Kartta vai navi?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Kartta vai navi?

Navigaattori
26
49%
Kartta (perinteinen)
13
25%
Netistä tulostettu (tai muu) ajo-ohje
7
13%
Kyllä minä osaan perille ilmankin
7
13%
 
Ääniä yhteensä: 53

Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Kartalla ja nettiohjeilla mennään.
Autoista puuttuu muuten yksi tärkeä varuste, jota monesti olen kaivannut: KOMPASSI :?: 8O
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Perstuntumalla ja enirolla.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Nyttemmin navilla.
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Ässä kirjoitti:Autoista puuttuu muuten yksi tärkeä varuste, jota monesti olen kaivannut: KOMPASSI :?: 8O
Taitaa vaan olla auton sisällä sen verran iso eksymä ettei kompassi näyttäisi lähimainkaan oikeaa.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

kristian kirjoitti:Yleensä on tullut selvittyä omalla suuntavaistolla mutta kunnollinen kartta löytyy autosta kaiken varalta. Navigaattori... pyh, nykyajan leluja :D
Mä olen taas heittänyt kaikki kartat pois autosta poislukien Autoliiton kesän 2006 tietyökartta. Navilla mennään rohkeasti paikkoihin, joissa ei ole ennen käyty (vapaa lainaus Star Trekistä :wink:) ja toistaiseksi on löydetty perillekin.
tevisu kirjoitti:Mielestäni käyttöarvoon nähden melko hintavia käikäleitä.
Siis navigaattorit? Ei nyt sentään. Itse ostin Vantaan Jumbon Citymarketin poistomyynnistä viime vuoden loppupuolella 299 eurolla AvMapin Geosat 2C:n, ja se on toiminut aivan moitteettomasti löytäen kaikki etsimäni osoitteet (kartta on muistaakseni vuoden 2005 päivitys, pitäisi ostaa uusin versio :roll: ). Joku ilmoitti vielä tämän vuoden alkupuolellakin löytäneensä Lahden Citymarketin poistokorista tuon em. navigaattorin 150 eurolla 8O

Em. navigaattoripaketti sisälsi itse päälaitteen, jossa on 5" näyttö, GPS -anturin, tupakansytytinlaturin ja Euroopan maiden kartat mukaanlukien pohjoismaat. Huonona puolena tuossa navigaattorissa on se, että suomen kieltä ei ole valikoissa, eikä ohjeissa, mutta esim. englannilla pärjää aivan mainiosti.

Nyt on varmaan kulunut puoli vuotta siitä, kun ostin tuon navin, enkä ole vieläkään löytänyt mistään vastaavalla hinnalla & ominaisuuksilla varustettua erillistä autonavia (lukuunottamatta siis kännyköihin asennettavia navijärjestelmiä).

Firmamme mikrotukihenkilö osti vähän aikaa sitten AvMapin Geosat 4 Travel Platinum -navigaattorin ja on ollut siihen tosi tyytyväinen. Laitteessa on 5" (vai oliko se 5,6"?) näyttö ja sitä voi myös käyttää kannettavan DVD-soittimen/tietokoneen näyttönä.

Lisätietoja, mikäli jaksaa lukea:

http://www.avmap.it/index.php?swt=0106&ipr=5
http://www.avmap.it/index.php?swt=0104&ipr=7
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Ässä kirjoitti:Kartalla ja nettiohjeilla mennään.
Autoista puuttuu muuten yksi tärkeä varuste, jota monesti olen kaivannut: KOMPASSI :?: 8O
Onhan niitä joissakin autoissa, muutamissa jenkeissä ainakin :roll:
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Valitsin Navin vaikken sellaista omistakkaan.

Se on kuitenkin se seuraava hankinta mitä tulee matkoja varten hankittua. Onko se sitten puhelin/navi-yhdistelmä vai aito navigaattori, en tiedä.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
tevisu kirjoitti:Mielestäni käyttöarvoon nähden melko hintavia käikäleitä.
Siis navigaattorit? Ei nyt sentään.
Mielestäni sopiva hinta olisi alle satasen. Jokainenhan mittaa laitteen arvon oman varallisuuden ja sen tuoman hyödyn mukaan.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

kristian kirjoitti:
Ässä kirjoitti:Kartalla ja nettiohjeilla mennään.
Autoista puuttuu muuten yksi tärkeä varuste, jota monesti olen kaivannut: KOMPASSI :?: 8O
Onhan niitä joissakin autoissa, muutamissa jenkeissä ainakin :roll:
Ja Nissan Patrol / Pajeroissakin olen tainnu kompassin joskus nähdä.

Seuraavalle Euroopan autolomalle navikaattori lienee "pakkohankinta", niin helpottuu hiukan isommissakin kaupungeissa suunnistaminen ja vähenee kabiinissa joskus kiivaskin "väittely" reitinvalinnoista :wink:

Tevisun kanssa kyllä samoilla linjoilla, että noissa vehkeissä on kyllä "hiukan" vielä ilmaa hinnassa. Perus-GSM tekniikka ei paljoa maksa, ja esim. kuukle öörthissä on nykyisin ILMAISEKSI jaossa koko maailman tieverkko vähintäänkin riittävällä tarkkudella, niin ei oikein riitä ymmärrystä kartoilla rahastamiseenkaan...No mutta, köyhät valittaa :P
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tevisu kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:
tevisu kirjoitti:Mielestäni käyttöarvoon nähden melko hintavia käikäleitä.
Siis navigaattorit? Ei nyt sentään.
Mielestäni sopiva hinta olisi alle satasen. Jokainenhan mittaa laitteen arvon oman varallisuuden ja sen tuoman hyödyn mukaan.
Eiköhän noiden navien hinnat tule alaspäin jossain vaiheessa, kun ne yleistyvät.

Meikäläinen tarvitsee lähinnä tuota navia työn puolesta liikuessaan, sillä jos joudun esim. ajelemaan jossain Kuopiossa, niin sieltä en kyllä löydä mitään, ellei mulla ole navia mukana. Ja niin kuin aikaisemmin kerroin, mulla ei ole autossani muita karttoja kuin Autoliiton "Tietyöt 2006" -kartta, joten ei tutkia karttojakaan.

Toinen hyvä puoli tuossa navissa on, että se näyttää ajonopeuden auton nopeusmittaria tarkemmin. Siksi pidänkin sitä päällä pidempiä matkoja ajaessa, niin voi porhaltaa menemään nopeusrajoitus+20 km/h (eli vielä mahdollisen rikesakon puolella), niin ei ainakaan pitäisi tulla mitään epämiellyttäviä yllätyksiä (~päiväsakot).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Minä kuljen lähinnä netistä tulostetun kartan avulla, vaikka muutaman vuoden takainen karttakin on olemassa, jossain. Kaksi kertaa olen ollut kartturin paikalla navin kanssa ja sen huomion tein, että maantieteellisestä sijannista ei ollut suurtakaan hajua. Navi näytti kyllä, mistä pitää seuraavaksi kääntyä, mutta jos nyt sattuisi tekniikka pettämään, niin hetki menis, kun sais ittensä taas "kartalle". Perille se silti aina vei, tosin muutamaan kertaan oltiin eri mieltä "neiti navin" ajo-ohjeista.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Neljännes vuosisata on tullut koluttua tätä Suomenmaata ympäriinsä, enkä ole vielä eksynyt pahemmin, joten en usko eksyväni tulevaisuudessakaan eli navigaattorille tms. ei taida meikäläisen kohdalla saada tehokkaallakaan mainostamisella synnytettyä välitöntä ostamisen tarvetta.
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Kartta ja arvaus... Näyttäisi varmaan aika eksoottiselta tomtomit -71:n kojelaudalla 8O . Sitäpaitsi just tuli ostettua uudempi kierrekantinen karttakirja.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

huonoja kokemuksii on taksikuskeilla noista naveista siinä mielessä että vielä ei oo onnistunu se navi perille asti neuvomaan miu kotipaikkaan joka on aika rehellisesti korvessa. jättää puoleen matkaan ja keskelle ei mitään kun mainostaa olevansa perillä. sen takia nää paikalliset kuskit taitaa suosii karttoja :roll:
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

saab87 kirjoitti:huonoja kokemuksii on taksikuskeilla noista naveista siinä mielessä että vielä ei oo onnistunu se navi perille asti neuvomaan miu kotipaikkaan joka on aika rehellisesti korvessa. jättää puoleen matkaan ja keskelle ei mitään kun mainostaa olevansa perillä. sen takia nää paikalliset kuskit taitaa suosii karttoja :roll:

Onhan ne navijutskat varmaan takseissa hyödyllisiä, mutta on sekin tullut omakohtaisesti koettua, että taksi eksyy suunnistaessaan navigoinnin avulla (länsi-uudenmaan teillä) - ihmettelin tovin matkantekoa ja sitten alkoi maisemat muuttua sen verran oudonnäköisiksi, että piti kysyä taksikuskilta mihin ihmeeseen oikein ollaan menossa... :D
Vastaa Viestiin