tonnarista putkari?

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
randa
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Syys 30, 2010 01:54

tonnarista putkari?

Viesti Kirjoittaja randa »

Romu, ehjällä tekniikalla oleva -91 2.3 turbo tonnari jäi käsiin ja siitä voisi viritellä voimapaketin uuteen projektiin. Mitä kaikkea tosta pitäisi, voimapaketin lisäksi,ottaa talteen että saa koneen toimimaan esim. putkiksessa? Johtosarjoja ym? Aloittelijan kiitokset vaivannäöstä jo etukäteen :)
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: tonnarista putkari?

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Ei ihan tonnari mutta hyvä rakentelu kertomus http://harvelit.proboards.com/index.cgi ... thread=677
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
randa
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Syys 30, 2010 01:54

Re: tonnarista putkari?

Viesti Kirjoittaja randa »

Ton kertomuksen olinkin lukenut, mutta onko tietoa tosta 2.3 tic koneesta mitä kaikkea se tarvii kanta-autosta toimiakseen? Jotain auton johtosarjasta ja alipainehärveleistä polkimilta yms.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: tonnarista putkari?

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Sabanisti kirjoitti:Ei ihan tonnari mutta hyvä rakentelu kertomus http://harvelit.proboards.com/index.cgi ... thread=677
Eikös tuon vehkeen sytkä ole säädetty väärin? kts. sivu #18
900C -86
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tonnarista putkari?

Viesti Kirjoittaja jus »

ASTech kirjoitti:Eikös tuon vehkeen sytkä ole säädetty väärin? kts. sivu #18
Joo. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 61#p717361
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
randa
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Syys 30, 2010 01:54

Re: tonnarista putkari?

Viesti Kirjoittaja randa »

Noh,turha vaatimattomuus pois ja tietäjät esiin :D Vai eikö tota moottoria ole sovellettu uusiokäyttöön?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: tonnarista putkari?

Viesti Kirjoittaja V-M »

randa kirjoitti:Ton kertomuksen olinkin lukenut, mutta onko tietoa tosta 2.3 tic koneesta mitä kaikkea se tarvii kanta-autosta toimiakseen? Jotain auton johtosarjasta ja alipainehärveleistä polkimilta yms.
Sehän riippuu mitä toiminteita sä siihen putki hässäkään aiot laittaa? cruise etc...? Jos itelle tekisin niin laittasin jakajan siihen ja sivuimut eli mahollisimman vähän elektroniikkaa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: tonnarista putkari?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eikö helpoimmalla pääse ku hitsaa putkea kehikoksi ja sit laikkaa päältä peltiä pois oman maun mukaan...vai takavetoako tässä ollaan tekemässä???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
randa
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Syys 30, 2010 01:54

Re: tonnarista putkari?

Viesti Kirjoittaja randa »

Joo,pannaas vähän tarkennusta asiaan, eli nyt on suunnitelmissa tehdä tosta tekniikasta takatuuppari keskimoottorivekotin kevyellä kopalla.Jossain vanhassa topicissa oli samara tehty samalla ajatuksella mutta siinä oli eri tekniikka. Eli jos säilyttää kuitenkin ton ruiskun ja omat boksit niin tarviiko toi koko johtosarja säilyttää mikä autosta löytyy,vai mitä kaikkea toi vaatii toimiakseen.Cruisea tuskin 8O ,mutta onko noilla jarru ja kytkinpolkimen katkaisijoilla muuta virkaa? Mitä tosta sulakerasiasta pitäisi säästää?
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: tonnarista putkari?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

jos ton tekniikan käytät sellaisenaan etenkin manuaalina niin ainakin vaiteen siirto tangoista tulee mielenkiintoinen hässäkkä
:roll:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: tonnarista putkari?

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

9000.sta a pilarit poikki ,lattia oven etureunasta poikki .lokasuojat konepelti ,valot puskuri pois. sitten hankkii wv kuplan täydellisen etuakselin ,ja läjä rautaputkea .ja eikun kasamaa ,saabin etu päätä voi vielä keventää lisää kun kehikko alkaa olemaan kasassa ,johdot jättää keulaan tallelle ,ei tule ongelmia sähköjen kanssa.tojotan vaidekeppi systeemistä rakentaa vaihteen siirto järjestelmän
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
randa
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Syys 30, 2010 01:54

Re: tonnarista putkari?

Viesti Kirjoittaja randa »

Vivustolla on ehkä turha tosiaan yrittää tota vaihteistoa kun se akseli osoittaa suoraan taakse,mutta kyllä sen joillain esim. veneen kaukosäätökaapeleilla saa toteutettua.Keulalla olevat sähköt on tietty jätettävä,mutta ei kai noita kaikkia johtosarjoja mitkä kietävät etupenkkien alla ja menevät taakse, tarvi säilyttää?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: tonnarista putkari?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tonnarissa on myös tuo apurunko, että ei välttis tarvii tuota etuosaakaan säilyttää.
Kopsaa siitä vaan mitat putkille.

Ite lähtisin silleen että ottaisin koko johtosarjan autosta ja sit purkaisin siitä turhat sitä mukaan kun saa anturit sun muut kytkettyy.
Taaksepäin ei varmaan tarvii kuin pa-pumpun johdot sekä takaparkit ja jarruvalot(jos vaikka eksyy jonnekki yleisemmäl jääradal joskus) mutta kaikki lisävarusteiden, lämppärin yms johtoja voi karsii huolella. Valotki on ehkä helpompi tehä omil kytkennöillä.
Mittaristosta tarvitaan käsittääkseni ainakin nopeustieto että ruisku toimii järkevästi, tää saattaa kyllä olla vuosmalli/ruiskumalli-riippuvainenki.
Ja tosiaan japseissa on noita vaijereilla toteutettuja vaihdekeppejä.

Kuplan etuakselistosta ei oo kyllä erityisen hyvää sanottavaa tai sit omalle kohdalle osunu oli väsy mutta esim. og satkun päällekkäiset kolmiotukivarret olis varmaan kohtuu helppo myös sijoittaa putkariin, tehostetun hammastankon kun tyhjää niin pysyy ohjauspyörän kierroksetki kohtuullisina.
Noita osii löytyy vaikka kuinka, paimiossaki pari purkuautoo mistä sopii tulla purkaan, vieläkä purkaa riittävän uuden niin sopii samat renkaat ympäri auton.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin