Vähän menee jo OT, mutta jos Saabbi olisi vielä sen Mursun viiksen apinoinu, niin olisi ollut ergonomia kohdillaan. Vasemmalla kädellä saa tehtyä kaiken ratin ympäristössä ja oikea käsi lepää keskikyynärnojan päällä virtalukon, vaihdekepin sekä ikkunakytkinten vieressä (ei koske viimeisintä villitystä, jossa tuo paras ratkaisu ikinä poistettiin).
Mursun monitoimiviiksi on ehdoton, kun siihen on tottunut. Samaten jokainen avainhamsteri tykkää Saabin virtalukosta kun on kokeillut. Se nyrkin kokonen pallo on paljon mukavempi tiputtaa lepäämään kartaanitunnelin päälle kuin roikkumaan polven vierelle. Ja tuskin se avainten roikottaminen muutenkaan hyvää tekee lukkopesälle ja itse ainaki tykkään, kun kaikki on samassa nipussa ilman turhaa sähläämistä.
Mä en siltikään ymmärrä, miksi pakkilukosta on tehty niin iso negatiivinen mielikuva. Suurin osa muutenkin jättää esim kakkosen silmään poistuessaan autosta ja sehän on ihan perusoppia, että kytkin pohjassa startataan, jotta ei tartte turhaan laatikkoa pyörittää sähkövoimalla. Tosin turha kai tälläista on edes pohtia merkkifoorumilla
Ja jos huonoja käsijarruratkasuja etsii, niin eipä se Volvo S60:kään kovin hyvin pärjää ainakaan mun mielikuvissa. Tälläinen isop*rseinen skandinaavi kun istahtaa, niin se poikittain oleva käsijarru painaa kokoajan reiteen.
Onko muuten Saabeissa automaattilaatikollisissa "hold-toimintoa" kuten Mersuissa? Eli risteykseen tulles ku polkasee jarrun vähän syvemmälle, niin jarru jää päälle. Citikkahan (C4) ei lähe vetämään ellei kaasua paina ja toisaalta siinä on sähköllä toimiva käsijarru, jonka voi laittaa päälle ja se vapautuu kaasua painettaessa.