NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Vie takas pajalle se, kyllä se noilla laitteilla ois pitäny suoraan saada ekalla yrittämällä ja kuitenkin virhevastuu pajalla :).
Tosin jos siellä on vaikka vanne vähän kiero ni noi laitteet näyttää heti väärin...

Oliko minkä verran asteina aurausta lähtötilanteessa?
Extratarkalla rullamitalla renkaat ilmassa mitattuna oli n. 2mm. Ohjearvo 1.6-2.2mm.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva

Kaikki arvot oli josain kohtaa vihreellä, mutta kun autoon tökkäs sormella, niin pamahti punaselle. Toinen ravisti vetokoukusta ja toinen odotti et voi painaa tulosta :mrgreen: Sanoin lopuks et aivan sama, eikai se huonommaks muuttunu... Tosin ratti oli suorempi Coltin jäljiltä eikä se nyt sen suorempaan kulje eli muuttu huonommaks :mrgreen: Mut saipahan kahvia, pullaa ja karkkeja ilmaseks.

Sitä säätäjä muutenki demos kovaa, että ku vähä pohjasta kannattaa, niin kulmat menee taas uusiks niin mitä virkaa tolla säädöllä sit edes on. Nykki lapun tulostukses taka-akselilla toinen puoli auraa ja toinen harittaa. Eiks se sit oo niinku ajokoira niillä hetkillä. Vanhat romut parempia ku kiintee akseli mikä ei säädy mihinkää. Saa tontittaakki vapaasti ilman, et näyttää formula-auton etupäältä.

Auton kulkukulma muuttu radikaalisti mittauslapun mukaan, mutta onko toiki arvo suuruudeltaan tasoa Mikki Hiiri? Ja näillä teillä auto aina vetää ojaan, niinku toi tekee nykki. Pitäs kai säätää kampeamaan valmiiks vasemmalle niin kompensois tien kallistukset ja muut. Tosin kaippa tollases kolmannesmillin tuupatus romus alkaa oleen muutenki niin paikat jo loppu, et eikai sitä koskaa uutta vastaavaks saa ilman et vaihtaa ihan kaikki alustan osat puslista iskarien laakerointiin. Ainaki vanha tonnari muuttu ihan eri autoks, ku ne yläpään laakerit vaihto timmeihin.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kävikkö rengasturun 20v päivällä halvassa tarkastuksssa jos kahvia ja pullaakin oli tarjolla? :)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Juu kävin. Tosin se oli ihan vahinko, enkä tarkotuksella valinnu just sitä päivää.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

Oishan tuo pitäny nähdä jo nuista aurauksista että jää ratti kieroon ku on vasemmalla nuin paljo enempi aurausta, näyttää että tuo takapääkin on säädetty aivan päin peetä.


Sent from my iPhone using Tapatalk
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kävin heittämäs autolla lenkin motarinopeutta (eilen vain taajama-ajoa). Tää on niin taas tätä, et ku itte tekis, niin tietäis ainaki tasan sen, mitä ei oo tehty. Tietääpähän ainaki, mihin pitää ajaa maanantaina töitten jälkee. Olis tullu kyseiselle puljulle vähemmän takuutöitä, jos olis ensin opetellu ja testaillu omilla autoillaan alustan säädöt.

Ja ennenkö joku jeesustelee raidetankojen vaihdosta ja plasebosta, niin ajoin Coltin rullamittasäädöillä Tampere - Turku - Salo - Turku - Rauma - Rengasturku (eli joku 600 km ku mahtu myös taajama-ajoa paljo) ja oli parempi kuin nyt.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva

Ja taas nosturilla. Viimeksi kun yritin olla kiva asiakas, mussutin sitä pullaa, poltin kieleni kahvilla ja raaputin hampaista niitä karkkeja. Ei olisi saanut. Korjaamon über-kone antaa kaksi vaihtoehtoa Saabin alustalle, nyt kun mukavana hra. kyylääjä-asiakkaana selän takana olin pätemäs:

2002:
Saab 9-3 (9400)

2003:
Saab 9-3 (9400)
Saab 9-3 (9440)

2004:
Saab 9-3 (9440)

Ja kun tuo päivän tiukin kysymys tulee, yleensä joko painetaan esc tai sitten alkaa se pokerin tuplauslaulu soimaan.

Ja mites se tuplaus tällä kertaa menikään:

Kuva

Oli pojjaat ruuvannu siis og-kolkin säädöt tohon uudempaan. Ei vissiin oo sama auto ei...

Kuva
Kaikki raja-arvot ylitetty.

Ei siin paljo vastaan sönkötetty, kun turhantärkeänä pääsin näpäyttään koneen ruudun nähtyäni, että "ei pojat näin". Tosin henkseleitä olis saanu paukutella paremmin, jos olis tajunnu jo hetin ekalla kerralla lapun nähdessään, että auton malli on väärin. Mutta ehkä mäkään en kaikkea hoksaa. (Ja rehellisesti sanottuna noi 9440 merkinnät yms on mulle ihan uusia :roll: )

Homma kuitenki katkes lyhyeen, kun epäkeskopultti sano riks raks poks.

Kuva

Saivat lämmöllä ja lekalla vanhan pois ja nyt on tavispultti tilalla. Menee sit koko tukivarsi vaihtoon, koska pessimistinä tiedän, että se on varmasti väljä seuraavalla leimalla.

En nyt etukäteen ala riehumaan, mutta jos noi Rengasturus meinaa tästä rahaaki saada, niin haistatan pitkät. Olisivat kerrasta pistäneet oikein, niin ei olis tullu ylimäärästä työtä, ku pultti kesti jo kerran. Ja vaivaa ja rahaa mullaki palaa ku pitää ees taas ajella ja käyttää vapaa-aikaa tähän. Mut ehkä kaks takuukorjausta on noille ihan tuttua hommaa :mrgreen: Kolmas kerta toden sanoo.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ei ole rengasturussa ennen ollut vehkeitä kulmien tarkastukseen ja tuo autonkorjauskin on ollut pojilla vain harrasteena vapaa-ajalla. Ei sinänsä ihme ettei vielä ihan putkeen mennyt kun laite oli ensimmäisiä kertoja käytössä :-). En tosin kylläkään tiedä miten hyvin toi Collin (kuvassa) osaa noita autoja ropata ammatillisessa mielessä jos se oli se joka Saabin kulmia sääteli.

Kyllähän noi hommat selkeesti pitäis takuuseen mennä jos kerran olet jotain jo maksanut? No, ainakin saavat "hyvää reeniä" koneen käyttöön kun toi on ihan uus vehje. Tuskin vielä on tilauskirjassa porukkaa jonoksi asti niin pitäisi olla aikaa tehdä takuuna :-)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ai katos, edellisellä sivulla oli myös uutta juttua mitä en ollut lukenut ja kuvat häppeninkistä.

Mut tosiaan jos noi vehkeet tulee kiinni RENKAISIIN niin ei ihme että lukemat muuttuu kun jostain nurkasta nostaa. Kumihan nyt elääkin paljon enemmän ja helpommin heti.

Tarkkana saa tosiaan olla näiden kanssa. Paras taitaa tosiaan tulla kun itte tekee vaikka pälliä sekin levittää. Jos ei mene sittenkään putkeen niin tietää kuka mokas, kenen vika, kuka korjaa ja kuka maksaa :)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Collin vaikutti olevan "mestarina" hommas mut joku muu sen ekan sössimisen mallin kans teki.

Nyt auto on säädetty kolmannen kerran, kulkee suoraan ja ratti on suoras.

Kysyin hintapolitiikkaa, niin vastaus oli "ei me omaa mokaa mallin kans voida laskuttaa ja vanhois autois pultteja vaa menee poikki" eli homma sen puolesta ok.

Uskoisin, että toista kertaa ei ainakaa Saabbien mallien kans mokaa :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ja jotta tekisin täällä muutakin kuin haukun muita, niin eilen soitin siitä epäkeskopultista Metroautoon. Siä menee varaosapuoli kiinni 17:00 ja soitin joskus 16:57. Ei vastannu, mut joku hemmo soitti sit joskus 17:15 takasi. Olisi jopa myyny sen pultin mulle sulkemisajan jälkeen, mutta lupasin hakea myöhemmin. Heille pisteet siitä, ettei oltu ylimielisiä vaikka en heidän palveluita käytä koskaan (pl. satunnaiset varaosat) ja kysees oli vain 8,5e maksava pikkuosa!

Ja kiltisti Rengasturkuki ruuvas autoa puoli tuntia ylityönä, eikä sanottu "hae aamulla pois".
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tonnarin myynti on koitunut ongelmaksi. Nettiauton ilmotuksesta (ei vikoja kerrottu) on tullut useita soittoja, mutta kun olen opastanu lukemaan myös tän foorumin ilmotuksen, ei ole enää mitään kuulunut. Tosin tänään yksi laitto viesti "sori, loppu kiinnostus". Mä en nyt tajua, että ovatko he ostamassa uutta autoa tonnilla vai pitäisikö munki ruveta kertomaan satuja. No ok, ne ratsupaikat ei ole ehkä hehkeintä kerrottavaa, mutta toisaalta monikohan korjaamo sen paremmin korjaa, jos niillä teettäis. Tokikaan sillon sitä totuutta ei tietäis, vaan myynti-ilmotukses lukis et teetetty ammattilaisella.

Alotin nyt sitte helpoimmasta viasta eli Webaston sisäpuhallus.

Kuva
Sulakkeelta lähtee voltteja

Kuva
Kierukalta lähtee voltteja

Päätyen releille, jokka kääntää puhaltimen ohjauksen Webastolle (mun käsityksen mukaan). Ja puhaltimen johtoihin kytkettiin johdot Webastolta, eli kaikki sähkö kiertää nyt Webaston releboksin kautta, jolloin mun logiikalla nuo releet kääntää sen sähkön vain tulemaan eri paikasta kuin acc ohjaamana.

Kaks tommosta:

Kuva

Kuva

Muuten toi olis normaali 5-napainen vaihtorele, mutta mikä toi mötin logo on tos vasemmas reunas? Palaako koko auto (ei oo kaskoa atm) jos laitan tavallisen releen tilalle?

Toi Webasto kun jäi nyt puoliks korjaamatta, niin oli aika jatkaa pelkääjän lasilla. Moottorin liittimelle tulee jännite, joten vika on jossain muualla.

Ekana tuli mieleen, että moottori käteen. Osa ruuveista oli ihanas paikas, mutta lopulta kun tajusi luovuttaa sen hissin etummaisen ruuvin kanssa, sai koko hässäkän taitettua oven ulkopuolelle vaikka oli hissimekanismi vielä lasissa kiinni.

Kuva
Yritys

Kuva
Luovutus

Luulin irrottavani moottorin, mutta irtoski koko moottorin suojakotelo pelkästää.

Kuva

Vaijeripyörän sisusta ei ollu täynnä möhnää ja kun tosta käämihässäkästä pyöritti, pyri se ihan kevyesti ja vaijeripyörä pyöri. Eli ilmesesti joko moottori rikki tai sitten jotain muuta vikaa. Ennenkuin alan tohon mettästään uutta moottoria, niin onko tos jotain sähkögurun vinkkiä, mistä toi yleensä ekana porsii, ja jonka voi korjata?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8735
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:Mä en nyt tajua, että ovatko he ostamassa uutta autoa tonnilla vai pitäisikö munki ruveta kertomaan satuja.
Kaveri joskus osuvasti totesi, että kymppitonnin autossa saa olla enemmän vikoja kuin tonnin autossa. Kymppitonnin auto kun ostetaan harkiten ja järjellä, tonnin auto viimeisillä rahoilla.
JP_Vette kirjoitti: Päätyen releille, jokka kääntää puhaltimen ohjauksen Webastolle (mun käsityksen mukaan). Ja puhaltimen johtoihin kytkettiin johdot Webastolta, eli kaikki sähkö kiertää nyt Webaston releboksin kautta, jolloin mun logiikalla nuo releet kääntää sen sähkön vain tulemaan eri paikasta kuin acc ohjaamana.
Saiskohan ACC3:n herätettyä ihan ittensä ohjaamaan sitä pöhötystä. Se ois meinaan joku 200* järkevämpi tuossa hommassa kuin tyhmä releohjaus pelkälle puhaltimelle.
JP_Vette kirjoitti:Ennenkuin alan tohon mettästään uutta moottoria, niin onko tos jotain sähkögurun vinkkiä, mistä toi yleensä ekana porsii, ja jonka voi korjata?
Vinkkiä korjaukseen ei oo, mutta multa pitäisi löytymän ehjä ikkunahissi parilla kympillä.

Edit: eipä äkkiseltään löytynyt, just repsikan etuoven hisseille on ollut vissiin kysyntää...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

aero kirjoitti:Saiskohan ACC3:n herätettyä ihan ittensä ohjaamaan sitä pöhötystä. Se ois meinaan joku 200* järkevämpi tuossa hommassa kuin tyhmä releohjaus pelkälle puhaltimelle.
Nii en tiä sit järkevä vai järkevä. Kyllähän tossa oma ACC mukana on sen verran, että se herää henkiin ja kääntää läpät kaakkoon. Vain puhallin on pyörimättä. Saabin oma sarjahan tuo on, joten kai joku logiikka.

Kuva

Löysyin myös kaavion sähköistä suomeksi, eli kyllä mä koitan sitä tavallisella releellä. Jos auto palaa tän takia niin tervemenoa sit.

Toki jos alkaa ranettaan (sitähän tässä autossa ei ole tehty :mrgreen: ), niin laittaa vaan tosiaan releellä ACC:n herätysjohdolle sähköt. Kokeilen niitä 2e maksavia releitä kuitenki eka, koska siinä ei tartte penkoa johtonippua kojelaudan sisältä.

Yksi vaihtoehto on myös, että kun tuo nyt edellisen omistajan mukaan on uudehko Webasto, niin purkaa pois tosta ja jemmaa muuhun käyttöön. Kuitenki ihan kiva vekotin, kun ei tartte edes omia bensalinjoja vetää vaan liitetään vain paluuputkeen... En usko vaikuttavan auton myyntiarvoon mitenkään. Ainoastaan saattaa lisätä kiinnostusta juuri tuota yksilöä kohtaan. Paremmin kiinnostusta varmaan silti saisi hakemalla tohon kotoa ne homeiset etupenkit.
aero kirjoitti:Kaveri joskus osuvasti totesi, että kymppitonnin autossa saa olla enemmän vikoja kuin tonnin autossa. Kymppitonnin auto kun ostetaan harkiten ja järjellä, tonnin auto viimeisillä rahoilla.
Taitaa olla oikeassa. Lisäksi kymppitonnin autossa tulee ilman käsirahaa (tai vaihtoauto käsirahana) ostaessa vain se 200e kuukausierä, joista eka vasta kuukauden päästä, kun taas tonnin autoon pitää tyhjätä se tili.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8735
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:Nii en tiä sit järkevä vai järkevä. Kyllähän tossa oma ACC mukana on sen verran, että se herää henkiin ja kääntää läpät kaakkoon. Vain puhallin on pyörimättä. Saabin oma sarjahan tuo on, joten kai joku logiikka.
...
Toki jos alkaa ranettaan (sitähän tässä autossa ei ole tehty :mrgreen: ), niin laittaa vaan tosiaan releellä ACC:n herätysjohdolle sähköt. Kokeilen niitä 2e maksavia releitä kuitenki eka, koska siinä ei tartte penkoa johtonippua kojelaudan sisältä.
Ehkä mä joku kaunis päivä ymmärrän, miksi kytkentä jopa Saabin omalla sarjalla menee noin, mutta ainakaan vielä ei järki kulje tarpeeksi. ACC kuitenkin osaisi tuollaisella yksinkertaisella ranekytkennällä toteutettuna ohjata puhallussuunnan ja -voimakkuuden kohtuullisen järkevästi ja suhteuttaa ne jäähdytysnesteen lämpötilan nousuun päätyen taatusti parempaan lopputulokseen kuin kiinteä pöhötysnopeus puhaltimelle. Jos tuon sijasta tehdään asentajalle enemmän kytkettävää heikommalla lopputuloksella, niin joku kuningasidea siinä pitää taustalla olla - vielä kun keksisi että mikä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin