En itsekään ole se mallimaailman komistus, mutta voinhan silti arvostella muita ja varsinkin autoja. Miksi ihmeessä autolle pitää tehdä noin "nukkuva ilme"? Toki sillä erottuu joukosta negatiivisesti, jonka jälkeen voidaan tehdä hieno malli, joka on uusi ja entistä mallia hienompiEski kirjoitti:![]()
Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
-
9000cs
- "Hirsch"
- Viestit: 776
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
- Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
- Viesti:
Re: Saabin tulevaisuus II
http://www.autoblog.com/2012/11/21/saab ... -2013-9-3/
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
Re: Saabin tulevaisuus II
Henkilökohtaisesti olen täysin samaa mieltä.Eski kirjoitti:muinainen saappi näyttää omasta mielestäni paljon paremmalta
Eski
Otsikko hämää. "Gas" on amerikanmurretta gasolinelle, eli bensiinille. Kaasuautoja ei kai ole ollut suunnitelmissa vielä, mutta mistä sitä tietää?9000cs kirjoitti:illa näytää oleman monta pullaa uunissa samanaikaisesti - perinteinen auto polttomoottorilla, etanolilla, tai kaasulla käyvänä ja tietenkin se sähköauto.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Samaa mieltä myös minä. Mutta onpa hurjan näköinen tuo sähköauton "kardaanitunneli". Tai muuri oikeastaan.Eski kirjoitti: muinainen saappi näyttää omasta mielestäni paljon paremmalta->
Viimeksi muokannut tosu, Su Marras 25, 2012 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Saabin tulevaisuus II
Onhan Saabeja rakennettu kaasukäyttöiseksi Anan toimesta, kaikki Trollhättanin kunnan käytössä olevat 9-3 on biokaasu käyttöisiä, niitä on ollut myös myynnissä ¨vapailla markkinoilla¨. Nykyään rakennetaan Subaruja kaasukäyttöiseksi Trollhättanissa.
Artikkeli kommentaari TTELA:ssa:
BRC/ANA konverterade som sagt 9-3 Biopower Biogas. Om 9-3 inte hade konverterats så hade det inte funnits prov på styrkan i konverteringen och Subaru inte haft någonting att gå på inför ett avtal. Nu fick de en referens i en rullande mycket lyckad och uppskattad produkt. Det är en fantastiskt lyckad 9-3. Jag har själv Test kört den och skrivit om den. Gå gärna in på SaabsUnited och läs.
En otroligt fin kraft i även i biogasläge och någonting som alla borde åka till ANA Trollhättan, eller handlare i landet i övrigt, för att provköra. Dessutom så tog ju ANA hem journalisternas gröna pris för 9-3 med Biogas tidigare i år. på Ttela går att läsa även om det.
Vänligen/Tom
Artikkeli kommentaari TTELA:ssa:
BRC/ANA konverterade som sagt 9-3 Biopower Biogas. Om 9-3 inte hade konverterats så hade det inte funnits prov på styrkan i konverteringen och Subaru inte haft någonting att gå på inför ett avtal. Nu fick de en referens i en rullande mycket lyckad och uppskattad produkt. Det är en fantastiskt lyckad 9-3. Jag har själv Test kört den och skrivit om den. Gå gärna in på SaabsUnited och läs.
En otroligt fin kraft i även i biogasläge och någonting som alla borde åka till ANA Trollhättan, eller handlare i landet i övrigt, för att provköra. Dessutom så tog ju ANA hem journalisternas gröna pris för 9-3 med Biogas tidigare i år. på Ttela går att läsa även om det.
Vänligen/Tom
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus II
Jep, tappajakäsijarrukahva on huomoitu varmaan jokaisessa TM:n artikkelissa, jossa 9-3SS/SC on esiintynyt. Kaivoin juuri esille TM:n 1/09, jossa oli premium-luokan diesel-vertailu. Tässäkin artikkelissa aihe on nostettu oikein kuvan kanssa esiin: "Saabismia perinteisessä muodossa edustaa virtalukon sijoitus keskikonsoliin. Seisontajarrua ei kannata vapauttaa totutusti pitämällä peukaloa kahvan päässä, koska silloin seurauksena on peukalon litistyminen."JP_Vette kirjoitti:Kuinka moni vielä muistaa 9-3 tappajakäsijarrun TM:ssä? Itse olen sen jälkeen olen monessa keskustelussa outojenkin kanssa kuullut stereotypian huonosta autosta, jossa käsijarrukahva tuhoaa sormetNiin se mediakin vain vaikuttaa ihmisten ostoihin... Varsinkin niiden, jokka eivät edes lue arvostelua saati sitten arvosteluperusteita. Voittajalle 9.1 pistettä, kakkoselle 9.0 -> kakkonen oli "paljo huonompi ku voittaja"
Vertailussa oli mukana Audi A4 2,0TDI, BMW 320d, Jaguar X-type 2,2D, MB C200CDI, Saab 9-3SS TTID ja Volvo S40 D5. Loppuarvostelun järjestys oli BWM, Audi, Volvo, MB, Saab, Jaguar. Voittaja sai 9 pistettä ja toiseksi viimeinen Saab 0,4 pistettä vähemmän. Saabissa kehuttiin suorituskykyä (pienin kone, mutta suurin vääntömomentti) ja ääritilannekäytöstä. Heikkouksina nähtiin ohjauksen vetely ja rengasmelu (testiautossa oli 235/45R17-renkaat).
Eski
Re: Saabin tulevaisuus II
Näin on, jotenkin tuo faceliftattu 9-3 ja etenkin Aerona vaan päihittää melkein minkä tahansa nyt myynnissä olevan uuden auton. En sitten tiedä, mitkä lasit mulla on päässä mutta tuntuu tuo muotoilu monella merkillä menevän ihan väärään suuntaan.muinainen saappi näyttää omasta mielestäni paljon paremmalta
Eski
Myös Saabin kojelauta saa meikäläiseltä kiitosta, ei ole symmetrinen lätty jossa keskellä möhkäleenä ilmastoinnin ja radion säätimet. Kaikki on just siellä missä pitää ja penkissä viihtyy pidempääkin matkaa. Audi A5 näyttää hieman menevän Saabin linjoille, starttinappikin on jo vaihdekepin vieressä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Saabin tulevaisuus II
Tappaja käsijarru, mitä vattua
No luonnonvalinta karsii sitten sellaiset sormet littanoiksi jos ei ymmärrä katsoa miten käsijarrua käytetään.. Mielestäni ng93:sen käsijarru on hyvä käyttää, helpompi sitä vapautusnappia etusormella on painaa kuin peukalolla perinteisesti.
Enemmänkin tappajakäsijarruksi sanoisin mersun ratkaisua että käsijarrua pitää jalalla polkea ja vapauttaa jotenkin ihan ihmeellisesti, tai näitä sähköisiä napilla toimivia käsijarruja... Entäs jos käyttöjarru pettää? Parasta olisi että edes olisi yksi mekaaninen jarru johon voi luottaa.. nimim. mitsu pajerosta meni pari vuotta takaperin jarruputki poikki, aiheutti hieman tilanteen poikasta kun alamäessä piti jarruttaa T-risteykseen ja toisesta suunnasta rekka tulossa... onneksi käsijarru toimi ettei tarvinnut penkkaan ajaa
Enemmänkin tappajakäsijarruksi sanoisin mersun ratkaisua että käsijarrua pitää jalalla polkea ja vapauttaa jotenkin ihan ihmeellisesti, tai näitä sähköisiä napilla toimivia käsijarruja... Entäs jos käyttöjarru pettää? Parasta olisi että edes olisi yksi mekaaninen jarru johon voi luottaa.. nimim. mitsu pajerosta meni pari vuotta takaperin jarruputki poikki, aiheutti hieman tilanteen poikasta kun alamäessä piti jarruttaa T-risteykseen ja toisesta suunnasta rekka tulossa... onneksi käsijarru toimi ettei tarvinnut penkkaan ajaa
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Saabin tulevaisuus II
Autolehdillä on nämä vakiot suosikkihaukuttavansa. Mersun monitoimiviikseä on haukuttu vuosikaudet TM:ssä. On siinä omat kommervenkkinsä, mutta en ainakaan aikanaan Mersun omistaessani kokenus sitä yhtään huonommaksi kuin muiden merkkien viiksiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei tuota MY -08 -> 9-3:n ulkomuotoa oli kyllä juuri kukaan tuttavapiirissäni moittinut. Pikemminkin pääsääntöisesti ovat kehuneet hyvännäköisiksi autoiksi, eikä suurimmalla osalla ole hajuakaan että malli olisi perusrakenteeltaan jo noinkin iäkäs.
Mutta se kojelauta. Siitä en ole kuullut muuta kuin moitteita, paitsi sitten saabisteilta kehuja. Ja jotenkin se kojelauta ja sisustus kalvii auton ikää aika pahasti, se kun on vähän kärjistäen sanottuna melkein saman näköinen vuosikymmenestä toiseen.
Itse kuitenkin uskon että 9-3:lle löytyisi vielä ostajia jos viimeisistä listahinnoista saadaan nipistettyä muutama tonni pois.
Mutta se kojelauta. Siitä en ole kuullut muuta kuin moitteita, paitsi sitten saabisteilta kehuja. Ja jotenkin se kojelauta ja sisustus kalvii auton ikää aika pahasti, se kun on vähän kärjistäen sanottuna melkein saman näköinen vuosikymmenestä toiseen.
Itse kuitenkin uskon että 9-3:lle löytyisi vielä ostajia jos viimeisistä listahinnoista saadaan nipistettyä muutama tonni pois.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Mitäpä sitä hyvää muuttamaanMutta se kojelauta. Siitä en ole kuullut muuta kuin moitteita, paitsi sitten saabisteilta kehuja. Ja jotenkin se kojelauta ja sisustus kalvii auton ikää aika pahasti, se kun on vähän kärjistäen sanottuna melkein saman näköinen vuosikymmenestä toiseen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
^Niinpä. Valitettavasti ihmiset ovat tottuneet siihen että kojelaudan malli muuttuu jos ei joka mallimuutoksessa niin vähintään kerran kymmeneen vuoteen.
Jenkeissähän oli ainakin GM:n monella merkillä ja AMC:llä 70-luvun alussa (varsinkin silloista) Saabia ergonomisemmat ja kuljettajakeskeisemmät kojelaudat, olkoonkin että jenkkityylisiä omalaatuisuuksia pyyhinkontrolleissa yms. oli silloinkin käytössä, mutta autoja muutettiin jatkuvasti ja nuo ratkaisut hävisivät viimeistään 80-luvulle tultaessa tehden tilaa tasapaksuille laudoille joissa kaikki oli taas ripoteltu sinne tänne. Talk about progress...
Jenkeissähän oli ainakin GM:n monella merkillä ja AMC:llä 70-luvun alussa (varsinkin silloista) Saabia ergonomisemmat ja kuljettajakeskeisemmät kojelaudat, olkoonkin että jenkkityylisiä omalaatuisuuksia pyyhinkontrolleissa yms. oli silloinkin käytössä, mutta autoja muutettiin jatkuvasti ja nuo ratkaisut hävisivät viimeistään 80-luvulle tultaessa tehden tilaa tasapaksuille laudoille joissa kaikki oli taas ripoteltu sinne tänne. Talk about progress...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus II
Vähän menee jo OT, mutta jos Saabbi olisi vielä sen Mursun viiksen apinoinu, niin olisi ollut ergonomia kohdillaan. Vasemmalla kädellä saa tehtyä kaiken ratin ympäristössä ja oikea käsi lepää keskikyynärnojan päällä virtalukon, vaihdekepin sekä ikkunakytkinten vieressä (ei koske viimeisintä villitystä, jossa tuo paras ratkaisu ikinä poistettiin).
Mursun monitoimiviiksi on ehdoton, kun siihen on tottunut. Samaten jokainen avainhamsteri tykkää Saabin virtalukosta kun on kokeillut. Se nyrkin kokonen pallo on paljon mukavempi tiputtaa lepäämään kartaanitunnelin päälle kuin roikkumaan polven vierelle. Ja tuskin se avainten roikottaminen muutenkaan hyvää tekee lukkopesälle ja itse ainaki tykkään, kun kaikki on samassa nipussa ilman turhaa sähläämistä.
Mä en siltikään ymmärrä, miksi pakkilukosta on tehty niin iso negatiivinen mielikuva. Suurin osa muutenkin jättää esim kakkosen silmään poistuessaan autosta ja sehän on ihan perusoppia, että kytkin pohjassa startataan, jotta ei tartte turhaan laatikkoa pyörittää sähkövoimalla. Tosin turha kai tälläista on edes pohtia merkkifoorumilla
Ja jos huonoja käsijarruratkasuja etsii, niin eipä se Volvo S60:kään kovin hyvin pärjää ainakaan mun mielikuvissa. Tälläinen isop*rseinen skandinaavi kun istahtaa, niin se poikittain oleva käsijarru painaa kokoajan reiteen.
Onko muuten Saabeissa automaattilaatikollisissa "hold-toimintoa" kuten Mersuissa? Eli risteykseen tulles ku polkasee jarrun vähän syvemmälle, niin jarru jää päälle. Citikkahan (C4) ei lähe vetämään ellei kaasua paina ja toisaalta siinä on sähköllä toimiva käsijarru, jonka voi laittaa päälle ja se vapautuu kaasua painettaessa.
Mursun monitoimiviiksi on ehdoton, kun siihen on tottunut. Samaten jokainen avainhamsteri tykkää Saabin virtalukosta kun on kokeillut. Se nyrkin kokonen pallo on paljon mukavempi tiputtaa lepäämään kartaanitunnelin päälle kuin roikkumaan polven vierelle. Ja tuskin se avainten roikottaminen muutenkaan hyvää tekee lukkopesälle ja itse ainaki tykkään, kun kaikki on samassa nipussa ilman turhaa sähläämistä.
Mä en siltikään ymmärrä, miksi pakkilukosta on tehty niin iso negatiivinen mielikuva. Suurin osa muutenkin jättää esim kakkosen silmään poistuessaan autosta ja sehän on ihan perusoppia, että kytkin pohjassa startataan, jotta ei tartte turhaan laatikkoa pyörittää sähkövoimalla. Tosin turha kai tälläista on edes pohtia merkkifoorumilla
Ja jos huonoja käsijarruratkasuja etsii, niin eipä se Volvo S60:kään kovin hyvin pärjää ainakaan mun mielikuvissa. Tälläinen isop*rseinen skandinaavi kun istahtaa, niin se poikittain oleva käsijarru painaa kokoajan reiteen.
Onko muuten Saabeissa automaattilaatikollisissa "hold-toimintoa" kuten Mersuissa? Eli risteykseen tulles ku polkasee jarrun vähän syvemmälle, niin jarru jää päälle. Citikkahan (C4) ei lähe vetämään ellei kaasua paina ja toisaalta siinä on sähköllä toimiva käsijarru, jonka voi laittaa päälle ja se vapautuu kaasua painettaessa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Saabin tulevaisuus II
Sikäli mikäli ymmärrän taiteesta, muotoilusta ja automuotoilusta, niin tuo alempi auto on selkeästi parempi! Ylempi on jotenkin tylsä, alemmassa on särmää!Eski kirjoitti:Näinhän se on, mutta en silti voi mitään sille, että tämä muinainen saappi näyttää omasta mielestäni paljon paremmalta->
![]()
Eski
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
