Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Pekko_Å kirjoitti: Eräs pahanilmanlintu (ja tämä siis kaikella hyvällä ;) ) jonka tarinoita mielenkiinnolla luen on Teme100, hänellä on pohjustetut kirjoitukset ja selvästi tietämystä rahoitus- ja autoalasta. Tai jos ei ole, niin ainakin taustatyöt tehtynä ennen viestin lähettämistä.
Kiva kuulla, että vaikka viestieni yleinen sisältö(kuten edellinen) ei olekaan mieleesi(eikä varmasti kenenkään muunkaan, ei minunkaan), niin pystyt silti olemaan objektiivinen. Kaikki eivät siihen kykene ja siitä seuraa yleensä jonkinlaista asiaan liittymätöntä kommentointia. Toki minäkin postaisi paljon mielummin hyviä uutisia, mutta viime aikoina niitä on ollut kovin vähän. Ja vaikka edelleen uskonkin parempaa huomiseen, niin sen todennäköisyys on rehellisesti sanottuna sangen pieni.

Toinen on se, että haluan tuoda esille toisen näkökulman, joka ehkäpä perustuu hieman enemmän tosiasioihin kuin joku muu välillä esittää. En toki tarkoita tällä, että joku muu kirjoittaisi puutaheinää, vaan että ne perustuvat enemmänkin omiin tai pr-osaston luomiin odotuksiin ja toiveisiin. Niiden voi olla vaikea toteutua täysimääräisesti nykyisessä talous- ja tuotantoympäristössä. Kieltämättä tästä seuraa helposti mielikuva, että huutelen jatkuvasti hyville uutisille sormi pystyssä "MUTKU ja EIKÄ!".
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Teme100 kirjoitti:Ruotsalainen autovalmistaja Saab hakee suojaa velkojiltaan, kertoo Ruotsin radio.

Radiouutiset muistuttavat, että Saab Automobile saneerattiin vastaavasti vain kaksi vuotta sitten, vuonna 2009, jolloin veloista leikattiin noin 8,3 miljardia kruunua, noin 900 miljoonaa euroa.

Jos käräjäoikeus myöntää Saab Automobilelle yrityssaneerausluvan, keskeyttävät ulosottoviranomaiset meneillään olevan Saabin varojen ulosmittauksen.

Saab kieltäytyy kommentoimasta radion tietoja.

http://www.kauppalehti.fi//5/i/talous/u ... 0110889287

Ikävä uutinen siinäkin mielessä, että se kertoo siitä, ettei isoa rahoittajaa ole näköpiirissä ainakaan ihan lähitulevaisuudessa.
No tuo jo kyllä vahvistaa sen ettei uutisissa ja huhuissa ole enää pientäkään eroa.. :) Et ole sitten lukenut asiasta SU:ssa tai vaikkapa di.se:stä?
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Tri-Lo kirjoitti: No tuo jo kyllä vahvistaa sen ettei uutisissa ja huhuissa ole enää pientäkään eroa.. :) Et ole sitten lukenut asiasta SU:ssa tai vaikkapa di.se:stä?
Luin tämän http://inside.saab.com/press-release-sw ... utomobile/
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hyvä teme100, kiitos jutuistasi.

Tilanteen realismin näkeminen kaiken maailman uutisvirrassa on hyvä asia. Tänäänkään me tavalliset tien tallaajat emme voi kuin ihmetellä ja sen jälkeen toivoa parasta.

Jatka vaan samaan malliin, on hienoa, että jaksat vaika näitä kiitoksia muistamme liian harvoin jakaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Tässä on muutama kaveri toistanut faktat, että tulosta ei tule niin kauan kuin tuotanto seisoo, mallisto on vanha, maailmantalous mataa ym. Jos näitä ei kestä kuulla on pää jo aika syvällä pensaassa.

Oman viestini pointti oli, että konkurssikin voi olla fiksumpi vaihtoehto kuin antaa kulujen juosta ja tuotannon seisoa. No nyt tulikin uutinen saneerauksesta.

Itse toivon kovasti, että Pekko pääsee painamaan paitojaan. Olen itseasiassa melko varma, että Saabia vielä valmistetaan sanottakoon viiden vuoden tähtäimellä. Nykyisellä mallistolla ja tässä maailmantilanteessa tulevaisuus eri näytä ruusuiselta.

Itselleni tämä sopii, sillä ajelen vamasti vm. 07 SC:llä vielä viiden vuoden päästä. Varaosiakaan ei tarvita, koska se on hyvä auto.

Siitä olen täysin samaa mieltä, että palstalle on tullut viisastelua ja suunsoittoa. Liittyneekö sitten turhautumiseen?

[OFFTOPIC PROVO alkaa]
Uskotaan kaikki, että nykyinen mallisto myy ja tämä vw-kansa tajuaa sen hienouden. Uskotaan myös että Suomi voittaa jalkapallon maailmanmestaruuden lähivuosina. Uskotaan, että Kreikka maksaa velkansa.

Aletaan kirjaamaan ylös nimilistaa soraäänistä, jotka eivät edellistä usko. Pyydetään moderaattorreja vaimentamaan moinen vihapuhe.
[OFFTOPIC PROVO loppuu]
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SS »

mallisto on vanha
9-4X ja 9-5 lukuunottamatta ja uusi 9-3:han on juuri tuloillaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5260
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

SS kirjoitti:
mallisto on vanha
9-4X ja 9-5 lukuunottamatta ja uusi 9-3:han on juuri tuloillaan.
Ja uusi 9-5 saatiin myöhässä tuotantoon, farkku myöhästynyt vieläkin enemmän, silti voidaan puhua jo 2-3 vuotta vanhasta mallista. ;)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

SS kirjoitti:
mallisto on vanha
9-4X ja 9-5 lukuunottamatta ja uusi 9-3:han on juuri tuloillaan.
Niin, uusi ysikolmonenhan tulee syksyllä 2012, eli vuoden päästä, koska Müller on niin sanonut. Onneksi kokonaan uuden henkilöautomallin kehittäminen on nykyään niin halpaa puuhaa (varsinkin edullisen kustannustason Ruotsissa), etteivät tehtaan pienet talousprobleemit mitenkään häiritse tai hidasta kehitystyötä. Kaikki johtavat autoteollisuuden alihankkijayritykset ovat innokkaita pääsemään kehittämään uuden automallin osakokonaisuuksia nimenomaan Saabille.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja wesku »

ristoj kirjoitti:Ei tässä haluta museo- tai harrasteautoja pitää vaan jokapäiväistä käyttöautoa joka vaihtuu uuteen parin vuoden välein.Tästä syystä toivon että saisivat hommat jatkumaan ja tuottamaan uusia Saabeja vaikka Kiinassa jotka olisi suunniteltu Ruotsissa.
Aika omituista toimintaa, siirtykää nyt ihmeessä ristoj ja muut uudenkarheisiin autoihin noin tyytymättömät muihin merkkeihin jos pari vuotta vanhoja joutuu uusiin vaihtamaan !

Ja jos siirtyvät Kiinaan, vaihdatte puolen vuoden välein koska laatu on vieläkin heikompaa ?

Vai kannattaisiko siirtyä niihin Saabeihin joilla vielä pystyy käyttösaabismiinkin, OG satkuillakin monet ajavat vielä joka päivä kymmeniä kilometrejä.
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Minua ei ainakaan haitannut yhtään 9-3:sta hankkiessa, että malli on jo useamman vuoden vanha. Mielestäni edelleen erittäin hyvä auto ajaa. Mukavasti erilainen auto kun kaikki muut Corollat ja Octaviat. Varmasti ajan TTiD:llä pidempään kun edellisellä Astralla (4.5kk) :saab:
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja rimpula »

[/quote] Aika omituista toimintaa, siirtykää nyt ihmeessä ristoj ja muut uudenkarheisiin autoihin noin tyytymättömät muihin merkkeihin jos pari vuotta vanhoja joutuu uusiin vaihtamaan !

Ja jos siirtyvät Kiinaan, vaihdatte puolen vuoden välein koska laatu on vieläkin heikompaa ?

Vai kannattaisiko siirtyä niihin Saabeihin joilla vielä pystyy käyttösaabismiinkin, OG satkuillakin monet ajavat vielä joka päivä kymmeniä kilometrejä.[/quote]

Asiolla tuppaa aina olemaan useampi puoli.. Eli sun mielestäsi olisi hyvä ostaa se 10-20 vuotta vanha saab? Milläs pirulla se saabin autotehdas tulee toimeen jos kaikki muutkin olisi noin persaukeisia ettei voi ostella kuin "museo tavaraa" käyttöautoksi?
Jaa juu mä olen persauki..
Jos tilillä olisi muutakin kuin koiperhosia, niin ihan vittuillessani päräyttäisin lähimmän saab myyjän pihaan ja laittaisin tilauksen sisään uudesta NG-95 farkusta. Ei ole myynnissä vielä, mutta mitä sitten??
Joku sen sinunkin (kuin myös minunkin) käytettynä hankkimasi auton on uutena ostanut. Kiitokset omasta puolestani ostamisesta, (muusta en kiitä kun on niin huonosti pidetty.)
Jos ei kukaan osta uutta, ei meille persauki olevillekkaan jää kuin vag/opel-kuraa saataville..
UGH! Olen puhunut 8O
Saab 9-5 Aero
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja aero »

wesku kirjoitti:Aika omituista toimintaa, siirtykää nyt ihmeessä ristoj ja muut uudenkarheisiin autoihin noin tyytymättömät muihin merkkeihin jos pari vuotta vanhoja joutuu uusiin vaihtamaan !
Ei kai se nyt mikään varsinainen pakko olekaan. Vaan kun istun autossa sen 700h/v, niin arvostan käyttöautona huomattavasti enemmän NG9-3:sta kuin OG900:sta. Tankata tarvii kerran viikossa, ei kolmesti, eikä huoltaakaan tarvi ihan joka toinen kuukausi (vaikka se jatkuva öljynlirutus sinällään halvemmaksi tulisikin). Ergonomia on rehellisesti parempi, auto on huomattavasti turvallisempi ja vaikka kaikki eivät sitä uskokaan, jopa auton käytös (eli lähinnä alusta) on parantunut melkoisesti OG900 -ajoista. Lisäksi NG9-3:een saa jo tehtaalta ihan oikeat valot. Eikä siinäkään vielä kaikki, koska kehitys ei tuohonkaan pysähdy, vaan linjalta tulee vieläkin parempia autoja ulos, esim 9-3 Griffinin moottorivalikoima on ainakin numeroiden valossa omaa luokkaansa verrattuna aiempiin.

Eli suurimpana syynä uusien/uudehkojen autojen ostoon taitaa yleensä olla lopulta halu päivittää kalustoa sen sijaan, että ajaisi halvimmalla raakilla, jonka saa näennäisen laillisesti liikenteeseen. Ääripäiden lisäksi välissä on venyvä haitari ;).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja wesku »

700 h ja enemmänkin vuodessa on tullut istuttua parisenkymmentä vuotta vanhoissa autoissa, poikkeuksena muutama 10 tuntia vuodessa uudenkarheita vuokra-autoja ulkomaanreissuilla. Niillä uudemmilla ajellessa tulee usein mietittyä olisinko valmis maksamaan tästä sen muutaman kympin päivässä joka "uudisautoiluun" väkisinkin uppoaisi. Paljon mukavammaksi saa elämän vaikka sitten ihan vaan sillä ettei tarvitse niin tarkasti laskea jokaista euroa.

Sen vielä jotenkuten ymmärtää jos uuden auton ostaja ajaa vaikka 10 vuotta mutta se että vaihdetaan parin vuoden välein, huhhuh ;) Katsoin huvikseni nettiautosta, tälläkin hetkellä myynnissä 2009 ja vanhempia (ei siis suoraan myyntiin tulevia esittelyautoja) joilla ajettu max 50 tonnia, kokonaiset 22 kappaletta ! Siinä on kyllä tullut kilometrit kalliiksi, turha enää vertailla menikö bensaa 8 vai 10 litraa sadalla (ero 3 euroa sadalla eli 1500 eur/ 50000 km)

Täytyy kyllä nostaa hattua autobisnekselle. Vastaavanhintaista tavaraa samalla kiertonopeudella on vaikeaa keksiä, parin vuoden välein taitaa tyypillisemmin vaihtua esimerkiksi kännykän tasoiset laitteet. Ja verotus vielä hommaa haittaamassa niin ei voi kuin ihmetellä.

Niinpä positiivista sikälikin että jos Saabin valmistus lopetetaan tulee tähän mennessä uuteen parin vuoden välein vaihtaville uudenlaista ajattelua elämään eikä ihan koko ikäänsä Saabibisnestä ehdi rahoittamaan, kun joutuu siirtymään edullisemman kaluston käyttöön :)
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja aero »

wesku kirjoitti:700 h ja enemmänkin vuodessa on tullut istuttua parisenkymmentä vuotta vanhoissa autoissa, poikkeuksena muutama 10 tuntia vuodessa uudenkarheita vuokra-autoja ulkomaanreissuilla. Niillä uudemmilla ajellessa tulee usein mietittyä olisinko valmis maksamaan tästä sen muutaman kympin päivässä joka "uudisautoiluun" väkisinkin uppoaisi. Paljon mukavammaksi saa elämän vaikka sitten ihan vaan sillä ettei tarvitse niin tarkasti laskea jokaista euroa.
Päivitinpä SC:n kustannusseurannan. Kun arvonalenemaksi olettaa lainan maksuerän (joo, seuraavaksi joku paasaa kuinka idioottimaista on ostaa auto lainalla - ihan vapaasti, siitä vaan), joka on yliampuva oletus jopa nykyisillä talousnäkymillä, niin siihen on uponnut 30,127e/päivä, siis ihan kaikkinensa. Tuo tekee 31 päivän kuukauden aikana 933,937e/kk.

Jos nyt verrataan vaikka siihen mainittuun OG900:een ja annetaan sille kulutuslukemaksi 8l/100km ja bensan hinnaksikin optimistinen 1,5e/l, niin jo yksistään nuo 400 litraa bensaa kuukaudessa maksavat 600 euroa, eli n. 19,35e/päivä. Kieltämättä, arviolta satasen keskihintaiset huollot joka toinen kuukausi (=normaalisti lähinnä öljynvaihto, välillä vähän enemmän, renkaita vuoden-parin välein yms pientä) eivät tee tuohon päälle kuin 50 euroa/kk, eli eroksi jää hieman vajaat 300e/kk, eli alle kymppi päivässä. Polttoainekulut SC:llä ovat olleet 8,626e/päivä, eli kaikkeen muuhun jää 21,501e/pvä. Jos siis vanhalla autolla saisi kulutuksen samaan lukemaan kuin SC:llä ja kaikki muut kulut nollattua, voisi jo puhua muutamasta kympistä päivässä, kun summa nousee yli 20 euron. Vaikka pienemmät renkaat ovat halvempia ja Motox -öljyn liruttelu koneeseen itse maksaa huomattavasti vähemmän kuin huollot merkkiliikkeessä (tähän asti SC on käynyt huolloissa vain valtuutetulla edustajalla), niin ihan 100% eroa ei näihinkään kuluihin vaan siunaannu.

Eli kyllä, OG900:een verrattuna olen selkeästi valmis maksamaan päivässä kympin (en siis muutamaa) enemmän, että saan ihan rehellisesti paremman, turvallisemman ja omasta mielestäni jopa mukavamman auton sekä selkeästi harvemman tankkausvälin ja huoltovälin.
wesku kirjoitti: Täytyy kyllä nostaa hattua autobisnekselle. Vastaavanhintaista tavaraa samalla kiertonopeudella on vaikeaa keksiä, parin vuoden välein taitaa tyypillisemmin vaihtua esimerkiksi kännykän tasoiset laitteet. Ja verotus vielä hommaa haittaamassa niin ei voi kuin ihmetellä.
Tästä olen kyllä aivan samaa mieltä :D, hattua täytyy nostaa. Toisaalta, jos hommaa ei olisi saatu pyörimään tällä tavalla, ei mm. sinulle olisi niitä halpoja vanhoja autoja käyttöautoiksi. Jos uusia autoja ei menisi kaupaksi ja autoja vaalittaisiin iän myötä enemmän, pysyisivät käytettyjen hinnat korkeampina.
wesku kirjoitti:Niinpä positiivista sikälikin että jos Saabin valmistus lopetetaan tulee tähän mennessä uuteen parin vuoden välein vaihtaville uudenlaista ajattelua elämään eikä ihan koko ikäänsä Saabibisnestä ehdi rahoittamaan, kun joutuu siirtymään edullisemman kaluston käyttöön :)
Jotenkin luulen, että isossa mittakaavassa aiemmin uusia Saabeja ostaneet henkilöt ostavat jatkossa todennäköisimmin uusia jokumuumitä kuin vanhoja Saabeja - etenkin ajan vyöryessä eteenpäin suhde muuttuu merkinvaihdon suuntaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sanokaapas liiketaloudesta ja pykälistään paremmin tietävät.. Jos konkurssi toteutuu, niin onko silloin enää mitään tahoa joka voisi estää veli venäläistä tekemästä Saab- merkkistä rahanpesukonetta?

Samapa tuo olisi, rahahan ei tunnetusti haise..
Lukittu