jannes kirjoitti:Hepis kirjoitti:
Isommista jännitteistä ja virroista tiedän suunnilleen vain, että sähkö on sinistä ja sattuu.

Vähän tätä ajoin gallupilla takaa. Moni autoharrastaja ei tiedä että autossa liikkuu suurempia virtoja kuin omakotitalossa.
Esim. startin ottama teho on n. 1 kW. Koska jännite on matala eli 12 V tarvitaan virtaa n. 85 A. Kylmän koneen starttaukseen vielä enemmän. 230 V jännitteellä virtaa 1 kW:hen tarvitaan n. 4,5 A.
Tähän päättyy tämä tietoisku.

Juu wanha kunnon "PUIMURI" on hyvä muistisääntö:
P on
U kertaa
I,
Mutta
U on
R kertaa
I
(Toki 3-vaiheisena pitää ottaa tehokerroin ja vaihe-ero huomioon)
Mitä isompi virta, sitä isommat häviöt resistanssin takia. Tämän vuoksi käytetään suurjännitettä siirtolinjoissa.
Ja autoissa taas tilanne päinvastoin, niinkuin juuri totesit. Pieni jännite -->iso virta.
Ja kyllähän se sytytyspuolan jännite on oikeasti vaarallinen, vaikka virta onkin kohtuullisen pieni. Varsinkin DI-järjestelmässä.
Virtahan se vaarallinen on, eikä jännite yksistään.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.