Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Ajelin lauantaina Tampereelle ja rupesin ruuvaamaan konehuonetta tyhjemmäksi:
Kuva


Samalla kun minä ruuvasin autosta osia irti, puuhaili Coltti varakannen parissa pöydän ääressä:
Kuva

Hattu! ...lepo

Hattu! Pois!

Kuva

Sieltähän se lopsahti kansi ylös sunnuntaina, sluibasin siis Riihimäen potkut tälläisen rennon touhun parissa.

Kun varaosakanteen oli vaihdettu venakumit ja venttiilit läpätty sekä sarjoista ja lohkosta puhdistettu tiivistepinnat ja ohimennen öljynpaineanturikin vaihdettu, oli aika ruuvata varakansi paikoilleen:
Kuva

...ja siihen sunnuntai päättyikin, kun varakannen nokkapukit oli mulla kotona. Touché. Ei kun maanantaina töiden jälkeen jatkamaan. Tässä vaiheessa ei enää kuvia tullut, mutta nokkapukit paikoilleen, ajoitus kohdilleen, ketju kireelle, tarkistus, niputus, nestetäyttö ja koekäyttö. Öljyt vaihtoon, auto pois nosturilta ja... SEIS! Coltti huitoi ulkopuolelta että seis ja sammuta, käänsin virrat pois ja nousin katsomaan mistä on kyse, lattialla oli isosti öljyä. Auto käsivoimin takaisin nosturille ja ylös ja kappas, syyllinen löytyi. Kai sitä itse kullekin pitää joskus sattua tuplatiiviste filtterissä -moka :oops:. Toinen tiiviste veks, lisää öljyä koneeseen ja kovaa ajoa.

Puoli yhdeltä yöllä kotona, suihkun kautta nukkumaan ja 0550 herätys, jotta pääsee töihin. Ihan pikkusen on tänään meinannut väsyttää, mutta kasasin silti sisustan takaisin kohdalleen etälukituksen asennuksen jäljiltä.

Tää näyttää saavuttaneen sen kriittisen pisteen, että vaan paranee vanhetessaan :D. Ainakin toistaiseksi.

Eli 357266 km:
-Kansiremppa
-Öljynvaihto
-Öljynpaineanturi
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Jaa niin, koska Herrasmieskruiserin nykyinen radio ei tue CD:tä kummoisempaa mediaa, laitoin Powersetiltä tilaukseen Pioneer DEH-X8600BT:n. Tällä saa rauhallisen vihreän radiovalaistuksen, mp3-tuen SD-kortilta sekä handsfreen puhelimelle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Eli tonnaritapaamiseen pääseminen ei ole enää ainakaan kannesta kiinni? :D

OT: Ruvennut muuten tonnareita ilmaantumaan projektiosioon aika hyvää tahtia viime aikoina. :)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei ole kannesta kiinni ei, kyllä tonttumiittiin on vakaa aikomus kruisailla. Herrasmieskruiseri käy ja kukkuu, tällekin päivälle on jo n. 80km matkaa takana.

Pieni tärinä on ajoittain havaittavissa sisälle. Jossain on siis hiven väljää, tuntuu siltä että tulisi keulan puolelta. Ellei tuota ehdi ennen leimakautta löytää omin käsin, pitää pistää katsastusmiehelle haaste ja pyytää kertomaan mistä se tulee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Radion päättäminen, tilaaminen, toimitus postipakettina ja asentaminen kesti näköjään yhteensä vajaat 51 tuntia. Ajanotto alkoi kun eka sähköposti parin kysymyksen kera lähti Powersetille ja päättyi kun radio oli asennettu, konfiguroitu ja testattu. Asiallista ja ripeää palvelua Powersetiltä jälleen kerran, arvostan 8).

Kuva

Samalla lopsahti paikoilleen ehjä ACC3 -paneeli. Enää ei takaovipöhöttimet pöhötä turhaan, saa nähdä joko sisäkiertoläppä toimii oikein.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Meinasin tänään maalailla vähän kaikennäköisiä kilkkeitä, mutta maalaustilan (purku-CSE:n konehuone) vallanneet ampiaiset ja maaliruiskun puuttuva pikaliitin olivat asiasta eri mieltä, joten en maalannutkaan. Heitin tähän paikoilleen projektitonnarin pyyhkijänvarret, joka sinällään on pikkujuttu, mutta huomasin samalla, että pyyhkijänvarret ovat jossain välissä vaihtaneet muotoaan. Uudemmissa on taitos paremmin, siihen malliin mitä aiempien käyttötonnareiden kanssa olenkin kaivannut, joten projektitonnariin päätyy pitkällä kaavalla joko tästä tai CSE:stä peräisin olevat varret.

Ettei tärkein unohtuisi, niin kuva maalatuista pyyhkijänvarsista :lol:
Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

En ole ihan samaa mieltä Svenin ja Börjen kanssa siitä, minkä kaiken beigessä sisustassa sopii olla mustaa, joten ei muuta kuin hyllystä ylimääräisiä osia ja sinistä maalarinteippiä, vähän teippaamaan ja asettelemaan:
Kuva

Seuraavaksi toisesta hyllystä muovipohjamaalia, ruisku ja sopivaa väriä, kompura päälle ja vähän suih suih:
Kuva
Kuva

Väri on aika hyvin kohdallaan, myöhemmin näkee että miltä lopputulos oikeasti näyttää ja mikä kaikki oikesti meneekään eri värisenä paikoilleen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Viime aikoina on tullut tämän auton suhteen lähinnä rötvättyä ja ajettua, mutta sunnuntaina alkoi porsiussarja, joten piti taas tarttua toimeen.

Ajelin Porvoosta kohti Riihimäen potkiaisia ja kävin Hyvinkäällä tankilla. Tankkiautomaatilta lähtiessä jäi vikavalot tauluun, joten ajelin rikkinäisellä autolla Riihimäelle asti. Riihimäen Nesteeltä onneksi löytyi pelastus ja palanut takaparkki vaihtui ehjään.

Eilen kauppareissulla sateessa onnistui kuskin pyyhkijä lopsahtamaan väärään asentoon eikä pyyhkinyt lähellekään A-pilaria. Turengin Nesteeltä onneksi löytyi lainaksi 14mm kiintolenkki ja sain kiristettyä pyyhkijän takaisin kuntoon.

Tänään sitten nappasin pyyhkijän takaisin irti, pudotin kuluneille booreille vähän kierrelukitetta ja kiristin pyyhkijän takaisin paikoilleen. Josko nyt pysyisi, ettei tarttisi vaihtaa koneistoa. Seuraavaksi oikaisin IC:n jälkeisen letkun kiristävän klemmarin toivoen että siinä olisi ahtovuoto, jonka takia auto on vähän vihellellyt täyskaasulla. Ei vaikuttanut viheltelyyn, mutta onhan tuo nätimpi kun on suorassa. Seuraavaksi vaihdoin momenttituen moottorinpuoleisen puslan.

Ja sitten iskin sisustan kimppuun. Kojetaulu irti plops:
Kuva

Rattitolpan muovit kanssa irti:
Kuva

Ja vaihdokkia tilalle:
Kuva

Ilmasuuttimet hollille:
Kuva
Kuva

Kojetaulu paikoilleen plomps:
Kuva

Ihan ei täydellisesti sävy osunut kohdalleen. Pahiten ero näkyy käsijarrukolon peitteessä:
Kuva

Oikeanpuoleisen ilmasuuttimen ympärystän kanssa tulikin vastaan seikka, jota en muistanut lainkaan. Sen ympäristö on nimittäin yhtä puuta hanskalokeron kanssa:
Kuva

Sen verran eroa bagitonnarista nappaamassani palikassa on, että en ala pilkkomaan tuota hanskalokeroa vaan maalaan sen seuraavalla kertaa kun tuota väriä suihkin:
Kuva

Myös ovenkahvat (pl. kuskin ovi, siihen kun mulla ei ollut hyllyssä ylimääräistä ympäryspaneelia) saivat osansa. Vähän mietityttää, pitäisikö vielä suihkia nuo kahvan alla olevat peitelevyt:
Kuva
Kuva

On se kokolailla eri näköinen kuin aiemmin. Omistaja on tyytyväinen, joten suoritus on vähintään jossain määrin onnistunut :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kojetaulusta tulee ihan mieleen vaaleasisustainen X300 Jaguar, niissä on tosin parhaimmillaan myös ratti samaa sävyä. :D Nuo ovenkahvanympärystät ovat kyllä pirun siistit sävytettyinä. Omassa tonnarissahan on kaikki tasaisen harmaata... :| Paitsi että kojetaulu on onneksi puuta.

Kysytääs samalla asiaa joka on aina askarruttanut kun on osunut silmään: kojelaudan päällinen on vähän raollaan keski-ilmasuuttimien kohdalta, ja sieltä välistä näkyy jonkunmoinen kohdistusviiva. Olen luullut että tuo on siitä kiinni että päällinen on huonosti paikallaan mutta voikos se olla etupaneelistakin kiinni kun se näköjään lähtee irti riippumatta päällisestä?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Ota vaan se päällinen irti, tarkista paikat ja laita kunnolla kiinni. Tuo etupaneeli istuu aika näpsäkästi sijoillaan ja jos se olisi vinossa, näkyisi tuo todennäköisesti muiltakin reunoilta kuin tuosta. Eikä se huono idea ole ottaa päällistä pois etupaneelia irroittaessa, vaikka tosiaan onnistuu ilmankin hieman taiteilemalla.

Ratin värinvaihto voisi mennä turhan haastavaksi, vaikka maisemaan toki sopisikin. Kehä pitäisi nahkamaalata, runko voisi mennä samalla värillä tai sitten ei ja silti ilmapussi jää vielä ongelmaksi, joten pysyköön se vielä toistaiseksi mustana. Samaten nuo etupenkit erottuu nyt entistä rankemmin, mutta niitä en ala vaaleaksi maalaamaan. Pitää kattoa jos osuvasti tulee vastaan beiget sähkönahkakonttorit.. :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kuva
Näin ovat tuon Jaguarilla toteuttaneet. Omaan silmään melko karmean näköinen, kun ratissa ei ole puuta. :D En onnistunut löytämään kuvaa XJ:stä jossa ei ole puuta kojelaudassa, voi olla muistiharha.

Juu ja pitää mun päällinen joka tapauksessa jossain vaiheessa irrottaa kun EDU:lla meinaa olla sähköt vähän herkässä, ja lämpömittari nuokkuu. :D

Niin ja mitenkäs nuo takaovien tuulettimien muovikehykset ja lukkonupit? Maalia niskaan vain :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Toi muuten on X308, ei X300 ;). Jaguarilla helpotusta tuo se, että tehdas on tuupannut linjalta ruoria ja bagia tuossa värissä. Saab kun ei ole, joutuu tämän värinvaihdon pohtimaan jälkikäteen, eikä se ole kokonaisuutena yhtä helppoa kuin valmistusvaiheessa. Etenkään kun kyseessä on väliaikaiseksi vara-autoksi tarkoitettu kulkine :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kyllähän mää tierän että se on X308, sentäs muutamaan kertaan XJ-ilmoitukset läpikäyneenä. Ratti kyllä näyttää kovasti samalta kuin X300:ssa, mikä toki pätee koko autoon. :D
aero kirjoitti:Etenkään kun kyseessä on väliaikaiseksi vara-autoksi tarkoitettu kulkine :D.
Niin tosiaan, bongasinkin edellisen käyttiksesi viime viikolla. Varmistin vielä Coltilta olinko arvannut oikein mitä sille oli tapahtunut, ja olinhan minä. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Ratti näyttää samalta juu, mutta kojelauta ei, se paistoi heti silmään. Seuraavaksi katse hakeutui V8 -badgeen, jollaista X300:sta ei kovin helpolla löydä.

Kieltämättä olen kyllä uudestaan ihastunut tonnariin tällä ruisaillessani, mutta vakavamieliseksi käyttöautoksi tästä puuttuu 3 desiä ja kattoluukku :D. Saatan siis jossain vaiheessa laittaa sopivamman yksilön hakuun.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Tuopas yllättävän paljon lisäilmettä noiden sisäosien maalaus 8O
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
Vastaa Viestiin