"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Uusi ahdin ja muut kilkkeet saapuivat tänään, juuri sopivasti viikonlopuksi. Länsiautossa koin positisen yllätyksen, kun uuden Garretin laatikossa olikin mukana tiivistesetti, jossa mukana ahdin-pakosarja-pakettiin välittömästi kiinni tulevat tiivisteet. Säästyi sitten nelisenkymppiä noissa hiluissa, kun mm. tilaamani pakosarjan tiiviste jäikin Länkkäriin.

Nyt olisi sitten se päätöksen hetki: lähteekö ahdin modifioitavaksi vai kiinnitetäänkö se vakiokuntoisena autoon? Pari päivää tässä olen pohtinut vaihtoehtoja ja päädyin siihen, että lisävirityshommat saa lopulta jäädä väliin tältä erää.

Sain asiallisen tarjouksen turbon modauksesta, 280 euroa. Siihen postikuluja ja JC:ltä softa sähköpostiin, niin viritysbudjetti olisi ollut n. 450 euroa. Ei kovin paha hinta mielestäni, mutta toisaalta auton arvoon nähden merkittävä kuitenkin. Tällä saisi jcarlsonin dynotulosten (softattu vakioahdin vs. hybridiahdin) perusteella lisävoimaa noin 25 hv ja 20 Nm. Käytännössä lisäpuhtia syntyy 2500-3000 rpm:n jälkeen, siihen asti mennään aika samoissa, hybridin hävitessä hieman ahtimen heräämisessä.

Pohdiskelin sitten omia mielihalujani ja tulin siihen tulokseen, että lisäteho on aina mukavaa, mutta ei kyllä tässä tilanteessa välttämätöntä. Nykyisellä softalla ja vakioahtimella lisävoima täysin vakioon autoon verrattuna on noin 100 Nm ja 40 hv, joten seuraava viritysaste ei tarjoaisi ihan vastaavaa puhdintunnun lisäystä. Oma ajo keskittyy pitkälti kaupunkiajoon, ja olen muutenkin enemmän alaväännöstä nauttija, joten aika harvoin tulee konetta edes tuolla 3000+ rpm alueella käytettyä (automaattivaihteisena tosin auto yleensä tekee päätöksen tästä). Jos kaipaisin sitä parasta huipputehoa, vaihtaisin ottomoottoriin.

Tehonlisän kääntöpuolella olisi sitten ollut se, että ahtimen asennus olisi mennyt pari viikkoa pidemmälle. Saisin sen postiin kohti koneistamoa aikaisintaan maanantaina, jolloin sen voisi saada takaisin ehkä juhannuksen jälkeisen viikon lopulla, eli parin viikon päästä. Tässä kun on jussit ja kesäloman alku edessä, niin auto pitäisi saada käyttöön mahdollisimman pian. Lisäksi marmorilta ostetun ahtimen 3v takuu raukeaisi melko varmasti koneistamokäynnin yhteydessä, ja kun autolla kuitenkin on ajettu se 310 tkm, niin ehkäpä esim. tuota vaihteistoa voi sääliä hieman. Ei paljoa huvittaisi ruveta sitä seuraavaksi vaihtamaan, vaikka toki hybridilläkin vääntö jäisi vielä alle laatikolle speksatun 450 Nm:n.

Pelkuruutta, pihiyttä, ylivarovaisuutta, mitä ikinä kovat jätkät sanookin, niin näillä perustein päätin että uusi ahdin menee vakiokuosissa autoon. Eri asia jos tämä olisi harrasteauto, mutta kun tämä nyt kuitenkin on meidän perheen ainoa käyttöauto, jolle luotettavuus on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista.

Ahtimen asennus alkaa parhaimmassa tapauksessa tänään illalla kun olen saanut pojan yöunille. Vaimo lähti katsomaan Antti Tuiskua, joten meillä on poikien ilta. Yksivuotiaasta ei kuitenkaan ole vielä apumekaanikoksi, joten tallihommat saa vielä hetken odottaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Haza »

Tavallaan kai myöhäistä mutta turbotukusta ei missään nimessä kannata ostaa korjattuja, ellei sitten tykkää vetää ihan arvalla tuleeko toimiva vai kiinakuraakin pahempaa paskaa. Uudet siellä kai nyt on suurinpiirtein käyttökelpoisia sentään. Oli Häkkisen motivaatio varoitella niistä sitten mikä hyvänsä (en kyllä usko että olisi ollut muu kuin oikeasti varoittaa huonolaatuisesta tavarasta) niin ihan oikeassa oli siinä.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Turbotukkua tulisi välttää muutenkin, vaikka ilmeisesti on hieman parantanutkin tapojaan markkinaoikeustuomionsa jälkeen.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eipä nämä vinkit kellekään myöhässä tulleet. Kiitos siis myös G-miehelle vinkistä, jota en nyt sen enempää huomioinut, kun ahdinta ei nyt muokattukaan. Joka tapauksessa on hyvä että foorumille saadaan kokemuksia eri ahdinpajoista, melko vähän näistä toimijoista on keskustelua ollut. Googletinpa tuon Turbotukkua koskevan markkinaoikeuden päätöksen, ihan mielenkiintoista luettavaa sekin, ja antaa kyllä taustaa Häkkisen kommentille Turbotukun luotettavuudesta.

Uusi ahdin meni kiinni eilen illalla. Aloitin tarkistamalla että turbolle tulee öljyä. Eli vanha öljyputki kiinni lohkoon, putkeen jatkoksi metrinen letku, ja letkun pää kanisteriin. Sitten hetkeksi kone käyntiin; tosiaan vain hetkeksi, koska koneessa ei ollut jäähdytysnesteitä eikä esim. pakosarjaa paikoillaan. Öljyä tuli. Siis sieltä letkusta. Ja pakosarjattoman dieselin käyntiääni on mielenkiintoinen.

Sitten ihmettelemään, mitä on tullut 860 eurolla ostettua:
Kuva
Kuva

Valumerkin mukaan ahdin on viime vuoden lopun valmisteita, kun taas autosta poistettu kappale oli elokuulta 2007, eli alkuperäinen. Hankin myös uuden öljyputken, koska joissain nettikaupoissa mainittiin että uusi turbo vaatii uuden öljyputken. En tiedä miksi, mutta onhan se sen verran kriittinen osa, että päätin laittaa sen noin viisikymppiä menemään.

Eilisen päälle tänään vielä kevyet viisi tuntia ihmettelyä, asennushommia, testaamista ja koeajoa, ja auto on jälleen kasassa.

Ennen starttia koitin pohtia miten saisin estettyä koneen käynnistymisen starttia pyörittäessä, että saisi öljyn kulkeutumaan ahtimelle ennen koneen käyntiin hörähtämistä, mutta en keksinyt oikein soveliasta keinoa. Kokeilin ECUn sulakkeen irrottamista, mutta eipä pyörinyt starttikaan. Ahtimen mukana tuli hauska sarjakuvavihkonen, jossa on asennusohjeita, mm. kuva josta selviää, että ahdinta ei kannata heitellä lattialle tai laittaa sisälle hiekkaa :mrgreen: Ohjeissa kuvattiin myös, miten ennen käynnistymistä konetta pitää pyörittää käsin joko renkaasta vaihde päällä tai hihnapyörästä, jotta öljy virtaa ahtimeen. Tein työtä käskettyä ja ähelsin auton alla pari minuuttia hihnapyörää käännellen. En sitten tiedä oliko tuosta oikeasti mitään apua.

Koneeseen vaihtui ahtimen lisäksi kuitenkin myös öljynsuodatin, niin täytettäväähän pumpulla oli. Hieman sydäntä särki, kun laitettuani koneen tulille öljynpainevalo syttyi vielä pariksi sekunniksi. Koeajolla kylmäsi myös hieman se harmaa ja öljyltä haiseva savu, jonka saappi jätti peräänsä ensimmäisen kilometrin aikana. Vaikka tiesin että puskeehan sieltäpakoputkesta vielä vanhan ahtimen öljyjen katkutnäin alkuun. Savutus siis loppui odotetusti lyhyeen, ja parinkymmenen kilometrin reipas koeajo osoitti että kaikki toimii ja vedet ja öljyt pysyy koneen sisällä ja oikeissa paikoissa.

Olin kuitenkin huomaavinani pientä pehmeyttä jarrupolkimessa, ja konehuoneessa kuului omistuista vaimeaa suhinaa. Ensimmäinen ajatus oli vuoto jarrutehostimessa, mutta sen sain suljettua nopeasti pois. Loppuviimein totesin, että ääni tulee ohjaustehostimesta. Lisää tutkittavaa siis vielä. Pahimmassa tapauksessa vikaa löytyy sekä ohjaustehostimesta että jarruista, jolloin alkaisi ratapäivien saldo olla jo jonkinmoinen :roll:

No, jarrujen osalta pitänee vaihtaa nesteet ja tarkistaa palat. Autoon on tehty 1,5 vuotta sittene ennen minulle tuloa "iso huolto", jossa jakopään lisäksi vaihdettu "kaikki nesteet", mutta en ihmettelisi jos tämä kuitenkin tarkoittaisi vainkaikkia koneen ja vaihteiston nesteitä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Haza »

offtopic menee, mutta en pätkääkään ihmettele tuota etteivät ole tuota markkinointiasiaakaan kunnolla korjanneet ennenkuin alkaa oikeasti tulla kalliiksi. Touhu on ihan yhtä käsittämätöntä paskaa varaosia.comin puolella, sieltäkään ei kannata ostaa mitään "tehdaskorjattua" (eikä oikeastaan muutakaan) kun korjauttavat niitä ilmeisesti jossain baltiassa ja jälki on aivan uskomatonta kuraa. Yhden vaihdelaatikon ja muutaman moottorin mitä olen nähnyt sieltä "korjattuna" tulleen niin yksikään ei ollut kunnossa, moottoreissa ei ollut mukana kaikkia niitä osia mitä oli (kirjallisesti) luvattu ja öljynkulutus luokkaa vuosikymmenen vaihteen VAG TSI. Masentavin oli kuitenkin vaihdelaatikko joka teki kaksi reissua ja tuli molemmilta takaisin väärin koottuna ja porsi siksi aina heti kun vaihteen laittoi päälle, suomalainen paja sai sen ensimmäisellä kerralla kuntoon eikä sen jälkeen olllut mitään ongelmaa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Auto oli taas tänään pukeilla. Tästähän alkaa tulla jo tapa.

Tällä kertaa siis vaihdoin edellisessä viestissä mainitut jarrunesteet. Väristä päätellen vanhaa oli, neste näytti enemmän mobil ykköseltä kuin dot neloselta.

Takajarrut alkaa olla kyllä aika loppu. Katsuri sanoi muutama viikko ja pari sataa kilsaa sitten, että noi menee vielä ehkä vuoden, mutta kun totesin että ajan alle 10 tkm vuodessa niin sanoi "jaa, no sitten ne menee vuosia". Olen eri mieltä, ihan ulkonäön perusteella on pieni ihme että takana mikään jarruttaa.

Nesteen vaihdosta huolimatta jarrupoljin tuntuu edelleen vähän pehmeältä. Ensimmäinen polkaisu menee todella syvälle, toisella polkaisulla löytyy enemmän kovuutta. Kone sammuksissa poljin on ihan normaalin kova. Kone käynnissä kun löytää toisella polkaisulla kovuuden, niin pitämällä jalkaa vahvasti polkimella poljin painuu hiljalleen pohjaan. Oireet on ikään kuin olisi ilmaa tai vuoto järjestelmässä. Joka pyörä on kuitenkin tänään huolellisesti ilmattu, eikä nestettä häviä eikä ilmesty minnekään auton alle. Katsoin vielä että letkut näytti hyviltä ja vaimon polkiessa kone käynnissä jarrua ei letkuissa näkynyt mitään pullistumia.

Jarrut kuitenkin toimii ok, eli koeajolla ekallakin polkaisulla sieltä löytyy pysäytystehoa, ja jarrut tuntuu tasapainoisilta. Jotenkin niissä on kuitenkin hieman tahmea tai viiveellinen fiilis, sekä jarrutuksen alkaessa että nostaessa jalan polkimelta.

Aloin jo miettimään, olenko tullut tuon ahtimen hajoamisesta vain vainoharhaiseksi ja kuulen konetilasta olemattomia suhinoita ja luulen jarrupolkimen käyttäytyvän jotenkin oudosti :roll: . Ehkäpä uusin ne takajarrut nyt ensin, en tosin tiedä miten rumat levyt ja kuluneet palat voisi tuntua jarrupolkimessa pehmeytenä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Minusta NG9-3 jarrujen tuntuma, ainakin omassa autossa, on juuri tuollainen vähän epämääräinen ja nahkea. Tehoa on, ja jarrut toimii aivan hyvin, mutta poljin on vähän kuin jossain linja-auton ilmajarruissa. Pohjaan ei kyllä painu. Sais olla jämäkämpi!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse en ole aikaisemmin kiinnittänyt juuri huomiota jarrupolkimen tuntumaan tai testaillut miten se painuu kun painaa auton seisaalla ollessa voimakkaasti poljinta. Jotenkin vain tuntuma on nyt sellainen että ensimmäisestä painalluksesta tulee ajatus: "painuupa syvälle!"

Mutta kun eilen illalla tein foorumilla pienen hakukierroksen, niin törmäsin melko moneen aiheeseen jossa ihmeteltiin suurin piirtein samanlaisia oireita GM-ajan Saabeissa:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=165412
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=151175
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=127693
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=71065
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=9019

Noista ei sinänsä tullut viisaammaksi, että yhtä ja ainoaa tyypillistä vikaa ei näy ratkaisuissa ja ikävän monen ongelmatapauksen ratkaisu on jäänyt raportoimatta foorumille.

Tilataan nyt ensin taakse uudet levyt ja palat ja laitetaan paikoilleen. Sitten on taas ehkä vähän viisaampi. Uskoisin kuitenkin että häiriö johtuu ongelmasta konepellin alla ennemmin kuin pyöränkaivoissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja cc »

Millaista jarrunestettä käytit vaihdossa? Originaali on matalaviskoosinen DOT4. Joku "tavallinen" DOT4 saattaa olla liian paksua.
Cabbeen laitoin tällaista, speksien mukaan pitäisi olla suurin piirtein samaa kuin originaali BASF Hydraulan 404.
http://www.fixusnet.fi/fin/jarruneste_d ... 541-51601/
Tuntuma on hyvä, pitäs vielä saada inspiraatio vaihtaa sama diisseliin, alkaa olla yli-ikästä senkin nesteet.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ihan perus Motoxin DOT nelosta ja Honkkarista ostettua Crystal-merkkistä DOT4:sta sinne meni. Enpä ole törmännyt tilanteeseen jossa eri DOT4-jarrunesteiden välillä olisi sopivuuseroja.

Autonosat24 sai äsken tilaukseni, reilu 220 euroa sisältäen taakse uudet levyt, palat ja jouset; eteen uudet palat ja jouset ja bonuksena uusi ilmansuodatin lähti samaan tilaukseen. Viikonlopusta alkaa kuuden viikon kesäloma, niin jos ensi viikolla saisi tavarat kotiin ja pääsisi vaihtamaan niin näkee onko vaikutusta.

Olisi tuolta saanut näköjään alle 70 eurolla uuden pääsylinterinkin, mutta en nyt laittanut vielä tilaukseen...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2181
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja anv »

Siis jos jarrupoljin painuu hitaasti pohjaan, eikä vuotoja ole, täytyy nesteen päästä pääsylinterin männän ohi takaisin säiliöön. Elikäs pääsylinteri korjaukseen/vaihtoon. Tuo polkimen liian syvälle painuminen sopii myös tuohon vikaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Suojis
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 19:05

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Suojis »

.
Viimeksi muokannut Suojis, La Loka 22, 2022 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^ Näin minäkin asiaa pähkäilin, mutta vielä ihmetyttää se, miksi mitään oireilua ei tunnu silloin kun kone ei ole käynnissä. Polkimen päällä voi vaikka seistä, niin se pysyy kovana. No, katson joka kulmasta jarrut nyt ensin kuntoon ja seuraavaksi diagnosoidaan tuota pääsylinteriä sitten. Ei tosiaan mikään mahdoton panostus uusia sitä vaikka ei viasta ihan varma olisikaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja cc »

Eikös tuo ole ABS systeemissä kokolailla normaalia että poljin painuu hitaasti alaspäin kun kovasti painaa moottorin käydessä. Moottori sammuksissa ei kyllä saa painua,
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

En tiedä, olen onneksi aika vähän joutunut ABS-jarrullisten autojen jarrujärjestelmien kanssa joutunut puljaamaan, mitä nyt paloja vaihdellut ja paikkoja herkistellyt. Eikä polkimen hidas painuminen tuossa tilanteessa mitään haittaa, ei sitä kukaan niin pitkään ja kovaa paikallaan ollessa polje.

Mutta entistä pehmeämpi tuo poljin on, siitä tuli tänään varmistus. Vaimo ajoi auton mökille, ja totesi tämän jälkeen, että tuntuu kuin jarrua pitäisi painaa syvemmälle kuin ennen. En ollut puhunut mitään hänelle näistä jarruasioista, eli havainto oli fiilispohjalta sama kuin itsellä.

Ajoin itse mökiltä kotiin, ja tuohon muuttuneeseen poljintuntumaan alkoi jo vähän tottua. Jarrut toimii, kyse on siis vain tuntuman muutoksesta. Mutta kun kyseessä on sen verran tärkeä asia kuin jarrut, niin haluaisi selvittää tämän asian perin juurin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin