
tonnarista putkari?
tonnarista putkari?
Romu, ehjällä tekniikalla oleva -91 2.3 turbo tonnari jäi käsiin ja siitä voisi viritellä voimapaketin uuteen projektiin. Mitä kaikkea tosta pitäisi, voimapaketin lisäksi,ottaa talteen että saa koneen toimimaan esim. putkiksessa? Johtosarjoja ym? Aloittelijan kiitokset vaivannäöstä jo etukäteen 

Re: tonnarista putkari?
Ei ihan tonnari mutta hyvä rakentelu kertomus http://harvelit.proboards.com/index.cgi ... thread=677
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: tonnarista putkari?
Ton kertomuksen olinkin lukenut, mutta onko tietoa tosta 2.3 tic koneesta mitä kaikkea se tarvii kanta-autosta toimiakseen? Jotain auton johtosarjasta ja alipainehärveleistä polkimilta yms.
Re: tonnarista putkari?
Eikös tuon vehkeen sytkä ole säädetty väärin? kts. sivu #18Sabanisti kirjoitti:Ei ihan tonnari mutta hyvä rakentelu kertomus http://harvelit.proboards.com/index.cgi ... thread=677
900C -86
Re: tonnarista putkari?
Joo. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 61#p717361ASTech kirjoitti:Eikös tuon vehkeen sytkä ole säädetty väärin? kts. sivu #18
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: tonnarista putkari?
Noh,turha vaatimattomuus pois ja tietäjät esiin
Vai eikö tota moottoria ole sovellettu uusiokäyttöön?

Re: tonnarista putkari?
Sehän riippuu mitä toiminteita sä siihen putki hässäkään aiot laittaa? cruise etc...? Jos itelle tekisin niin laittasin jakajan siihen ja sivuimut eli mahollisimman vähän elektroniikkaa.randa kirjoitti:Ton kertomuksen olinkin lukenut, mutta onko tietoa tosta 2.3 tic koneesta mitä kaikkea se tarvii kanta-autosta toimiakseen? Jotain auton johtosarjasta ja alipainehärveleistä polkimilta yms.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24618
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: tonnarista putkari?
eikö helpoimmalla pääse ku hitsaa putkea kehikoksi ja sit laikkaa päältä peltiä pois oman maun mukaan...vai takavetoako tässä ollaan tekemässä???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: tonnarista putkari?
Joo,pannaas vähän tarkennusta asiaan, eli nyt on suunnitelmissa tehdä tosta tekniikasta takatuuppari keskimoottorivekotin kevyellä kopalla.Jossain vanhassa topicissa oli samara tehty samalla ajatuksella mutta siinä oli eri tekniikka. Eli jos säilyttää kuitenkin ton ruiskun ja omat boksit niin tarviiko toi koko johtosarja säilyttää mikä autosta löytyy,vai mitä kaikkea toi vaatii toimiakseen.Cruisea tuskin
,mutta onko noilla jarru ja kytkinpolkimen katkaisijoilla muuta virkaa? Mitä tosta sulakerasiasta pitäisi säästää?

Re: tonnarista putkari?
jos ton tekniikan käytät sellaisenaan etenkin manuaalina niin ainakin vaiteen siirto tangoista tulee mielenkiintoinen hässäkkä


# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: tonnarista putkari?
9000.sta a pilarit poikki ,lattia oven etureunasta poikki .lokasuojat konepelti ,valot puskuri pois. sitten hankkii wv kuplan täydellisen etuakselin ,ja läjä rautaputkea .ja eikun kasamaa ,saabin etu päätä voi vielä keventää lisää kun kehikko alkaa olemaan kasassa ,johdot jättää keulaan tallelle ,ei tule ongelmia sähköjen kanssa.tojotan vaidekeppi systeemistä rakentaa vaihteen siirto järjestelmän
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: tonnarista putkari?
Vivustolla on ehkä turha tosiaan yrittää tota vaihteistoa kun se akseli osoittaa suoraan taakse,mutta kyllä sen joillain esim. veneen kaukosäätökaapeleilla saa toteutettua.Keulalla olevat sähköt on tietty jätettävä,mutta ei kai noita kaikkia johtosarjoja mitkä kietävät etupenkkien alla ja menevät taakse, tarvi säilyttää?
Re: tonnarista putkari?
Tonnarissa on myös tuo apurunko, että ei välttis tarvii tuota etuosaakaan säilyttää.
Kopsaa siitä vaan mitat putkille.
Ite lähtisin silleen että ottaisin koko johtosarjan autosta ja sit purkaisin siitä turhat sitä mukaan kun saa anturit sun muut kytkettyy.
Taaksepäin ei varmaan tarvii kuin pa-pumpun johdot sekä takaparkit ja jarruvalot(jos vaikka eksyy jonnekki yleisemmäl jääradal joskus) mutta kaikki lisävarusteiden, lämppärin yms johtoja voi karsii huolella. Valotki on ehkä helpompi tehä omil kytkennöillä.
Mittaristosta tarvitaan käsittääkseni ainakin nopeustieto että ruisku toimii järkevästi, tää saattaa kyllä olla vuosmalli/ruiskumalli-riippuvainenki.
Ja tosiaan japseissa on noita vaijereilla toteutettuja vaihdekeppejä.
Kuplan etuakselistosta ei oo kyllä erityisen hyvää sanottavaa tai sit omalle kohdalle osunu oli väsy mutta esim. og satkun päällekkäiset kolmiotukivarret olis varmaan kohtuu helppo myös sijoittaa putkariin, tehostetun hammastankon kun tyhjää niin pysyy ohjauspyörän kierroksetki kohtuullisina.
Noita osii löytyy vaikka kuinka, paimiossaki pari purkuautoo mistä sopii tulla purkaan, vieläkä purkaa riittävän uuden niin sopii samat renkaat ympäri auton.
Kopsaa siitä vaan mitat putkille.
Ite lähtisin silleen että ottaisin koko johtosarjan autosta ja sit purkaisin siitä turhat sitä mukaan kun saa anturit sun muut kytkettyy.
Taaksepäin ei varmaan tarvii kuin pa-pumpun johdot sekä takaparkit ja jarruvalot(jos vaikka eksyy jonnekki yleisemmäl jääradal joskus) mutta kaikki lisävarusteiden, lämppärin yms johtoja voi karsii huolella. Valotki on ehkä helpompi tehä omil kytkennöillä.
Mittaristosta tarvitaan käsittääkseni ainakin nopeustieto että ruisku toimii järkevästi, tää saattaa kyllä olla vuosmalli/ruiskumalli-riippuvainenki.
Ja tosiaan japseissa on noita vaijereilla toteutettuja vaihdekeppejä.
Kuplan etuakselistosta ei oo kyllä erityisen hyvää sanottavaa tai sit omalle kohdalle osunu oli väsy mutta esim. og satkun päällekkäiset kolmiotukivarret olis varmaan kohtuu helppo myös sijoittaa putkariin, tehostetun hammastankon kun tyhjää niin pysyy ohjauspyörän kierroksetki kohtuullisina.
Noita osii löytyy vaikka kuinka, paimiossaki pari purkuautoo mistä sopii tulla purkaan, vieläkä purkaa riittävän uuden niin sopii samat renkaat ympäri auton.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992