Dodiin päivää taas

paljon on riittänyt harrasteltavaa tällekkinvuotta, mutta aloitetaas 900 tilanteesta, miltein se nyt olisi kokonainen, jotain vielä sisältä irti/liittämättä mutta juuri nyt ei aika eikä kiinnostus riitä tälle, ehkä ensivuonna

Keväällä meinasi myös olla autokuumetta, olin kuullut että tutulla saattaisi olla hiljaisessa tarjonnassa cde ysitonninen ja ysitonnisethan kiinnostaa aina, joten ei muutakuin uusiin haasteisiin
SAAB 9000 CDE 2,3t Automaatti -95
Ensimmäisessä kuvassa vain hieman likainen liikkumattomuuden takia, mutta ennen ostoa juuri katsastettu hyväksytysti mittarissa 365tkm
Kevät ja alkukesä tuli tällä vain ajeltua, perushuoltoja ja mm sähköantennin korjaus, + vänkärin etuovi oli helpoin vaihtaa mitä ruveta hitsailemaan, tuossa tilanne ainoastaan listan irroituksen jälkeen, tuostakun lähti koputtelemaan niin levis levis ja levis

Ovi vaihdettu ja myös ulkoa pesty sekä vahailtu
Kuskinpuolella alkaa olemaan sanomista ovien alaosista, täytyy pitää ne mielessä maalausta ajatellen

Muutama kuva sisältä

Koitti päivä ja öljypohjan raotuksella koko koneen kunto

nohh eise auta näin komiasta pirssistä en näin pienentakia luovu

Kokeilin aluksi pelkkiä ”heittolaakereita” ö pohjan kautta paikalleen ja niin, mutta kampura oli jo vetäny vintturaan niin meni aika tiukaksi pyörittää käsilläkin sitä kampiakselia

mikäs siinä sen parempaa kun kesäyössä joskus 3-4 aikaan yöllä saabin konetta ylös

Tp akseleiden hammasrattaat oli aika hyvin ajetut

kait tämä nyt oli yks tyypillinen vika tässä Tpssä vielä 95vuoden autossa ja sitten uudempiin parannettu/vahvistettu nuita hammaspyöriä??
Sitten vähän öljypumpusta yms kuvia, siellä oli kaikki niin skraadulla että ei muutaku parempaa tilalle

2litrasesta purkutontusta purin sitten jakopääkopan sekä öljypumpun, ja niillä kasasin nyt tämän omani (siitä ei kuvaa nyt)

Tp akseleiden poisto ja laakeripesien tulppaus holkeilla, myös sisemmät laakerit poistettu ja korvattu holkeilla


Muistin aikana vielä mitä moottorille siis nyt tehtiin,
-sylinterit mitattu, hoonattu
Kampiakseli ollut reilu kympin kiero, oijottu, kaulat kiillotettu yms
-uudet männänrenkaat
-uudet kampiakselin sekä kiertokangenlaakerit,
- uusi jakopää
Tp akseleiden deletointi
-kannen purku, pesu, venttiilien tarkastus yms nostajien purku ja pesu samalla, venttiilien ”kevyt” läppäys, lopuski vielä venttiilien tiiveystestaus, kansi oli 7 satkun sisään suora joten sitä ei tarvitsenut koneistamolla pyöräyttää
-vaihdelaatikkoon vaihdettu samalla ne kuvernöörin o renkaat
Ja toki kaikki tiivisteet, stefat sekä o renkaat vaihdettu koneeseen.

Ja sitten vain kansi kiinni, johtosarja yms koneen kyytiin ja kohti autoa

Paljon tuli päiviteltyä ja paljon varmasti unohtui mitä muuta tuli tehtyä
Sittempä autolla on tullut vain ajeltua muutamat öljyt jo ehditty rempan jälkeen vaihtaa yms

satuin löytämään miltein naapurikunnasta tälläisen ”jalopuu” kehyksen ja pitihän se käydä hakemassa että saapi sitä pappalookkia

Keskuslukon ohjainboxikin tuli kolvailtua uusiksi, keskuslukko temppuili jo joka ajokerralla mutta tämän uudelleen juottamisella ongelmat hävisivät

Ja pitihän ne Rallyetkin asennella keulaan kyllä nyt kelpaa talven tulla
