Automaatti vai manuaali?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Automaatti- vai manuaalivaihteinen?

Automaatti
72
42%
Manuaali
92
54%
Sensonic/Sentronic
7
4%
 
Ääniä yhteensä: 171

christian80
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 14:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja christian80 »

manuaali tietysti, sillä voi ajaa miten lystää ja vie noin litran vähemmän satasella jos ajaa oikein (ehkä enemmän). tomaatti ehkä kätevämpi kaupungissa mutta manuaali on aina manuaali ja se ainoa oikea :D

amerikkalaiset eivät edes osaa ajaa manuaalilla :lol:
Saab 900: Built like e Merc, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW. (Quentin Willson - Top Gear)
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

christian80 kirjoitti:manuaali tietysti, sillä voi ajaa miten lystää ja vie noin litran vähemmän satasella jos ajaa oikein
Nimenomaan JOS ajaa oikein. Harva osaa.

Moni nykyauto kuluttaa automaatilla vähemmän kuin vastaava manuaali. Laatikko pitää kierrokset aina taloudellisuuden kannalta sopivalla alueella, parhaan väännön tienoilla. Mieluummin annan laatikon hoitaa hommat, kuin itse hämmennän ja vahdin kierroksia.

Ja kaupungissa ajaessa automaatti on ihan ehdoton vaivattomuudessaan. Maantiellä on ihan sama onko sen suurimman pykälän tuupannut sisään laatikko vai kuski. Ja oikein toimiva kickdown vaihtaa ohittaessa pienemmälle siinä missä kuskikin.

Kokonaan toinen juttu on sitten "kepittämisen" aikaansaama "urheilullisen ajotyylin" tuntu. :wink:
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Manuaali ehdottomasti! Automaatit syövät turhaan ylimääräistä polttoainetta ja hukkaavat tehoa - ei ole nimittäin vielä tullut vastaan automaattia, jossa nuo asiat olisivat olleet paremmalla tolalla kuin manuaalissa.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Bob kirjoitti:Manuaali ehdottomasti! Automaatit syövät turhaan ylimääräistä polttoainetta ja hukkaavat tehoa - ei ole nimittäin vielä tullut vastaan automaattia, jossa nuo asiat olisivat olleet paremmalla tolalla kuin manuaalissa.
Kokeilepas VAG:n DSG:tä tai Multitronicia :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Olen kyllä lukenut lehdistä tuosta DSG:stä, mutta en valitettavasti pääse sitä kokeilemaan - en nimittäin koske enää ko. konsernin tuotteisiin pitkällä tikullakaan. Sanon tämän 230000 km:n kokemuksella Audi & VW tuotteista - minä olen ns. tuomioni tuolta osin kärsinyt.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Manuaalimiehiä. On tullut kokemusta useistakin automaageista, mutta ei se vaan jotenkin sytytä.

Jaksan kyllä vaihtaa vaihdetta, ei se niin ylitsepääsemätön ongelma ole ruuhkassakaan.. Kytkinhän siinä toki kuluu, kun pitää luistatella. :-)

Etenkin tuo Finlandian automaatti on kyllä harvinaisen perseestä, aivan liian lyhyt loota teekasiin, motarivauhdeissa jo 3000rpm. :-(
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

no jaa

Viesti Kirjoittaja gis »

Manuaalilla pääsee vaikkapa mökkitiellä hangesta irti helpommin, ja tonnarin automaatti kuluttaakin sen verran enempi... eli mieluummin sitten manuaali.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Autoon ja naisiin pitää olla reilu käsituntuma -eli manuaalia kiitos. 8)
En tosin ole tomaattia kokeilut joten... :oops:
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

manuaali se olla pitää :wink:
en ole ikinä edes ajanut tomaatilla :oops:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: no jaa

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

gis kirjoitti:Manuaalilla pääsee vaikkapa mökkitiellä hangesta irti helpommin, ja tonnarin automaatti kuluttaakin sen verran enempi... eli mieluummin sitten manuaali.
No jaa empä nyt sanoisi noinkaan, kun heittää WINTER modelle.
9-3.1972
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jope kirjoitti: Etenkin tuo Finlandian automaatti on kyllä harvinaisen perseestä, aivan liian lyhyt loota teekasiin, motarivauhdeissa jo 3000rpm. :-(
Mikälie koeajo-ohjelma kehui viime viikolla uutta Nassen Primeraa, kun siinä on kuusilovinen laatikko niin 120km/h vauhdissa on kierrokset vain 3000rpm.

Mun -93 tomaattitontussa on samat kiekat. Tarkoittanee sitä että melkein yhtä hyvä auto mulla. 8) :oops:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Ehdottomasti automaatti. Mikään ei ole sen tympeämpää kuin vekslata edestakaisin vaihteita kaupungissa (jossa suurin osa ajostani tapahtuu). Vanhassa 2.3 turbotonnarissa oli automaatti ja sitä jäi kyllä kaipaamaan.

Nykyautomaateissa kulutus/suorituskykyero manuaaliin ei ole suuri ja sen maksaa mielellään ajamisen mukavuudesta. Omaan avoviggeniin automaatti sopisi täydellisesti kun sillä ei juuri revitellä. Voi kun autoon saisi liitettyä sentronicin.... :P
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Pitäähän sitä bensaa sekotella aina välillä sillä kepillä.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Joskus aikoinaan sanoin että en ikinä ota "kuminauhaa"...
mutta mutta nykyinen tonnari oikaisi käsityksiäni "kuminauhasta"
Nyt ei kyllä tuo manuaali innosta enää....tomaatti se olla pitää..
:lol:
Ja edelleen olen sitämieltä että "nokivasaraa" ei pitäisi kenenkään ostaa..
( mitenköhän käynee jos saan alleni 9-5TID mallin..???? )
9-3 TID ei kyllä oikein vakuuttanut.......juuri kun tuntui että nyt rupeaa
meno maittamaan niin veto tyssäsi..

Mutta jos viriä halajaa niin...silloin on pakko ryhtyä katselemaan manuaalia.
Tosin tällä hetkellä tuntuu tuota suorituskykyä löytyvän kiitettävästi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Automaatti tottakai....Ei sitä aina jaksa vaihtaa...
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Vastaa Viestiin