Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Tämän ketjun lisäksi myös saabin tulevaisuus I.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Saabin tulevaisuus II
Persiilleen meni koko lafka.axp102 kirjoitti:Voisiko joku ystävällinen tehdä jonkun sortin referaatin siitä, mitä tämän vuoden puolella on kokonaisuudessaan tapahtunut, missä nyt ollaan ja mitkä on tulevaisuuden vaihtoehdot?
Tämä siksi, ettei tarvitsisi kahlata koko ketjua tällä tökkivällä yhteydellä
Kiits toteuttajalle etukäteen.
Paremmasta ei tietoo.
Toivo elää.
T:tuhannet viestit pikaisesti lukenut.
Saab jo 50 vuotta!
Re: Saabin tulevaisuus II
Jos rupeavat tekemään pieniä eriä 9-3:sta niin päätarkoitus tuskin on voiton tekeminen vaan avata väylää myöhemmille päätuotteille, ettei niiden kanssa lähdetä aivan nollasta liikkeelle. Tuotantolinjan poppoota saisi myös aikaisemmin kasaan, onhan niissäkin vanhoissa työntekijöissä aika etsiminen ja vaikenee koko ajan.
Re: Saabin tulevaisuus II
f1dtmgp2 kirjoitti:
Persiilleen meni koko lafka.
Paremmasta ei tietoo.
Toivo elää.
T:tuhannet viestit pikaisesti lukenut.
9-5 -04 2,3T Aut STW
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
Re: Saabin tulevaisuus II
No siinä oli melko napakka tietopakettif1dtmgp2 kirjoitti:Persiilleen meni koko lafka.axp102 kirjoitti:Voisiko joku ystävällinen tehdä jonkun sortin referaatin siitä, mitä tämän vuoden puolella on kokonaisuudessaan tapahtunut, missä nyt ollaan ja mitkä on tulevaisuuden vaihtoehdot?
Tämä siksi, ettei tarvitsisi kahlata koko ketjua tällä tökkivällä yhteydellä
Kiits toteuttajalle etukäteen.
Paremmasta ei tietoo.
Toivo elää.
T:tuhannet viestit pikaisesti lukenut.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Saabin tulevaisuus II
Positiivinen merkki kyllä tuo, että edes tutkitaan polttomoottorimallien tuotannon käynnistämistä. Nimenomaan siinä mielessä olisi tärkeää saada autoja tehtyä ja myytyä - vaikka sitten pienellä tappiolla - että markkinoilla pysyy edes jonkulainen tieto siitä että merkki on olemassa ja uusiakin autoja saa ostettua.TuuSaR kirjoitti:Jos rupeavat tekemään pieniä eriä 9-3:sta niin päätarkoitus tuskin on voiton tekeminen vaan avata väylää myöhemmille päätuotteille, ettei niiden kanssa lähdetä aivan nollasta liikkeelle. Tuotantolinjan poppoota saisi myös aikaisemmin kasaan, onhan niissäkin vanhoissa työntekijöissä aika etsiminen ja vaikenee koko ajan.
Samalla pystyttäisiin ylläpitämään, hankkimaan ja luomaan jälleenmyynti- ja huolto-organisaatiota uusia NEVS Saabeja varten.
Malli alkaa olla jo kohtuu vanha mutta jos hinta on kohillaan niin kauppakin voi käydä. Melkein yhtä vanha se on nykyinen Octaviakin ja hyvin käy kaupaksi vaikka onkin minusta kallis...
Pitäisi vain saada tuotantoon pienempi moottorivaihtoehto eli käytännössä se 1,6 litranen.
Mutta tämän vuoden aikana varmaan saadaan jo tietoa siitä käynnistyykö Griffinien tuotanto vai ei.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
mike kirjoitti:Positiivinen merkki kyllä tuo, että edes tutkitaan polttomoottorimallien tuotannon käynnistämistä. Nimenomaan siinä mielessä olisi tärkeää saada autoja tehtyä ja myytyä - vaikka sitten pienellä tappiolla - että markkinoilla pysyy edes jonkulainen tieto siitä että merkki on olemassa ja uusiakin autoja saa ostettua.TuuSaR kirjoitti:Jos rupeavat tekemään pieniä eriä 9-3:sta niin päätarkoitus tuskin on voiton tekeminen vaan avata väylää myöhemmille päätuotteille, ettei niiden kanssa lähdetä aivan nollasta liikkeelle. Tuotantolinjan poppoota saisi myös aikaisemmin kasaan, onhan niissäkin vanhoissa työntekijöissä aika etsiminen ja vaikenee koko ajan.
Samalla pystyttäisiin ylläpitämään, hankkimaan ja luomaan jälleenmyynti- ja huolto-organisaatiota uusia NEVS Saabeja varten.
Malli alkaa olla jo kohtuu vanha mutta jos hinta on kohillaan niin kauppakin voi käydä. Melkein yhtä vanha se on nykyinen Octaviakin ja hyvin käy kaupaksi vaikka onkin minusta kallis...
Pitäisi vain saada tuotantoon pienempi moottorivaihtoehto eli käytännössä se 1,6 litranen.
Mutta tämän vuoden aikana varmaan saadaan jo tietoa siitä käynnistyykö Griffinien tuotanto vai ei.
"olisi tärkeää saada autoja tehtyä ja myytyä - vaikka sitten pienellä tappiolla " .
Tällä tavalla ei KYMMENES ELÄMÄ onnistu!
Typerä ajatuksenakin missä hommassa tahansa, sori vaan.
Täällä YHDEKSÄN edellistä Saabin elämänlankaa.
https://www.google.fi/search?q=Bilen+me ... -8&qscrl=1
Saab jo 50 vuotta!
Re: Saabin tulevaisuus II
Tässä rautalankaa tehtaan käynnistämisestä
http://www.saabsunited.com/2012/11/rebu ... ystem.html
Ei NEVS suunnittele vanhojen mallien uudelleen käynnistystä koska se olisi jotenkin "nostalgista" vaan koska he tavoittelevat pitkän aikavälin taloudellista voittoa ja jos tuotannon aikainen käynnistäminen nopeuttaa voitolle pääsemisessä niin sitten tuotantoa aikaistetaan.
http://www.saabsunited.com/2012/11/rebu ... ystem.html
Ei NEVS suunnittele vanhojen mallien uudelleen käynnistystä koska se olisi jotenkin "nostalgista" vaan koska he tavoittelevat pitkän aikavälin taloudellista voittoa ja jos tuotannon aikainen käynnistäminen nopeuttaa voitolle pääsemisessä niin sitten tuotantoa aikaistetaan.
Re: Saabin tulevaisuus II
Lisäksi kysymys on siitä, että tehtaalle tarvitaan osaavaa väkeä. Jos se tarkoittaa sitä, että pitää pyörittää pienimuotoista tuotantoa niin sitten tarkoittaa. On erittäin tärkeää, etteivät kaikki Saabin entiset ja osaavat työntekijät ehdi siirtyä muualle. Heitä tarvitaan tehtaan pyörittämisessä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Saabin tulevaisuus II
Eiköhän sitä kokoonpanon porukkaa löydy, koska entisiä työntekiöitä työttömänä, Uddevallan Volvon tehdas lakkautetaan ensivuonna ja Volvon Göteborgin tehdas vähentää työntekiöita muutamalla sadalla henkilöllä. Kaikki muu työnteko voidaan ostaa eri konsultti yrityksillä jotka toimii alueella. Yrityksen johtohenkilöt on jo suurimmaksi osaksi palkkalistoilla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus II
Kokoonpanoon voi hyvinkin löytyä väkeä parin vuoden päästä, mutta miksei pyörittäisi tuotantoa pienessä muodossa vaikka nollakatteella? Pysyisi alihankintaketju ja tuotantokoneetkin kunnossa, ylipäätään kun koneet eivät parane käyttämättömänä.
Ja kyllä sille tuotannolle voisi minusta laskea aika ison arvon mainosmielessäkin, eikä mainostamisen merkitystä voi oikein koskaan aliarvioida autobisneksessä.
Pakko kai se on luottaa siihen ettei moista vaihtoehtoa edes tutkittaisi jossei siinä olisi mitään järkeä? Ja nevsin väki varmasti tietää senkin, ettei kovin kummoisiin katteisiin ole tässä tilanteessa mahdollisuutta jos mielivät autoja tehdä ja myydä. Mikä lienee olisikaan 9-3n nykyhinta kun tuotekehityskulut jätetään pois ja tehtaalla on väkeä töissä vain minimi uusina työntekijöinä? Toivottavasti saadaan tähän vastaus.
Ja kyllä sille tuotannolle voisi minusta laskea aika ison arvon mainosmielessäkin, eikä mainostamisen merkitystä voi oikein koskaan aliarvioida autobisneksessä.
Pakko kai se on luottaa siihen ettei moista vaihtoehtoa edes tutkittaisi jossei siinä olisi mitään järkeä? Ja nevsin väki varmasti tietää senkin, ettei kovin kummoisiin katteisiin ole tässä tilanteessa mahdollisuutta jos mielivät autoja tehdä ja myydä. Mikä lienee olisikaan 9-3n nykyhinta kun tuotekehityskulut jätetään pois ja tehtaalla on väkeä töissä vain minimi uusina työntekijöinä? Toivottavasti saadaan tähän vastaus.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Aiemmin tässä ketjussa linkitettiin pari uutista, jossa mainittiin Mullerin ja Youngmanin perustaneen yhteisyrityksen, tarkoituksenaan valmistaa Phoenix-pohjalle luksusautoja.
Autot olisivat ilmeisesti Spyker-merkkisiä ja mallimerkintointä tulisi olemaan mahdollisesti 96, 900 ja 9000. Kuulostaa jotenkin tutulta...
Ja jotenkin Spyker 900 myös näyttää etäisesti tutulta:
Tarkempaa juttua englanniksi: http://saabworld.net/f145/spyker-youngm ... ent-26737/
Autot olisivat ilmeisesti Spyker-merkkisiä ja mallimerkintointä tulisi olemaan mahdollisesti 96, 900 ja 9000. Kuulostaa jotenkin tutulta...
Ja jotenkin Spyker 900 myös näyttää etäisesti tutulta:
Tarkempaa juttua englanniksi: http://saabworld.net/f145/spyker-youngm ... ent-26737/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Ilmeisesti edessä on nimen muutos. Suomen saab-spyker klubi, eli sssk.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Saabin tulevaisuus II
Loistavaa! Ehdottomasti tuommonen Spyker 96 alle sitten!
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Saabin tulevaisuus II
mike kirjoitti:Kokoonpanoon voi hyvinkin löytyä väkeä parin vuoden päästä, mutta miksei pyörittäisi tuotantoa pienessä muodossa vaikka nollakatteella? Pysyisi alihankintaketju ja tuotantokoneetkin kunnossa, ylipäätään kun koneet eivät parane käyttämättömänä.
Ja kyllä sille tuotannolle voisi minusta laskea aika ison arvon mainosmielessäkin, eikä mainostamisen merkitystä voi oikein koskaan aliarvioida autobisneksessä.
Pakko kai se on luottaa siihen ettei moista vaihtoehtoa edes tutkittaisi jossei siinä olisi mitään järkeä? Ja nevsin väki varmasti tietää senkin, ettei kovin kummoisiin katteisiin ole tässä tilanteessa mahdollisuutta jos mielivät autoja tehdä ja myydä. Mikä lienee olisikaan 9-3n nykyhinta kun tuotekehityskulut jätetään pois ja tehtaalla on väkeä töissä vain minimi uusina työntekijöinä? Toivottavasti saadaan tähän vastaus.
Kommentoin pitkästä aikaa, koska nykyinen skenaario on sangen mielenkiintoinen. Tällä hetkellä suurin haaste (pien)tuotannon aloittamisen kohdalla ei ole "osaavan" työvoiman puute, vaan tuote. Nevsillä ei ole voimanlähdettä tai voimansiirtoa 9-3:een. Ilman niitä tuotantoa ei voida aloittaa. GM ei tällä hetkellä toimita heille mitään ja on epätodennäköistä, että BMW:kään on mitenkään innostunut asiasta kun muistetaan miten kävi viime kerralla. Mistä sitten uusi toimittaja?
Siirrytäänpä kohtaan, jossa uusi jo valmis moottori ja voimansiirto on löydetty. Sen jälkeen se pitää sovittaa autoon niin mekaanisesti kuin sähköisestikin ja hienosäätää se sopimaan auton muihin ominaisuuksiin. Paketin valmistuttua kyseinen kombinaatio pitää saada hyväksyttyä ja mittaukset tehtyä, jotta sitä voidaan markkinoida kuluttajille.
Kun huomioidaan Saabin aiempi tahti tuoda uusia malleja markkinoille, niin jos em. skenaario toteutuu alle vuodessa, niin se on todella nopeasti suoriuduttu, koska tällä hetkellä yhtiöllä on vähän a) rahaa ja b) henkilöstöä. Vasta tämän jälkeen voidaan aloittaa tuotantoa.
Kylmä tosiasia on, että 9-3:sta ei voida millään myydä riittävästi, jotta koko prosessi olisi voitollinen tai edes nollakatteellinen. Piensarjatuotanto on aina kalliimpaa kuin sarjatuotanto, ja 9-3:n kysyntä ei tule yltämään sarjatuotantoon saakka. Lisäksi tehdas on suunniteltu suurempaa tuotantoa ajatellen, että tilanne on sama kuin hakisi kaupasta täysperävaunulla yhden tomaatin vaikka sen voisi tehdä polkupyörälläkin.
Selitys, että koko prosessin on tarkoitus vain pitää kokoonpanotyöntekijät saatavilla ja tehdas käyttökunnossa, on kauniisti sanottuna arveluttava. Tai siis tehtaan käyttökunnon osalta ei niinkään, mutta kokoonpanotyöntekijöiden osalta kyllä. Eivät koneetkaan varsinaista käyttöä tarvitse, ainoastaan riiittävää kunnossapitoa.
Kokoonpanotyöntekijät ovat autotehtaan muurahaisia, heitä saa aina koulutettua lisää tarpeen mukaan. Toiseksi, minne he muka karkaisivat Trollista? Eivät minnekään, kun paikkakunta ei tarjoa teollisuudenalan töitä edes murto-osalle irtisanotuista. SU:lla on toitotettu, että he ovat aAab...siis nevsin tärkein voimavara on täyttä potaskaa. Heidät voi korvata lähes tuosta vaan toisilla henkilöillä. Ihan samalla tavalla kuin meidät muutkin, aika harva meistä voi käsi sydämellä sanoa, että on oikeasti korvaamaton työntekijä työnantajalleen.
On kuitenkin hienoa, että tuollaista edes harkitaan. Kaikkea ei voi mitata rahassa ja toivottavasti nevsin taskut ovat riittävän syvät tätä tehtävää varten.