9000 episodi 1 (moottori)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

No niin.

Tallipaikka lähtee kuun loppuun mennessä
Tässä vaiheessa nostan kädet ilmaan ja kiikutan kärryn PCS:lle (mitä toden näköisimmin sinne) ja saavat hoitaa pojat homman loppuun makso mitä makso.

Pientä tilitystä:

JOS olisin nyt tilanteessa että olisin juuri ostanut kyseisen auton niin kunnostaisin vain jakopään (ja jakopään avattuani havaitsisin että jakokettinki on hyvä ja poistaisin vain rallatusta aiheuttaneen katkenneen tp. akselin ketjun) sekä vaihtaisin lootan kone paikoillaan.

Mietin kaks :?: kertaa ennen koneen nostoa ryhdynkö siihen. Päädyin koneen irroittamiseen ja tähän laajempaan versioon loppupeleissä siitä syystä että autosta oli aikoinaan levinnyt öljypumppu. Moottori oli keretty sammutamaan ennen kuin vaurioita oli syntynyt. Mutta halusin olla varma... (Nokka-akseleista huomasi että ne oli kerennyt pyörähtää kuivana)

Projekti veny näistä yllättävistä syistä sekä siitä että pari kaveria joilta odotin runsasta neuvontaa/apua ei kerennyt paljon autteleen kun ne joutui muuttamaan muualle.

Katkera en ole, tämä projekti kasvatti monessa mielessä ja kivaa oli vaikka välillä sortuikin kiroamaan saabin insinöörejä :oops:

Ja nyt tähän on turtunut, hiljaa hyvä tulee ja kyllähän tolla satkullakin ajelee (paitsi nyt :x http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29170)

Uskottelen itselleni että kaikesta huolimatta tulevaan kuntoon nähden tästä tulee varsin kohtuuhintainen auto :wink:

Vähän listaa mitä on vaihdettu (jotain varmaan unohtuu listata)

Runkolaakerit
Kierokangen laakerit
Männän renkaat
Nokka-akselin rattaat
nokka-akselin rattaan pultit
jakoketju
alaratas
laahaimet
kampiakselin pultti
pako-imusarjan/kannen tiivisteet (kannen pahvi 2 kertaa)
venttiilivarren tiivisteet
kampiakselin etu ja taka tiivisteet
kannenpultit
vesipumppu
laturi
moniurahihna
sekalainen määrä o-renkaita

välihommana:

etuiskarit
jouset
puslia

+koneistukset, hionnat, pesut yms.

Vielä ois hommia edessä, mutta annetaan päähommat urakoitsijoille.
(Eli lähinnä laatikon kunnostus/vaihto viimekäden fiksaukset)

Ilmoittelen sitten kun tonnari on ajossa
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

vtp9k kirjoitti: Ketjun poisto taitaa olla yksinkertaisin mahdollinen operaatio: jättää ketjun pois. Tasapainoakselin ketjunkiristin sen sijaan toimii jousella ja vastapaineena öljyllä joten sen voi jättää paikoilleen tai tukkia sen alla olevan öljyreijän.

Tasapainoakselit itsessään sisältävät kaksi laakeripintaa, näistä ulommat jakopäästä katsoen ruokitaan runkolaakerilta #3 lyhyitä öljykanavia pitkin.

Imusarjan puoleisen tasapainoakselin jakopään puoleinen laakeri ruokitaan pääöljykanavasta. Pakosarjan/jakopään puoleinen laakeri puolestaan ruokitaan runkolaakerin #1 kautta. Tuosta laakerista puolestaan nousee vielä kanava ketjun ohjausrattaalle (se pakopuolen tasapainoakselin rattaan yläpuolella oleva ratas).

Jos akselit jättää pois niin noille öljykanaville on parempi tehdä jotain eli pistää tukkoon. Ketjun poistaminen ja akseleiden paikalleen jättäminen ei ainakaan minun mielestäni ole kovin hyvä idea. Tuohon jäi hieman epävarmuutta kun ihmettelin sen taaimmaisen laakeripinnan öljyn kiertoa. Siinä akselin laakeripinnassa keskellä on puoliympyrän mittainen ura joka pyöriessään ottaa aina hieman öljyä matkaan runkolaakerilta tulevalta kanavalta. Olisi varmaan pitänyt hieman mittailla ja tutkia tarkemmin sitä josko öljyn kierto ei häiriintyisi (= runkolaakerilta tuleva kanava jäisi kiinni kaikissa tasapainoakselin asennoissa) jos akselin jättää paikalleen ilman ketjua.

Tuollaista operaatiota kun lähtee tekemään niin ensimmäisenä kannattaa pyöritellä sitä lohkoa sylissä ja miettiä todella tarkkaan mitä kautta öljy kiertää siellä koneessa.

Mielenkiintoista tuossa öljyn kierrossa on tuo runkolaakerilta 3 nousevat kanavat tasapainoakseleille. Tuostakohan syystä nuo kolmosen laakerit ovat noissa kiinnileikanneissa koneissa niin heikossa hapessa...?

Tuossa alla olevassa sigussa mainitussa koneessa ne akselit ovat paikoillaan samoin kuin ketju. Ja disclaimerina vielä että yllä oleva teksti pätee uudempaan 1994- "lyhytlohko"-koneeseen, tosin tuo vanhempi B234 näyttää olevan lohkoltaan lähes samanlainen.

Mitäs muut ovat mieltä tästä varsin ansiokkaasta pohdinasta, olisiko parempi tosiaankin poistaa akselit ja tukkia öljykanavat vai rohkenisiko jättää akelit sellaisinaan paikalleen ja pelkästään poistaa ketju ja kiristin?
Niin ja omassa tapauksesani on kanssa 2.3-pitkälohko
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Mitäs muut ovat mieltä tästä varsin ansiokkaasta pohdinasta, olisiko parempi tosiaankin poistaa akselit ja tukkia öljykanavat vai rohkenisiko jättää akelit sellaisinaan paikalleen ja pelkästään poistaa ketju ja kiristin?
Jatketaanpas hieman filosofointia.

Kuten tietänette niin välittömästi öljypumpun jälkeen tuolla jakopään kannessa on öljynpaineen rajoitinventtiili (joka toimii jousikuormitetulla männällä) jolla öljynpaine rajoitetaan tuonne 3.8 baariin jollakin kierrosluvulla, taisi olla tyhjäkäynnillä vähemmän (2.7 bar???).

Rajoitinventtiilin jälkeen tietenkin öljylle muodostuu jonkinlainen vastapaine kaikista kierrossa olevista kanavista. Nyt jos noita kanavia pistää tukkoon riittävän määrän niin mahtaakohan rajoitinventtiilin kautta menevä tilavuusvirta rajoittamaan öljynpaineen tuonne tarkoitettuihin lukemiin?

Tällainen sattui tulemaan mieleen kun kuulin että 9-5:n koneissa joissa tasapainohärdellin on revitty pois ja tasapainoakselin ketjunkiristimen paikka on pistetty tukkoon niin kampiakselin puoleisen pään stefa alkaisi kusta öljyä pihalle. No, tuohonhan ei äkkiseltään tule keksittyä mitään muuta syytä kuin että öljynpaineensäädin ei pystykkään enää kierrättämään riittävästi öljyä tai sitten sieltä tulee liikaa takaisin (en nyt jaksa muistaa miten se paluukanava meni, taisi mennä suoraan takaisin pumpun ensiöpuolelle) jolloin paine kasvaa öljypumpussa sen verran kovaksi että öljy löytää tiensä ulos stefan kautta.

Äkkiähän tuon joku kokeilunhaluinen voisi testata, akselit veke, kanavat tukkoon ja jos stefan kohdalle ilmestyy geysiri niin sitten tiedetään... 8O

Edelleen olen sitä mieltä että tasapainokoneisto kiltisti paikalleen, ketju mukaanlukien. :D
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Äh, unohtui mainita että sitä tasapainoakselin ketjun kiristintä ei ainakaan pidä missään tapauksessa heittää pois, muuten siihen kohtaan ilmestyy koneen sisäinen geysiri ja öljynpaine voi olla hieman vajavainen.

Tietenkin jakopää on sen jälkeen hyvin voideltu.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

vtp9k kirjoitti:Edelleen olen sitä mieltä että tasapainokoneisto kiltisti paikalleen, ketju mukaanlukien. :D
Sen kun tietäis varmaksi, että tollasen pitkäkoneenkin tarvikkeena saatavat tasapainokilkkeet olisivat "uutta ja kestävää" mallia, niin saattaisi ne sinne laittaakin. Semmosista vaan ei kuulunut edes huhua.

Itse tyydyn hampaattomiin akseleihin, katkaistuun laahaimeen ja pihapihlajassa roikkuvaan katkaistuun ketjuun.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Itse ajattelin jättää koko järjestelmän sellaisenaan paikalleen, ainoastaan ketjun poistaen. Luulisi ettei tasapainoakselien kautta tapahtuvalle öljykierrolle tapahdu mitään kovin mullistavaa vaikka akselit eivät pyörisikään?
Mullakin nuo akselit ovat jo paikallaan joten en pääse niitä laakeripintojen puolikuun muotoisia voitelukohtia tutkimaan, liekö tuolla pinenellä uralla suurtakaan merkitystä, sehän on yksinomaan akselin voitelua varten, tai siis se tehostaa akselin voitelua, öljyä pääsee joka tapauksessa virtaamaan akselin laakeripinnan ohi, ainakin meikäläisen koneessa nuo akselit ovat suhteellisen väljät tilaansa.
Eli jos haluaisin säilyttää tuon tasapainosysteemin toiminnassa, joutuisin luultavasti heloittamaan tasapainoakselien pesät, vai minkälaiset lakeripinnat siellä lieneekään, ei ole nyt EPC:tä käytössä joten en saa tarkistettua asiaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

No niin vois taas hiljalleen herätellä tätä projektia henkiin :)

Eilen saapu uusi laatikko ja nyt irrotellaan täyttä häkää vanhaa pois. Vähän huonommissa olosuhteissa joutuu nyt tekemään, mutta eiköhän tämä onnistu.

Tämä projektihan "vähän" jääty tossa kun huomasin että laatikko ei toiminutkaan enkä kerennyt saamaan sitä kuntoon ennenkuin tallipaikka meni. Auto siirrettiin vanhempieni verstaalle ja samaan aikaan vaihdoin itsekkin paikkakuntaa.

Talven ja kevään aikana olen vaihtanut kaikki etupäänpuslat uusiin ja jotain pikkunäpläystä suorittanut. Laatikon vaihdon jälkeenkin riittää vielä pientä näpräämistä, mutta motivaatio on huomattavasti parempi kun auto mahdollisesti liikuu :wink:
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

itekin on nöyrrytty ogsatkulla ajelemaan kun tiontun pitkälohko on ollut palasina ja laatikkokikin piti vaihtaa. Kyllä se sieltä tulee kuntoon ja sitten ajelu onkin yhtä juhlaa. EI ole minunkaan tarvinnut tänä kesänä paljoa ysikolmosella ajella kun on on tonttu kunnossa. Tai no, pakko kai sillä tontulla on ajella kun siihen on tuhlattu niin paljon aikaa ja rahaa :)

oma Via dolorosa: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 422#317422

Voimia sinne! lopussa kiitos seisoo! :D :D

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin