LeKen Saab 900i -> T

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Piti eilinen touhuta tallilla, mut sitten tuli pari muuttujaa ja uutta vuotta juhlistettiin lopulta ahjon grillillä. :D

No ennen kuin käsky ulos kävi niin kerkesin putsailla loputkin eristematot lattiasta tulipellin kabiinin puolta lukuunottamatta ja ajattelin ne jättää omiin oloihinsa, sieltä kun tuskin ruostetta löytyy.
Siinä touhutessani tajusin myös, että tekniikanluovuttajassa on kolmipuolaratti jonka kävin pelastamassa.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 842c6a.jpg

Vinkkinä ratinirroittelijoille että kannattaa aukaista se mutteri ja ilman sitä pyöritellä rattia ees taas niin lähtee aika nätisti ilman voimaa vaikka olisi kuinka jumissa.

Tänään sitten touhusin peräkoukun irti ajatuksena hioa ruosteet pois, maalata ja laittaa takaisin. Siinä touhutessa huomasin läpivientikumin olevan hajalla ja pistokkeen suojan olevan heikossa hapessa niin taidan tuon jättää pois ainakin toistaiseksi. Vaikuttaako leimaamiseen mitään?
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 8b4a2a.jpg

Sen jälkeen hioin ruosteita paikoista jonne lamellilaikka ei taivu, plaah ei jaksa kinostaa ollenkaan noi korityöt... Mitään kuvaa en siitä ottanut.

Sitten vielä pari kymysystä, Mitäköhän tohon pissapojan letkuun menevän palikan päätyyn tulee, kun tosta tasaisesta päästä tiputtelee lasinpesunestettä hiljakseen, tyhjään nippaan menee lasinpesuneste säiliöltä tuleva letku. Ei ole paikoillaan ettei valu kaikki lattialle.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... d4eb8b.jpg

Menisiköhän combin takapenkki sedaniin? Huomasin että ässässä on takapenkillä keskinoja ja matkustajien niskatyynyt. Muutenkin meinasin tota bordellin punaista sisustaa pikkuhiljaa vaihtaa johonkin vähän arkisemman sävyiseen.

Kaupat tehty B212 kannesta ja imusarjasta sekä trionic 5.5:sesta, kuvaa tulee kunhan kusti polkee ne paikalliseen postiin noudettavaksi. ;)
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja jus »

Pissapojan letkussa oleva palikka on paineventtiili, jonka tarkoitus on estää säiliön valuminen painovoimaisesti tyhjäksi valopesurisuuttimien kautta, virtaus keskinipasta T-haaroihin vaatii pumpun paineen. Venttiilissä on sisällä kalvo ja jousi. Kalvo on puhki, jos päädystä vuotaa. Tarvitset ehjän venttiilin siihen.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 24#p378324
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Aivan, ei meikäläisen järki tuommoista hoksannu jotain letkua vaan etsin, mikä siihen olisi sopinut. Kävin ässästä evakuoimassa ko. osan ja siinä oli näköjään sen verran tapahtunut tuotekehitystä ettei pääse vedet enää karkuun vaikka hajoaisikin.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 1afa16.jpg
ylempänä alkup. alempana uusi.

Sitten jatkoin taistoa ruosteita vastaan, turhauttavaa hommaa kun ei oikein tunnu etenevän vaikka kokoajan touhuaa.
Kunnon kuvia en ottanut mut laitetaan nyt vaikka tälläiset.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... f8c9a4.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... e879b4.jpg

Ja löysin vaihteeksi uuden reiän.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 71cf95.jpg
Täytyy tosta leikellä pilat palat pois ja tehdä paikka valmiiksi, niin saa kaveri räkiä kunhan malttaa tulla migin kanssa pyörähtämään.

Hitaanpuoleisesti edistyy, kun yksikseen touhuan noita ja opettelen vielä kun ei ennen ole tullut ruosteiden kanssa pelattua. Tänäänkin jos ruokatauot laskee pois niin vajaa yhdeksän tuntia touhusin tallilla. Kavereilla ketkä tota ovat mun kanssa touhunneet alkoi koulu tänään kun amiksessa ovat, niin taitaa niiden kanssa touhuaminen rajoittua viikonloppuihin. Lukiolaisella on vapaata vielä 7. päivä asti, saa nähä paljonko saan yksikseen aikaan. :mrgreen:
Huomenna varmaan aikalailla samanlainen päivä. Etenee hitaasti mutta hitaasti.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Ei tullukkaa eile tehtyä mitään ku oli pimeänajon simulaattori ja loppupäivä menikin kaupungissa. :?
Kannen ja imusarjan sain sentään haettua postista.
pitihän niitä tänään sitten mallailla miten sopivat yhteen ja kerkesin hyökkäämään gasget removerinkin kanssa kannen kimppuun. :D
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 504879.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 8abcd5.jpg

Ohikiitävän hetken suunnittelin imusarjan kiillotusta, mutta tajusin ettei se valmiiseen konehuoneeseen sovi ainoana kiiltävänä osana. Lohko tulee todennäköisesti punaiseksi ja kannen maalaan uudestaan mustaksi. Mutta kerkiää noita värejä myöhemminkin miettiä ja suunnitelmat saattavat värien osalta vielä vaihtua.
Ruosteiden hiomista puhtaalle pellille jatkoin ja kerkesin kuskinpuolelle vähän maaliakin levittämään.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... a062aa.jpg

Sain viimeinkin myös tuon paikan kuskin jaloista maalattua.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... f28277.jpg

Siinä kun odottelin että maalit kuivuvat, niin rälläköin töpselin kiinnikkeen pois peräkoukusta. Näytti jälkeenpäin hutasten tehdyltä niin en nähnyt järkeä sääliä sitä. Täytyy sätöstää uusi itse ja taidan sen uskaltaa hitsatakkin kun on niin paksua peltiä ettei tarvitse pelätä läpi polttamista. :D
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 961902.jpg

pissapojan säiliötäkin aikani kuluksi täyttelin, tulee ainakin sata heppaa lisää kun on teboilin super poweria vai hävittääköhän tuo ilmanvastuksen kokonaan. :mrgreen:
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 33ba58.jpg
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Nostellaas tää taas ykkössivulle, jos jotakuta sattuis kiinnostamaan...

Trionic 5.5 moottorinohjaus ja swappiin tarvittavat hilut kotiutuivat joku aika sitten.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... f3ae77.jpg

Tänään sitten jatkoin taistelua ruosteita vastaan, hanttarin puolella asiat melko hyvin. Vähän kerkesin maaliakin hiottuihin paikkoihin levittelemään.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... cbuxwa.jpg

Sitten tuli tota b212 kanttakin purettua, jotain timelapsea otin mutta gopro kenkkuilee...
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... qhbejj.jpg

Tehtiin kavereiden kans tuommone sivusto. Juttua saabin lisäksi muiden autoista ja kakspyöräisistä.
https://www.facebook.com/Allstroke
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Kato jätkähän on laittanut kunnolla tohinaksi. Ei oo tullut viikkoon oikeen lueskeltua foorumia. Hommathan näyttää varsin asialliselta. 8)

Tosta vetokoukusta, jos koukku on niin pistokkeen täytyy toimia katsastuksessa.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Ei multa oo ikinä ainakaan sitä pistoketta testailtu..
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Joo ei ole kyllä minultakaan sitä pistoketta testattu ja enkä ole kyllä itekkään testannu, että toimiiko... :roll:

Vaan kyllä se tämäkin projekti ihan mukavasti on näyttäny edistyvän ja näyttää jo varsin hyvältä :wink:
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Joo kyllä tää pikkuhiljaa etenee. Motivaatio vaan huitelee miten sattuu ja sitten kun inspis iskee ni malta tallista lähteä ollenkaan. :lol:

Mää ton koukun kanssa tullu siihe tuloksee että siitä tuski inssi kinostunu. otin koukun sillon pois ja pistokkeen irti. Pistokkeen piuhat kääräsin sähköteipillä, ettei turhaan sulakkeet pauku. Sais vielä aikaiseks ottaa pois ne koukun kiinnikkeet takapuskurin takaa, niin ei tietämätön näkis onko siinä koukkua koskaan ollutkaan.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

B212 kansi purettu aikalailla loppuun. vielä on noi tötsöt jäljellä (mitkälie venttiilintiivisteet, ei oikea nimi muistu nyt mieleen).
Semmoinen hölmöys kävi, etten tajunnut aluksi suojata venttiilijousenpuristimen päätyä niin pääsi kolmen ensimmäisen venttiilin irroituksen aikana naarmuttamaan tuon "venttiilitunnelin" seinämiä. Ei pahasti mutta sormella tuntee selvästi. Haittaakohan moinen mitään? En ainakaan itse keksinyt mitään mihin tuo vaikuttaisi. :? Kuvaa en tietenkään älynnyt ottaa nuista naarmuista.

Tuossa nyt pari kuvaa kuitenkin kannesta:
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... jvvgix.jpg

http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... jzhdwe.jpg

Ja tuo työkalu millä venttiilejä irroittelin:
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... c29jv3.jpg
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Eihän tuo tietysti mikään äärimmäisen hyväkään juttu ole naarmuttaa niitä seinämiä sillä sitä pintaahan vasten venttiilien paininkupit liikkuvat. Jos tuntuu sormella teräviä rosoja niin kokeile todella hienoa hiontaa, saa vielä mahdollisesti pelastettua.
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Joo täytyy sitä nyt viikoloppuna ihmetellä ja vaikka rikulta kysästä tiistaina ku ottivat meikäläisen pcs:lle tettii (joka tosin kestää vaan päivän, koska lukio :D ).
Pari kaveria uhos tulevansa käymää huomen. Hyvässä lykyssä saaha kontin ruosteet tehtyä ja vähä sisustaa ihmeteltyä jossei ihan jutteluks mene.
Mites tärkeet noi säädettävät nokkarattaat on ku laittaa b212 kannen b202 lohkoon? Pcs:llä puhelivat ettei oo järkee laittaa alle 500hp satkuun. 8O
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Tänää olin taas touhuamassa ja pyöri siinä mukana pari kaveriakin häirihtemässä. :D
Loppuen lopuks aika vähän tuli tehtyä. Päätin et kiillotan venakopan ja siitä poralla ja harjalaikalla otin maaleja pois ja sainkin melkein kaikki. Peukaloonkin osuin harjalaikalla heiluessani. :?
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 2f7ae9.jpg

Kontista hiottiin kukkaset pois ja maalailin päälle. yks kohta täytyy sinne vielä ihmetellä. Muistin sen kun huomasin maalaillessani että se on vielä hiomatta. Aika hyvin piilossa.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 8b6739.jpg

Konepeltikin saatin iskettyä paikalleen. Melkein nauratti kun ei osattu asentaa oikein ennenkuin käytiin tekniikanluovuttajasta lunttaamassa miten sen kuuluu olla. :lol:
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 94a04e.jpg

Toinen kaveri heilui kameran kansssa huvikseen mutta ei se tainnut saaha paljoa muuta kuin typeriä kuvia, hölmöilyä ja naureskelua nauhalle. Ja lähti nukkumaankin samantien niin en siltä saanut parempia kuvia noista touhuistani.
Huomenna jos en muuta keksi niin tallipäivä luvassa.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Nostellaas vähäse.

Käksän takana ollut reikä hitsattu, ruosteita hiottu ja maalia sudittu päälle. Purkusatkusta otin vaihdekeppipalikan irti ehjän virtalukon takia. nyt kun keksisi vielä kuinka se irtoaa niin aukaisen tosta projustakin ja vaihdan samalla kun korjaan pakkilukon.
Tänään tuli tutkailtua ruosteista kohtaa hanttarin jaloissa. Ensin katsoin että hyvä se on kun vähän hioo ja niin aluksi teinkin mutta sitten innostuin paukuttelemaan ruuvarin kanssa ja läpihän se meni notta heilahti... rälläköin reiän auki siinä sivussa kun hioin ruosteita vaihdekeppipalikan alta.
Täytyy käydä vähän peltiä ostamassa, tehtiin käksän taakse paikka pellistä jossa oli galvanointi päällä. Koitettiin sitä ilmeisesti laihoin tuloksin hioa kun aikas paskaa saumaa tuli (tai sitten kaveri vaan v*ttuili :mrgreen: )

Pahoittelut kuvattomasta päivityksestä, en vaan jaksa alkaa kikkailemaan photobucketin ja samsungin kanssa...
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Töttöröö.

Kerranki on tullu sen verran touhuttua että ei oo pelkkää topicin nostelua tää päivittely. :D
Saab tosiaan saatu hitsattua loppuun ja saatoin minäkin sinne jotain räkiä, onneksi ei oo mikään näkyvä paikka.
Pohjaan vedettiin kaverin kanssa ensimmäinen kerros vasaralakkaa ja sehän näyttää ihan kuin olisi edistynyt.
Kuva
Kuva
Kuva
Huomenna vetelen vielä parit kerrokset ja sitten pääseekin sisustan niputukseen maalien kuivuttua.

Toinen mikä pitänyt tehdä pitemmän aikaa on ollut laittaa ässän penkkeihin kippimekanismi jotta saan ne tuohon 2oviseen. Noh mitään hajua kuinka homma hoituu ei ollut, niin valitsin käytännönläheisen tutustumistavan. Otin punaiset penkit joista mekanismit oli tarkoitus siirtää ja irroitin selkänojan istuinosasta. Siinä huomasin että istuinosat samanlaiset joten jatkoin selkänojan purulla. Ihmettelin niskatuen irroitusta noin puoli tuntia kunnes hoksasin verhoilujen alla olleen torx-ruuvin, joka pitä tukea paikallaan. Sitten vain niskatuki irti ja revin verhoilun pois. se tulikin melko pienin vahingoin.
Tämän jälkeen huomasin että kippimekanismi on erikseen irroitettava osa, jonka olisi saanut irroitettua verhoilua raottamalla. :roll:
Ei muuta kuin osa irti ja seuraavaan penkkiin tiesin jo mitä teen. No, ensimmäisenä vetoketju sanoi sopimuksen irti joten revin verhoilun kovakouraisesti pois. Seuraavaksi aloin avaamaan kahta torxia jotka pitivät kippiä kiinni selkänojassa. Onnistuin toisen nylppäämään kovan kiroilun saattamana. Ruiskin irroitusöljyä puoli purkkia ja yritin iskumeisselin kanssa uudestaan. Ei auttanut.
Oli sen verran väsymys, nälkä ja yleinen vitutus päällä ja halusin nukkumaan joten rälläköin penkkirungon poikki kipin yläpuolelta ja toisen kyljen putkesta auki. Seuraavaksi taivutin isolla ruuvarilla putken pois tieltä ja menin nukkumaan.
Tänään sitten tein rautasahalla viillon toiselle puolelle ja koitin normi ja iskumeisselillä pyörittää auki ja onnistuin halkaisemaan ruuvista palasen ettei tämäkään konsti enää auttanut.
Mitäpä sitä yrittääkkään tuommoista varovasti, joten otin rälläkän jälleen kauniiseen käteen ja rälläköin kippiä varoen pultin hajalle takapuolelta ja hakkasin vasaralla ja ruuvarilla irti. Käytin siis selvästi liian vähän voimaa alunperin. :mrgreen:
Sitten siirsin kipit ässän harmaisiin penkkeihin ja hyvin toimii. :)
Kuva

Tuossa vielä kipillä ja ilman olevat tukipalat vierekkäin, ainoa ero kaatuvan ja normaalin penkin välillä.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 0vlxen.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 4cuuik.jpg

Täähän saattaa joskus jopa olla liikenteessä. :P
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Vastaa Viestiin