Sähkö, mystiikkaa?
Vähän tätä ajoin gallupilla takaa. Moni autoharrastaja ei tiedä että autossa liikkuu suurempia virtoja kuin omakotitalossa.Hepis kirjoitti: Isommista jännitteistä ja virroista tiedän suunnilleen vain, että sähkö on sinistä ja sattuu.
Esim. startin ottama teho on n. 1 kW. Koska jännite on matala eli 12 V tarvitaan virtaa n. 85 A. Kylmän koneen starttaukseen vielä enemmän. 230 V jännitteellä virtaa 1 kW:hen tarvitaan n. 4,5 A. Keskiverto-omakt:n pääsulakkeet on 3 x 25=75 A.
Huonot liitokset saattavat aiheuttaa tulipalovaaran autossa. Myös omat lisäjohdot suoraan akulta (tosimieshän ei sulakkeita laita väliin!) ovat monesti hurjan näköisiä virityksiä.
Olen kerran purkanut kaverin autosta puukolla lattiamatot, jotta saatiin kytevä kaapeli näkyviin ja sammutettua uhkaava palo. Edellinen omistaja vetänyt suoraan akulta peräkontin valolle sähköt. Piuhan kuori oli hiertynyt rikki ja kävi lattiaan aiheuttaen oikosulun. Koska ei ollut sulaketta alkoi piuha toimia sulakkeena eli lämpeni ja sytytti äänieristeet eli superlonit. Onneks nenä pelas ja haistoimme palaneen käryn.
Tähän päättyy tämä tietoisku.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Juu wanha kunnon "PUIMURI" on hyvä muistisääntö:jannes kirjoitti:Vähän tätä ajoin gallupilla takaa. Moni autoharrastaja ei tiedä että autossa liikkuu suurempia virtoja kuin omakotitalossa.Hepis kirjoitti: Isommista jännitteistä ja virroista tiedän suunnilleen vain, että sähkö on sinistä ja sattuu.
Esim. startin ottama teho on n. 1 kW. Koska jännite on matala eli 12 V tarvitaan virtaa n. 85 A. Kylmän koneen starttaukseen vielä enemmän. 230 V jännitteellä virtaa 1 kW:hen tarvitaan n. 4,5 A.
Tähän päättyy tämä tietoisku.
P on U kertaa I, Mutta U on R kertaa I
(Toki 3-vaiheisena pitää ottaa tehokerroin ja vaihe-ero huomioon)
Mitä isompi virta, sitä isommat häviöt resistanssin takia. Tämän vuoksi käytetään suurjännitettä siirtolinjoissa.
Ja autoissa taas tilanne päinvastoin, niinkuin juuri totesit. Pieni jännite -->iso virta.
Ja kyllähän se sytytyspuolan jännite on oikeasti vaarallinen, vaikka virta onkin kohtuullisen pieni. Varsinkin DI-järjestelmässä.
Virtahan se vaarallinen on, eikä jännite yksistään.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Pitkä kaava, kolme vuotta amiksessa sähköpuolta, parikytvuotta sähkärinä. Kurssikeskuksen autosähköpuoli tuli käytyä läpi jossain vaiheessa, sieltä sai muutaman vinkin. Radioamatöörinä noin kymmenen vuotta.
Sähkön erilaisia olomuotoja on siis tullut ihmeteltyjä, ja haisteluja jo jonkin aikaa. Kohta viisikymppisenä vaarina, olen oppinut sen. että savulla noi kaikki värmeet pelaa, älkää päästäkö sitä ulos.
Sähkön erilaisia olomuotoja on siis tullut ihmeteltyjä, ja haisteluja jo jonkin aikaa. Kohta viisikymppisenä vaarina, olen oppinut sen. että savulla noi kaikki värmeet pelaa, älkää päästäkö sitä ulos.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Savun hälvettyä tarkastamme kytkennät
Noo, kyllä sitä jotain noista autosähköistä tajuaa..
Noo, kyllä sitä jotain noista autosähköistä tajuaa..
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Ihan asiaakin.
Paras sulakkeen määritelmä = sallitaan hallittu sähköpalo lasiputkessa.
...ja ei asiaa...
jos kymmenen Ampperin sulake on palanut, voi sen korvata kuudentoista Ampperin sulakkeella. perusteluina:
jos siinä on joskus se 10 A sulake kestänyt , kestää 16 A sulake paremmin.
Sähköoppi on siitä metkaa, ihan ensiksi OLETETAAN että sähkö kulkee määrättyyn suuntaan.
Sitten vaan rakennetaan kaikenlaisia laitteita, pelkän sopimuksen ja olettamuksen perusteella.
Paras sulakkeen määritelmä = sallitaan hallittu sähköpalo lasiputkessa.
...ja ei asiaa...
jos kymmenen Ampperin sulake on palanut, voi sen korvata kuudentoista Ampperin sulakkeella. perusteluina:
jos siinä on joskus se 10 A sulake kestänyt , kestää 16 A sulake paremmin.
Sähköoppi on siitä metkaa, ihan ensiksi OLETETAAN että sähkö kulkee määrättyyn suuntaan.
Sitten vaan rakennetaan kaikenlaisia laitteita, pelkän sopimuksen ja olettamuksen perusteella.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Hirsch"
- Viestit: 733
- Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
- Paikkakunta: Västra Götaland
- Viesti:
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ti Syys 21, 2004 22:57
- Paikkakunta: Espoo