmin kasaan, onhan niissäkin vanhoissa työntekijöissä aika etsiminen ja vaikenee koko ajan.
Positiivinen merkki kyllä tuo, että edes tutkitaan polttomoottorimallien tuotannon käynnistämistä. Nimenomaan siinä mielessä olisi tärkeää saada autoja tehtyä ja myytyä - vaikka sitten pienellä tappiolla - että markkinoilla pysyy edes jonkulainen tieto siitä että merkki on olemassa ja uusiakin autoja saa ostettua.

Samalla pystyttäisiin ylläpitämään, hankkimaan ja luomaan jälleenmyynti- ja huolto-organisaatiota uusia NEVS Saabeja varten.

Malli alkaa olla jo kohtuu vanha mutta jos hinta on kohillaan niin kauppakin voi käydä. Melkein yhtä vanha se on nykyinen Octaviakin ja hyvin käy kaupaksi vaikka onkin minusta kallis...

Pitäisi vain saada tuotantoon pienempi moottorivaihtoehto eli käytännössä se 1,6 litranen.

Mutta tämän vuoden aikana varmaan saadaan jo tietoa siitä käynnistyykö Griffinien tuotanto vai ei.

"olisi tärkeää saada autoja tehtyä ja myytyä - vaikka sitten pienellä tappiolla " .

Tällä tavalla ei KYMMENES ELÄMÄ onnistu!
Typerä ajatuksenakin missä hommassa tahansa, sori vaan.

Täällä YHDEKSÄN edellistä Saabin elämänlankaa.

https://www.google.fi/search?q=Bilen+me ... -8&qscrl=1
Saab jo 50 vuotta!
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Tässä rautalankaa tehtaan käynnistämisestä

http://www.saabsunited.com/2012/11/rebu ... ystem.html

Ei NEVS suunnittele vanhojen mallien uudelleen käynnistystä koska se olisi jotenkin "nostalgista" vaan koska he tavoittelevat pitkän aikavälin taloudellista voittoa ja jos tuotannon aikainen käynnistäminen nopeuttaa voitolle pääsemisessä niin sitten tuotantoa aikaistetaan.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Lisäksi kysymys on siitä, että tehtaalle tarvitaan osaavaa väkeä. Jos se tarkoittaa sitä, että pitää pyörittää pienimuotoista tuotantoa niin sitten tarkoittaa. On erittäin tärkeää, etteivät kaikki Saabin entiset ja osaavat työntekijät ehdi siirtyä muualle. Heitä tarvitaan tehtaan pyörittämisessä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja viggen »

Eiköhän sitä kokoonpanon porukkaa löydy, koska entisiä työntekiöitä työttömänä, Uddevallan Volvon tehdas lakkautetaan ensivuonna ja Volvon Göteborgin tehdas vähentää työntekiöita muutamalla sadalla henkilöllä. Kaikki muu työnteko voidaan ostaa eri konsultti yrityksillä jotka toimii alueella. Yrityksen johtohenkilöt on jo suurimmaksi osaksi palkkalistoilla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Kokoonpanoon voi hyvinkin löytyä väkeä parin vuoden päästä, mutta miksei pyörittäisi tuotantoa pienessä muodossa vaikka nollakatteella? Pysyisi alihankintaketju ja tuotantokoneetkin kunnossa, ylipäätään kun koneet eivät parane käyttämättömänä.

Ja kyllä sille tuotannolle voisi minusta laskea aika ison arvon mainosmielessäkin, eikä mainostamisen merkitystä voi oikein koskaan aliarvioida autobisneksessä.

Pakko kai se on luottaa siihen ettei moista vaihtoehtoa edes tutkittaisi jossei siinä olisi mitään järkeä? Ja nevsin väki varmasti tietää senkin, ettei kovin kummoisiin katteisiin ole tässä tilanteessa mahdollisuutta jos mielivät autoja tehdä ja myydä. Mikä lienee olisikaan 9-3n nykyhinta kun tuotekehityskulut jätetään pois ja tehtaalla on väkeä töissä vain minimi uusina työntekijöinä? Toivottavasti saadaan tähän vastaus.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aiemmin tässä ketjussa linkitettiin pari uutista, jossa mainittiin Mullerin ja Youngmanin perustaneen yhteisyrityksen, tarkoituksenaan valmistaa Phoenix-pohjalle luksusautoja.

Autot olisivat ilmeisesti Spyker-merkkisiä ja mallimerkintointä tulisi olemaan mahdollisesti 96, 900 ja 9000. Kuulostaa jotenkin tutulta...

Ja jotenkin Spyker 900 myös näyttää etäisesti tutulta:

Kuva

Tarkempaa juttua englanniksi: http://saabworld.net/f145/spyker-youngm ... ent-26737/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ilmeisesti edessä on nimen muutos. Suomen saab-spyker klubi, eli sssk.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Loistavaa! Ehdottomasti tuommonen Spyker 96 alle sitten! 8)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

mike kirjoitti:Kokoonpanoon voi hyvinkin löytyä väkeä parin vuoden päästä, mutta miksei pyörittäisi tuotantoa pienessä muodossa vaikka nollakatteella? Pysyisi alihankintaketju ja tuotantokoneetkin kunnossa, ylipäätään kun koneet eivät parane käyttämättömänä.

Ja kyllä sille tuotannolle voisi minusta laskea aika ison arvon mainosmielessäkin, eikä mainostamisen merkitystä voi oikein koskaan aliarvioida autobisneksessä.

Pakko kai se on luottaa siihen ettei moista vaihtoehtoa edes tutkittaisi jossei siinä olisi mitään järkeä? Ja nevsin väki varmasti tietää senkin, ettei kovin kummoisiin katteisiin ole tässä tilanteessa mahdollisuutta jos mielivät autoja tehdä ja myydä. Mikä lienee olisikaan 9-3n nykyhinta kun tuotekehityskulut jätetään pois ja tehtaalla on väkeä töissä vain minimi uusina työntekijöinä? Toivottavasti saadaan tähän vastaus.


Kommentoin pitkästä aikaa, koska nykyinen skenaario on sangen mielenkiintoinen. Tällä hetkellä suurin haaste (pien)tuotannon aloittamisen kohdalla ei ole "osaavan" työvoiman puute, vaan tuote. Nevsillä ei ole voimanlähdettä tai voimansiirtoa 9-3:een. Ilman niitä tuotantoa ei voida aloittaa. GM ei tällä hetkellä toimita heille mitään ja on epätodennäköistä, että BMW:kään on mitenkään innostunut asiasta kun muistetaan miten kävi viime kerralla. Mistä sitten uusi toimittaja?

Siirrytäänpä kohtaan, jossa uusi jo valmis moottori ja voimansiirto on löydetty. Sen jälkeen se pitää sovittaa autoon niin mekaanisesti kuin sähköisestikin ja hienosäätää se sopimaan auton muihin ominaisuuksiin. Paketin valmistuttua kyseinen kombinaatio pitää saada hyväksyttyä ja mittaukset tehtyä, jotta sitä voidaan markkinoida kuluttajille.


Kun huomioidaan Saabin aiempi tahti tuoda uusia malleja markkinoille, niin jos em. skenaario toteutuu alle vuodessa, niin se on todella nopeasti suoriuduttu, koska tällä hetkellä yhtiöllä on vähän a) rahaa ja b) henkilöstöä. Vasta tämän jälkeen voidaan aloittaa tuotantoa.

Kylmä tosiasia on, että 9-3:sta ei voida millään myydä riittävästi, jotta koko prosessi olisi voitollinen tai edes nollakatteellinen. Piensarjatuotanto on aina kalliimpaa kuin sarjatuotanto, ja 9-3:n kysyntä ei tule yltämään sarjatuotantoon saakka. Lisäksi tehdas on suunniteltu suurempaa tuotantoa ajatellen, että tilanne on sama kuin hakisi kaupasta täysperävaunulla yhden tomaatin vaikka sen voisi tehdä polkupyörälläkin.

Selitys, että koko prosessin on tarkoitus vain pitää kokoonpanotyöntekijät saatavilla ja tehdas käyttökunnossa, on kauniisti sanottuna arveluttava. Tai siis tehtaan käyttökunnon osalta ei niinkään, mutta kokoonpanotyöntekijöiden osalta kyllä. Eivät koneetkaan varsinaista käyttöä tarvitse, ainoastaan riiittävää kunnossapitoa.

Kokoonpanotyöntekijät ovat autotehtaan muurahaisia, heitä saa aina koulutettua lisää tarpeen mukaan. Toiseksi, minne he muka karkaisivat Trollista? Eivät minnekään, kun paikkakunta ei tarjoa teollisuudenalan töitä edes murto-osalle irtisanotuista. SU:lla on toitotettu, että he ovat aAab...siis nevsin tärkein voimavara on täyttä potaskaa. Heidät voi korvata lähes tuosta vaan toisilla henkilöillä. Ihan samalla tavalla kuin meidät muutkin, aika harva meistä voi käsi sydämellä sanoa, että on oikeasti korvaamaton työntekijä työnantajalleen.

On kuitenkin hienoa, että tuollaista edes harkitaan. Kaikkea ei voi mitata rahassa ja toivottavasti nevsin taskut ovat riittävän syvät tätä tehtävää varten.
Lukittu