Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Hessu »

A_K_O kirjoitti:
Su Elo 25, 2024 20:54
Nyt alkaa muistua puheet jostain kuristimesta, joka löytyy alkuperäisestä putkesta, muttei tarvikemalleista. Muistainko aivan omiani, liittyikö se tehostimeen vai sittenkin ilmastointiin?
Monissa autoissa on ainakin pumpun ja ohjausvaihteen välisessä paineputkessa kuristin. Yleensä keskellä letkua on krymppirengas jonka kohdalla letkun sisällä on kuristin. Kerran teetin toisen merkkiseen autoon uudet tehostajan letkut hydrauliikkaliikkeessä ja siinä yhteydessä tuo kuristin jäi pois. Autoon tuli jännä efekti, parkkipaikalla nopeasti ohjausta pyörittäessä kuului konehuoneesta sellainen "zurrr"-ääni samalla kun ratti tärähti ja ohjaus muuttui hetkellisesti raskaammaksi. Ilmeisesti linjaan tulee resonanssia tai paineiskuja jos virtaus on liian vapaa. Öljyn jäähdytykseen tuo kuristin tuskin vaikuttaa ainakaan parantavasti.
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Ohjaustehostimen pumppu vaihdettiin, kiitokset foorumilaiselle varaosan postittamisesta. Og9-3 pumppu sopi paikoilleen kiinnitystä porailemalla. Lisäksi käärittiin loputkin ensiöputket lämpökääreellä, sitomiseen hankin lisää kapeita metallisiteitä. Autoa lähdettiin tänään koeajamaan varovasti Botniaringille Mustang-klubin järjestämille yhteisratapäiville.

Kuva

Kuva

Tehostinöljyt pysyi tällä kertaa sisällä sekä auto toimi muutenkin moitteetta. Mitä nyt kori kallistelee voimakkaasti ja iskunvaimennus on tällaisilla mutkanopeuksilla melko olematon. Toisaalta pehmeä etujousitus ja vaatimaton teho pitää sutimisen hienosti kurissa. Koko radan pystyi ajamaan käyttäen kolmos- ja nelosvahdetta. Mutkan ulostuloissa kolmosella voi kaasun avata kokonaan. Huomionarvoista oli huomata, kuinka :saab: ng900 mutkaominaisuuksilla pystyy silti ylläpitämään neulansilmissä yli 70km/h nopeuksia :lol:

Kuva

Radalta bongattiin saman värinen 5-ovinen :saab: 900
Kuva
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Ng900 on lähinnä seissyt pihalla viimeaikoina.
Ledbaria varten on rakennettu kannakeraudat puskuripalkista maskin raosta keulalle. Lisävalolle rakennettiin johtosarja itse lähinnä harjoituksen vuoksi. Puristettavaksi tuli Deutch pinnit, releen sokkelin lattaliittimet sekä plussan ja miinuksen rengasliittimet. Ohjaus rosvotaan pitkien releen ohjauksesta sulakerasian sisältä ja kierrätetään ohjaamoon asennettavan katkaisijan kautta.

Kuva

Kuva

Kuva

Lisäksi uusittiin umpioiden lasit :saab: alkuperäisosilla. Valeon Ranskalaiset lasit ovat erittäin kirkkaat ja kuvioltaan korkealaatuiset. Ei siis kannata asentaa tyc laseja. Polttimot vaihtui lähimarketin poistolaarista löytyneisiin Osramin +200% tuikkuihin. Valoista tuli yllättävän hyvät, vaikkei heijastinpinnat olekaan enää uudenveroiset.

Kuva

Kuva
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Mistä löysit parhaan hinnan Valeon laseille?
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Wespa kirjoitti:
Ke Joulu 18, 2024 07:00
Mistä löysit parhaan hinnan Valeon laseille?
Saab alkuperäisosia myyvien liikkeiden kautta löytyy "poistohinnoin":

https://webshop-fi.saabparts.com/catego ... ghting&p=1
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Wespa »

No niin, hinta on todellakin kohdillaan. :lol: Tuolla tosin listataan sopivuus vain NG 900:seen, mutta eikös tuo nyt ole ihan sama umpio OG kolkissakin?
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Cona »

Saako noita laseja jostain merkkarilta vai pitääkö tilata jostain?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ainakin ennen sai tilattua merkkariltakin samaan hintaan. Näyttäis olevan kolkissa ja ng900 eri osanumerot eli ei olis samat umpiot.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7680
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Umpiossa ei tainnut olla kuin erillainen korkeuden säätö, lasi taisi ainaki sopia päikseen.

Mulla ainaki oli ng900 cabbes kolkista puretut umpiot paikoillaan
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja tturku »

voi olla, mutta katsoin lasien osanumeroita, ja ne ei ollu samat...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7680
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tämmösen löysin
Jortsu kirjoitti:
Ti Huhti 30, 2024 17:27
stara kirjoitti:
Ti Huhti 30, 2024 16:23
sellainen muistikuva, jotta umpiot ovat samat OG93: ssa?? niitä ny löytyy vielä katsarinkin kelpuuttamiksi
OG9-3 ja NG900 ajovaloumpiot ovat muuten samanlaiset, mutta umpion alareunassa oleva kumi on erilainen, koska puskurit ovat erilaiset NG900 vs. OG9-3. Kumi on kiinni kaksipuoleisella teipillä, joten se on vaihdettavissa umpiosta toiseen.
Tosin joissain loppupään NG900:ssa taisi olla OG9-3:n puskurit, joten tuurilla OG9-3 umpio saattaa käydä jopa suoraan. Kannattaa kuitenkin tarkistaa asia.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Lisävalon asennuksessa jäi viimeksi kesken releen ohjauksen kytkeminen sekä valon ylätuen kiinnitys.
Kytkentää varten kurkattiin sähkökaaviota. Pitken ollessa päällä releen 8a napaan 87 tulee jännite, joten tähän kytketty valojen välkytyksen sini-ruskea 0,75mm2 johdin vaikutti sopivalta paikalta ryöstää lisävalojen ohjausjännite. Rele sijaitsee konehuoneen rele/sulakekotelossa, joka on helppo avata kytkentää varten. Johtimen toinen pää vedettiin ohjaamoon lisävalojen napille, josta ohjaus jatkaa toisella johtimella takaisin konehuoneeseen asennetulle lisävaloreleelle.

Kuva

Kuva

Ledbar asennettiin takaisin kiinnikkeisiin, kytkettiin DT06-2S liitin valoon ja lopuksi ruuvattiin ylätuki lukkopellistä valon jäähdytysripaan.
Led-lisävalo on kirkas halogeeneihin verrattuna ja hajanainen valokuvio sopii ehkä parhaiten mutkateille. Sikäli onkin hyvä että valon saa tarvittaessa pois päältä vaikkapa sateella.

Kuva
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
HPekkaH
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 14:07
Paikkakunta: Turku

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja HPekkaH »

NG ysisatasen ajovalon lasit eivät sovi ysikolmosen umpioon. Tiedän kokemuksen perusteella, kun toiveikkaana tilasin edulliset Valeon lasit. Koko umpio saattaa mennä pienellä sovittamisella.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja anv »

A_K_O kirjoitti:
Su Joulu 29, 2024 19:41
Lisävalon asennuksessa jäi viimeksi kesken releen ohjauksen kytkeminen sekä valon ylätuen kiinnitys.
Kytkentää varten kurkattiin sähkökaaviota. Pitken ollessa päällä releen 8a napaan 87 tulee jännite, joten tähän kytketty valojen välkytyksen sini-ruskea 0,75mm2 johdin vaikutti sopivalta paikalta ryöstää lisävalojen ohjausjännite. Rele sijaitsee konehuoneen rele/sulakekotelossa, joka on helppo avata kytkentää varten. Johtimen toinen pää vedettiin ohjaamoon lisävalojen napille, josta ohjaus jatkaa toisella johtimella takaisin konehuoneeseen asennetulle lisävaloreleelle.
Minä olen ruukannut vetää näissä perinteisissä lisävalokytkennöissä ohjauspuolen maan katkaisijan kautta maihin. Turvallisempaa kiskoa tuo maajohto hyttiin eikä tarvitse vetää kuin yksi piuha.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

HPekkaH kirjoitti:
Ma Joulu 30, 2024 12:08
NG ysisatasen ajovalon lasit eivät sovi ysikolmosen umpioon. Tiedän kokemuksen perusteella, kun toiveikkaana tilasin edulliset Valeon lasit. Koko umpio saattaa mennä pienellä sovittamisella.
Outoa, kun itse laitoin merkkitiskiltä ostetut NG900 lasit OG9-3 umpioon ilman mitään ongelmaa. Erona jokin kumilärpäke lasin alareunassa tms.
Vastaa Viestiin