900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Nonniin taas pientä aktiviteettia harrastettu. Reiän (tai nyt päivänvalossa nähtynä kahden) peitoksi tuli laitettua ilmastointiteippiä, että mahdolliset roiskevedet pysyvät poissa sisätiloista parin viikon sisällä tapahtuvaan paikkaukseen saakka.
Kuva
Kuva
Hauskaan kohtaan tuo on syntynyt kun keskellä on ihan kova palkki, ja reunoilta on sitten pelti muussina...

Tämän ohella laitettiin matkustajan oven kylkilistan etu- ja takareunoihin listankiinnitysfoamteippiä, kun ko. lista alkoi olemaan aina vain enemmän irti molemmista päistään. Oikeaoppisesti toimittaessa olisi tietenkin pitänyt ottaa koko lista irti ja laittaa uudet teipit koko matkalle mutta jaksan uskoa että tuo välttää siihen asti kun auto jää pois jokapäiväisestä käytöstä ja on mahdollisuus laittaa ylipäätään alkuperäisasuun ajan kanssa.

Samalla periaatteella putsattiin konehuonetta, ihan raa'asti lämmintä vettä + pesusieni -metodilla niin ettei joka paikka ole lian peitossa. Perusteellisemman putsauksen voi tehdä siinä vaiheessa jos/kun koko kone vierailee konetilan ulkopuolella, tai kun auto pääsee nauttimaan eläkepäivistään.
Kuva

Lisäextrana:
OG900-osion cabbeketjun lisävalokeskustelun johdosta katselin tarkemmin noita kaapista löytyneitä lisävaloja ja nyt selailin netistä lisävarmistusta asiaan. Tuossa alemmassa parissa (eli uuden tietämyksen valossa Bosch Touringeissa) oli umpiossa merkintä HR, ja kaikissa muissa poislukien oikean reunan yksittäinen Bosch Pilot oli merkintä B. B:n merkitystä en vielä saanut varmistettua mutta HR tarkoittaa mitä ilmeisimmin halogeenikaukovaloa, eli Touringit tulevat ennen pitkää löytämään tiensä satkun puskurin alle. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24015
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

elä lisäpitkiä laita puskurin alle..

mikä naruhässäkkä öljyntäyttö putken luona 8O
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

B on sumuvalo
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

nalleolut kirjoitti:elä lisäpitkiä laita puskurin alle..

mikä naruhässäkkä öljyntäyttö putken luona 8O
Tuota sijoitusta rupesin itsekin miettimään tuon viestin laittamisen jälkeen kun ei oikein käy järkeen että tulisi pitkiin hirveästi lisää puskurin alta...pitää vähän koemallailla. :)

Naruhässäkkä on about 27 metriä millistä metallilankaa, ensimmäiset metrit toimivat piakkoin toivon mukaan ryyppyvaijerin ominaisuudessa. Pitäisi katkaista nuo loput irti ja pistää alkupää kiinni kaasarin kylkeen.
Vesa Pohjalainen kirjoitti:B on sumuvalo
Hyvä tietää, nuo Hellat siis sopivat siihen käyttöön jos tulee tarvetta.
on kyllä perin outo nimeämissysteemi, tulevatko nuo lyhenteet jostain ranskasta tms. :?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Orggikset lisävaloraudat lisäpitkille joilla asettuvat tuohon puskurin yläpuolelle ja toimimaan pitkien rinnalle, sumuvalot puskurin alle ja oisko extra-kytkin niille klassinen ja ajan hengen mukanen ratkasu..?
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^No tuohan kuulostaa ihan kohtuulliselta suunnitelmalta, varsinkin kojelaudan extran osalta. :D Jotain tuonsuuntaista voisi ruuvailla tallissa sen jälkeen kun vuoden leima on plakkarissa (ja varmaan lunta maassa...).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Satku on nyt odotellut pääsyä hovikorjaajalle ruosteen, alapallonivelen vaihdon, laturin puslien yms. vaiheilta (olen kyllä sillä ajanut vähintään joka toinen päivä), mutta tuossa äsken kun kävin 9-3:lla kotiin tulemisen jälkeen vähän sitä lämmittelemässä, tuli taas kovasti deja vu -täyteinen kokemus...

Ajoin isompia ja pienempiä maanteitä moottoritien liittymään, ja auto toimi oikein mallikelpoisesti, kulki erittäin pirteästi jne. Noh, käännyin motarin rampille, kakkosella kiihtyy iloisesti, kolmosella samoin, nelosella rupesi tuntumaan pientä hyytymistä täydellä kaasulla, ja sitten lopulta vitosella ei vauhti noussut 115:stä eteenpäin kaasu pohjassakaan. Poistuminen alas rampille, ja vapaalle vaihtaessa tuli mieleen että tässä kohtaa moottorin kuuluisi sitten vanhojen merkkien mukaan sammahtaa. Kuinka ollakaan, värinä ratissa pieneni kunnes öljynpaine- ja latausvalo syttyivät tutunoloisesti mittaristoon. Kytkin ylös, moottori käynnistyy, ja kotia päin risteyksissä kaasulla moottoria käynnissä pitäen. Tasakaasulla kulkee, kaasu pohjassa ei, ilman kaasua vapaalla käy erittäin vaivalloisesti tai sammuu.

Eli käytännössä ne oireet jotka vaivasivat koko viime talven, ja jotka hävisivät selittämättömästi ja ovat olleet poissa ainakin jostain huhtikuusta asti, ilmaantuivat taas takaisin. Satkun kannalta tämä on erittäin huono uutinen koska allekirjoittaneella on huomenna työhaastattelu, josta toivon mukaan seuraa töitä, mikä taas tarkoittaa että minulla työhakemukseni mukaisesti tulee olla auto käytettävissä työmatkoihin. Viime talvena kävin lukiota muutaman kilometrin päässä ja auto oli lähinnä luksusta.

Ellei tuo auto nyt kaasuttimen kalvon vaihdolla (löytyy yksi varakappale) ja virranjakajan puhdistuksella yms. perusvarmistelulla tokene, ei tee järkeä laittaa rahaa sen hitsaamiseen, korjaamiseen, katsastamiseen ja uusiin talvirenkaisiin, ja se tarkoittaa toisen auton hankkimista. En tietenkään aio nykyistä myydä tai romuttaa (yli kuolleen ruumiini) vaan jos nuo korjaustoimenpiteet eivät auta otan soiton mökkinaapurille löytyisikö ainakin ensi kevääseen tallipaikkaa jostain päin ulkorakennuksia.

Että näin. :cry:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Rattivaihde kirjoitti:tulevatko nuo lyhenteet jostain ranskasta tms. :?

B ainakin taitaa tulla sieltä
(tosin saksankielisestäkin nimityksestä löytyy b, mutta keskeltä).
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kuulostaa kovasti siltä, että kaasarin luisti jumittelee tai kalvo ei ole ehjä. Ehkä noissa on laatu laskenut, kuten monissa muissakin kumi- ja muoviosissa.
Viimeksi muokannut Juha96, Ma Loka 22, 2012 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24015
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

arvuutellaan lisää..oot sie tutkinu alipaineletkujen kunnon sieltä läpän luota joka säätää imuilman tulevaksi ulkoa tai pakosarjalta.. ilmat viilenee..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juha96 kirjoitti:Kuulostaa kovasti siltä, että kaasarin luisti jumittelee tai kalvo ei ole ehjä. Ehkä noissa on laatu laskenut, kuten monissa muissakin kumi- ja muoviosissa.
Noin itsekin mietin, aikaisemminkin on aina toiminut tasakaasulla moitteitta mutta ongelmat kaasu pohjassa ja sen jälkeen kun ei kaasua. Huomenna katson ainakin luistin ja kalvon, luulen että sen verran on vielä rutiinia jäljellä viime talvelta ettei pitäisi mennä kauan...
nalleolut kirjoitti:arvuutellaan lisää..oot sie tutkinu alipaineletkujen kunnon sieltä läpän luota joka säätää imuilman tulevaksi ulkoa tai pakosarjalta.. ilmat viilenee..
En ole tutkinut, ja justiin mietin että se pitää myös huomenna kattoa. Nyt on meinaan taas lämpötilat laskeneet juuri sille tasolle millä ne oli keväällä kun tuo auto viimeksi temppuili.

Edit: Ja kun nämä ongelmat taas alkoivat aivan kuin salama kirkkaalta taivaalta eikä mikään tulpanjohdoista yms. virranjako-osista näyttänyt vahingoittuneelta ja bensaa tulee uudelta bensapumpulta, niin välttämättä tulee mieleen että ongelma on kaasuttimessa tai sitten juuri siellä imuilmapuolella.

Ajoittain tulee mieleen että oi kun olisin vain toissatalvena pysynyt lujana ja raahannut ajokortilliset mukanani Tampereelle missä oli koko ajan tarjolla 16v-ruiskusatkuja...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja marvi »

Toivottavasti en nyt ihan omituisia tässä kirjoittele, kun en todellakaan noista kaasuttimista mitään tiedä. Mutta eikö nuo oireet sovi aika hyvin juuri tuon imuilman lämmityksen toimimattomuuten ts. jäätyvään kaasuttimeen. Kelit kun menee alle +5 ja kosteaakin on, toimii hetken aikaa liikkeelle lähdön jälkeen kunnes vika ilmestyy?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Voihan olla että imuilman lämmityksessä on ongelma, joka aiheuttaa jään kertymistä kaasuttimeen, joka puolestaan johtaa luistin jumitteluun. Jos näin on, niin muutaman minuutin parkissa pitäisi sulattaa jään ja sitten auton pitäisi käydä normaalisti kunnes jäätää uudestaan.

(voisi kokeilla tankata muutama litra E85:ttä bensan sekaan joka tankkauksella, olisiko estävää vaikutusta)
Viimeksi muokannut Juha96, Ma Loka 22, 2012 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Voipi hyvinkin olla jäätymisestä kiinni. En tiedä vielä miten se säätöläppä toimii, mutta sen tiedän että se ilmaputki pakosarjalta on melkolailla riekaleina (ts. halki useasta paikasta). Jos sillä on suurempikin merkitys niin pitänee uusia pikapuoliin...
Juha96 kirjoitti:Voihan olla että imuilman lämmityksessä on ongelma, joka aiheuttaa jään kertymistä kaasuttimeen, joka puolestaan johtaa luistin jumitteluun. Jos näin on, niin muutaman minuutin parkissa pitäisi sulattaa jään ja sitten auton pitäisi käydä normaalisti kunnes jäätää uudestaan.

(voisi kokeilla tankata muutama litra E85:ttä bensan sekaan joka tankkauksella, olisiko estävää vaikutusta)
Tuota muutamaa minuuttia parkissa ei ole oikein koskaan päässyt kokeilemaan kun käynti on ollut aina niin onnetonta :D Tuo E85-ideahan on melko mielenkiintoinen...autoonhan ei minun omistusaikana ole tankattu mitään muuta kuin 98E5:sta (poislukien puolitoista pulloa Masinolia viime talvena...)

Jos taas keli lämpenee tai (lämpimässä) tallissa vietetyn yön jälkeen oireet ovat poissa niin hommahan on melko selvä. Pitää nyt yrittää kuitenkin huomenna ainakin tilkitä sitä peltiputkea pakosarjalta ja tarkistaa sen lämpöventtiilin tms. toiminta.

Viime talvena ei päässyt samalla tavalla tätä huomaamaan/testaamaan kun kaasutin ei muutenkaan ollut ollut oikein toimintakunnossa ja oli muutakin perushuoltoa vielä tekemättä niin että kaikki oireet menivät sekaisin. Nyt tulee kyllä yhden viestin editoimisen ennätys :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja marvi »

Siihen sulamiseen pitäisi riittää se lyhyt parkissa oleminen vaikka auto ei olisikaan käynnissä, kaasari kun voi tosiaan jäätyä vaikka lämpötila olisi +5 astetta.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Vastaa Viestiin