NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tonnarin antennireikähän oli vesireikä, ja paikalla aftermarket antennin rippeet.

Kuva

Istutin sitte paikalle Motonetin halvan "vahvistetun" antennin. Pitää siis jostain kaivaa sähkökki sille, eli konttiin möykkäröimään.

Kuva

Kuva
Ja randomsialla tiiviiks, jotta on entistä kivempi ensi kerralla purkaa. Taas kuuluu.

Päivä kuitenkin alkoi sovittamalla femman penkkejä. Periaatteessa homma oli hyvin yksinkertainen, koska kiskot oli muuten identtiset, mutta kiinnityspisteet eri paikois. Eli koko kiskohäkkyrä n. 6 cm kapeampi ja taaimmaiset kiinnityspisteet taaempana kuin orkkikses.

Varsinaista ongelmaahan aiheutti takakiinnikkeet, jokka jäi siis "tyhjän päälle".

Kuva

Kuva

Edessä ongelma oli helppo hoitaa, eli lattarautaa pätkä, reikien läpi vanhoihin reikiin ja toiset reiät penkille.

Kuva
Niinku näin. Siirsin reikiä niin, että sain penkin vähä taaemmas kuin normisti.

Kuva

Takana sitte tein vain lattaraudan jalkatilan yli. Ajattelin myös pieni pätkiä, mutta jos ne roikkuvan tyhjän päällä, niin ne pätkät varmasti vääntää penkin kiinnityspaikan mutkalle.

Kuva

Takanahan ketään ei oikeen koskaan istu, joten se jalkojen edes oleva rauta ei sinänsä haittaa. Ja toisaalta jos mun monot (47) mahtuu sen ali, niin mahtuu muittenki. Eli just hyvä ranetus. Tein itse ja säästin.

Kuva

Koko penkkihän on nyt selvästi taaempana kuin aiemmin. Eli mulla jaloille hyvin tilaa.

Kuva

Lattialla pyöritelles penkit on samankorkuset kuin tonnariski, mut todellisuudes penkki on nyt vähä ylempänä kuin orkkis. Lattaraudat tietty myös edesauttaa asiaa. Lisäksi penkkiä ei ilman voimaa saa eteen ääriasentoonsa, koska lattaraudassa on pultinkannat sitä lattiapalkkia vaste, ja kiristäessä lattarautaa palkkiin, kääntyy se vähä mutkalle. Ratkasuhan olisi joko laittaa prikat alle tai sitten hitsata jenkatappi lattarautaan. Jälkimmäistä en tee, koska ranen pitää kestää kolaritilatees jonkin verran voimaa...

Turvavyöt meni heittämällä (vastakappaleet tonnarista) ja sähkötyöt teen joskus toiste. Tähänkään mennes oo yhdeskää autos lämmittimet pelannu, joten... Ja kuitenki kuus talvea istunu nahoilla, et sinänsä ihan tuttua hommaa.

Apparin penkki meni myös paikalleen, mut takapenkki pitää joskus toiste laittaa. Siinä lienee vähän enemmän työsarkaa.

Hemmetin hyvät penkit noi kaiken kaikkiaan on. Paremmat ku tonnaris ikinä. Mukavan liukkaakki, joten ei oo aina tuulihousut puolitangos, ku koittaa vähä asentoa korjata.

Nyt voiski alkaa haaveileen griffinin ilmastoituja penkkejä avoon 8) Kippimekanismeista viis. C70 Volvonki sähköpenkit pitää ajella napista, vaikka mekaaniset vivut onki tallella :lol:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Alkaa pelottamaan negatiivinen palaute pätemisestä, kun muitten ketjuis huutelen helppoa meikkausta. Kannan korteni kekoon. Yksi eniten silmään pistävistä asioista autoissa on vetokoukku, tai siis sen kulahtanut kunto, joka harvaa kiinnostaa.

Tonnarissani siis on koukku läpimätä, mutta ei sitä viitti poiskaa rälläköidä, koska jotain pyörätelinettä tms pitää aina kerran kolmeen vuoteen käyttää. Ja sitte pitäs hitsata tilalle vetolenkki.

Hommahan on suhteellisen helppo aloittaa. Motonetistä pikkupurkki mustaa Hammeriten direct to rustia ja pensseli. Pohjien teossa käytin kuivaa talouspaperia (en oo pessy hetkeen autoa). Lisäksi väänsin pistokkeen kiinnikkeen kutakuinki suoraan.

Kuva
Siitä se lähtee.

Kuva
Ja valmis. Kortsu päähän pitää viä ostaa, jos tota joskus käyttää.

Taas on yksi pykälää siistimpi :saab: liikenteessä. Harvinaisista autoista pidetään hyvää huolta. Pinnallisuus kunniaan :lol:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kaikki, jokka on kokeillu aftermarketmattoja autoonsa, tietää sen, kuinka arvokkaat ja rakkaat orkkismatot voivat olla. Avos oli ihan sieltä itsestään olevat kumimatot, Motonetin tarvikekankaat oli viä kamalammat. Oon jo jokusen kuukauden harkinnu 200e maksavia mittatilausmattoja. Iso raha, mutta jos se on sitten sitä ajamisen iloa sen jälkeen. Ja ne Rensin h*lvetin kovat ja jäykät kumimatot vasta onki kamalat.

Toisinkuin siinä "8tkm" ajetus tontus olleet kuluneet matot niin mun tonnaris oli kantapää jo menny läpi. Kyynel.

Kuva

Kuva
Sikaa alle. Teippasin reiän, jotta ei tuu läpi siat...

Kuva
Sinkittyä pelliä päälle.

Teippasin, jotta siat ei pursua lattiamatolle. Suoraan ajoon kuitenki...

Kuva
Ja se olis niinku siinä. Kenkä antautunee ennen pelliä :mrgreen: Eikä veset valu lattiamatolle. Orkkiskiinnikepisteekki viä ehjät :)

Aina puhutaan autoa ostaes huoltokirjasta, ja köyhien itserustaamia huoltomuistioita morkataan. Tälläinen löytyi auton hanskalokerosta, vuodelta 2008:

Kuva

Sen enempää ottamatta kantaa siihen, että tilattiinko korjaamolta hyvä vai halpa korjaus, mutta työn jälki on ollut tätä:
Kuva

Ja siä ihan katonrajas sitte toiset pätkät noilla samoilla puristusjatkoilla. Ei oo ihme jos ei toimi... Vetäsin kolvaukset ja kutistesukkaa tilalle, niin auto mätänee ennen noita. Tosin lampunkannakki oli ihan umpimädät ja viilan kans putsailin niitä. Sain kuitenkin vain pari toimintaan saakka, joten pitää Motonetistä hakea uudet kannat. Hassuna yksityiskohtana jo kahden lampun toiminta riitti sammuttaan polttimohuomautuksen piktogrammista :roll: Ei sekää sit ihan kaikkea vissiin valvo...

Kuva
Mätää

Xenonit on ostettuna, mut pitäs jaksaa modata valorele ennen sitä, jotta lyhkäset ei räpsy hajaalle. Motivaatiota odotelles asentelin huomiovalot. Motonetin halvin sarja, tietenki.

Kuva
Mukana tuli myös joku hassu automaattiboksi valoille. Google kylläkin paljastaa, että se automatiikka on automaattista lähinnä sekoilujen osalta, eikä toimi (tai sit asentajat on vaa huonoja). Onneks meitä saabisteja hemmotellaan aina, ja kaikkeen on valmiit johdot, myös huomiovaloille.

Kuva
Siitä virtaa

Kuva
Siitä tehtaanlinjat säilyttävä plug and play -kytkentä :wink:

Kuva
Ja siinähän ovat typerän näköisinä. Onneks en niitä kuitenkaan asentanut ulkonäön takia, vaan säästämään xenoneita. Ulkonäkösyistä vois kuitenki parkeilta ottaa liittimet pois... Pro ratkasuhan olis laittaa parkeille rele, et ku nuo palaa niin parkit ei. Mut ku niitä parkkeja ei tartte kuin katsastukses, niin samakai se sitten on ne nyppästä pois vallan. Varsinki ku ne xenonikki pitää nyppiä inssin iloksi...

Kilpihän ei oo keskellä, mut valot on symmetrisesti. Ollu joskus taviskilvillä, mut pökätty eu-malli samoihin reikiin.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joskus muinoin, kun halusin kasvaa henkisesti aikuiseksi, sorruin ostamaan entiseen autooni Pioneerin lättäsubin. Tämmösen

Kuva

Mopoautoon toi varmaan on hyvä, mutta kun on tottunut kuunteleen kotona musiikin Sennheiserin kuulokkeilla tai naapureille soittaen BK Electronicsin tuotteilla avustaen, ei toi oikeen hifikorvaan ollut hyvä ratkaisu. Nyt se kuitenkin on ollut varaston nurkassa jo puoli vuotta, joten oli aika laittaa se tonnariin. Avoon olen ostanut "oikean" subin, mutta kotelo on vielä vaiheessa... Ja lupaan itselleni, että tonnari on viimenen vekotin, johon ton romun laitan. Ei ole vaivan väärti.

Kaapeleita vetäessä tuli hieno johtonippu vastaan hanskalokeron alta.

Kuva

Kyseessä on sama johto, joka piinasi minua jo lämppärin kennoa asennellessa, ja nyt sen nypein sitten lopullisesti pois, kun ei ollut edes kiinni missään. Eniten huolestuttaa päästä löytyny rosvo, joka toivottavasti ei ole katkaissut mitään oleellista orkkisjohtoa.

Kuva

Otin sitten mallia ja laitoin "subin" herätejohdon suoraan rosvoliittimellä mankan, siis mankan, ei orkkisjohtosarjan, herätepiuhaan. Tietääpähän ainaki mistä hakea vikaa vuoden päästä...

Kuva
Tällä kertaa panostin kaapeliinkin, ja laitoin oikeen Ground Zeron hitsauskaapelin. Ennen olen luottanut Biltemalaiseen, mutta vaihtelu virkistää.

"Raju" kaapelointi siitä johtuen, että laitan samasta johdosta pakkivalot myös. Sellaiset jo perinteeksi muodostuneet. Niistä myöhemmin...

Samalla tiensä löysi myös Motonetin työvalo. Kakspuolisella teipillä kiinni ja aina laturissa, kun en tupakansytytintä muuhun tartte. En sentään suoraan kiinteäksi jaksanut kolvailla. Tähän asti ollut ongelmia noitten kans, ku koskaan oo muistanu ladata. Nyt seki ongelma ratkastu...
Kuva

Ja "subi" takakonttiin. Jokaisen DI-Saabistin iloksi asentelin niin, että nyt on myös kiinteä teline varakasetille 8)
Kuva

Ja klubitarran puutetta paikkasin toisenlaisella tarralla.
Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja aero »

Ylimääräisestä, häirinneestä piuhanipusta tulee kovasti mieleen Nokian autosarjan kaapelointi 6310i -aikakaudelta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ok. Kiitos! Vähän tollasta epäilinki. Eli rosvolla lienee rosvoiltu suoraan mankan takaa mute tms. Eli tuskin tulee mitään häröjä sähkövikoja tuon takia...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tonnarihan oli tarkotus pitää autona, jota parsii sen verran, et ajaa ensi kesään saakka. Mut kävi Rattivaihde-syndrooma, eli rakastuin romuuni, enkä malta enään luopua siitä. Piti siis panostaa hiukan taas.

Edessä oli kaiuttimina nätit orkkispaperit.

Kuva

Kuva

Ne lähti Molokin kitaan ja tilalle Focal PC100. Valinta Hifi-konexin puolella tehty. En jaksanut erkkasatsia tähän romuun panostaa, ku sit pitäs avata kojelautaa ja vetää johtoja. Noi meni plug and play. Lisäksi paremmilla kaiuttimilla yleensä haluaa jo vahvistimenki, ja taas lisää rahanmenoa ja vaivaa... Panostan sitten avoon kaiken huomioni 8)

Kuva
Focal. Kumihäkkyrät lensi kans Molokkiin ja diskanttia en jaksanu repiä pois.

Huonot oli orkkispaperit ja huonot on nääki. Toki paremmat kuin ne orkkikset. Kultakorvani on jo monessa koesoitossa valinnut kaiuttimien toistokykyä mittaamaan Nightwishin Creek Mary's Blood. Siinä on kaikkia kivoja rämpyttimiä, jokka pitäisi kuulla. Ja pienimuotoisesti dynamiikkaakin on, joka on sinänsä saavutus nykymusiikilla. Toki ilman referenssikuuntelua ei tiedä, mitä pitäisi odottaa. Ja kun koittaa naittaa yhden nuotin soittajasubbaria etupäähän, niin tuo biisi on siitä kiva, et siitä tälläinen musiikista tietämätönki puukorva osaa veikata, et pitikö tos edelleen soida se sama yks nuotti, vai pitäskö sen toiston olla vähä laajempi :mrgreen: Täs tapaukses varmaan jo rivien välistä on luettu vastaus.

Kotona kökötän pyhän kolmion sweetspotissa, jolloin dsp:n virka on lähinnä subin tasotus. Yritin sitten kuitenkin käyttää pari tuntia jo aikaisemminkin haukkumani susipaskan Kenwöödin dsp:n parissa. Nii, dsp johon tarttee tikulla tuoda kohinaraidat. Voi ristus. Jääkööt desibelimittarin kans kohiseminen sitten toiselle päivälle. Laitoin kuitenkin viiveet kuntoon ja subin vaihetta korjataan tasan kahdessa asennossa. Eipä tartte läppäriä sen takia ulos viedä :lol: Ja toisaalta tuskin subin tai noitten muidenkaa kajarien toiston yhteneväisyydes sillä mitattulla käppyrällä mitää tekeekää. Ei se hyväksi muutu edes taikomalla.

Mut nii se dsp. Sain kyl stereokuvan leveäksi, mutta se viimeinen silaus, eli solisti keskellä, jäi uupumaan. Siihenkin löytyy säätömateriaalia ihan Nightwishin valikoimasta nimeltä Gethsemane. Jos luulee hihistien höpinöitä sweetspoteista mielenviaksi, kannattaa joskus käydä demoamas kyseinen biisi.

Mut pää edellä kohti pettymyksiä. Kaivan rakkaan Radioshackini kaapista joku ilta, ja koitan viä säätää. Tai sit luovutan suosiolla, ja tyydyn kuuntelemaan uutisia. Ja turhahan turbon vihellystä millää musiikilla oliskaa peittää...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

JP_Vette kirjoitti:Mut kävi Rattivaihde-syndrooma, eli rakastuin romuuni, enkä malta enään luopua siitä.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Mitä tuohon äänentoistoon liittyvään loputtomaan tyytymättömyyskierteeseen tulee niin tässäkin asiassa saan kiittää itseäni siitä etten ole hifisti. Näin kelpaa Pioneerin kolmenkympin kaksitiet musiikinkuunteluun ja turboton moottori autoiluun kunhan musiikki ja auto itse ovat kohdallaan. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ai että hyvät on stoorit! Jatka kirjottamista, mä jatkan lukemista.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiitos palautteesta. Hyvä tietää, että ei ihan ittelleen kirjottele, vaan joku edes jollain kieroutuneella mielialalla näitä lukasee :lol:

Stooria voi olla tulossa, sillä ton avon suhteen on tosi kovia visioita, eikä nyt puhuta potuista ja pingispalloista.

Hihistinähän tiedän, että kaksikanavainen musiikki kuunnellaan kaksikanavaisena, mutta kun autossa kahdella kanavalla ei voi saada molempia etupenkkejä tyydyttävää tulosta. Eihän mua apparin puoli sinänsä kiinnosta, mut ku satunnaisesti sillä puolella juon olutta ja toisaalta haasteet on kivoja.

Visioissa pääsen oikasemaan aika paljon valehtelemalla itselleni, eli huijaamalla. Avoauto = rätti takakontis ja lasit alhaalla. Vain tuulilasi heijastaa.

Se missä ei pääse oikasemaan on tietotaito. Misä tahansa kattoo musiikkin painottuvaa keskikanavaa, niin porukka käskee unohtamaan.

Autosoundinkin nettisivut sanoo yksiselitteisesti:
Monet kilpailijatkin ovat luopuneet matkustajan puolen stereokuvan virittämisestä ja keskittyneet yksinomaan kuljettajan äänimaailman viilaamiseen. Stereokuvan saaminen toimimaan kummaltakin etuistuimelta hyvin onkin todella haasteellinen tehtävä. IASCAn kilpailuista löytyy vain muutamia autoja, joissa tämä on onnistuttu toteuttamaan suorastaan loistavasti.

Tämän tyyppisessä ratkaisussa keskikanava esittää tärkeää osaa. Siksi keskikanavan toteutustapa onkin tehtävä asiallisesti
Paljon apua. Rajukkin ratkasut on sinänsä mahdollisia, et myydään palsta on täynnä purkusatkuja, joten palasteltavia kojelautoja saanee halvalla projektiin. Muu voikin sitten olla kovempi urakka, siististä (ja toimivasta) lopputuloksesta puhumattakaan.

Mun tietotaito autohifissä rajoittuu siihen, että varmaan kaikki kolme kanavaa pitäisi saada nostettua kojelaudan päälle. Periaattees valamalla matalan korotuksen koko kojelautaan saa kohtalaiset kotelot rakennettua. Oviasennuksissa sitten puhutaan jo taajuuksista, joita korva ei paikanna. Mut nämä ovat vasta visioita. Jos joku tietää, niin saa konsultoida :)

Vai onko tuo autohifi sitten täysin "kokeile ja erehdy" tyyppistä säätämistä? Toisaalla käsketään suuntaamaan kaiuttimet kuuntelijoihin, toisaalla heijastamaan tuulilasin kautta. Tuulilasiheijastus mahdollistaisi vähän rajumman kokoset elementit ja mun logiikalla "tasasen huonon" suunnan kaiuttimesta molemmille. Jos suuntaa suoraan kuulijaan, niin keskikanava olis neutraali molemmille, mut miten ne sivut sit järkevästi sais...

Pystyasennuksessa jo se 4" elementti on aika iso, ku sen nostaa koteloineen pystyyn kojelaudalle. Mä olen pitkä kuski, joten näkökentässä se ei tasan ole, mutta onko poliisit ja katsastusinssi sitten samaa mieltä kanssani :roll: Sitte taas vaaka-asennus mahdollistaisi isommat elementit -> jollain 6,5" elementeillä pärjäis jo todella pitkälle ilman subiaki. Siis musiikissa, ei kertakäyttöjumputuksessa. Esim mulla on tetokonekaiuttimina on Dalin Lektor 2 ja niissäkin on "vain" 5" midit. Tuumat on pienimunasille :mrgreen:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti: Mun tietotaito autohifissä rajoittuu siihen, että varmaan kaikki kolme kanavaa pitäisi saada nostettua kojelaudan päälle.
Älä ainakaan tee samaa virhettä kuin parikin autonvalmistajaa (mm. Saab), eli vain keskialuetta toistavaa keskikaiutinta. Lopputulos on ihan hirveä, kun kuskille diskantti kuuluu vasemmalta, keskialue oikealta ja basso taas vasemmalta. Epätasaisesti soivat ämyrit ei soi yhteen, eikä balanssia kovin helpolla saa järkeiltyä toimimaan oikein mitenkään. Huhu kertoo että jotkut autonvalmistajat olisivat tämän DSP:n avulla saaneet toimimaan, mutta ainakaan mun korvani eivät ole asiallista ratkaisua kuulleet.
JP_Vette kirjoitti: Vai onko tuo autohifi sitten täysin "kokeile ja erehdy" tyyppistä säätämistä? Toisaalla käsketään suuntaamaan kaiuttimet kuuntelijoihin, toisaalla heijastamaan tuulilasin kautta.
Suurella mutulla väitän, että riippuu kaiuttimista, toistimesta, säädöistä sekä korvista, kumpi antaa paremman lopputuloksen. Kokeilu parin erisuuntaisen korokerenkaan kanssa varmaan valottaa asiaa enemmän kuin pelkkä mietiskely.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo siis jos kojelautaa alan hifistämään, niin ihan oletuksena jo kolme (tai kuus) identtistä kartioo sinne istutetaan.

Vois kai tätäki pitkäaikasta mietintähaavetta pökätä eteenpäin käymällä huomenna taas Hifikonexis. En kyl yhtää tiä, et onko myyjä hifisti vai hifisti. Jos osais kertoa jonku elementin, joka ei oo kauheen suuntaava.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Käväsin siä Hifikonexis konsultoimas aihetta. Vastaus oli heti, et "oli se joskus muotia" ja "en oo yhtäkää toteutusta nähny tai kuullu" :mrgreen: Olen siis asiani kanssa yksin. Kuitenkin puheissa välähti Alpinen PXA-H800 dsp ja 90-luvun Hifi-lehti.

Kuva
Alpinen dsp (700 e)

Ilmeisesti kyseinen Alpine on sitten about ainoa vekotin, joka osaisi jotenkin miksata keskikanavan tyhjästä. Alpinen sivuillahan heti mainostetaan EISAa yms paskapuljua, jokka on valinnut mm. vuoden tuotteeksi kotiteatterivahvistimen, joka ei osannu jälleenohjata DTS:n lfe-kanavaa oikein :mrgreen: Mut onneksi en yleensä ole mainonnan uhri...

Sitten työpäivän aikana pureskelin vähän aihetta, ja mietein, että tartteeko sitä dsp:tä mihinkään, paitsi viiveiden säätöön. Ja siihen ei tartte 700e maksavaa dsp:tä. Ja taas kojelaudan päällä olevat kaiuttimet on kuitenkin aina kuski vs. pelkääjä toistensa peilikuvat, jos niitä menee säätämään. Sitten kun vielä lisää soppaan sen tunnetun tosiasian, joka pätee sekä telkkareihin että hifiin, niin kaikki parannuspiirit on sillon hyviä, kun ne voi kytkeä pois päältä. Ja sekään ei ole edes itsestäänselvyys...

Summasummarum. KvG. Kirjastoon en jaksanut raahautua tämän takia. Se Hifi-lehden old school ysärijuttu. Tuttu myös kotiteatteriharrastelijoille, ainakin teoriassa. Käsittääkseni puhdas Dolby Pro Logic:

Kuva

Eli summataan etukanavat. Käsittääkseni siis aina kun jotain ääniä kuuluu molemmista kavavista identtisenä, niin se kuuluu myös keskikanavasta. Tosin tämähän siis toistaa ne äänet keskikaiuttimessa, ei tietenkään vaimenna sivuilta, kuten oikea keskikanava tekee. Ja tämän kanssahan ei sitten viivesäätö toimi. Ja Hifikonexin mukaan useimmissa autoissa tehdaskeskarit on just noin toteutettu. Tosin kai ne toimii, jos pääsee säätään ja laittamaan identtisen kaiuttimet. Ei tartte sellasta aeron kokemaa roskaa kuunnella.

Mutmut kun aihe on nyt pinnalla, niin päätin vanhan koulukunnan hifistinä (eli ei parannuksia) hakea leipäveitten valmiiksi ranteita varten, ja pistin pystyyn Saab-simulaattorin. Ei se nyt ihan sama ole akustisesti (betonipunkkeri vs. avosaab), mut vähä kokeilen, et mihin olen ryhtymäs.

Kuva
Elektroniikka päälle.

Kuva
Vanhan liiton efektiäänet päälle. (takakajarit mykistettynä)

En tiedä, mutta käsittääkseni ton Dolby PL:n pitäisi vain niitä kanavasummauksia tehdä, ei siis sinänsä raiskata itse ääniraitaa. Vahvistimessani toi PL Movie oli säätöjen osalta kiinteä, mutta toimi jotenkuten. Keskikanava tosin oli turhanki kovalla.

Jotain DTS Neo6:sta kokeilin, mut se vissiin sit ihan veti jotain ihan omaa prosessointia äänelle. Leipäveittikin kävi mieles, kunnes hokasin et Dolbyn PL Music -valinnois pysty säätämään.

Kuva

Dimension sai äänen kuulostaan niinku tulis jostain kaivosta. Yritti kai jotenki syvyyttä siihen taikoa (tyhjästä). Nolla oli paras.

Center Width oli korvamutulla vain ja ainoastaan keskikanavan voimakkuus. Eli mitä pienemmällä, sitä lähempänä steroääntä oltiin. Eli keskellä täydellinen, vähäki sivus kuulostaa kuorolta. Kun asetti aikansa kohilleen, niin löyty sellanen jokseenkin tyydyttävä kompromissi, mitä siis olen hakemassakin autooni. Solisti jokseenkin keskellä, stereokuva muutenkin ok. Eihän toi tietenkään sitä sweetspottia korvaa, mutta auto nyt on auto.

Kuva
dB (C)

Lopuks sitte katoin pikasesti hyvin summittain desibelitasot kaiuttimista, ja yllättäen keskikaiutin oli vain -3 dB sivuihin verrattuna. Tosin tulosta vääristää se, että keskikaiutin on huoneen keskellä ja sivukaiutin lähellä seinää. Ja toisaalta mittaustapa oli nyt silmämääränen, ei kovin totuudenmukainen.

Tuntuu vähän pölhöltä lähteä ostamaan dsp:tä, jossa on liuta hienoja logoja päällä kuulematta lopputulosta ensin edes referenssiautos. Ja pessimistinä pelkään, että rahat menee kankkulan kaivoon ja autos ehkä toi köyhän miehen keskikanava saattais jopa toimia. Mietin taas hetken, ja käyn ehkä ostamassa sitten Biltemasta jokku halvat elementit, joita vähä demoilen itelleni pinta-asennuksina. Ja sen jälkeen sit jos menee takasi Hifikonexiin kyseleen kaiuttimien perään...

Kysyin myös Hifikonexis jos sais sponssia siihen dsp:hen, niin neki sais hifistien iloks kukkasen cv:hen, mut ei lämmenny. En tiä oliko kysees periaatteellinen esto vai tietääkö jo itekki, et ei siitä kuitenkaa hyvää tulis :mrgreen:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja aero »

Ellen ihan väärin muista, Pro Logic paitsi tekee keskikanavan summaamalla etukanavat ja pudottamalla 3dB, se myös vähentää etukanavat toisistaan. Eli vasemmalta kuuluu L-R, keskeltä L+R-3dB ja oikealta R-L. Tuohan on toki helppo testata siinä kotiteatterissa, kun tuuppaat synkatun signaalin (eli käytännössä monona) molempiin etukanaviin - jos muistan oikein, kuuluu tuo vain keskikaiuttimesta (no, vähän voi vuotaa toteutuksesta riippuen, mutta hoksaat kyllä eron siihen että kaikki kolme soi täydellä signaalilla).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No nyt kun puheeksi otit, niin oikeassa olet. Ei siitä niin pitkä ole, kun asiaa demosin itselleni vanhalla monoraitasella leffalla (varmaa joku U-96 Das Boot tms)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin