wesku kirjoitti:700 h ja enemmänkin vuodessa on tullut istuttua parisenkymmentä vuotta vanhoissa autoissa, poikkeuksena muutama 10 tuntia vuodessa uudenkarheita vuokra-autoja ulkomaanreissuilla. Niillä uudemmilla ajellessa tulee usein mietittyä olisinko valmis maksamaan tästä sen muutaman kympin päivässä joka "uudisautoiluun" väkisinkin uppoaisi. Paljon mukavammaksi saa elämän vaikka sitten ihan vaan sillä ettei tarvitse niin tarkasti laskea jokaista euroa.
Päivitinpä SC:n kustannusseurannan. Kun arvonalenemaksi olettaa lainan maksuerän (joo, seuraavaksi joku paasaa kuinka idioottimaista on ostaa auto lainalla - ihan vapaasti, siitä vaan), joka on yliampuva oletus jopa nykyisillä talousnäkymillä, niin siihen on uponnut 30,127e/päivä, siis ihan kaikkinensa. Tuo tekee 31 päivän kuukauden aikana 933,937e/kk.
Jos nyt verrataan vaikka siihen mainittuun OG900:een ja annetaan sille kulutuslukemaksi 8l/100km ja bensan hinnaksikin optimistinen 1,5e/l, niin jo yksistään nuo 400 litraa bensaa kuukaudessa maksavat 600 euroa, eli n. 19,35e/päivä. Kieltämättä, arviolta satasen keskihintaiset huollot joka toinen kuukausi (=normaalisti lähinnä öljynvaihto, välillä vähän enemmän, renkaita vuoden-parin välein yms pientä) eivät tee tuohon päälle kuin 50 euroa/kk, eli eroksi jää hieman vajaat 300e/kk, eli alle kymppi päivässä. Polttoainekulut SC:llä ovat olleet 8,626e/päivä, eli kaikkeen muuhun jää 21,501e/pvä. Jos siis vanhalla autolla saisi kulutuksen samaan lukemaan kuin SC:llä ja
kaikki muut kulut nollattua, voisi jo puhua muutamasta kympistä päivässä, kun summa nousee yli 20 euron. Vaikka pienemmät renkaat ovat halvempia ja Motox -öljyn liruttelu koneeseen itse maksaa huomattavasti vähemmän kuin huollot merkkiliikkeessä (tähän asti SC on käynyt huolloissa vain valtuutetulla edustajalla), niin ihan 100% eroa ei näihinkään kuluihin vaan siunaannu.
Eli kyllä, OG900:een verrattuna olen selkeästi valmis maksamaan päivässä kympin (en siis muutamaa) enemmän, että saan ihan rehellisesti paremman, turvallisemman ja omasta mielestäni jopa mukavamman auton sekä selkeästi harvemman tankkausvälin ja huoltovälin.
wesku kirjoitti:
Täytyy kyllä nostaa hattua autobisnekselle. Vastaavanhintaista tavaraa samalla kiertonopeudella on vaikeaa keksiä, parin vuoden välein taitaa tyypillisemmin vaihtua esimerkiksi kännykän tasoiset laitteet. Ja verotus vielä hommaa haittaamassa niin ei voi kuin ihmetellä.
Tästä olen kyllä aivan samaa mieltä
, hattua täytyy nostaa. Toisaalta, jos hommaa ei olisi saatu pyörimään tällä tavalla, ei mm. sinulle olisi niitä halpoja vanhoja autoja käyttöautoiksi. Jos uusia autoja ei menisi kaupaksi ja autoja vaalittaisiin iän myötä enemmän, pysyisivät käytettyjen hinnat korkeampina.
wesku kirjoitti:Niinpä positiivista sikälikin että jos Saabin valmistus lopetetaan tulee tähän mennessä uuteen parin vuoden välein vaihtaville uudenlaista ajattelua elämään eikä ihan koko ikäänsä Saabibisnestä ehdi rahoittamaan, kun joutuu siirtymään edullisemman kaluston käyttöön
Jotenkin luulen, että isossa mittakaavassa aiemmin uusia Saabeja ostaneet henkilöt ostavat jatkossa todennäköisimmin uusia jokumuumitä kuin vanhoja Saabeja - etenkin ajan vyöryessä eteenpäin suhde muuttuu merkinvaihdon suuntaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla