Sähkö, mystiikkaa?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Ymmärrän / osaan:

Autosähkö
18
21%
Autosähkö
0
Ei ääniä
230 / 400V / yli 1 kV
16
19%
230 / 400V / yli 1 kV
0
Ei ääniä
Molemmat
42
49%
Molemmat
1
1%
En mitään, sitä varten on sähkömiehet
8
9%
 
Ääniä yhteensä: 85

Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Toi oli hyvä .... Oomi x käämi = pimeenä koko lääni...
:D :D
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Eiköhän se mee ihan tohon sähkömieheen luottamiseen mun kannnalta :D
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Autosähköjen ja elektroniikkalaitteiden kanssa on tullut askarreltua sen verran, että on tietotaitoa kertynyt.

Isommista jännitteistä ja virroista tiedän suunnilleen vain, että sähkö on sinistä ja sattuu. :wink:
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Molemmat menee ok...määrättyyn rajaan saakka :D
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Hepis kirjoitti: Isommista jännitteistä ja virroista tiedän suunnilleen vain, että sähkö on sinistä ja sattuu. :wink:
Vähän tätä ajoin gallupilla takaa. Moni autoharrastaja ei tiedä että autossa liikkuu suurempia virtoja kuin omakotitalossa.

Esim. startin ottama teho on n. 1 kW. Koska jännite on matala eli 12 V tarvitaan virtaa n. 85 A. Kylmän koneen starttaukseen vielä enemmän. 230 V jännitteellä virtaa 1 kW:hen tarvitaan n. 4,5 A. Keskiverto-omakt:n pääsulakkeet on 3 x 25=75 A.

Huonot liitokset saattavat aiheuttaa tulipalovaaran autossa. Myös omat lisäjohdot suoraan akulta (tosimieshän ei sulakkeita laita väliin!) ovat monesti hurjan näköisiä virityksiä.

Olen kerran purkanut kaverin autosta puukolla lattiamatot, jotta saatiin kytevä kaapeli näkyviin ja sammutettua uhkaava palo. Edellinen omistaja vetänyt suoraan akulta peräkontin valolle sähköt. Piuhan kuori oli hiertynyt rikki ja kävi lattiaan aiheuttaen oikosulun. Koska ei ollut sulaketta alkoi piuha toimia sulakkeena eli lämpeni ja sytytti äänieristeet eli superlonit. Onneks nenä pelas ja haistoimme palaneen käryn.

Tähän päättyy tämä tietoisku. :idea:
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse olen aina koittanut tehdä nuo liitokset ja muut juottamalla ja kutistesukkaa tai vulkanoivaa teippiä päälle ja AINA kun otetaan suoraan akulta niin sulake mahd. liki akkua :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

jannes kirjoitti:
Hepis kirjoitti: Isommista jännitteistä ja virroista tiedän suunnilleen vain, että sähkö on sinistä ja sattuu. :wink:
Vähän tätä ajoin gallupilla takaa. Moni autoharrastaja ei tiedä että autossa liikkuu suurempia virtoja kuin omakotitalossa.

Esim. startin ottama teho on n. 1 kW. Koska jännite on matala eli 12 V tarvitaan virtaa n. 85 A. Kylmän koneen starttaukseen vielä enemmän. 230 V jännitteellä virtaa 1 kW:hen tarvitaan n. 4,5 A.

Tähän päättyy tämä tietoisku. :idea:
Juu wanha kunnon "PUIMURI" on hyvä muistisääntö:

P on U kertaa I, Mutta U on R kertaa I :D

(Toki 3-vaiheisena pitää ottaa tehokerroin ja vaihe-ero huomioon)

Mitä isompi virta, sitä isommat häviöt resistanssin takia. Tämän vuoksi käytetään suurjännitettä siirtolinjoissa.
Ja autoissa taas tilanne päinvastoin, niinkuin juuri totesit. Pieni jännite -->iso virta.

Ja kyllähän se sytytyspuolan jännite on oikeasti vaarallinen, vaikka virta onkin kohtuullisen pieni. Varsinkin DI-järjestelmässä.
Virtahan se vaarallinen on, eikä jännite yksistään.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Pitkä kaava, kolme vuotta amiksessa sähköpuolta, parikytvuotta sähkärinä. Kurssikeskuksen autosähköpuoli tuli käytyä läpi jossain vaiheessa, sieltä sai muutaman vinkin. Radioamatöörinä noin kymmenen vuotta.

Sähkön erilaisia olomuotoja on siis tullut ihmeteltyjä, ja haisteluja jo jonkin aikaa. Kohta viisikymppisenä vaarina, olen oppinut sen. että savulla noi kaikki värmeet pelaa, älkää päästäkö sitä ulos.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Savun hälvettyä tarkastamme kytkennät :lol:

Noo, kyllä sitä jotain noista autosähköistä tajuaa..
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Mutta gallupista en ymmärrä, äänestettyäni molemmat ei kuitenkaan kerro tuloksissa lukumäärää?
96 M75 i12 5-speed ;)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ihan asiaakin.
Paras sulakkeen määritelmä = sallitaan hallittu sähköpalo lasiputkessa.

...ja ei asiaa...

jos kymmenen Ampperin sulake on palanut, voi sen korvata kuudentoista Ampperin sulakkeella. perusteluina:
jos siinä on joskus se 10 A sulake kestänyt , kestää 16 A sulake paremmin. :oops: :roll: :roll: :roll: :wink:

Sähköoppi on siitä metkaa, ihan ensiksi OLETETAAN että sähkö kulkee määrättyyn suuntaan.
Sitten vaan rakennetaan kaikenlaisia laitteita, pelkän sopimuksen ja olettamuksen perusteella.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tuo ei muuten rekisteröi noita molemmat vaihtoehtoja. :?:
Jotain ehkä tiedän molemmista S2 5240 ja outoja autoja ropannut jo 25v. Sähkötöissä 20v.
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Enpä juuri mitään osaa, tai ainakaan kehtaa sanoa pokkana että osaisin. Keväällä valmistun elektroniikka & tietoliikenne asentajaks, ja pitäis olla sähköhommat kans virallisesti hallussa :lol:
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
BlackPearl
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Syys 21, 2004 22:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja BlackPearl »

En kyllä sähköhommista ymärrä yhtikäs mitään!! :oops:
Saksalaisia vessoja...
- STCF -
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

BlackPearl kirjoitti:En kyllä sähköhommista ymärrä yhtikäs mitään!! :oops:
Äläs ny.. sähkönkulkuhan on hyvin johdonmukaista.. :wink:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin